Friluftsnoob Skrevet 9. juni 2019 Skrevet 9. juni 2019 Hei, Er det noen som har prøvd tekstiler lagd av trær? Egenskapene til tekstiler lagd av klær er: Mykere enn silke, transporterer fuktighet veldig effektivt og derfor er det lite bakterier som avgir vond lukt. I tillegg er den veldig temperaturregulerende. Har virkelig lyst å teste produktet men lurer først på om andre har noen mening om det er virkelig eller bedrageri. https://www.wijld.com/en/about-wijld Siter
Gjest Skrevet 9. juni 2019 Skrevet 9. juni 2019 Intet nytt under sola. Tekstiler laget av cellulose fra trær har eksistert lenge under navn som viscose, rayon, modal ol. Også plagg markedsført som bambus er som regel laget av cellulose, og dermed av samme type: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rayon Siter
tubbs Skrevet 9. juni 2019 Skrevet 9. juni 2019 1 minutt siden, Bjarne H.S. skrev: Jeg har bambusboxershorts på meg nå! 1 Siter
Gittiamo Skrevet 9. juni 2019 Skrevet 9. juni 2019 Bare å ta på seg finskjorta og prøve det 🙂 de fleste bluser og topper jeg har, kommer nesten rett fra skogen. Siter
Terka Skrevet 9. juni 2019 Skrevet 9. juni 2019 En Eva var vel først ute med det iflg. enkelte? 🤔 1 Siter
Friluftsnoob Skrevet 9. juni 2019 Forfatter Skrevet 9. juni 2019 (endret) Jaja, da lærte jeg noe nytt hvertfall Men folket sverger vel fortsatt til ull ettersom jeg ikke lest om noen som har anbefalt treplagg i tidligere tråder. Endret 9. juni 2019 av Friluftsnoob 1 Siter
Bjørn J Skrevet 9. juni 2019 Skrevet 9. juni 2019 Det er veldig mye kjemikalier involvert for å lage viskose, bl.a. syrebad i svovelsyre. Det høres ikke spesielt miljøgunstig ut. I følge wikipedia har viskose en del dårlige egenskaper som klesplagg: "Vanlig viskosetøy har dårlig holdbarhet, spesielt når det er vått. Det har også den dårligste elastisiteten av alle tøyfiber. Viskose kan bare tørrvaskes, mens modal kan maskinvaskes ". Nei, takke meg til ull. Eller som Gittiamo nevner, ull og silke sammen - det gir gode egenskaper i undertøy. Siter
TheSleepwalker Skrevet 9. juni 2019 Skrevet 9. juni 2019 Det er dog noe nytt på veg fra Finske Spinnova som muligens kan gi en mer miljøvennlig tekstil enn bomull og viskose. Vi får se. Siter
Gittiamo Skrevet 9. juni 2019 Skrevet 9. juni 2019 Men hva med alpakka? Den ulla er veldig god og det er jo flere og flere alpakkaer her i landet. Har faktisk mer tro på ullprodukter og silke som det mest bærekraftige materielle for klær. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.