Gå til innhold
  • Bli medlem

Trolltinden og Storsmeden 09.09.06


Rødtopp

Anbefalte innlegg

Lørdag morgen våknet vi på Øvre Dørålseter til skyer som skjulte de høyeste toppene. Gjengen i Fjellsportgruppa i Storebrand lot seg ikke stoppe. Etter en hektisk med kraftfull frokost (pytt-i-patte + havregrøt) la vi i vei mot Trolltinden. Døråi ble krysset rett nedenfor hytta og vi gikk raskt opp mot Langholet. Vi siktet på nordenden av vann 1450. Deretter bar det bratt oppover på glatte steiner. Etter å ha klyvd over flere gedigne steinblokker fant vi en lun lunchplass. Med noen få varmegrader i lufta ble vi ikke sittende lenge. Det var opp og ut i vinden igjen. Etter noe småklyving kom vi opp til toppen. Spente tittet vi sørøstover og bort eggen. Etter noen sekunders betenkningstid bestemte vi oss for å prøve eggen.

Eggen var grei å gå, noe små klyving innimellom, helt til vi kom til en bratt og løs renne. En etter en kløyv vi ned mot rennen, men med person 1, 2 og 3 (Rødtopp) noe nede i rennen sammen med en masse løse steiner bestemt vi oss for å snu. Beslutningen ble bekreftet ved at første mann nede i renna ropte etter Langbein Rise og tau. Langbein Rise forsvant ned i renna til min store skepsis. Det måtte være bedre å få alle opp av renna, men uansett de to ville prøve. :lol:

Vi andre kløyv opp igjen og etter en stund observert vi en fallende sekk nede i den tidligere omtalte renna. Noe som gjorde oss andre ennå mer skeptiske til å forsøke å komme oss ned en renne. Det endte med at vi gikk nesten ned til 1600 m. Herfra observerte vi de to som hadde tatt den løse renna. De satt trygt oppe på eggen. For oss var det bare å sikte på dem og klyve oppover igjen.

Velforent fortsatte gruppen mot Storsmeden. Ved laveste punkt, der stien krysser, ble sekkene satt igjen og vi jogget opp til Storsmeden. Her var det mye morsom klyving! Utsikten herfra er helt utrolig. Her er det stein så lang øyet rekker i alle retninger (i alle fall nesten). Nå var litt over halve turen ferdig og GPSen viste estimert ankomst tid til Øvre Dørålseter kl 2045. Så her var det bare å gå. Jeg hektet meg på Ekspressgruppen, men måtte raskt slippe da kneet begynt å gjøre vondt. De to siste timene var et slit og det hjalp ikke at jeg i tillegg var sulten. Noen blåbærpauser ble det, men hele tiden lå tanken om at vi nok kom for seint til middag på lur. Når vi var innenfor hørevidde av Øvre Dørålseter hørte vi de velklingene ord ”Kom inn! Middagen er klar!”. Knall bra! :D Klokken var nærmere 21 og de disket opp med rømmegrøt, spekemat, ørret og ikke å forglemme en utrolig god fruktsalat til dessert! Det smakte herlig! Dagen ble avsluttet med marsipankake og kaffe i peisestua.

Turen ble 30 km og 2000 høydemeter på 12 timer.

Søndag var knærne vonde og en ridetur ble forkastet til fordel for en tidlig hjemreise. Vel hjemme forsvant Langbein Rise opp i skogen og plukket sopp. Middag ble hjemmelaget sopp-pizza … en herlig avslutning på en fin helg! :D

Takk for turen alle sammen! Mens noen reiste hjem gikk andre traversen Digerronden, Midtrondene og Høgronden. Folket her er vel akkurat i ferd med å komme seg hjem.

Rødtopp

post-838-1334744355_thumb.jpg

post-838-133474435505_thumb.jpg

post-838-133474435512_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
avlesningen på gps viste 2000 hm.

Er det alltid til å stole på? Kan ikke den feilkalibrere seg underveis? Å telle høydekurvene på kartet er kanskje mer nøyaktig? Men langt er det med utgangspunkt Dørålseter - meget langt! (Og ikke at 1400 høydemetre ville vært dårlig på den distansen! Men 2000 skurrer litt i ørene - hvis Dørålseter ligger på snaut 1000 moh og Trolltinden ligger på 2018 moh, så ville 2000 høydemetre bety at dere gikk helt ned på 1000 moh igjen før dere tok fatt på Storsmeden, og det gjorde dere nok ikke, for så lavt er ikke eggen mellom de to toppene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med eaa og Julia i at det umulig kan ha blitt så mye som 2000 hm på den turen. :evil: Ville nok ha tatt målingen på GPS'n med en stor klype salt hvis den viste 2000 høydemeter etter turen. Høydeprofilen og ruta som Langbein Rise har lagt ut, ser ut til å gi rundt 1400 hm.

Kanskje det er tatt med moms og avgifter? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med oss fler GPS'er. Høydekurven som ligger ute er min og jeg var ikke med helt ned i Verkilsdalsbotn, de fleste andre fikk ca 200 høydemeter ekstra. Min GPS stoppet på ca 1800 høydemeter.

Det blir fort litt ekstra høydemeter enn man skal tro. GPS'en vår teller alle oppadgående meter. Har særlig fått overraskelser i Lillomarka. Der er det ganske kupert og høyemeterenene blir svært mange fra Tonsenhagen til Sinober og tilbake igjen. Den vanlige runden jeg går der gir over 1000 høydemeter! :evil:

Feilkalibreringer ser man som bratte trappetrinn i høydekurven. Det kan minimeres ved at man gir GPS'en ett par minutter å kalibrere seg på ved start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Garmin Vista C+. Har ikke hatt mulighet til å kalibrere høydemeterplottinga, men sjekket mot andre GPS'er med høydemåling. De ser ut til å være relativt enige. Har prøvd å løfte GPS'en opp og ned 20 ganger (fra bakken og så høyt jeg rekker dvs ca 2,4 m) og fått mellom 45 og 50 høydemeter - uten at det er noen form for kalibrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort litt ekstra høydemeter enn man skal tro. GPS'en vår teller alle oppadgående meter.

Ja, man får nok en del høydemeter iløpet av tur som ikke er synlige på kartet, hvor ekvidistansen gjerne er 20 meter. Det kommer jo selvsagt an på hvor mye berg og dalbane det har vært underveis, og spesielt hvor mange småknauser eller "unødvendige" småbakker man har passert.

Allikevel er jeg overrasket over den relativt store differansen mellom hm målt av GPS'n og hva man får ved å telle oppoverbakkene i høydeprofilen din Langbein, og ved å bruke kartet som grunnlag. Når jeg ser nøyere på høydeprofilen du la ut, får jeg mellom 1500 og 1600 hm, mens GPS'n sa 1800. Dette er drøyt 200 høydemeter som man ikke ser i høydeprofilen. Hvor er disse? :) Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig profilen er, og jeg har svært lite greie på GPS'er, men grafen som er lagt ut virker å ha fått med hver minste hump på veien.

Prøver man å anslå hm med kartet som grunnlag, tyder det på at man bør legge på en del % for å få med rubb og rake av høydemetere (dersom det er viktig da ;) ).

Forøvrig var det litt interessant å se høydeprofilen fra turen deres! Artig for en som liker statistikk, grafer og tall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.