+Tom42 Skrevet 23. juli 2019 Skrevet 23. juli 2019 Alt er i boks. Sekken er pakket, Sykkelen har fått nye dekk. Tilhengeren er i orden. Og i morgen tidlig kl 0700 setter jeg meg i bilen og kjører til området ved Trondsbu på Hardangervidda vest. MEN så var det temperaturen da som kan ødelegge det hele, fordi gjennomsnittstemperaturen i 1200 meters høyde er over 20 grader i snitt de neste 7 dagene. Og da frykter jeg at fisken går på dypet og bare står og sturer. Og nå slites jeg mellom lyst og fornuft, og det er ikke til å komme bort i fra at forløbig leder lysten 1 - 0. Men det er gørrlangt å kjøre. Og så spør jeg: Hva mener du, hva er din erfaring? Håper på svar - ganske fort. Siter
Gittiamo Skrevet 23. juli 2019 Skrevet 23. juli 2019 Jeg hadde dødd om jeg skulle fiska i så mange dager uten at noe annet skjedde, så jeg skjønner ikke problemet 😂 Ut er ut uansett hva man gjør eller ikke gjør og ut MÅ man. Btw jeg fiska en dag forrige uke. Dette var min fangst og jeg var strålende fornøyd med den 😂 kan anbefales 👍🏻 Siter
tubbs Skrevet 23. juli 2019 Skrevet 23. juli 2019 Jeg har god erfaring med sluker, spinnere og jigger i grelle farger om vannet er iskaldt eller varmt. Fargen Firetiger ol trigger ofte treg fisk. Siter
whistler Skrevet 23. juli 2019 Skrevet 23. juli 2019 Kjør på Tom! Det blir aldri perfekt. Enten er det for varmt, for kaldt, for mye vind eller... du skjønner hva jeg mener. Reis til fjells og ha det fint med det enkle 👌😃 6 Siter
Terka Skrevet 23. juli 2019 Skrevet 23. juli 2019 Er det luft temperatur eller vanntemperatur som avgjør om fisken er aktiv? Sistnevnte tar litt tid å få opp selv om det er blitt varmt i lufta de siste dagene. Uansett så er det verdt turen å komme seg ut og lufte hodet og kjenne på følelsen vidda gir. 😊 Bare husk å ta med nok mat om du hadde tenkt å basere deg på å spise fisk. 😉 2 Siter
Tiur3 Skrevet 23. juli 2019 Skrevet 23. juli 2019 Kan ikke si jeg er noen fisker. Men du kan jo forsøke bunnfiske med mark. I alle fall ha med mark, dupp, o.l. i reserve hvis annet ikke fungerer. Mange bruker Norgesduppen, Mesterduppen, o.l., men jeg har valgt Tredupp, fra Elbe. Den fisker på samme måte som de forannevnte, men under kastet så henger marken utenfor, d.v.s. i bunn av duppen. Siter
+rayun Skrevet 23. juli 2019 Pålogget Skrevet 23. juli 2019 Kjør på @Tom42. Det er ikke sikkert vanntempen stiger så raskt da det har vært en relativt kjølig værtype i fjellet ganske lenge. Og bare for å ha sagt det, så har jeg så mange turer på vidda uten å kjenne fisk. Kjedelig, men har ikke ødelagt turopplevelsen for min del. Sender deg PM. 1 Siter
Populært innlegg +Tom42 Skrevet 23. juli 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. juli 2019 Ja, jeg har tatt en sjefsavgjørelse, jeg drar i morgen. 12 Siter
+lars p Skrevet 23. juli 2019 Skrevet 23. juli 2019 Problemet med varmen blir å få nok søvn, ikke fisket. Ta med deg Russeflue imitasjoner, med så bra vær kan det hende de begynner tidlig i år ! God tur og Skitt fiske 2 Siter
Populært innlegg +Tom42 Skrevet 30. juli 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 30. juli 2019 Egentlig ingen stor opplevelse – men for en opplevelse. Sånn rent turmessig var turen ingen stor opplevelse. Under normale omstendigheter tror jeg at jeg ikke engang hadde skrevet noe om den i det hele tatt. Alt var som det pleide. Enda engang: sekken var altfor tung. Men for meg ble det likevel en mega opplevelse. I nesten to år er det meste jeg har gått ca 300 meter pga sterke smerter. Men for tre måneder siden, nærmest ved en innskytelse tok grep, og plutselig kunne jeg gå igjen. Gradvis har jeg bygget opp formen igjen, og onsdag 18 juli ankom jeg Trondsbu på Hardangervidda vest. Dette fordi topografien på vestvidda er en smule snillere enn på østvidda. Joda, de glante ikke så lite over ekvipasjen, alle de