GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye research her ikke har jeg konkludert med at Exped orion 3 virker som et bra telt til mitt bruk. Jeg har tenkt Ä bruke det pÄ fleredagersturer i bl.a Rondane, og klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gÄ for ekstreme eller ul. Fordelen med ul er sÄklart vekt, mens fordelene med extreme er slitestyrke og pris. 

Er det noen som har erfaring med bruk av orion ul i hÞyfjellet og vet hvordan dette er med tanke pÄ vindstabilitet og sikkerhet? FÞler man seg trygg i et ul i mye vÊr? 

Har lest en del trÄder om disse teltene her inne, men ikke klart Ä konkludere basert pÄ disse. 

Annonse
Skrevet

Jeg har hatt Exped Orion III UL i 2 Är, men har ikke erfaringer med det i sterk vind - for meg er det et poeng Ä bruke vÊrmeldinger til Ä unngÄ sterk vind nÄr jeg har tenkt Ä telte :) 

Exped definerer Orion UL som et 4 sesongs turtelt, mens Orion Extrem som 4 sesongs ekspedisjonstelt. De 0,7 kg som Extreme veier mer enn UL, stammer i hovedsak fra at ytterduk, innerduk og bunnduk er laget av klart kraftigere materialer. Tror en av stengene ogsÄ er kraftigere. Det er altsÄ liten tvil om at Extreme-varianten er bedre rustet for sterk vind enn UL-varianten. SpÞrsmÄlet er vel om man trenger den ekstra styrken?

(Bare sÄ det er sagt: UL-varianten tÄler da ogsÄ litt vind i hÄret, sjekk videoen i denne tyske testen: https://www.outdoor-magazin.com/zelte/testbericht-exped-orion-3-ul/ ;))

Skrevet
PĂ„ 10.7.2019 den 7.41, beateoh skrev:

Fordelenï»żÂ med ul er sĂ„klart vekt, mens fordelene med extreme er slitestyrke og pris.Â ï»ż

CDE4FECB-A27E-444C-9135-1443DC555780.thumb.jpeg.7738cb752b21b41e1f614941a5c9c3f4.jpeg

Som du sikkert har fÄtt med deg hvis du har lest en del telttrÄder, sÄ er vi nok ikke helt entydige i hvordan vi bruker telt, eller tester de. Det hjelper ikke om du tester et telt i 30 dÞgn, hvis det ikke er noe vÊr Ä snakke om. Bilde over er av Helsport trolltid SL.

PÄ Norskekysten vet vi av erfaring at vindkastene er omtrent 1,4 ganger sterkere enn gjennomsnittsvinden. Over land er forskjellen mellom vindkast og middelvind enda stÞrre.Under NyttÄrsorkanen ble det mÄlt vindkast pÄ 51 m/s pÄ Sandane lufthavn, mens middelvinden var 18 m/s. AltsÄ nesten tre ganger sterkere vindkast enn middelvind.

VÊret oppgir middelverdien over 10 minutter. Det er vÊret som bestemmer mye, og det er kastevind som tar teltet. SÄ vindtester slik som du ser utfÞrt i noen tester, har i praksis lite Ä si. 

2086B652-514A-439A-8291-987E2441A88F.thumb.jpeg.0df12bcd5c3935c417417b0f8174f1e7.jpeg

Her blÄste mitt telt ned hjemme i hagen, i kraftig vind og snÞ.

42FCED3F-E56B-4CF1-B57D-35B86FCDD452.thumb.jpeg.09ba06eb832495a59e3c56523ba49d6a.jpeg

Teltpluggen som fikk all belasting etter at vinden snudde 90 grader, bÞyde seg. Den sto i tÊla bakke. Teltet holdt, og jeg sov halve natta inne. Det fÄr du ikke gjort i fjellet.

2CC74D2B-559B-4687-AC35-A7DD5D5BD149.thumb.jpeg.690f20a7487f4dc728a8a26873fb84a4.jpeg

Et telt er i utgangspunktet en helÄrsbolig, og du velger vekk mere enn bare vekt, det kan du lese om her Link.

1EE8CE6F-AC96-4F1F-B963-AC2F510D0550.thumb.jpeg.b196e2c4cd2df6294137a6ffe396ce65.jpeg

Her tester jeg Helsport Ringstind 1-2 SL i litt vind og litt snĂž.

