Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde en gang i tiden en meget fin transparent til å ta ut kartreferanse på 1:50 000-kart. På engelsk heter det "grid reference tool". Noen som vet hva det heter på norsk og eventuelt om det er noen norske forhandlere som selger disse?

spacer.png

Annonse
  • 1 måned senere...
Skrevet

Noen av disse gridavleserne har gradskive, eller "protractor". De kan brukes til å ta ut kompasskurs fra meridian linje (og ikke UTM rutenett). Meridian linje står streket opp på enkelte nyere norske kart. For eksempel 1:25000 turkart over Galdhøpiggen.

Dette blir mer nøyaktig enn å ta ut kompasskurs fra UTM rutenett. Og jeg synes det er bedre å ta ut kompasskurs slik enn med Silva kompass. 

Jeg bruker kompass med nål og rose, for eksempel Brunton Key Compass. Da trenger jeg ikke å ta hensyn til misvisning under navigasjon. Altså hvis jeg bare har satt et merke på kompass huset. Dette merket skal være der nålen skal peke mot magnetisk nord, for å orientere kompassrosen mot geografisk nord. 

Jeg forholder meg altså kun til geografisk nord under navigering.

Hvis du velger å ta ut kompass kurs fra meridian linje med andre kompasser. Må du forstå og holde orden på misvisning fra kompass til kart og fra kart til kompass.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

For å sitere meg selv fra i fjor:

On 5/9/2018 at 2:29 PM, bernt said:

Forskjellen mellom UTM-rutenettet og sant nord er ca. +/-2.8° i utkanten av UTM-sonen her i Trøndelag (mindre lenger sør, mer lenger nord). M.a.o er det neglisjerbart for de fleste praktiske formål, og i alle fall når man navigerer til fots med et håndholdt kompass. Midt i sonen er forskjellen 0° (For sone 32 som er mellom 6° og 12° Øst, er det 9° Øst som er midt i). Litt større forskjellen kan du få på kysten av Vestlandet siden sone 32 strekker seg vest for 6° akkurat der (Sone 32V er et unntak som går mellom 3° og 12° Ø, de andre sonene er 6° brede).

Sånn for ordens skyld: 2.8°  er i underkant av 50m feil på 1km. 

• Liker 2
  • Takk 1
Skrevet
23 timer siden, bernt skrev:

For å sitere meg selv fra i fjor:

Sånn for ordens skyld: 2.8°  er i underkant av 50m feil på 1km. 

Hei 

det var en gang en hel tråd på fjellforum om nettopp dette.

Elgen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.