Gå til innhold
  • Bli medlem

Tinde/Klatre støvler: Kayland Multitraction?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe meg eit par tinderangling/klatre sko som er lette og kan brukes til litt forskjellig. Er interessert i å vite om nokon har prøvd desse skoa her eller har nokre andre sko å anbefale. Vil bli brukt mest til tinderangling, klatring etc.

Er Kayland eit slitesterkt produkt?

Skoa kan sjåast på www.vpg.no eller direkte link: http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=131

Annonse
Skrevet

Skoene er gode, har dessverre ikke prøvd dem selv. Men en kompis skryter av dem, han har brukt dem mest til lengre klatreturer av moderat grad. Vurderer å kjøpe samme skoene

Skrevet

Jeg har mitt andre par med disse støvlene - da ligger det vel i korta at jeg liker dem. De er nærmest oppsiktsvekkende komfortable å gå med - rett fra esken. Opprinnelig ville jeg "spare" dem til de brattere turene, men det er disse støvlene jeg foretrekker til det meste.

Jeg vil imidlertid ta to forbehold: 1) de passer best hvis du har middels brede til smale føtter. 2) jeg skulle ønske de hadde litt stivere såle. (Det pussige er at det nye paret mitt, kjøpt i år, har mykere såle enn det forrige paret. I tillegg har sålen mer bøy (rocker, som amerikanerne sier). Jeg har faktisk sjekket nettsiden til Kayland for å se om de annonserer noen endringer på støvelen, men de oppgir samme info som før. Men jeg er helt sikker på at de har gjort en endring - dette medfører for så vidt at støvelen er blitt enda bedre å gå i, men også at den bøyer seg lettere når du klatrer på smale lister. Har ikke prøvd det nye paret med stegjern, men de har naturligvis aldri vært laget med tanke på at du skal gå lenge på fronttaggene).

Men la nå ikke dette ta glansen av skoa. De har "klebrig" gummi i sålen, og med disse støvlene på føler du deg sikker når du klyver i fjellet. Det er ikke skoa det står på.

Skrevet

Til Hakonmar -

jeg har prøvd å se etter på støvlene hvilken størrelse jeg har, men alle tallene er slitt vekk på lappen på innsiden av pløsa. Jeg mener likevel nokså bestemt at jeg har størrelse UK 9,0(husker dessverre ikke hva det betyr i vanlige nummer), men normalt bruker jeg 41,5/42 i sko. Du bør derfor kanskje velge UK 9,5, men her er jeg på tynn is. Jeg håper for din del at du har mulighet for å prøve støvelene i butikk, og ikke kjøpe på nettet, for støvlene er smale og litt bøyde i fasongen, og kan dermed lett virke litt trange (men det er samtidig litt av det som gir dem gode egenskaper). Passer dem foten din, får du kjempesko - passer dem ikke, blir det fort "brukt en gang-kjøpt for små"-annonse.

Skrevet

kjøpte meg et par slike i sommer. i ca samme størrelse som andre sko eg bruker, dvs 43,5... men husk at størrelser er ganske relative! mine største sko størrelsesmessig er faktisk et par svasko i 44,5, men de er jo definitivt ikkje mine videste sko...

kjøpte dem som bre/klatrestøvler, og bruker dem primært til det. sålen er ikkje så stiv som forventet, men er likevel mye stivere enn mine gamle crispi besseggen... en bekjent som har et par i str 46,5 er mindre fornøyd med sålestivheten, men mine er som sagt greie... og det er jo også dette som gjør dem gode å gå med, og det var de rett fra esken, som andre også har sagt før meg!

brukte dem på sunnmøre i juni, og på brekurs og klatrekurs i august,,, så de har vel 3 ukers fartstid alt. fine til brevandring, men selvsagt ikkje en isklatrestøvel (men har da klatret overhengende is med dem likevel...), og suverene til fjellklatring type ryggtravers og 3/4-klatring. grepet er det ingenting å si på, føler meg trygg på ganske bratte svaberg med fransk teknikk...

så er du ute etter en sko til slikt bruk, kan de anbefales på det varmeste!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.