Gå til innhold
  • Bli medlem

Forvaltning av nasjonalparkene


andersno

Anbefalte innlegg

Appropos:

Turistforeningen med lokallag har 430 hytter, hvorav 9,8 % er betjente. 14 ligger i Jotunhemen og 42,9 % er betjente.

Private har 297 hytter, hvorav 76,8% er betjente. 25 ligger i Jotunheimen og samtlige (100%) er betjente.

Kilde: www.turistforeningen.no

Kanskje man bør gjøre undersøkelser før man skyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Dnt. tjener penger på sine betjente hytter i Jotunheimen og Hardangervidda uten tvil,men det finnes mange hytter rundt omkring som man ikke tjener på. Disse hyttene prøver man hele tiden å gjøre noe med for å få folk til å bruke dem mere.

Det kan være att det er for langt mellom hyttene, slik att man prøver å få kjøpt en hytte på vegen til eller fra denne.

Her kommer de forskjellige private bidragsyterne inn som Thon.

Han gir gjerne penger til slikt hvis den lokale dnt yter stor dugnadsond.

Dugnad er stikkordet uten dugnad ingen dnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langbein: Du får det nesten til å høres ut som en forbrytelse å drive hytter i fjellheimen. det er det ikke. Tvert imot er det veldig bra at noen gjør det.

Jeg vil tro tallene du refererer til for Jotunheimen inkluderer Breheimen. Da jeg ikke har nevnt Breheimen er det litt tøysete å trekke frem de hyttene.

Poenget er hele tiden at det ikke er noe som tyder på at Turistforeningen kun er opptatt av å tjene penger. At de ønsker en viss økonomisk trygghet når de investerer er ikke det sammer som at man driver kommersielt. Turistforeningen er opptatt av å finne en balanse mellom inntjening og sympatisk prissetting. Jeg synes de har vært ganske heldige med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er hele tiden at det ikke er noe som tyder på at Turistforeningen kun er opptatt av å tjene penger. At de ønsker en viss økonomisk trygghet når de investerer er ikke det sammer som at man driver kommersielt. Turistforeningen er opptatt av å finne en balanse mellom inntjening og sympatisk prissetting. Jeg synes de har vært ganske heldige med det.

Klart det er noe som tyder på det, kikket litt på en årsrapport fra DNT, fant bare 2003.

Noen sitater plukket fra rapporten:

1) Markedsaktivitetene i DNT inngår som et viktig element i DNTs totale kommunikasjon og bygger opp om vårt mål om medlemsvekst

2) Tarandus ble etablert som eget merkenavn for DNTs salgsvarer i 2003. DNT inngikk en avtale med DNT Oslo og Omegn om å utvikle varer i tråd med medlemmenes ønsker, og om å drive salg til medlemsforeningenes butikker og postordrevirksomhet. Varesalget i butikk har vært vellykket, og mange nye varer er blitt lansert.

3) Vi har også i 2003 lykkes med å holde en høy profil i mediene. Medieovervåkingen viste at DNT samlet sett hadde 30% flere saker i mediene enn i 2002.

4) Det er et økende press på offentlige budsjetter som på sikt kan svekke det finansielle grunnlag for frivillige organisasjoner

5) Hovedtyngden av vår virksomhet foregår fortsatt i fjellet, men med sikte på å aktivisere folk i deres nærmiljø, retter vi økt oppmerksomhet mot turer og aktiviteter i skogen og ved kysten.

6) Medlemstallet skal passere 200 000 i løpet av perioden og ungdomsandelen av medlemsmassen skal økes.

Det som gjennomsyrer årsrapporten er fokuset på vekst, organisasjonen DNT's vekst. Dette gjøres ved kommersielle virkemidler. Og selv om det ikke framgår direkte noen steder, er profitt et klart mål - for å kunne realisere målsettingene som jeg antar stadig blir flyttet etter hvert som de oppnås.

En kan spørre seg om en ikke ser problemet med motstridende mål, vekst og økt bruk av naturen vs "sikring og vern av natur- og friluftsområder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langbein: Du får det nesten til å høres ut som en forbrytelse å drive hytter i fjellheimen. det er det ikke. Tvert imot er det veldig bra at noen gjør det.

Jeg vil tro tallene du refererer til for Jotunheimen inkluderer Breheimen. Da jeg ikke har nevnt Breheimen er det litt tøysete å trekke frem de hyttene.

