Populært innlegg Tom B Skrevet 31. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 31. juli 2019 Har hatt lyst til å skrive turraport lenge, Har til og med startet på flere..men med Dyselksi og Konesntransjonsvansker så har det blitt med forsøket..Men nå har jeg bestemt meg for å fullføre en, Tenker at en enkel metode vil være å legge opp et bilde å spinne litt tekst rundt det, Så her kommer den. Turen starter fra husdøra og skal ta oss fra Karlebotn til Neiden og videre in til Pasvik før vi snur og går hjemmover, Hadde satt av 4 uker til dette, ikke no tur det skal jages kilometer men kose seg med både fiske og jakt, Har med telt men kommer til å bruke åpne koier og gammer underveis om det passer. Vi kommer til å følge stikka løypa til Finnmarksløpet, Et av "målene" med turen er følge Finnmarksløpet. Utstyr finnes frem og sjekkes i Boden/Tur rommet. Dette ble første turen med 2 Pariserbrett, Tidligere turer har foregått med ulike oppsett med bla Fjellpulken 144 og et pariser brett- Fjellpulken 188 ( Lånt av dama) var i tenke boksen en stund før denne turen hvilke oppset jeg skulle gå for, Konklusjonen ble 2 Pariserbrett med fjellpulken pakkbagger på 150 Liter. Jeg er veldig fornøyd med dette oppsettet, Jeg har 2 Alaska huskyer, De trekker det ene brettet foran meg og så har jeg line bra brettet somer festet i meg, så trekker jeg det andre brettet, Fordelene med Pariserbrettene kontra Fjellpulkensyne jeg er mange: Egenvekt pr brett er lav, de er like breie så går i samme sporet,De settes oppi hverandre og er grei å transportere, Rimelige i innkjøp,Brukes ofte til å hente ved, med pakk bagger, kan man ta inn hele baggen i telt/hytte. Dette oppsetet er nå brukt på 3 turer på tilsammen 6 uker, og er veldig fornøyd. Dette er mitt fantastiske turfølge på denne turen! Luna t.v og Frøken Alt lagt frem, som vanlig skeptisk til om alt får plass Alt fikk plass i pulkene, Det er 40 Kg i hver pulk. Da er vi underveis, Det er mildt og værmeldinga er elendig, det er meldt regn og pluss grader de neste 3 dagene..Dagens mål er å komme seg så langt nordover og unna kysten for å forhåpentligvis komme seg unna regn, håper på 25 Km. Etter ca 10 km kom regnet...vi gikk 10 km til før vi bestemte oss for at dette fikk holde å ikke bli for våte, Regn på vintern er no herk.. Det ble 3 netter på samme sted..Det regnet nesten hele tiden, så vi valgte å holde oss i ro, værmeldingen fremover var god, så vi visste det kom til å bli panser spor når kulda kom tilbake, det ble det også, Så forflyttnings farten videre ble meget høy. Frøken er glad i komfort å sniker seg fort opp på det oppblåsbare underlaget På tur etter 3 døgns venting på været,10 minus og panser spor, ble 30 Km denne dagen. Stiv kuling, og lite venlig område for 2 pulker med taudrag Flott åpen gamme ved Garsjøen. Koser meg med god mat i gamma ved garsjøen,lå 3 døgn her. Meget happy jeger, nydelige områder. Fantastisk flotte forhold, skare med litt snø på! Nydelig kvelds stemmning over Gallok. Ble noen pinner på Gallok. Ble litt fangst også rundt omi Gallok området. Får ikke vi komme inn?? Klare for avgang etter en natts overnatting på Neiden fjellstue, Små kørlige -30 Hadde et depo stående her, veldig greit da jeg kom til å passere her på retur fra Pasvik. Ved grense gjerdet mellom Neiden og Pasvik. Utrolig flott område helt nord i Pasvik. Liten jakt tur ut ifra Vest koia i Pasvik. Camp like utenfor Neiden på Retur. Jippi kom i mål med min første turraport! Denne turen endte på 22 Dager, og ble 450 Km lang inkl jakt turer, Vi hadde som beskrevet tidligere mlddvær og regn i starten, bortsett fra det hadde vi veldig mye flott vær! Denne turen kan passe veldig mange, da det på denne tia er stikket og tråkket løype for Finnmarksløpet,. Ser at det er en del hull der jeg ikke har tatt bilder, Prøver hele tia å bli flinker tild dette. 27 8 Siter
+virrma Skrevet 31. juli 2019 Skrevet 31. juli 2019 Takk for rapport! Ser ut som en veldig fin tur. Siter