Fysikken bak er viktig, vil anbefale boka til Randulf Valle pÄ det sterkeste, her er det mye nyttig erfaring. 

8E53795A-12AF-4A65-812F-DF8FAEFBCD19.thumb.jpeg.b0eef5aa53e44ff4b5abc374fceaaa7c.jpeg

94AED0F0-C6A5-4182-947C-6E5336A7D6E5.thumb.jpeg.153c08cc831ebb67c4189500e56d94fc.jpeg

Har hatt orion 2 extrem, og var ikke fornÞyd med det i kastevind pÄ antatt 15-16 m/s. Dette selv om det var bardunert med de bardunene som fulgte med.

03FB8FC0-CDE5-4C4D-96FE-CF6863CE9BDD.thumb.jpeg.6d73a952bf4aa256e07d9a181e92b2af.jpeg

Orion 3 er et stort telt, kjempestort i forhold til de jeg har lagt ut bilder av. Men stoffet og diameter pÄ stengene er de samme.

D7DDDA4C-F9B2-4435-861D-308C7890829E.thumb.jpeg.11a8cce9d47ca684cee2d55ff61ff44e.jpeg

Testet Helsport Trolltind SL i dette vÊret, med snÞ og mye vind. 

92EB9621-4009-48DC-AED0-55325E664642.thumb.jpeg.7f4a25448cff04f3865141890c72d756.jpeg

Det tÄler mye - takket vÊre at det er fysisk lite.

PĂ„ 10.7.2019 den 7.41, beateoh skrev:

FĂžleï»żrï»ż man seg trygg i et ul i mye vĂŠr?Â ï»ż

Ja, i Helsport Trolltind SL fÞler jeg meg trygg, det har jeg testet sÄpass. Men Orion 2 Extrem ble solgt, og Orion 3 om det er UL eller extrem hadde ikke jeg tatt med pÄ fjellet. 

Kunne sikkert skrevet noe om valg av teltplass ogsÄ, Instagramvennlig teltplass er det motsatte av det et telt Þnsker seg om det blir litt vÊr. 

• Liker 3
  • Takk 1
Skrevet
1 time siden, Anders_G skrev:

Min erfaring med Helsport Fjellheimen SL 3 Camp i Rondane:

IMG_20180619_202718.thumb.jpg.e47ee36d213efda504bb43cad0790c57.jpg

Mitt overlevde i fjor. Kanskje fordi vĂŠret var overdrevent pent 😅 Syntes langsidene buler inn litt vel enkelt i vind. Fotenden er nĂ„ grei nok. Teltet har jo litt vindfang uansett. 

Skrevet
17 timer siden, Memento mori skrev:

VÊret oppgir middelverdien over 10 minutter. Det er vÊret som bestemmer mye, og det er kastevind som tar teltet. SÄ vindtester slik som du ser utfÞrt i noen tester, har i praksis lite Ä si.

Man kan, i hvert fall teoretisk, gjÞre slike tall noe mer nyttige ved Ä koble dem sammen. For Orion III UL kollapset altsÄ teltet ved en vindtyrke pÄ 37,5 m/s (135 km/t). 

• I fjellet: Et vindkast pĂ„ 37,5 m/s i fjellet kan oppstĂ„ ved varslet middelvind pÄ 12,5 m/s (multiplikator pĂ„ 3), som tilsvarer liten kuling. Da bĂžr alarmklokkene i hvert fall gĂ„ dersom varselet er stiv kuling eller hĂžyere.
  • Ved kysten: Et vindkast pĂ„ 37,5 m/s ved kysten kan oppstĂ„ ved varslet middelvind pÄ 26,8 m/s (multiplikator pĂ„ 1,4), som tilsvarer full storm. Da bĂžr vel alarmklokkene ha gĂ„tt for lengst...

