Gå til innhold
  • Bli medlem

Hornindalsrokken og Kvitegga

snilen

Anbefalte innlegg

Jeg ser av turbeskrivelser at Hornindalsrokken stort sett bestiges fra Hornindalssetra, det ser jo styggbratt ut på kartet. Jeg lurer på muligheten av å besøke begge disse toppene på samme dag. Mitt spørsmål er om det er mulig å nå Hornindalsrokken fra Kjellstaddalen, over Trollaksla til Kvitegga, og retur Kjellstaddalen på en dag. Forslag til mere detaljert rutevalg, foretrukket tid på året og eventuelt teknisk utstyr mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hornindalsrokken er enkel å bestige fra både Kjellstaddalen og Hornindalssætra. Fra vest er det bratt opp fra vann 721, men ikke verre enn at man stort sett går opp uten å bruke hendene. Turlag på vei til topps går stort sett denne veien har jeg fått med meg. Har gått opp sistnevnte rute i mnd.skiftet sept/okt, og det var ei fin årstid. På ski er Kjellstaddalen helt kurant.

Både Kvitegga og Hornindalsrokken på samme tur er en solid tur, vet at gi har gått den som skitur, tror det var over Trollaksla til Kviteggas nordtopp (gikk vel motsatt vei). Har ikke gått mellom her selv, tipper Ozzi, Livsnytar m.fl er rimelig lommekjent akkurat der - både mht sommer og vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært så mye i dette området sommerstid.

Tror denne ruta skal være grei: Kjellstaddalen- Hornindalsrokken- Trollaksla- Kvitegga N- Kvitegga- Kvanngrønibba og så ned Bjørnheia.

Da skulle vel den dagen bli lang nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, ruteforslaget ditt ser greit ut ozzi. Tror jeg satser på dette som en sommertur, trives ikke i så bratt lende med planker på beina. Hornindalsrokken på vinteren virker litt i overkant for meg. Så veldig mange kilometer er det jo ikke, men det er vel et par høydekilometer som forseres også, så det blir vel en god dachstur(har litt korte bein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært på disse toppene på separate turer. Som Svein sier så er turen til Hornindalsrokken fra Hornindalsetra helt kurant. Fra Store Luka går det en rampe opp den bratte fjellsida som gjør oppstigningen enklere enn en skulle tro ut fra kartet.

Til Kvitegga startet vi fra Nibbedalen et stykke sydøst for Fivelstadhaugen. Det går sti et stykke oppover Snødalen så lenge det er vegetasjon. Videre er det slette svaberg som gjør oppstigningen veldig lettgått. Ovenfor Snødalen må en over en bre for å komme opp på ryggen. Den er såpass bratt at under ugunstige forhold (blåis) bør en ha med stegjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne ruta skal være grei: Kjellstaddalen- Hornindalsrokken- Trollaksla- Kvitegga N- Kvitegga- Kvanngrønibba og så ned Bjørnheia.

Kan bekrefte, som Svein antyda lenger oppe, at jeg har gått denne runden på ski, men da motsatt vei. På vårparten er den kurant, for de som er vant til toppturer på ski. Brattest er det ned fra Kvitegga mot sør. Selve toppen av Hornindalsrokken kan være grei eller utsatt (stegjern/isøks) avhengig av snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.