Poenget er hele tiden at det ikke er noe som tyder på at Turistforeningen kun er opptatt av å tjene penger. At de ønsker en viss økonomisk trygghet når de investerer er ikke det sammer som at man driver kommersielt. Turistforeningen er opptatt av å finne en balanse mellom inntjening og sympatisk prissetting. Jeg synes de har vært ganske heldige med det.

Jeg har trukket fra Breheimen, men det ligger endel i randsonen av Jotunheimen.

Jeg har ikke noe i mot hytter i fjellet og jeg er uenig med de som skyter på DnT. Det er de private aktørene som ivrer for utbygging og kommersialiering.

En ting er at folk "bare skal gå Besseggen og Galdhøpiggen", men det er massemedias skyld og ikke Dnt. Pluss at i år har det blitt så forferdelig inn å gå i fjellet (les: Besseggen, Galdhøpiggen og Bukkelegeret, evt enkelte topper med føring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekst er ikke det samme som Kommersialisering Svein. At DNT ønsker vekst er ikke så galt synes jeg. De driver tross alt med positive aktiviteter. Vekst i DNT betyr flere folk i naturen og det er fint. DNT er også flinke til å gi et tilbud til alle aldersgrupper.

Man kan godt mene at økt aktivitet i naturen betyr at naturen blir skadelidende. Noen mener det.

Jeg mener ikke det. Jeg tror de største truslene mot naturen kommer fra helt andre grupper enn fotturister. Og i hvert fall fra helt andre grupper enn de som bor på DNT hytter. Jeg er mye mer redd for kraftutbygging, alpinbakker, Høyfjellshoteller, Hyttefelt, vindmøller osvosv. Jeg tror ikke alternativet til DNT er urørt natur. Jeg tror alternativet til DNT er Beitostølen, eller Hemsedal, eller hytte havet mellom Gol og Fagernes, eller søpla rundt Juvasshytta.

Man kan godt irritere seg over at DNT legger klopper over hver vanndam og merker annenhver stein. jeg synes også det er dumt. Men det gjør meg ikke så mye. Stiene i dalene ville gått der uansett, og på toppene hvor jeg ferdes er det ikke noe DNT eller merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste skrekkeksempelet skjedde vel nylig på trekkplaster nummer en, Besseggen, der det ble lagt brostein... Har ikke noe problem med steinlegging generelt heller, bare så det er sagt. Bare moraliseringen.

Unnskyld meg, men dette skjønte jeg ikke (kanskje jeg er litt trang i nøtta). For det første er vel ikke steinsettingen i DNT's regi, og for det andre er vel de fleste enige i at dette er nødvendig. Og hvor kommer moraliseringen inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dnt bør ha interesse av at flest mulig bruker fjellet/naturen, og det jobber de også for. Jeg mener at de absolutt gjør dette etter kommersielle prinsipper, de er markedsleder på sitt område i konkurranse med andre aktører.

I dokumentet "Veivalg for den norske Turistforening 2005-2008" står det:

Det er en kraftig vekst i etterspørselen etter tjenester knyttet til helsefremmende arbeid, turopplegg for næringslivet og fritidsaktiviteter for ulike grupper. Mange nye firmaer tilbyr slike aktiviteter. For deler av DNTs virksomhet kan det bety større konkurranse. Det er viktig å være oppmerksom på det som skjer og ha faktisk kunnskap om omfanget. (uthevet av meg).

Dnt frykter konkurransen, det leser jeg ut av sitatet, og de jobber garantert for å møte konkurransen. I samme dokument står det om DNT's svakheter at kun 1/4 av foreningens medlemmer har et godt inntrykk av evne til omstilling. Omstilling er et begrep som brukes til markedstilpasning, altså et kommersielt prinsipp. Hvorfor skal DNT tilpasse seg markedet? Jo, for å få måloppnåelse. Hovedmålet er vekst, og den skal måles ved antall overnattinger i DNT's hytter (framgår også av veivalg-dokumentet). Det er forresten en håpløs måte å måle antall personer i naturen på...

At de gjør en grei jobb kan så være, jeg er uansett kritisk til dnt bl.a pga utpreget dobbeltmoral. De står fjellstøtt på prinsippene de skal jobbe ut i fra, INNTIL det går på tvers av egne interesser. Da veier plutselig andre forhold tyngre, og prinsippene blir brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at DNT er dobbeltmoralske på noen måte. Tvert imot synes jeg de er åpne om hva de ønsker og hvilke verdier de jobber ut ifra. Jeg er langt mer bekymret for holdningene til mange av de private aktørene på fjellet. Gjett hva de vil..

