Bjørn J Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Med ujevne mellomrom kommer det frem hvordan arbeidsforholdene er for de ansatte på XXL. Et par eksempler de siste dagene:https://www.dagbladet.no/nyheter/xxl-ansatte-matte-ta-armhevinger-som-straff/71287051 https://www.dagbladet.no/nyheter/thone-33-sa-opp-pa-dagen-etter-kollegenes-video/71292234 Tidligere er det fortalt at XXL-butikken i Tromsø har bilder av alle de andre sportsbutikkene på bakrommet, der de setter et rødt kryss over dem etter hvert som de må lukke dørene. Det er kjent at XXL-kjeden sliter økonomisk, og stadig vekk hører man om at sjefer må gå eller blir kjeppjaget ut døra. Jeg har selv handlet en del hos XXL, ikke fordi de ofte er billigst, men fordi de har den varen jeg er ute etter, og jeg er fornøyd med servicen i min lokale butikk. Men er det slik at så lenge vi kan spare noen skarve kroner, så driter vi i hvordan arbeidsforholdene er? Er det blitt slik at pris trumfer alt annet? Neste gang jeg legger igjen penger hos XXL blir det med en ekkel bismak i munnen, og jeg kommer til å unngå dem så langt som mulig. 5 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Man kan ferie at man gjør det bra, men å feire at en annen butikk i lokalsamfunnet må legge ned er dårlig gjort. Man glemmer tydeligvis at man er mennesker og naboer etter man er ferdig på jobb... 1 Siter
Gittiamo Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Jeg tenker at de ansatte står så sterkt her i landet at de faktisk skal kunne klare å ha en bra arbeidsplass uten at de skal føle seg uthengt og mobbet. Med så lav ledighet og så sterke regler til arbeidstakeres fordel, så anser jeg ikke dette som et veldig alvorlig problem. Høres fryktelig kynisk ut, men jeg er ikke det. Om det hadde vært så rævva å jobbe der så hadde de ikke hatt samme tilgang på ansatte. Her er det kun snakk om en ledelse totalt manglet for takt og tone. Men det er jo lett og løse med å hive ut de feil folka. Jeg er mer bekymra over at de, og andre, spyr ut med billig drit som kastes etter kort tids bruk. Enten får man kjøpe kvalitet eller la være å kjøpe. For billig skrot er mer skadelig enn kjipe arbeidsforhold. 3 Siter
+Kristian V. Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Gittiamo skrev (På 29.6.2019 den 11.49): Jeg er mer bekymra over at de, og andre, spyr ut med billig drit som kastes etter kort tids bruk. Enten får man kjøpe kvalitet eller la være å kjøpe. For billig skrot er mer skadelig enn kjipe arbeidsforhold. Ekspander Der er jeg 100% enig! Og et godt eksempel på dette er noe jeg la merke til i en mail jeg fikk fra G-Sport forrige uke. Der reklamerer de for billig "Festival telt" der sovepose og liggeunderlag følger med for kun 499,-, og med gamle minner fra avisartikler fra Hovefestivalen i Arendal for en del år tilbake der folk lot telt og alt bare stå igjen når de reiste, fikk jeg en vond følelse i magen av dette tilbudet https://www.gsport.no/301171-mckinley-festent-festivaltelt Jeg fortsetter gladlig å handle på XXL, som og tilfeldigvis er butikken nevnt i media siste dagene. Men jeg brukte G-max før, men de er nå borte fra Arendal og nærmeste er G-sport Sørlandssenteret i Kr.sand, og så langt kjører jeg ikke for å handle, om ikke det er noe veldig spesielt. Siter
Gittiamo Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Kristian J. Vabø skrev (På 29.6.2019 den 12.06): Der er jeg 100% enig! Og et godt eksempel på dette er noe jeg la merke til i en mail jeg fikk fra G-Sport forrige uke. Der reklamerer de for billig "Festival telt" der sovepose og liggeunderlag følger med for kun 499,-, og med gamle minner fra avisartikler fra Hovefestivalen i Arendal for en del år tilbake der folk lot telt og alt bare stå igjen når de reiste, fikk jeg en vond følelse i magen av dette tilbudet https://www.gsport.no/301171-mckinley-festent-festivaltelt Jeg fortsetter gladlig å handle på XXL, som og tilfeldigvis er butikken nevnt i media siste dagene. Men jeg brukte G-max før, men de er nå borte fra Arendal og nærmeste er G-sport Sørlandssenteret i Kr.sand, og så langt kjører jeg ikke for å handle, om ikke det er noe veldig spesielt. Ekspander Ja den annonsen ga meg også hikke. Dette er telt for engangsbruk. Siter
