PopulÊrt innlegg Anders Eriksen Skrevet 8. juli 2019 PopulÊrt innlegg Skrevet 8. juli 2019 Et av Ärets hÞydepunkt i tursammenheng, og for sÄ vidt i alle sammenhenger, mÄ vÊre nÄr endelig fjellfiskesesongen er i gang. I Är har vÄren og sommeren vÊrt typisk for vestlandet, kaldt og vÄtt. Dermed var det med stor usikkerhet jeg pakket sekken nÄr kalenderen viste 21 juni. Jeg og Bjarte hadde i lang tid hatt en plan om at denne helgen skulle vi pÄ fisketur. Det er ikke sÄ ofte vi fÄr mulighet til Ä dra pÄ tur sammen, sÄ dette sÄ ihvertfall jeg virkelig frem til. VÊrmeldingene var mildt sagt dÄrlige, og ikke minst var det rimelig stor usikkerhet om det i det hele tatt var isfritt hÞyt der oppe i Tafjordfjella. SÄ dette kunne bli spennende. Uansett, pÄ fredags ettermiddag labbet vi i vei fra KaldhussÊter i Tafjord, som var utgangspunkt pÄ denne turen. NÄ ventet noen hundre meter med stigning fÞr vi var fremme og endelig kunne fÄ svaret pÄ om det var isfritt eller ikke. SÄ er det et spÞrsmÄl som alltid melder seg nÄr man drar pÄ fisketur i Tafjordfjella, blir det storfisk denne gangen? En liten fisk og et "stort" menneske. Turformen er ikke akkurat pÄ topp for tiden, sÄ jeg sÄ ikke akkurat frem til selve etappen oppover. Men det skulle vise seg Ä gÄ rimelig greit. Rart med det nÄr du gÄr med en kompis som du alt for sjeldent fÄr mÞtt, sÄ er det mye Ä prate om. Vi rakk egentlig ikke Ä komme gjennom rekken med vanlige tema fÞr vi var fremme. Som en kurosiet kan jeg nevne at disse temaene er stort sett fotball, gamledager, fisketurer og et par andre tema som ikke kan nevnes grunnet taushetsplikten. Vi rakk vel knappest Ä komme gjennom fotball, fÞr vi passete den siste knausen og var fremme. Det var bra vi hadde satt av et par dager til denne turen, om vi skulle rekke Ä komme gjennom de resterende temaene. Heldigvis viste deg seg at det var isfritt, og vi kunne pustet lettet ut. Hadde vÊrt litt dumt Ä dratt pÄ fisketur til et islagt vatn, greit nok at det er kjekt pÄ tur uansett, men med den fiskefeberen vi begge kjente pÄ nÄ, hadde det ikke endt godt om vi mÄtte dratt slukÞret hjem uten Ä fÄ tatt sÄ mye som et kast. Det tok ikke lang tid fÞr teltet var oppe, og resten av kvelden gikk med pÄ fjasing og fiskerier. Bjarte dro opp den fÞrste Þrreten pÄ turen, ca 200 gram, og jeg kunne skryte av at jeg sÄ en hjort, om det er sÄ mye Ä skryte av da? Klokken bikket vel 03.00 fÞr vi tok natta i det enorme 6 manns teltet til Bjarte. Dette var sÄpass stort at vi fikk hver vÄr "avdeling" og et romslig fortelt mellom oss som ble brukt til matlaging og henging. SkÄl og god natt!Avgang. KaldhussÊtervatnet til venstre.Fortsatt en del snÞ pÄ fjellet. Isfritt! Hallelujah!Fjellheimen camp 6, med andre ord god plass.NÄr jeg tenker meg om tok det kanskje litt tid fÞr vi kom i gang med fiskingen.Her snakker vi om en som kan det Ä posere.Det som er sÄ fint pÄ tur er at du kan sove sÄ lenge du vill, jeg fÞlte meg rimelig utkvilt da jeg kunne stÄ opp i nitiden. Bjarte har tydeligvis et godt sovehjerte, han lÄ Ä purka til klokka var 12 fÞr han stakk tryne ut av teltÄpningen. Da hadde jeg allerede rukket tre kaffikopper og dratt opp to Þrreter. NÄr det er sagt sÄ det ikke ut som Bjarte tok det sÄ tungt, det var rikelig med tid til Ä fiske sÄ vi brukte like gjerne et par timer til pÄ frokost og kaffi. SÄnn fiskemessig kan vi vel oppsummere med at, joda fisk fikk vi, mye fisk. Men de virkelig store ruggene uteble. Vi dro vel opp et par stk som med en god blanding av litt godvilje og uÊrlighet, passerte sÄvidt halvkiloen. Disse gjorde seg godt i steikepanna, og da fikk vi vel vÊre fornÞyd. VÊret ble en positiv overraskelse, det hadde absolutt ikke vÊrt sÄ dÄrlig som meldt, kjekt at det kan gÄ den veien av og til ogsÄ. Men utpÄ kvelden ble det rimelig surt og da gjorde det godt Ä sprengfyre med primusen i teltet sÄ vi fikk ganske sÄ behagelig lunk. Ikke dumt og ganske sÄ trivelig spÞr du meg.Rolig start pÄ dagen.Dagens fÞrste fisk. Bjarte med fast fisk pÄ fluestanga.Han er jaggu flink til Ä posere med fisk ogsÄ.Kokken surtryne.Halvkilo -ish. Akkurat denne fikk svÞmme videre.Det ble surt utpÄ kvelden, da gjÞr det godt Ä varme opp teltet med primusfyring.Den siste dagen rakk vi Ä dra opp noen Þrreter til, men fortsatt glimtet storfisken med sitt fravÊr. Ja, ja, det fikk bli en annen gang. NÄr vi hadde pakket sammen teltet og begynt Ä labbe nedover igjen, var vi begge enig i at det hadde "vore en gilde tur". Tafjordfjella er alltid en sikker vinner selvom fiskefangsten kan variere. Men det er ingen tvil, treffer du riktig pÄ vÊr og forhold, har greie ferdigheter for fjellfiske, og kanskje aller mest flaks. SÄ kan du virkelig treffe jackpot. Tror jeg da. NÄr jeg tenker meg om ender det stort sett opp med smÄfisk pÄ mine turer. Her mÄ det jobbes med flaksen fremover, for det kan hvertfall ikke stÄ pÄ ferdighetene. Kremt.... Se hele artikkelen 12 Siter
krokavatnet Skrevet 15. august 2019 Skrevet 15. august 2019 Flott turrapport! Eg har faktisk studert saman med Bjarte i Bergenđ 1 Siter
Martin HJ Skrevet 15. august 2019 Skrevet 15. august 2019 Jeg ble sugen! 17 dager til langtur pÄ meg, dÊven det skal bli godt. Takk for fin rapport! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.