Men jeg er heller ikke glad for valget av Devold som generalsekretær. Jeg håper ikke det er et forsøk på et skritt i kommersiell retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men dette skjønte jeg ikke (kanskje jeg er litt trang i nøtta). For det første er vel ikke steinsettingen i DNT's regi, og for det andre er vel de fleste enige i at dette er nødvendig. Og hvor kommer moraliseringen inn i bildet?

Hørte vi noen protester fra DNT angående dette arbeidet?? Et viktig prinsipp for DNT er å redusere motorisert ferdsel i fjellet.

At området er fullstendig nedslitt betyr for meg at DNT bør jobbe aktivt for å lede flere inn på andre ruter, for å få redusert slitasjen. For å få en jevnere slitasje. DNT burde forutsett dette langt tidligere, og startet en prosess.

Moralisering, ta f.eks Rondvassbu som ligger i Rondane nasjonalpark, bæres ølet inn?? Eller blir det transportert med motorisert kjøretøy??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe galt med at det går mer enn 40 000 over Besseggen hver sesong? Og med at tallet vil stige etter steinleggingen? Det ville ha vært mye verre om de 40 000 ble spredt ut over hele Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes andre områder enn Jotunheimen. Hva som er grensen ifht Besseggen vet jeg ikke, men 40.000 i løpet av en kort, hektisk periode er myyyye. Jeg tror de fleste er enig i at belastningen for denne ruta er altfor stor.

Jeg har ikke noe i mot steinleggingen, er "over gjennomsnittet liberal" i mine meninger ifht snøscootere, hyttebygging osv. Men det er et problem at DNT går høyt ut med prinsipper om det ene og det andre, men "bøyer av" når det gagner organisasjonens egne interesser. Det er mitt ankepunkt, og det er dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Besseggen:

Turistforeningen var ikke de eneste som støttet steinleggingen der. Høyre & co- regjeringen ved Miljøvernminister Brende og senere Hareide var også sterke tilhengere av dette. Jeg TROR selv om jeg ikke kan vite det at steinleggingen ikke påvirker trafikkmengden over Eggen. Hvis folk har lyst så går de der, stein eller ikke stein.

Ellers så ønsket faktisk ikke tursitforeningen å legge Gjendesheim der den ligger i dag. De søkte om en beliggenhet lenger sør, men fikk avslag. Der Gjendesheim ligger nå er jo en ganske dårlig plassering omgitt av vann og stup. Besseggen er jo den eneste turen man kan gå derfra omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Besseggen:

Turistforeningen var ikke de eneste som støttet steinleggingen der. Høyre & co- regjeringen ved Miljøvernminister Brende og senere Hareide var også sterke tilhengere av dette.

Hvordan kan man støtte massiv motorisert ferdsel, når man skal jobbe for å forhindre dette?? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte vi noen protester fra DNT angående dette arbeidet?? Et viktig prinsipp for DNT er å redusere motorisert ferdsel i fjellet.

At området er fullstendig nedslitt betyr for meg at DNT bør jobbe aktivt for å lede flere inn på andre ruter, for å få redusert slitasjen. For å få en jevnere slitasje. DNT burde forutsett dette langt tidligere, og startet en prosess.

Moralisering, ta f.eks Rondvassbu som ligger i Rondane nasjonalpark, bæres ølet inn?? Eller blir det transportert med motorisert kjøretøy??

Synes du DNT skulle protestere slik at stiene bredte seg enda mer utover fjellet. Motorisert derdsel? Det skal vel ikke kjøre motoriserte kjøretøyer på steinleggingen.

Det synes som du ikke har særlig peiling på DNT's politikk. Hadde du vært medlem og kunne lese F & V ville du vite at DNT i en årrekke har reklamert for å få folk til å besøke andre fjellområder enn de mest populære og befolkede.

Mange kritiske innlegg angående DNT oser av en holdning at det er galt at så mange mennesker drar til fjells. Fjellet bør være for "oss ekte fjellfolk", de andre bør holde seg i lavlandet. Dette er ren og skjær egoisme.

Til slutt vil jeg bare påpeke at DNT ikke er noe aksjeselskap hvor aksjeeierne presser på for størst mulig utbytte. Det er og blir en ideell organisasjon som i alle år har arbeidet for friluftslivets interesser og har nok forhindret en langt større kommersialisering av fjellet enn det vi har i dag.

Det nærmeste jeg husker å ville kritisere DNT for, var å ansette i en sentral stilling, en dame som hyller krigsforbryterne på den andre siden av Atlanteren. Dette kunne vi gjerne vært foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos:

Turistforeningen med lokallag har 430 hytter, hvorav 9,8 % er betjente. 14 ligger i Jotunhemen og 42,9 % er betjente.