Per Fredrik Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Mange unge ser ikke at de må være med i en fagforening. Jeg har alltid sagt dette til både kolleger og de jeg var leder for. Det er mye elendighet som skuler seg bak det som kalles naturlig avgang. For en del år tilbake jobbet jeg på et sted hvor det var to grunner til oppsigelse, 1, jenter som ble gravide og 2 medlemskap i fagforening. Jeg har merket en endring hos XXL, selgerne er mer pågående og ønsker å selge andre ting enn tilbudsvarene. Jeg fortsetter å handle hos XXL, de ansatte må ta denne kampen sjøl. Det jeg aldri vil gjøre er å kjøpe kopi produkter og annet d**tt fra Ali Express eller tilsvarende fra Kina 7 Siter
Jofa19 Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Godt spørsmål. Enda et eksempel på ukultur i kjeden: https://e24.no/naeringsliv/xxl/avis-xxl-butikk-oedela-nye-klaer-verdt-tusenvis-av-kroner/24644343 Etisk er det nok riktig å stille spørsmål. Både når det gjelder behandling av ansatte og samfunnsansvaret til større bedrifter. Store bedrifter må også stille opp og ta et miljøansvar. Siter
Gittiamo Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Jofa19 skrev (På 29.6.2019 den 14.24): Godt spørsmål. Enda et eksempel på ukultur i kjeden: https://e24.no/naeringsliv/xxl/avis-xxl-butikk-oedela-nye-klaer-verdt-tusenvis-av-kroner/24644343 Etisk er det nok riktig å stille spørsmål. Både når det gjelder behandling av ansatte og samfunnsansvaret til større bedrifter. Store bedrifter må også stille opp og ta et miljøansvar. Ekspander Den der er jeg usikker på. Søsteren til en venninne jobber der. Og som ansatt får hun kjøpe disse varene for knapper og glansbilder. Ergo har også min venninne dyre og solide turklær for en billig penge. Men om det er lokale forskjeller på policy’en her så er jo ikke det særlig bra 🤔 Siter
Truant76 Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Tja... Jeg liker at vi har butikker der jeg kan gå og se på varene og vurdere dem, og ikke bare se et bilde på en nettside. Så handler jeg jo noen ting på nett fordi butikkene som jeg har tilgang til ikke har disse produktene, og da bidrar jeg jo til å redusere inntekten til butikken jeg ønsker å ha i nærheten. Slik sett har jeg ikke så store bekymringer med å handle på min lokale XXL butikk. Et annet spørsmål er jo om man skal boikotte en butikk der forholdene gjerne er OK, fordi det finnes noen ugress i enga der ledelsen ikke evner å gjøre jobben sin. 1 Siter
Bjørn J Skrevet 29. juni 2019 Forfatter Skrevet 29. juni 2019 Gittiamo skrev (På 29.6.2019 den 15.03): Den der er jeg usikker på. Søsteren til en venninne jobber der. Og som ansatt får hun kjøpe disse varene for knapper og glansbilder. Ergo har også min venninne dyre og solide turklær for en billig penge. Men om det er lokale forskjeller på policy’en her så er jo ikke det særlig bra 🤔 Ekspander Jeg har fått bekreftet av XXL at de kaster sko og støvler som er levert inn i forbindelse med 30-dagers bytteretten. Sko som ser noenlunde gode ut (nesten som nye) blir solgt til halv pris, resten kastes. Det aller meste er pent brukte og fullt brukbare sko/støvler. På spørsmål om de ikke kunne gitt dem til f.eks. Fretex var svaret nei, fordi det gikk ut over salget i butikken.... Siter
tubbs Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Bjørn J skrev (På 29.6.2019 den 15.44): På spørsmål om de ikke kunne gitt dem til f.eks. Fretex var svaret nei, fordi det gikk ut over salget i butikken.... Ekspander Destruerte varer kan man også få fradrag på. Det får man ikke om man gir de bort! 1 Siter
+Miamaria Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Jeg har alltid en dårlig bismak når jeg handler der, men beklageligvis gjør jeg det til tider likevel. Alltid tilbud, men selv om tilbudene er gode tjener de dessverre sikkert penger på det likevel og dermed støtter jeg skiten likevel. Bu meg. 1 Siter