Uansett er vi uomtvistelig forskjellige mhp hvilket friluftsliv vi vil oppleve, og godt er det. Jeg har muligens overdreven respekt for vind, oppvokst pÄ et Þyrike lengst nord i TrÞndelag, sÄ flatt (kommunetopp 173 moh :-)) og forblÄst at Norges fÞrste vindkraftpark (Link) ble bygd der for nesten 30 Är siden. Korte turer i kjente stier i kuling (kanskje til og med storm) er oppkvikkende, men snakker vi lengre turer, er min grense liten kuling - til nÞd kortvarig stiv kuling. Jeg er pÄ tur for gode naturopplevelser og holde meg (halvveis) i form, ikke for Ä mestre overlevelseskunsten - og som oftest kortere turer. SÄ jeg unngÄr, kansellerer, relokaliserer - og trenger dermed ikke Ä kjÞpe meg en god vindmÄler for Ä finne ut akkurat hvor grensen til Orion ligger. Min egen grense ligger uansett lavere. :) 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Sitat

Mitt overlevde i fjor. Kanskje fordi vĂŠret var overdrevent pent 😅 Syntes langsidene buler inn litt vel enkelt i vind. Fotenden er nĂ„ grei nok. Teltet har jo litt vindfang uansett. 

Vil tro det kommer av en svakhet telt med denne formen har for sidevind. Opplever det samme med Hilleberg Nallo 3 pÄ langsidene i sterk vind. 

Endret av RoyN
Skrevet
6 timer siden, a_aa skrev:

Manï»ż kan, i hvert fall teoretisk, gjĂžre slike tall noe mer nyttige ved Ă„ koble dem sammen. Forï»ż Orion III UL koï»żllï»żapset altsĂ„ teltet ved en vindï»żtyrke pĂ„ 37,ï»ż5 m/sï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»ż (135 km/t).Â ï»żï»żï»żï»ż

Jeg oppfatter nok en slik type vindtest som veldig lite verdifull. Ikke noe om oppsett, eller hvordan hastigheten pÄ lufta er mÄlt. For meg ser dette ikke ut som sÄ kraftig vind. Extremt dÄrlig opplÞsing bare 360, hvor det? Hvor er bardunen foran festet?  Se bare rett ved siden av teltet. Naturlig vind oppfÞrer seg ikke slik. Har hatt en lengere prat med et par pÄ Helsport om dette. De sier ogsÄ at slike vindtester er veldig krevende Ä fÄ til, slik at det blir repitertbart og gjÞres pÄ samme mÄte for alle produsenter. PÄ fjellet snur vinden mye, og du har turbulens i tillegg.

Jeg hadde vel antatt 15 -16 m/s pÄ mitt orion 2 extrem, nÄr det begynte Ä slite i kastevind, mÄtte da opp med en ekstra bardun enn det teltet kommer med. Husk at formelen pÄ hvordan at vindhastighet pÄvirker teltet er i annen potens. SÄ det skal ikke mye til fÞr kreftene blir store. SÄ at orion 3 UL skal tÄle over dobbelt vind sÄ mye tror jeg ikke pÄ, sÄ vi prater om ca 5-6 ganger den belasting jeg fikk pÄ mitt telt. SÄ jeg har ikke troa pÄ Orion i mye vind, blir alt for hÞyt og for stor vindprofil. Og Orion 3 er enda stÞrre. 

SÄ nÄr det er sagt, Orion er er flott telt, men ikke for mye vind. Fysikkens lover gjelder for Exped Orion ogsÄ. 

For meg havner store kuppeltelt som Allak 3, Reinsfjell 3 og Orion 3 pÄ ei liste over telt som ikke er vellykkede, for svake teltstenger, for store rette flater og silnylon som strekker seg rundt 3% nÄr det blir vÄtt. Med sÄ mye strekk, blir selve teltet aldri helt i balanse. 

• Liker 3
Skrevet

Outdoor magazin har drevet med slike tester i godt over 10 Är, og jeg vil tro at dersom de hadde bedrevet direkte juks med vindhastighetene, sÄ ville de ha blitt tatt hardt for det. Jeg vet ikke hvordan de mÄler lufthastigheten, men man ser jo ingen mÄler plassert ved teltet - det jeg ville da gjort, er Ä bruke en nÞyaktig vindmÄler (evt snittverdi fra flere) for Ä fÄ kalibrert produsert vindhastighet i en gitt avstand fra propellen som en funksjon av motorturtallet. 1000rpm=30km/t, 1500rpm=50km/t osv - da burde man kunne estimere dette ganske greit for testformÄlet? Motoren er visstnok en V8 pÄ 500hk, og selve viften er av samme type som man finner pÄ bÄter i sumpomrÄder.