Private har 297 hytter, hvorav 76,8% er betjente. 25 ligger i Jotunheimen og samtlige (100%) er betjente.

Kilde: www.turistforeningen.no

Kanskje man bør gjøre undersøkelser før man skyter?

Det er 3 sorter løgn: Hvit løgn,svart løgn og statistikk. Ovennevnte går under siste kategori. Dette blir som å summere epler og bananer. Turistforeningen ha noen digre turistmaskiner med tusenvis av overnattingsdøgn i de mest populære områdene, det blir galt å sammenligne dette med ei lita ubetjent koie med 3 registrerte overnattinger på et år, mener det var det laveste tallet i statistikken. Skal man måle hyttenes bidrag til belastning på naturen, blir det riktigere å trekke frem antall overnattingsdøgn pr hytte/område og sammenligne disse. Dette er vel også informasjon som finnes hos turistforeningen, uten at jeg har noen årbok tilgjengelig akkurat her og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods, jeg er fullstendig klar over at DNT jobber for friluftsinteresser. MEN de gjør det ved å ha en bevisst strategi for å øke sin andel i markedet. De er opptatt av konkurransen med andre aktører, det framgår av framtidsvisjonene deres. Altså driver de etter kommersielle prinsipper, de er for meg en kommersiell aktør. De er en ideell organisasjon på papiret ja, iom at de ikke har økonomisk erverv som formål ----> skal ikke "berike" eiere gjennom økonomisk avkastning.

Motorisert ferdsel, hvordan blir stein forflyttet???? Det må da gå an å forstå hva jeg mener her....

I en annen diskusjon om denne stien og steinlegging husker jeg at snilen skrev et bra innlegg:

Jeg er fortsatt mest forarget over opplegget med helikopter-transport. Har lyst til å fortelle en historie fra en fjelltopp nær Ulsteinvik i den forbindelse. Der gikk det en sti fra enden av en vei opp til fjellet. Der stien startet var det tippet et lastebil-lass med stein og satt opp en plakat om at folk kunne bære med seg en stein så tung som de maktet og bære den så langt som de maktet, og fortrinnsvis plassere den på et egnet sted, typisk myr. På denne måten kunne alle bidra med å gjøre stien bedre. Med de tusener av mennesker som går over Bessegen hvert år, burde det ikke være noen umulighet å få få steinsatt en kiliometer fra Gjendesheim og Memurubu på denne måten. Mye billigere og mye mindre støy. En god følelse er det også å bidra litt selv.

En grei måte å gjøre det på, syns du ikke?? :wink:

Jeg er overhodet ikke av den oppfatning at fjellet er for noen utvalgte, hvis det var hva du mente. Hvorfor tror du jeg engasjerer meg gjennom arbeid med nettside, hvor de som ønsker kan finne en bråtemasse informasjon om Sunnmørsfjell? Med hundrevis av forskjellige ruteforslag. Og det uten å betale for det, til tross for at driveren går med underskudd på hele opplegget... Uten at jeg klør meg i ræva av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Svein, men jeg henger ikke med i logikken din. Husker jeg ikke feil, ble du ikke særlig plaget av snøscootertrafikk og vel heller ikke av ett og annet helikopter. Men det store skrekkeksemplet på Turistforeningens oppførsel er altså at de ikke protesterte mot steinsettingen av utflytende stier ved Gjende, noe som nødvendigvis medførte helikoptertransport over en kortere periode.

Det synes som om motorisert frambringelse av forsyninger til Spiterstulen og Leirvassbu er helt ok, men hvis Turistforeningen gjør dette til sine hytter, er pekefingeren der. Og da diskvalifiserer de seg selv automatisk fra å arbeide for naturvern. Få bort antipatien som forkludrer en klar tanke.

Og til deg kryk, hvor er skrekkeksemplene på DNT’s oppførsel?. Har du fått et akutt anfall av hukommelsestap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods, dobbeltmoral, dobbeltmoral og dobbeltmoral. Det er mitt ENESTE ankepunkt. Jeg er liberal i mine egne meninger, og har OVERHODET ikke problem med at noen kjører bil fra Spranget til Rondvassbu iom der er en UTMERKET vei å kjøre bil på. MEN det er nå engang slik at veien ligger i en NASJONALPARK, og det er KJØREFORBUD. "DNT" kjører bil på denne veien. DNT OSLO OG OMEGN i dette tilfellet. Jeg har heller ikke noe i mot øl og vin (hehe..), eller blankere varer for den saks skyld (dobbelt hehe..) - og absolutt ikke cognac (trippel hehe..), men jeg har noe i mot at DNT OSLO OG OMEGN frakter slikt inn og kaller det nyttekjøring. Og at de samtidig er medlem av en organisasjon som skal jobbe for mindre trafikk i fjellet.