klatreminus Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Jeg tror ikke XXL er noe dårligere enn andre. Jeg har flere venner og familie som jobber i detaljhandel i ulike bransjer. Og de fleste har vært borti dårlige butikker / dårlig ledelse som behandler både ansatte, kunder og miljø dårlig. Jo mindre kompetanse som kreves, jo dårligere forhold... Jeg vil heller legge mer vekt på å handle skikkelige produkter, og de som bare selger søppel holder jeg meg unna. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 Bjørn J skrev (På 29.6.2019 den 15.44): Jeg har fått bekreftet av XXL at de kaster sko og støvler som er levert inn i forbindelse med 30-dagers bytteretten. Sko som ser noenlunde gode ut (nesten som nye) blir solgt til halv pris, resten kastes. Det aller meste er pent brukte og fullt brukbare sko/støvler. På spørsmål om de ikke kunne gitt dem til f.eks. Fretex var svaret nei, fordi det gikk ut over salget i butikken.... Ekspander XXL taper ingenting på å ha 30 dagers fornøyd garanti. Leverer du tilbake skoen, skriver de tilbakemelding til leverandør «feil på varen», og får ny sko/refusjon. Har det fra en sikker kilde... Siter
Terka Skrevet 29. juni 2019 Skrevet 29. juni 2019 (endret) Produsent > Importør/Grossist > Butikk > Forbruker, alle har et samfunns- og miljøansvar. I firmaet jeg jobber før har vi en "code of business conduct (code of ethics)" som skal følges. Den sier helt klart at vi har ansvar for at også våre underleverandører og deres underleverandører igjen følger denne. Spørsmålet er om vi som privatpersoner er kapable til eller villige til å kikke forbi produktet vi "overtar" og ta ansvar når vi vet det skjer noe uetisk tidligere i kjeden før produktet når vårt eierskap, eller om vi lukker øynene og tenker at det andres ansvar. Siste er enkleste valg, men det er flere eksempler på at forbrukermakt virker når mange nok velger bort eller er tydelig i mot. Endret 29. juni 2019 av Terka 1 Siter
Bjørn J Skrevet 29. juni 2019 Forfatter Skrevet 29. juni 2019 Marius Engelsen skrev (På 29.6.2019 den 21.05): XXL taper ingenting på å ha 30 dagers fornøyd garanti. Leverer du tilbake skoen, skriver de tilbakemelding til leverandør «feil på varen», og får ny sko/refusjon. Har det fra en sikker kilde... Ekspander Jeg fikk informasjonen fra XXL selv. Burde være sikker nok Dessuten har jeg selv sett en binge med returnerte sko til halv pris i en XXL-butikk. Siter
tubbs Skrevet 30. juni 2019 Skrevet 30. juni 2019 Bjørn J skrev (På 29.6.2019 den 21.51): Jeg fikk informasjonen fra XXL selv. Burde være sikker nok Dessuten har jeg selv sett en binge med returnerte sko til halv pris i en XXL-butikk. Ekspander En kompis jobba på XXL Alna for noen år siden. Måtte spørre han om hvordan de kunne selge Asics løpesko så nedsatt. (Veil. pris var 1899,- og de solgte ut for 499,- ) Utgått modell var svaret og vi tjener fortsatt penger. Hvis ikke hadde de blitt destruert og avskrevet i regnskapet. Ingen som driver forretning selger ting med tap om de heller kan destruere og avskrive. Logisk, men trist. Siter
Tittei Skrevet 30. juni 2019 Skrevet 30. juni 2019 I «min» XXL butikk er det en super service. Kjenner jeg vil lukke øynene for det jeg leser her. De er virkelig supre hve eneste gang jeg kommer inn. Det er ene og alene derfor denne butikken prioriteres fremfor andre. De virker kunnskapsrike og byr på sin egen erfaring alle sammen. Jeg føler aldri de prøver prakke på meg dyrere alternativer enn det jeg trenger. På denne måten kjøper jeg ikke alltid det dyreste og beste der og da, men kanskje kommer jeg tilbake og kjøper noe dyrere neste gang. Trist det er en slike arbeidsforhold, men jeg liker butikken «min» og kommer til å fortsette og handle der. Siter
RoyN Skrevet 30. juni 2019 Skrevet 30. juni 2019 Faktum er at stadig mer av varehandelen flytter seg over på nett og delvis til utlandet. De forholdene som nevnes tror jeg er mer et utslag av overivrig og dårlig ledelse ved enkeltbutikker enn en generell bedriftskultur i XXL. Selv opplever jeg veldig god service på de XXLene jeg handler ved og disse har tildels kunnskapsrikt personale som har jobbet der i åresvis. Slikt skjer ikke om man mistrives på jobb. Så jeg kommer til å fortsette å handle på XXL og hadde heller fått bismak om jeg handler kopi-produkter av lav kvalitet fra Kina... Siter