Her ser du litt mer av seansen: http://players.brightcove.net/66995324001/Hygsykgrx_default/index.html?videoId=5491270185001

En interessant sak er ved ca 6:30 - klarer du Ä anslÄ hvor mange meter Vaude-teltet flÞy pÄ hvor mange sekunder :D ? Der teltet sto, skal vinden vÊre ca 55 m/s...

Kort sagt: Jeg har ingen grunn til Ä tvile pÄ de oppgitte hastighetene er mÄlt etter beste evne og oppriktig fremsatt. (Det betyr ikke at ikke andre kunne mÄlt anderledes, og fÄtt litt andre verdier - men har null tro pÄ at vi snakker om halvering eller dobling.)

Jeg har ingen intensjon om Ä forsÞke Ä overbevise noen om at Orion III UL er det ideelle teltet i sterk vind - tvert i mot har jeg vel i 4-5 trÄder skrevet det stikk motsatte, nemlig at pga stÞrrelse/hÞyden regner jeg det ikke som optimalt i sÄ henseende. SÄ der er vi altsÄ 100% enige :) 

Men sÄ synes jeg at du drar alt for fort fra konklusjonen "ikke optimal" til konklusjonen "mislykket". Dette har nok litt med at vi har forskjellige personlige preferanser (der du vektlegger vindstabilitet mye hÞyere enn meg), men jeg synes ogsÄ at du for lett overser at tester viser at teltet faktisk tÄler ganske mye vind - jeg vil si overraskende mye ift stÞrrelsen. (Slett ikke utenkelig at teltet en aerodynamisk dragkoeffisent som er sÄpass lav at den oppveier bittelitt for det relativt store tverrarealet, og jeg mistenker at krummere stenger kan bidra til noe Þkt stabilitet). II-ern brukes av @Isak Knutsen og kompisen i NPL. III-ern har vÊrt i pÄ tur i snÞ og vind i Nepal (Link). Masse folk har brukt teltet i mye vÊr. Dette er fakta som stemmer dÄrlig overens med konklusjonen "mislykket", synes jeg. I mine Þyne er altsÄ vindstabiliteten slett ikke optimalt, men langt fra Ä vÊre direkte dÄrlig.

Og derfor har jeg Orion III UL og nyter min komfort og romfÞlelse, mens du har ditt Trolltind SL og nyter vissheten om at det tÄler enda mer vind og snÞ :) 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, a_aa skrev:

Enï»żï»ż interessant sak er ved ca 6:30 - klarer du Ă„ anslĂ„ hvor mange meï»żter Vaude-teltet flĂžy pĂ„ hvor mange sekunder :D ? Der teltet sto, skal vinden vĂŠre ï»żca 55 m/s...ï»ż

I den eminente bok til Randulf Valle «hvorfor er det sÄ kaldt Ä vÊre vÄt» stÄr det om Bengt Rotmo som testet vintertelt i vindtunnel. De fleste vintertelt sto i 25 m/s, ved 28 m/s begynte  mange modeller Ä slite. Ved 35 m/s (orkan) er knapt noen telt som stÄr. 

SÄ mine baste meninger og opplevelser henger mer sammen hva Rotmo har mÄlt, enn disse outdoor filmene. 

Skrevet
16 minutter siden, Memento mori skrev:

Ved 35 m/s (orkan) er knapt noen telt som stÄr. 

De aller fleste i testen har kollapset ved 165 km/t, som er ca 45 m/s. Da er det en forskjell pÄ ca 10 m/s mellom mÄlemetodene rundt kollaps, antar jeg. Og Orion II UL ligger sÄnn omtrentlig midt i rekken av telt som ble testet, verken veldig god eller veldig dÄrlig :) 

Skrevet
27 minutter siden, a_aa skrev:

De aller fleste i testen har kollapset ved 165 km/t, som er ca 45 m/s. Da er det en forskjell pÄ ca 10 m/s mellom mÄlemetodene rundt kollaps, antar jeg. Og Orion II UL ligger sÄnn omtrentlig midt i rekken av telt som ble testet, verken veldig god eller veldig dÄrlig :) 

10 m/s kan utgjÞre en enorm forskjell i hvilke krefter teltet blir utsatt for. En forenklet beskrivelse: https://www.yr.no/artikkel/hva-skjer-nar-vindstyrken-dobles_-1.7830675

De testene til Outdoor Magazine tror jeg ikke kan overfÞres til virkeligheten. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Anders_G skrev:

10 m/s kan utgjĂžre en enorm forskjell i hvilke krefter teltï»żet blir utsatt for.ï»ż

Joda, det er helt riktig. 35ÂČ=1225, 45ÂČ=2025 -> indikerer en Ăžkning pĂ„ 65% i krefter.

