Populært innlegg northern_fov Skrevet 16. august 2019 Populært innlegg Skrevet 16. august 2019 Yes, ble det Ringstind 2 Superlight 2019. Dette skal testes til uka i Jotunheimen hvis været er ok. Jeg kommer til å skrive noen innledende erfaringer nå etter å ha satt det opp på plenen og deretter se om mine antagelser i bruk blir korrekte. Jeg kommer til å teste det opp mot Ringstinden jeg allerede har siden jeg ikke har erfaringer med Superlight fra før. Bakgrunn: Har et Ringstind 1-2 Pro/Light fra 2016 som er godt brukt i alle sesonger. Har vært og er veldig fornøyd med teltet, men det har sine svakheter. Med meg på tur har jeg en del kamerautstyr og er på jakt etter å shave noen gram her og der. Når Helsport nå kom med en ny versjon kunne jeg like gjerne smelle til med en Superlight. Førstegangsinntrykk - Vekt/størrelse nedpakket: Uten å ha lagt det på kjøkkenvekta så er det definitiv lettere enn teltet jeg har. Det tar også mindre plass i sekken. Førstegangsinntrykk - Oppsett: Helsport mener teltet er enda enklere å sette opp enn før, selv med en ekstra stang. Tja. Det er superraskt å sette opp (færre barduner, enkelt å tre i stenger), men jeg stiller spørsmålstegn ved den ekstremt korte lengden på bardunene. Om det da blir enklere å sette opp i praksis når terrenget rundt må være tilnærmet optimalt på grunn av få justeringsmuligheter vil tiden vise. Innerteltet er mye raskere å sette opp. Kun 3 hemper i stanga på grunn av den nye inngangen vs eehh mange-ish før Førstegangsinntrykk - Komfort: Her fikk jeg meg en liten støkk. Jeg visste at teltet var lavere, men dette blir nærmest umulig å sitte i. Jeg er 185 høy og det gikk akkurat uten liggeunderlag. Synes det trekker veldig ned. Det virker trangere innvendig i bredden men samtidig har man 2 innganger/fortelt (hurra!) med plass til utstyr. Jeg var spesielt spent på fotenden med introduksjon av stang og overgang til 3->1 bardun. Resultat eter at man har litt bedre plass og forhåpentligvis blir det mindre klasking av innertelt mot sovepose. Oppbevaringslommer på hver side i hodeenden: Teltet virker luftig, noe som er bra mtp kondens. Jeg var litt skeptisk til at halve duken på ytterteltet i fotenden er myggnetting, i tilfelle snøføyk, men i innerteltet er de smart plassert på langsiden slik at det ikke burde være noe problem. Bunnduken ligger veldig flatt mot bakken så man kan forvente at rusk og rask finner veien inn. Blir det klasking her mon tro? Førstegangsinntrykk - vs Ringstind Pro 2016: Enklere oppsett i fotenden: Nå kan vi ende diskusjonen en gang for alle. Dette teltet skal definitivt IKKE settes opp med hodeenden mot vinden. Det er betydelig brattere nå. Legg merke til pluggfeste midt på nederst og manglende bardun øverst på 2019 modellen. Det ser ut som stanga er trekt ganske lagt opp også vs midten på tidligere modeller. Det er ikke pluggfester på langsidene på Superlight 2019 Halvering av antall plugger bak: Forventninger til tur: Kjenner jeg er litt nervøs. Det blir lettere å bære og kanskje lettere å sette opp, men jeg tror ikke det blir like behagelig å bo i dette teltet på grunn av høyden. Ytterligere rapport kommer. Bonus: Gammelt footprint passer-ish 18 Siter
torbjornhb Skrevet 17. august 2019 Skrevet 17. august 2019 Fantastisk bra sammenligning og gjennomgang av teltet 🙂. God tur! Blir spennende å høre hva du synes. 1 Siter
Kjetil E. Skrevet 17. august 2019 Skrevet 17. august 2019 Ser frem til å se hva du mener når teltet er brukt på tur.. Siter
Populært innlegg northern_fov Skrevet 23. august 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. august 2019 (endret) Da er teltet testet 2 netter i Veodalen i Jotunheimen. Været var variert fra sol til regn og fra vindstille til 5-7 sekundmeter. Positivt: Meget raskt å sette opp Jeg får akkurat til å sitte inne i teltet (jeg er 175 (ikke 185 som tidligere nevnt)) uten å kakke hue i taket. Det er viktig at den lengste teltstanga står rett. Ekstremt deilig med 2 innganger/fortelt som betyr at utstyr kan hives ut fra innerteltet. Det betyr: Bedre rom-følelse Lett Lite klasking av yttertelt mot innertelt Negativt: Teltet er latterlig glatt. Sklir til alle kanter inni og det er ikke lett å pakke ned Flaps som dekker glidelåsene på ytterteltet burde vært andre veien hvis meningen er at hodeenden skal mot vinden, fordi: Det er kun 1 borrelås nederst som sikrer at glidelåsene ikke går opp Korte barduner er et reelt problem, jeg måtte forlenge 2 stk for å få festet teltet, det betyr: Man må bruke mer tid på å finne en egnet teltplass Lommenene til stæsj i innerteltet drar sideveggene ned mot bakken Hva hadde jeg endret: Ekstra borrelås på inngangene, dropp 2 glidelåser på innerteltet om nødvendig for å holde vekten nede Flapsene på inngangene andre vei Finn en løsning på de korte bardunene. Legg med ekstra i pakken med en smart måte å koble de på uten å knyte? Irritasjonsmoment fra Ringstinden jeg har fra før: Det øverste festet som holder døren til innerteltet (og ytterteltet) oppe må lenger ..opp. De sklir alltid ned og man må drive