dimex Skrevet 30. juni 2019 Skrevet 30. juni 2019 Det at de krysser ut bilder av konkurrerende butikker når de legges ned er en generell xxl praksis som har eksistert i mange år. Synd at dette er ungdoms første møte med arbeidslivet. Selvsagt fører konkurranse til at noen kanskje må stenge, men det bør være unødvendig å danse rundt å glede seg over det. Dette er en syk bedriftskultur. 2 Siter
Joachim V Skrevet 30. juni 2019 Skrevet 30. juni 2019 dimex skrev (På 30.6.2019 den 10.44): Det at de krysser ut bilder av konkurrerende butikker når de legges ned er en generell xxl praksis som har eksistert i mange år. Synd at dette er ungdoms første møte med arbeidslivet. Selvsagt fører konkurranse til at noen kanskje må stenge, men det bør være unødvendig å danse rundt å glede seg over det. Dette er en syk bedriftskultur. Ekspander Da er det mye syk bedriftskultur rundtforbi.. Også tidligere kjent som konkurranse. Siter
Bjørn J Skrevet 30. juni 2019 Forfatter Skrevet 30. juni 2019 Tittei skrev (På 30.6.2019 den 9.17): I «min» XXL butikk er det en super service. Kjenner jeg vil lukke øynene for det jeg leser her. De er virkelig supre hve eneste gang jeg kommer inn. Det er ene og alene derfor denne butikken prioriteres fremfor andre. De virker kunnskapsrike og byr på sin egen erfaring alle sammen. Jeg føler aldri de prøver prakke på meg dyrere alternativer enn det jeg trenger. På denne måten kjøper jeg ikke alltid det dyreste og beste der og da, men kanskje kommer jeg tilbake og kjøper noe dyrere neste gang. Trist det er en slike arbeidsforhold, men jeg liker butikken «min» og kommer til å fortsette og handle der. Ekspander Joda, jeg er også fornøyd med min lokale XXL, de ansatte gir god service (kompetansen er så som så, men det er ofte unge mennesker med begrenset erfaring, så det godtar jeg). Men det er ikke poenget, det er ledelsens kultur som er problemet. Som dimex sier, det er synd dette er ungdoms første møte med arbeidslivet. Trakassering av ansatte (for noen av eksemplene er det) skal selvsagt ikke forekomme. 1 Siter
Leif88 Skrevet 30. juni 2019 Skrevet 30. juni 2019 tubbs skrev (På 30.6.2019 den 6.03): En kompis jobba på XXL Alna for noen år siden. Måtte spørre han om hvordan de kunne selge Asics løpesko så nedsatt. (Veil. pris var 1899,- og de solgte ut for 499,- ) Utgått modell var svaret og vi tjener fortsatt penger. Hvis ikke hadde de blitt destruert og avskrevet i regnskapet. Ingen som driver forretning selger ting med tap om de heller kan destruere og avskrive. Logisk, men trist. Ekspander det er ikke helt sånn det fungerer.. om du selger en sko til 499 så taper du mindre penger på den enn om du destruerer den. å selge varer med tap er helt vanlig i detalijhandel, du trekker folk til butikken, de kjøper kanskje mer. de kjøper kanskje de strategisk plaserte varene mine i kassa området til en liten sum, som jeg har veldig stor margin på. ting folk ikke tenker over er at butikker også tjener penger på lojalitetsbonuser. om de handler masse vare fra da" f.eks Asics " så får de "bonuser" ifra leverandør. man kutter priser på ting for og få meg og deg inn døra. for når du har vært der og handlet billig en gang, så er treskelen for og dra inn dit og handle neste gang du trenger noe neste gang mindre. men for all del! sportsbutikker har veldig gode marginer på klær og utstyr kontra mange andre butikkbransjer Siter
tubbs Skrevet 30. juni 2019 Skrevet 30. juni 2019 Leif88 skrev (På 30.6.2019 den 12.50): det er ikke helt sånn det fungerer.. om du selger en sko til 499 så taper du mindre penger på den enn om du destruerer den. Ekspander Ikke om kundene kjøper betydlig dyrere sko som de fortsatt synes er ett godt kjøp pga at de er nedsatt ? 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.