6 minutter siden, Anders_G skrev:

De testene til Outdoor Magazine tror jeg ikke kan overfÞres til virkeligheten. 

Jeg vil tippe at mÄlinger gjort i vindtunnel er nÊrmest virkelighet (men vet det selvsagt ikke).

MEN: Man kan likevel rangere vindstabiliteten til teltene som deltar i outdoor magazin testen, de er testet under like forhold pÄ samme plan pÄ samme tid med samme utstyr. Da er det noen gode og noen dÄrlige. Og blant de i midten ligger Exped Orion III UL - det er rett og slett ikke blant de dÄrligste :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
PĂ„ 15.7.2019 den 17.15, a_aa skrev:

Man kan, i hvert fall teoretisk, gjÞre slike tall noe mer nyttige ved Ä koble dem sammen. For Orion III UL kollapset altsÄ teltet ved en vindtyrke pÄ 37,5 m/s (135 km/t). 

• I fjellet: Et vindkast pĂ„ 37,5 m/s i fjellet kan oppstĂ„ ved varslet middelvind pÄ 12,5 m/s (multiplikator pĂ„ 3), som tilsvarer liten kuling. Da bĂžr alarmklokkene i hvert fall gĂ„ dersom varselet er stiv kuling eller hĂžyere.
  • Ved kysten: Et vindkast pĂ„ 37,5 m/s ved kysten kan oppstĂ„ ved varslet middelvind pÄ 26,8 m/s (multiplikator pĂ„ 1,4), som tilsvarer full storm. Da bĂžr vel alarmklokkene ha gĂ„tt for lengst...

Uansett er vi uomtvistelig forskjellige mhp hvilket friluftsliv vi vil oppleve, og godt er det. Jeg har muligens overdreven respekt for vind, oppvokst pÄ et Þyrike lengst nord i TrÞndelag, sÄ flatt (kommunetopp 173 moh :-)) og forblÄst at Norges fÞrste vindkraftpark (Link) ble bygd der for nesten 30 Är siden. Korte turer i kjente stier i kuling (kanskje til og med storm) er oppkvikkende, men snakker vi lengre turer, er min grense liten kuling - til nÞd kortvarig stiv kuling. Jeg er pÄ tur for gode naturopplevelser og holde meg (halvveis) i form, ikke for Ä mestre overlevelseskunsten - og som oftest kortere turer. SÄ jeg unngÄr, kansellerer, relokaliserer - og trenger dermed ikke Ä kjÞpe meg en god vindmÄler for Ä finne ut akkurat hvor grensen til Orion ligger. Min egen grense ligger uansett lavere. :) 

Krydrer den gamle logikken min med mer konservative tall. Trekker man fra 10 m/s pÄ vindhastighet ved kollaps for Orion III UL, blir den 27,5 m/s - og resten blir da:

• I fjellet: Et vindkast pĂ„ 27,5 m/s i fjellet kan oppstĂ„ ved varslet middelvind pÄ 9,2 m/s (multiplikator pĂ„ 3), som tilsvarer frisk bris. Da bĂžr alarmklokkene i hvert fall gĂ„ dersom varselet er liten kuling eller hĂžyere.
  • Ved kysten: Et vindkast pĂ„ 27,5 m/s ved kysten kan oppstĂ„ ved varslet middelvind pÄ 19,6 m/s (multiplikator pĂ„ 1,4), som tilsvarer sterk kuling. Da bĂžr vel alarmklokkene ha gĂ„tt for lengst... eller?