+Miamaria Skrevet 31. juli 2019 Skrevet 31. juli 2019 Det der ble så bra at du må nok lage flere. 2 Siter
Tom B Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Skrevet 31. juli 2019 12 minutter siden, Miamaria skrev: Det der ble så bra at du må nok lage flere. Takk for det, Kommer nok flere ettervert, ser allerede et ganske stort forbedrings potensiale Siter
Mayen Skrevet 31. juli 2019 Skrevet 31. juli 2019 Fantastisk!! Fyy nå fikk jeg lyst å dra på vintertur igjen. Er du fra området Neiden/Karlebotn? Jeg er fra Varangerbotn men har bodd "sørpå" hele mitt voksne liv og bedriver nok mest friluftsliv her nede. Siter
Tom B Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Skrevet 31. juli 2019 11 minutter siden, Mayen skrev: Fantastisk!! Fyy nå fikk jeg lyst å dra på vintertur igjen. Er du fra området Neiden/Karlebotn? Jeg er fra Varangerbotn men har bodd "sørpå" hele mitt voksne liv og bedriver nok mest friluftsliv her nede. Ja er flotte områder, Bor i Karlebotn men er opprinelig ikke derfra. Siter
+ost Skrevet 31. juli 2019 Skrevet 31. juli 2019 Takk for en flott turrapport! Inspirerende og gode bilder også. Siter
Tom B Skrevet 31. juli 2019 Forfatter Skrevet 31. juli 2019 2 minutter siden, ost skrev: Takk for en flott turrapport! Inspirerende og gode bilder også. Takk for det! 1 Siter
Tessatroll Skrevet 1. august 2019 Skrevet 1. august 2019 Takk for flott rapport! Me skal nordover neste vinter for skitur omlag 3 veker, med mål om mykje tid ute men ikkje nødvendigvis mykje km. Då var det perfekt med ein slik rapport! Fine bilder og passe med informasjon. Keep em comin' Siter
Tom B Skrevet 1. august 2019 Forfatter Skrevet 1. august 2019 13 minutter siden, Tessatroll skrev: Takk for flott rapport! Me skal nordover neste vinter for skitur omlag 3 veker, med mål om mykje tid ute men ikkje nødvendigvis mykje km. Då var det perfekt med ein slik rapport! Fine bilder og passe med informasjon. Keep em comin' Mange takk for det! Skal prøve meg på flere, Og helst gjøre det tidligere etter endt tur, da ting er litt ferskere i hodet Go tur nordover på tur! 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 1. august 2019 Skrevet 1. august 2019 Flott rapport, Tom! Vinterfriluftslivet frister ikke mye lenger, men morsomt å se likevel! Siter
Tom B Skrevet 2. august 2019 Forfatter Skrevet 2. august 2019 19 timer siden, Bjarne H.S. skrev: Flott rapport, Tom! Vinterfriluftslivet frister ikke mye lenger, men morsomt å se likevel! Takk for det Bjarne! Vinteren er faktisk min favoritt tid å være på tur 1 Siter
Martin HJ Skrevet 7. august 2019 Skrevet 7. august 2019 Finfin nattlektyre her på jobben inatt Takk for en fin fortelling fra ditt vintereventyr. 1 Siter
AK74 Skrevet 7. august 2019 Skrevet 7. august 2019 Trivelig lesning😊 Skriv bare flere turrapporter du😊 1 Siter
Haavard Haaskjold Skrevet 26. november 2019 Skrevet 26. november 2019 Takk for en flott og inspirerende tur-rapport! Vi skal tilbake til Finnmark i februar/mars 2020 for å gå fra Vardø til Kirkenes via Karlebotn så her var det mye nyttig informasjon for oss til planlegging av strekket Karlebotn-Neiden. Hvis det er ok for deg, hadde jeg satt stor pris om jeg kan få ringe deg en dag for å lære litt mer av dine erfaringer fra dette området? Siter
Tom B Skrevet 26. november 2019 Forfatter Skrevet 26. november 2019 3 timer siden, Haavard Haaskjold skrev: Takk for en flott og inspirerende tur-rapport! Vi skal tilbake til Finnmark i februar/mars 2020 for å gå fra Vardø til Kirkenes via Karlebotn så her var det mye nyttig informasjon for oss til planlegging av strekket Karlebotn-Neiden. Hvis det er ok for deg, hadde jeg satt stor pris om jeg kan få ringe deg en dag for å lære litt mer av dine erfaringer fra dette området? Sendt deg pm. 1 Siter
wakananka Skrevet 12. januar 2023 Skrevet 12. januar 2023 Hei! Går det an å få koordinater eller kartanvisning til gamma ved Garsjøen? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.