Gå til innhold
  • Bli medlem

Stien til Manaskardet ødelagt


panda

Anbefalte innlegg

Ringerike Turistforening har hatt turer til Manaskaret på Krokskogen flere ganger. Tror også det er de som skilter og holder stien i orden.

Problemet er nå at de nederste to tredjedeler av stien har blitt helt ødelagt av skogsmaskiner. Ca 2-3 kilometer har blitt så nedkjørt de siste dagene at det ikke er mulig å se at det har vært en sti der. Det er stort sett bare en masse gjørme. Jeg tror flere av skiltene er borte også. Det er i hvert fall ikke mulig å finne frem i virvaret av maskinspor.

Hvis noen fra Ringerike turistforening ser dette så kan de godt sende en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig trist å høre. Jeg har tidligere gått denne oppgangen til denne delen av Krokskogen som markakjenneren ”par exellence”, H. O. Christoffersen, beskrev som et av de mest naturskjønne områder i Oslomarka. Jeg fatter ikke at skogeierne ikke kan ta litt mer hensyn til almenhetens interesser. Noen ganger synes det som om de går inn for å ødelegge mest mulig for turfolket. Jeg har flere ganger sett at tømmerslepene kunne like lett ha kommet fram uten å berøre stiene, men at de likevel har kjørt fram på stiene og gjort dem til uframkommelige gjørmehull. Er det for å presse turfolket ut av deres områder mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmaskinen har fulgt nøyaktig i stien i omtrent to-tre kilometer. Trolig har det vært lettest å komme frem der hvor turgåere og andre har ryddet en sti. Det øverste stedet med maskinspor er nesten helt oppe under Gjertrussen ved inngangen til Manaskardet. Tror ikke han greide å kjøre lengre opp.

Det er flere maskinspor som går av til begge sider. For meg som ikke er så godt kjent i området var det vanskelig å finne frem på grunn av alle sporene. Stien går av til høyre et sted, men det var umulig å finne frem.

Skogbunnen er helt ødelagt og bare gjørme. Det regnet litt og var egentlig ufremkommelig i all gjørma, men noen steder gikk det ann å gå midt i sporet, altså mellom der hjulene på maskinen hadde gått.

Det står et skilt helt nederst og et litt høyere oppe der turstien til nes (?) krysser. de andre skiltene er vekk.

Her er et bilde

post-119-133474434044_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.