Ikke vet jeg - nÄ bare leker jeg med tall her :D 

Edit: NÄr jeg leser tallene/vindbetegnelsene en gang til, slÄr det meg at de harmonerer veldig godt med magefÞlelsen min... Ligg unna telting ved kuling i hÞyden og storm i lavlandet, liksom... ;) 

Endret av a_aa
Skrevet
40 minutter siden, a_aa skrev:

MENï»ż: Man kan likevel rangere vindstabiliteten til teltene som deltar i outdoor magazin testen, de er testet under like forhold pĂ„ samme plan pĂ„ samme tid med samme utstyr. Da er deï»żt noen gode og noen dĂ„rlige. Og blant de i midten ligger Exped Orion III UL - det er rett og slett ikke blant de dĂ„rligste :)ï»ż

Det kan faktisk diskuteres.....

3 timer siden, a_aa skrev:

Outdoorï»ż magazin har drevet med slike tester i godt over 10 Ă„r, og ï»żjeg vil tro at dersom de hadde bedrevet direkte juks med vindhastighetenï»żeï»ż, ï»żsĂ„ ï»żï»żvï»żille de ha blitt tatt hardt for detï»ż

10ED81AC-30F6-4E60-82F5-409BFFDBBC2D.thumb.jpeg.695552e0e8aff8669b4d56d895df466c.jpeg

I vindtesten er det med bardun foran. 

8F870763-2E94-4944-BD6E-31C7A64E8BFC.thumb.jpeg.80c3e46041e92626ce9610c254a65cbc.jpeg

PÄ Exped sine bilder er det ikke bardun der, det var heller ikke med ekstra barduner pÄ det 3 UL jeg hadde innom, ei heller pÄ 2 Extreme men det var kjÞpt brukt. SÄ dette er ikke et standard telt med det som kommer med nÄr du kjÞper det. 

Skrevet

Pokker jeg som skulle legge meg nÄ ;) NÄ mÄtte jeg opp pÄ loftet for Ä sjekke repkitet til 2019-modellen, jeg kom pÄ at jeg ikke hadde gÄtt gjennom det. Det viste heldigvis seg Ä inneholde nÞyaktig det samme som 2017-modellen jeg solgte for en drÞy uke siden - som beskrevet i https://www.fjellforum.no/forums/topic/43289-exped-orion-extreme-2-vs-3/

PĂ„ 11.9.2017 den 15.58, a_aa skrev:

Det er inkludert alt unntatt forsendelsesemballasje :) Det gikk rett pÄ vekten etter at pakket det opp.

I repkitlommen ligger 4 ekstra barduner (i bardunposer) - noen vil nok ha festet to av dem fast pÄ festepunktene oppe pÄ langsidene, der det ikke er festet noen som standard. SÄ er det 1 liten og 1 stor glidelÄsdrager. 1 skjÞtestykke for teltstenger. 4 stk 15x15cm tekstillapper, selvklebende for ytterduk og bunnduk, mens lappene for innerteltduk og for myggnett ikke er selvklebende. Og en liten papirlapp med veiledning i vedlikehold/reparasjon/lagring av telt.

Og ja, det er et trivelig telt Ä bo i. Har ikke fÄtt prÞvd det i skikkelig vind ennÄ,  men forelÞpig oppfatter jeg det som ganske stÞdig :) 

Utheving gjort av meg nÄ.

Har fortsatt ikke prÞvd det i skikkelig vind :D 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Memento mori skrev:

Det kan faktisk diskuteres.....

10ED81AC-30F6-4E60-82F5-409BFFDBBC2D.thumb.jpeg.695552e0e8aff8669b4d56d895df466c.jpeg

I vindtesten er det med bardun foran. 

8F870763-2E94-4944-BD6E-31C7A64E8BFC.thumb.jpeg.80c3e46041e92626ce9610c254a65cbc.jpeg

PÄ Exped sine bilder er det ikke bardun der, det var heller ikke med ekstra barduner pÄ det 3 UL jeg hadde innom, ei heller pÄ 2 Extreme men det var kjÞpt brukt. SÄ dette er ikke et standard telt med det som kommer med nÄr du kjÞper det. 

Mitt Extreme II har bardun der. Ekstra barduner har jeg ogsÄ. 

• Liker 1
Skrevet

Det var da enda bra at dere hadde med bardunene @a_aa og @Gittiamo, spesielt den som er mot vinden er kritisk. Veldig rart at den ikke er montert fra fabrikk, men er vel for Ä gÄ ned nettovekta eller minste vekt som blir oppgitt. 

