Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste har sikkert lest at Kebnekaise (Sveriges høyeste fjell) "synker" p.g.a. bresmelting og at en annen topp kommer til å ta over posisjonen dersom dette fortsetter.

Jeg snakket med en fra Skottland som samler på norske 2k med pf (primærfaktor) på 100m. Han trodde listen var endelig, men oppdaget at Trollsteineggi snart må føres til. Breen mellom denne og Glittertind smelter slik at pf er snart oppe i 100m.

:lol:

Noen som vet om dette er et "problem" for topper med 30m som pf?? Kan bli litt komisk etterhvert å skynde seg til å bestige topper før de forsvinner, alternativt ettersom de dannes... :wink:

Annonse
Skrevet

Har tenkt litt på problemstillingen tidligere. Det er i samme sak som det evige spørsmålet om hvem som er høyest av Galdhøpiggen og Glittertinden...

Løsningen blir å forholde seg til nivået på fast varig materiale (fast eller løst fjell, ikke is). Alle målinger av primærfaktor må forholde seg til tettengnivået under is/snø, både på topper og i skard. Ligger det mye snø i skardet og det er tvil om primærfaktoren, så må vi måle når snøen er borte (evt. sokne etter terrenget under). Én topp dette er meget aktuelt for er den lille taggen på Storebjørn. Her ligger det snø og is i skardet, men kanskje denne er borte om sommeren..? Har bare vært der i mai.

Dette medfører at det kan komme flere topper hvis isen forsvinner. Men jeg tror vi har oversikt over de fleste småtoppene. Bare artig om det senere dukker opp noen knauser som ingen har vært på :wink:

Skrevet

Har jeg forstått deg riktig at du vil endre utgangspunktet slik at det er fast fjell som gjelder som målepunkt og ikke brehøyden? Selvfølgelig bør man bruke fast fjell hvor snøen smelter i løpet av sommeren men det blir en annen grei med blåis. Dette er tross alt "fast".

Hele poenget med pf er at man (altså tindebestigeren) er selv fysisk nødt til å gå ned minst 10, 30, 50 osv meter mellom toppene. Det går jo ikke mulig hvis man bruker en bre som bro. Alternativet kan det dukke opp mye rart under Glittertind og andre steder hvor det er en bre på over 2000 m. Jeg har lyst til å treffe vedkommende som føler han har besteget flere topper langs eggen på Glittertind! :lol:

Noe av det samme bør gjelde for dype sprekker som man uanfektet spaserer over. Man har jo ikke selv vært nødt til å gå ned det nødvendig antall meter for at det skal være et fjell.

Skrevet

Jeg vil ikke endre på noe; mitt utgangspunkt har hele tiden vært det samme. Snø og is forandrer seg kontinuerlig, og kan ikke brukes som utgangspunkt for skardybde (hvis da ikke isen i seg selv ligger så langt nede at det ikke er tvil om primærfaktoren er innenfor angitte grenser).

Altså; jeg har aldri brukt definisjonen "hvor langt du må gå ned for å komme opp på en høyere topp" direkte. Følger fjellet i stedet.

Når det er sagt, så er ikke dette noe stort problem på norske topper over 2000 meter. Bare artig hvis det dukker opp nye topper når breene trekker seg tilbake :wink:

Skrevet

Vel, misforstå meg riktig Morten :wink:

Jeg er glad i breene, og ønsker at de skal vokse seg store og sterke.. Ingenting som fronten på en sterkt voksende bre. Jeg blir stadig imponert når jeg ser sporene etter dem høyt oppe i fjellsidene. Utrolig at isen en gang rakk helt opp dit... Og de enorme morenene; kolossale krefter som har vært i sving...

Men når de først trekker seg tilbake, så synes jeg det er artig at det dukker opp en brehest her og en småtopp der... Da får vi et innblikk i hva som finnes under isen, noe jeg også synes er meget interessant. En positiv bivirkning av at breene trekker seg tilbake, selv om det er trist at de svinner hen...

Skrevet

Skagastølsnebbet, på 2222 har sin høyeste nabo-passasje mot Midtre, og V-skar er trolig ikke høyere enn 2190 moh. Altså er p/f over 30.

Men jeg er ikke sikker. Det som imidlertid er sikkert er at V-skar stadig blir lavere, pga erosjon / frostsprengning og trafikk av fjellfolk. Her altså en primærtopp som ikke alltid har hatt, eller kanskje enda ikke har, p/f på 30.

Noen med kommentar til dette, både høyden på toppen og skaret?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har egentlig bare et spørsmål: høyeste punkt på Nebbet er det nordre, ikke sant?

Skrevet
Jeg har egentlig bare et spørsmål: høyeste punkt på Nebbet er det nordre, ikke sant?

Nei, Nørdre Skagastølstinden er bare 2167 moh, så Nebbet er høyere. Men p/f for Nørdre er 60 meter, mot Nebbet. Derfor er Nørdre en ubetinget primærtopp, mens det høyere Nebbet er tvilsom mot Midtre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg snakker om de to toppunktene på Nebbet - 2222, jeg ville bare ville forsikre meg om at det er det nordre av de to små høydene som er høyest. Jeg mente ikke 2167!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.