kontinuerlig justering. MÅ det være så glatt? Konklusjon: Trivdes bedre i 2019 modellen enn det jeg har (pluss for Superlight). Såpass godt at 4 sesongs-varianten er et mulig kjøp til bruk på vinteren. Bilder: Burde andre vei og en borrelås til Stæsj i lomma kan bety innertelt i bakken Forlengelse av bardun. Dette heiser ytterteltet, men om det er negativt vet jeg ikke Ytterteltet sægger litt når det blir vått Opphenget til dørene burde lenger opp Noen flere bilder: Endret 23. august 2019 av northern_fov 14 3 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 23. august 2019 Skrevet 23. august 2019 Takk for fin rapport, det frister! Hva tikket det inn på kjøkkenvekta? Ellers kan det se ut som 2019 modellen kan nyte godt av noen av moddene som vi andre har gjort på tidligere modeller: Siter
northern_fov Skrevet 25. august 2019 Forfatter Skrevet 25. august 2019 Tor-Erik-L-77 skrev (På 23.8.2019 den 18.36): Takk for fin rapport, det frister! Hva tikket det inn på kjøkkenvekta? Ellers kan det se ut som 2019 modellen kan nyte godt av noen av moddene som vi andre har gjort på tidligere modeller: Ekspander Ca 1,2 uten pluggene. Da har jeg trekt fra bardunene jeg har festet på og ei lita lampe jeg har i innerteltet. 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 3. april 2020 Skrevet 3. april 2020 Jeg synes det ser ut som der skal med hodeenden mot vinden, for å unngå at det driver like mye regn inn når det blåser, og fordi at man da sitter litt i le med dørene åpne. Men når teltet er lukket er der nok mer aerodynamisk med fotenden mot vinden. 1 Siter
Håkan S Skrevet 23. juni 2020 Skrevet 23. juni 2020 skriver på svenska Jag har anv 1v i Bohuslän med tältplats nära havet. vid mycket blåst är det lättare att sätta upp med huvudända mot vinden och yttertältet ligger ej mot innertält så lätt. Om det ej blåser alls blir det mycket kondens pga sjörök dvs dimma på havet pga kallare än luften och det fastnade på yttertältet och som tidigare beskrivet måste det vid regn eller fukt efter spännas för att det är av polyester och sedan slakar jag på detta före nedtagning och att man går in och ut på morgonen för att spara på blixtlåsen. Jag tyckte att linor räckte väl men mindre sten än i fjällen och att det krävs efterspänning som en stor nackdel. Jag har provat många olika lite billigare tält som Bergans med grövre ytterttyg men med mer mesh inner och Robens goldcrest men detta är mycket bättre med få nackdelar. Hur stark vind klarar detta tält ? Jag var tvungen lägga stenar på tältpinnar för att vind ej skulle rycka upp dessa vid tältplats på sandstrand och lite längre och grövre linor till tältpinnar vore bra. Bra med reflexer i linor och vid stång hål 3 Siter
Håkan S Skrevet 25. juni 2020 Skrevet 25. juni 2020 Sänder lite fler bilder på HS ringstind sl 2p 2019 Ni kanske undrar varför en Svensk köper Norskt tillv i Kina och ej HB tillv i Baltikum på andra sidan Östersjön. Orsak att de ej delar min uppfattning om Marknads ekonomi i sin affärsverksamhet (exact vad de gör kan ni lätt se när ni jfr priser och ev har kontakt med någon anställd på en återförsäljare) vilket Helsport gör som även har bra support och svarar aceptabelt snabbt.Och lika bra material och produkt utveckling. MSR ska enl många tester också vara bra märke men de modeller jag sett på kan man ej resa inner och yttertält samtidigt och detta behövs i Nordiskt klimat både sommar och vinter. Även provat Bergans ok men ej hittat passande tält vid test och hadde permiterat hela support avd lång tid i våras pga Covid 19,Provat Marmot 2vp kupoltält fel vikt uppgift med ca 500 gr och tältet blåste iväg vid ca 5-10 ms när bågar var isatta men ej tältpinnar i marken detta kan nog hända alla mindre kupoltält så förankra före uppsättning med minst 1 st tältpinne som tidigare visats i video . Jag satt upp HS sl 2p med att sätta bågar på plats och om man reser med branta ände mot vinden och sätter i en tältpinne itaget så blåste det ej iväg jag har de övriga tältpinnarna i fickan på jacka för att ej sticka hål på tält duken. Provat Jack wolfsky Exolite 1 det är ej lämpligt för Nordiskt klimat med enbart mesh i innertält och mycket smalt inv.spänner väldigt mycket i ytterväven vid montering. Helsport har ej någon egen video på detta tält som jag hittat. Någon har länkat till en hemsida med vindtest som jag ej kunnat öppna. Provade att sätta upp hemma och kort med gammal märkes telefon 3-5 MP men ok skärpa Detta tält hadde kunnat tas med på tur direkt utan övning men oftast bra att övat några ggr om inte annat om man har öppet köp och då anv skydd på marken för att ej skada golv. Om man tar loss innertältet för se volym när du vill sänka vikt och lämna hemma på någon framtida tur sätt tillbaka när det är uppsatt mycket svårt att sätta rätt senare om du ej anv tältet ofta och har bra bildminne. Jag fick ej rätt på ett med 4 långa bågar och riskabelt sätta upp inne i en lägenhet med mycket inredning. Fler bilder kommer på de andra testade tälten 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.