Da mÄ det bli en liten oppfordring til de som har disse teltene og montere pÄ disse pÄ teltet, mange Þnsker Ä spare litt vekt og legger igjen repsettet igjen hjemme.

Hadde vÊrt fint om noen av dere som har teltet, og skal bruke de under forhold som kan medfÞre kastevind med litt styrke om Ä slÄ opp teltet pÄ en trygg plass neste gang vÊret har et navn, eller at det er tilstrekkelig med vind. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Herlig teoretisering i denne trĂ„den her! 😄

Noen spÞrsmÄl for Ä varme den opp litt til:

• Hva er det som gjĂžr at vindkastene langs kysten kan komme opp i 1,4 x middelvind mens de i fjell kan komme opp i 3 x middelvind?
  • Terrengformasjoner, det er forskjell pĂ„ vidde, bratt fjell, og kupert/arrig fjellandskap, har dette noe Ă„ si for kastevinder?
  • Instavennlig vs en god teltplass vĂŠrmessig, hva er en god teltplass ift vind?
  • Outdoor Magazin testen, et teltet satt opp slik det er designet ift vindretning, eller ville dere satt det opp annerledes? (Ikke ta hĂžyde for at vindretning kan endre seg ila dĂžgnet, da endrer gjerne vindstryrken seg ogsĂ„.)

Vedr. siste punkt, jeg har bruk teltet til @Gittiamo i vind med kraftige vindkast. men valgte den gang Ä sette det opp 90°  ift hvordan det er satt opp i videoen. (Hvorfor gjorde jeg det? 😉) EDIT: Har alltid med eksta barduner og brukte noen av disse pĂ„ denne turen.

Endret av Terka
Skrevet

Har vÊrt feste for ekstra bardun pÄ mine Orion-telt ogsÄ, samt ekstra barduner med i posen. Men det er ogsÄ et feste helt pÄ toppen. Noen som har en formening der? Enda en mulighet for ekstra bardunering har vÊrt min teori (men eneste gangen jeg har benyttet det har vÊrt ved tÞrking av teltet)...

Skrevet
13 minutter siden, esphojo skrev:

Har vÊrt feste for ekstra bardun pÄ mine Orion-telt ogsÄ, samt ekstra barduner med i posen. Men det er ogsÄ et feste helt pÄ toppen. Noen som har en formening der? Enda en mulighet for ekstra bardunering har vÊrt min teori (men eneste gangen jeg har benyttet det har vÊrt ved tÞrking av teltet)...

Feste til tarp. @Terka har et fint bilde pÄ det. Men bardunfeste tror jeg ikke det er sterkt nok til. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
10 timer siden, Terka skrev:

Hva er det som gjÞr at vindkastene langs kysten kan komme opp i 1,4 x middelvind mens de i fjell kan komme opp i 3 x middelvind?

Se feks https://www.yr.no/artikkel/hvor-kraftig-blir-et-vindkast_-1.11448655 og linken nedenfor

Terrengformasjoner, det er forskjell pÄ vidde, bratt fjell, og kupert/arrig fjellandskap, har dette noe Ä si for kastevinder?

Jepp, se feks  https://www.yr.no/artikkel/derfor-blir-det-vindkast-1.13245226

jeg har bruk teltet til @Gittiamo i vind med kraftige vindkast. men valgte den gang Ä sette det opp 90°  ift hvordan det er satt opp i videoen. (Hvorfor gjorde jeg det? 😉)

Du har sniklest TFM :) : http://www.exped.com/usa/en/blog/venus-ii-set-procedures-wind

Men er det lurt? Tja... NÄ i2019 tester Outdoor Magazin med vind pÄ langs og vind pÄ tvers: http://players.brightcove.net/66995324001/Hygsykgrx_default/index.html?videoId=6053007742001  Exped Venus Extreme kom bedre ut med vind pÄ langs...

Skrevet

Flaks at jeg satte opp Orion akkurat riktig i dag da. Er hele 4 m/s 😂 men jeg gjorde som linken over her uten at jeg har lest noe om hva som er riktig. 

Skrevet
9 minutter siden, Gittiamo skrev:

Flaks at jeg satte opp Orion akkurat riktig i dag da. Er hele 4 m/s 😂 men jeg gjorde som linken over her uten at jeg har lest noe om hva som er riktig. 

Med alle barduner ? đŸ€”

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.