JohnF Skrevet 15. juli 2019 Skrevet 15. juli 2019 Hei! Jeg hadde en gang i tiden en meget fin transparent til å ta ut kartreferanse på 1:50 000-kart. På engelsk heter det "grid reference tool". Noen som vet hva det heter på norsk og eventuelt om det er noen norske forhandlere som selger disse? Siter
+Sig Man Skrevet 15. juli 2019 Skrevet 15. juli 2019 Silva Romer er en variant, ellers søk på protractor. Tror ikke dette er noe som er så veldig vanlig i norske butikker. 1 Siter
+Espen Ørud Skrevet 15. juli 2019 Skrevet 15. juli 2019 Får du tak i mønsteret så er jo å printe ut på overhead-ark og så laminere et alternativ... Da kan du lage flere som ikke veier noen ting og ha i kartpmapper, sekker osv .... 1 Siter
Freebird Skrevet 15. juli 2019 Skrevet 15. juli 2019 30 minutter siden, Espen Ørud skrev: Får du tak i mønsteret så er jo å printe ut på overhead-ark og så laminere et alternativ... Da kan du lage flere som ikke veier noen ting og ha i kartpmapper, sekker osv .... https://www.maptools.com/free_tools/utm_tools 2 Siter
+Espen Ørud Skrevet 15. juli 2019 Skrevet 15. juli 2019 1 time siden, Freebird skrev: https://www.maptools.com/free_tools/utm_tools Tar bare 5 kr pr stk i provisjon for ideen Siter
+Nils Einar Ljosland Skrevet 25. august 2019 Skrevet 25. august 2019 Noen av disse gridavleserne har gradskive, eller "protractor". De kan brukes til å ta ut kompasskurs fra meridian linje (og ikke UTM rutenett). Meridian linje står streket opp på enkelte nyere norske kart. For eksempel 1:25000 turkart over Galdhøpiggen. Dette blir mer nøyaktig enn å ta ut kompasskurs fra UTM rutenett. Og jeg synes det er bedre å ta ut kompasskurs slik enn med Silva kompass. Jeg bruker kompass med nål og rose, for eksempel Brunton Key Compass. Da trenger jeg ikke å ta hensyn til misvisning under navigasjon. Altså hvis jeg bare har satt et merke på kompass huset. Dette merket skal være der nålen skal peke mot magnetisk nord, for å orientere kompassrosen mot geografisk nord. Jeg forholder meg altså kun til geografisk nord under navigering. Hvis du velger å ta ut kompass kurs fra meridian linje med andre kompasser. Må du forstå og holde orden på misvisning fra kompass til kart og fra kart til kompass. 1 Siter
bernt Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 For å sitere meg selv fra i fjor: On 5/9/2018 at 2:29 PM, bernt said: Forskjellen mellom UTM-rutenettet og sant nord er ca. +/-2.8° i utkanten av UTM-sonen her i Trøndelag (mindre lenger sør, mer lenger nord). M.a.o er det neglisjerbart for de fleste praktiske formål, og i alle fall når man navigerer til fots med et håndholdt kompass. Midt i sonen er forskjellen 0° (For sone 32 som er mellom 6° og 12° Øst, er det 9° Øst som er midt i). Litt større forskjellen kan du få på kysten av Vestlandet siden sone 32 strekker seg vest for 6° akkurat der (Sone 32V er et unntak som går mellom 3° og 12° Ø, de andre sonene er 6° brede). Sånn for ordens skyld: 2.8° er i underkant av 50m feil på 1km. 2 1 Siter
+Nils Einar Ljosland Skrevet 23. september 2019 Skrevet 23. september 2019 Takk for at du retter opp. Jeg har visst forlest meg på boken. "The Essential Wilderness Navigator". 1 Siter
elgen Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 Hei Jeg tror, at de eneste som kan skaffe det er "Nautisk Fritid" Tilsyneladende har de ikke en gridmåler inne i nett butikken. Elgen Siter
elgen Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 23 timer siden, bernt skrev: For å sitere meg selv fra i fjor: Sånn for ordens skyld: 2.8° er i underkant av 50m feil på 1km. Hei det var en gang en hel tråd på fjellforum om nettopp dette. Elgen Siter
bernt Skrevet 24. september 2019 Skrevet 24. september 2019 5 hours ago, elgen said: Hei det var en gang en hel tråd på fjellforum om nettopp dette. Elgen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.