Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjappeste vei til Turtagrø!


gjermunr

Anbefalte innlegg

Hvilken vei er kjappest å kjøre til Turtagrø fra Moss? Er det om Fagernes eller lønner det seg å kjøre til Otta og så til Lom og over fjellet derfra? Har kjørt begge veiene flere ganger, men har ikke blitt helt klok på hva som er best? Noen som har noen formening om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjørte nesten til Turtagrø for 1 måned siden fra Oslo-området, og etter litt søk på ruteplanleggern til naf.no valgte vi å kjøre om Fagernes og Øvre Årdal.

Ifølge ruteplanleggern er avstandene og beregnet tidsforbruk som følger:

Oslo - Fagernes (E16) - Øvre Årdal - Turtagrø : 336 km, ca 5 timer.

Oslo - Fagernes - Valdresflya - Lom - Turtagrø: 401 km, 5t 45min

Oslo - Gjøvik (på RV4) - Otta - Turtagrø : 408 km, 5t 50min

Oslo - Hamar (E6) - Otta - Turtagrø : 430 km, 6t 9min

Det er altså noen mil kortere å kjøre om Øvre Årdal, men så er jo veien mellom Årdal og Turtagrø ikke noen fartsetappe akkurat. Den strekningen er 36 km ifølge tindevegen.no, og avstanden Oslo - Øvre Årdal ganske nøyaktig 300 km (altså 336 km tilsammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veikvaliteten er av betydning. Når jeg kjørte over Sognefjellet i fjor var veien såpass humpede at det ikke gikk an å holde en anstendig høy gjennomsnittsfart. Veien gjennom Bøverdalen er heller ikke akkurat noe autobane. Men sist gang jeg kjørte til Øvre Årdal synes jeg å huske at veien frem dit var av adskillig bedre kvalitet. Veien derfra til Turtagrø er derimot dårlig.

Hvis du skal opp nå på fredag må du også tenke på trafikktetthet. Trafikken går tregt uansett hvilken vei du kjører ut fra Oslo, men jeg vil tippe det er totalt sett lettere å kjøre E6 kun gjennom den østlige delen av Oslo, fremfor E6 inn til Oslo, så stampe i kø gjennom Oslo, Bærum og over Rudshøgda.

Det er altså ikke noe fasitsvar. Men hvis ikke du er ute av Oslo før kl. 14-15 så er du "stuck".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Oslo var det klart raskest og mest morro å kjøre om Årdal og anleggsveien over Berdalsbandet, denne veien er asfaltert og gir kjøreopplevelse av beste kaliber, omtrent så bra som det kan bli her til lands. Du må selvsagt ikke kjøre i en slik 'veltepetter' da.

Var der oppe i år, kjørte bare biten fra Turtagrø opp til Berdalsbandet, og her bar veien preg av dårlig vedlikehold, den var bedre før om åra.

Over Sognefjellet, fra Lom, var det litt mer hompete enn før, men ikke verre enn at en rent teknisk kan holde langt høyere fart enn det som er lurt, husk det er mange bobiler på denne veien og det blir mye rot hvis du kjører gjennom en slik, respateks og gardiner og bakkelitt utover hele fjellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okv skrev:

Var der oppe i år, kjørte bare biten fra Turtagrø opp til Berdalsbandet, og her bar veien preg av dårlig vedlikehold, den var bedre før om åra.

Kjørte over fra Øvre Årdal til Turtagrø forrige helg(27.08.2006) og var meget godt fornøyd med veistandarden. Fra toppen av de bratte stigningene opp fra Øvre Årdal var det nylagt asfalt, og jeg så bare et hull i veien etter at nedstigninga mot Turtagrø startet.

Etter min mening var turen vel verdt bomavgiften på Kr. 50 på Tindevegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.