Det skurrer, det skurrer big time! Det er dobbeltmoral. Panda som er den selvoppnevnte høje beskytter av DNT kan kanskje forklare meg dette..?

I Leirdalen og Visdalen har vel alle lov å kjøre...........

Besseggen kaller jeg et skrekkeksempel, har det noen gang blitt tillatt tilsvarende "inngrep" i Norge i en nasjonalpark??? (Jeg vet ikke, og spør derfor). Jeg kaller det skrekkeksempel fordi jeg overhodet verken har lest om eller hørt om motforestillinger til HVORDAN dette gjøres. Foruten en diskusjon på dette forumet, der mange ikke likte det men mente det var nødvendig. At tiltaket var nødvendig kan selvfølgelig diskuteres...

Det jeg er opptatt av er det prinsipielle, seiler man under et bestemt flagg så får man flagge når det er nødvendig. Og ikke fire ned når det passer seg selv. Det oppfatter jeg at DNT gjør (les: kommersielle hensyn, hensynet til egen drift), derfor mister de troverdigheten de MÅ ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den selvutnevnte høje beskytter av DNT slik Svein hevder. Tvert imot har jeg kritisert DNT flere steder.

DNTs bruk av motorisert transport i utmark er fullt lovlig og innenfor grenser satt av offentlig myndighet. Det er ikke totalforbud mot motorisert transport i nasjonalparker i norge. Det er bare slik at svært få får lov til det. DNT er en av de få. Transporten skjer forøvrig i full åpenhet.

Omfanget er også svært begrenset Noen steder er det snakk om et lass med varer og ved som kjøres inn hvert år. I den grad det finnes private overnattingshytter som gir et tilsvarende tilbud til allmennheten er jeg sikker på at de også får drive nødvendig transport. Det skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppfatter jeg at DNT gjør (les: kommersielle hensyn, hensynet til egen drift), derfor mister de troverdigheten de MÅ ha.

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=8220&fo_id=467

Virkar ikkje som du når heilt fram med budskapet ditt.

Med vel 200.000 medlemmer kan DNT sikkert leve bra med at 6 -7 personar på Fjellforum ikkje likar foreninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT får gjennomgå igjen, ser jeg... :)

Dette må virkelig være et av våre store favoritt-temaer her på Forum. Det er mulig at det, som Agnar sier, er en 6-7 personer som frekventerer her som virkelig MISLIKER DNT. Selv misliker jeg ikke DNT, men jeg er skeptisk til en del av det de driver med, og det har jeg inntrykk av at det er langt flere enn 6-7 stykker her inne som er! Det er en forskjell på å mislike hele organisasjonen og det meste de driver med og på å f.eks synes at de går alt for langt når de omtrent ikke lar det stå igjen en eneste liten flekk av snaufjell i hele Sør-Norge uten røde t'er tett i tett i tett.

Det jeg imidlertid lurer på, er om det er innflytelsesrike personer i DNT som på en eller annen måte snapper opp noe av det som diskuteres her på Forum? Det nytter lite å sutre og klage over DNT hvis DNT ikke en gang er klar over at det eksisterer slike meninger. For de meningene som kommer frem her må vel kunne sies å være ganske representative for de meningene brukere av norsk fjellnatur generelt har, eller? Vi er jo ganske mange på Fjellforum etterhvert - både folk som rusler fra hytte til hytte og folk som henger etter fingertuppene i bratte fjellsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNTs bruk av motorisert transport i utmark er fullt lovlig og innenfor grenser satt av offentlig myndighet. Det er ikke totalforbud mot motorisert transport i nasjonalparker i norge. Det er bare slik at svært få får lov til det. DNT er en av de få. Transporten skjer forøvrig i full åpenhet.

Nettopp, man definerer kjøring av øl og vin som heeelt kurant. Samtidig kan man f.eks ikke transportere handikappede på samme måte. Hvor er logikken? Annet enn at øl og vin gir penger i kassa...

Her har DNT særfordeler på tvers av hva de skal stå for, det finnes et ord for slikt: Dobbeltmoral...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.