som satt i campingstolene utenfor bobilene da jeg, en eldre herre på damesykkel med varehenger la i vei. men pytt, pytt, det spilte ingen rolle og snart var de 10 km inn til Byen unnagjort. Der parkerte jeg sykkelen, satt på drag og var trekkdyr selv innover traktorslepa. Etter noen kilometer tok jeg av fra «veien», fulgte en sti, inntil jeg nesten segnet om. Jo, alt var som det pleide. Teltet der til neste dag, forlot hengeren og labbet i vei til vannet – en uendelighet langt der borte, hvert fall når gradestokken viste nesten 30 grader. Jeg ble ved vannet i tre dager og ble belønnet med en fin ørret. Og 1000 myggstikk. Hjemturen ble nok et slit, men jeg fikk det jeg var ute etter, og da jeg ved frokost søndag morgen, foredro for min fru hustruen om ukenes bravader, og avsluttet monologen med: «Jeg hadde klart oppstigningen fra Synken». Og der og da innvilget dette eiegode menneske meg, en tur til. Så ca 10 august: Nok en gang: «Holken, here I come» 31 4 Siter
tklami Skrevet 30. juli 2019 Skrevet 30. juli 2019 Godt og høre at du fikk deg en tur opp på vidda igjen. Også det at det sånn totalt sett var en vellykket tur selv om fiske ikke var det enkleste 1 Siter
+virrma Skrevet 30. juli 2019 Skrevet 30. juli 2019 Du har jammen mer pågangsmot enn de fleste! Så bra at du faktisk fikk gjennomført turen og testet utstyret. Jeg ser fram til neste turrapport! 1 Siter
josteink Skrevet 1. august 2019 Skrevet 1. august 2019 På 23.7.2019 den 18.51, whistler skrev: Kjør på Tom! Det blir aldri perfekt. Enten er det for varmt, for kaldt, for mye vind eller... du skjønner hva jeg mener. Reis til fjells og ha det fint med det enkle 👌😃 Godt oppsummert 👍 1 Siter
josteink Skrevet 1. august 2019 Skrevet 1. august 2019 På 30.7.2019 den 19.57, Tom42 skrev: Under normale omstendigheter tror jeg at jeg ikke engang hadde skrevet noe om den i det hele tatt. Bra du skreiv nokre ord, dette var god lesning 👍 1 Siter
whistler Skrevet 2. august 2019 Skrevet 2. august 2019 Herlig å høre Tom!! Stemningsrapport fra Gausdal: 3 Siter
+ost Skrevet 2. august 2019 Skrevet 2. august 2019 Takk for flott rapport, tenkte på deg her om dagen og lurte på om det ble tur. Godt å se at du ikke ble stoppet av kroppen denne gangen også. En ting - tung sekk og kranglevoren kropp - du er så smart at du bruker staver når du går? Som du selv beskriver, så bruker du de hjelpemidlene som må til, jeg ble bare bekymret for om dette var et hjelpemiddel du ikke hadde tenkt på. 1 Siter
+Tom42 Skrevet 2. august 2019 Forfatter Skrevet 2. august 2019 10 timer siden, ost skrev: Takk for flott rapport, tenkte på deg her om dagen og lurte på om det ble tur. Godt å se at du ikke ble stoppet av kroppen denne gangen også. En ting - tung sekk og kranglevoren kropp - du er så smart at du bruker staver når du går? Som du selv beskriver, så bruker du de hjelpemidlene som må til, jeg ble bare bekymret for om dette var et hjelpemiddel du ikke hadde tenkt på. Jo da, jeg hadde dem med, men brukte dem ikke. men når jeg om noen dager når jeg setter kursen mot Vikbekkfjrllet kommer jeg til å bruke dem, pga urene. Tror jeg. Siter
Terje78 Skrevet 29. august 2019 Skrevet 29. august 2019 Ble det noen tur til Holken Tom? Har lest mye av deg her inne, men har ikke somla meg til å bli medlem før nå. Har ferdes en del i "dine trakter". Så forresten at tarpen din lå på plassen sin ved Sletteidvatn i fjor. Så hel ut og klar for nye oppdrag😊 Siter
Kjell Iver Skrevet 29. august 2019 Skrevet 29. august 2019 12 minutter siden, Terje78 skrev: Ble det noen tur til Holken Tom? Har lest mye av deg her inne, men har ikke somla meg til å bli medlem før nå. Har ferdes en del i "dine trakter". Så forresten at tarpen din lå på plassen sin ved Sletteidvatn i fjor. Så hel ut og klar for nye oppdrag😊 Omskrevet her 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.