Gå til innhold
  • Bli medlem

Kom deg ut - Meld deg inn


Erik

Kom deg ut / Meld deg inn  

25 stemmer

  1. 1. Kom deg ut / Meld deg inn

    • Kom deg ut
      9
    • Meld deg inn
      16


Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet et par ganger det siste året, uten å gi adresseendringer til alle og enhver, og har langt på vei lykkes med å vri meg unna grepet til masse tvilsomme organisasjoner og firmaer som fyller opp postkassen med søppel.

Gleden skulle imidlertid ikke langvarig. Her forleden ble jeg innhentet av skyteskive nr. 1 her på fjellforum: DNT.

Spørsmålet er om jeg skal fortsette å våre medlem, eller som det så eplekjekt lyder i brevet fra DNT: "Kom deg ut" vs "Meld deg inn".

Ulempene synes å være:

- Det koster kr. 455,-

- Selv om DNT i utgangspunktet jobber for bevaring av uberørt natur så skal bruken skje på deres premisser: T-stier, varder og svære turisthytter, etter hvert med hotellstandard (Jotunheimen).

- Selv om DNT pretenderer å fremme det enkle friluftslivet, ser jeg lite av dette i mitt yndlingsområde, Jotunheimen.

- "Fjell og Vidde". Jeg blir irritert hver jeg gang jeg får den. Blekka skal forsøke å tilfredsstille alle, men bommer fullstendig på sånne som meg. Gi meg heller FriFlyt, Ultrasport eller Utemagasinet.

Fordelene synes å være:

- DNT er tross alt den eneste organisasjonen som er stor og slagkraftig nok til å hamle opp med næringslivsinteressene i og rundt Jotunheimen. (Heller inngrep fra DNT enn fra næringslivsinteressene på Beitostølen)

- DNT trenger alle de medlemmer de kan få for å bevare ovennevnte posisjon.

- DNT synes etter hvert å skjønne at de må tenke mer miljø i egen virksomhet med miljøsertifisering mv), uten at jeg foreløpig har sett noe konkret til dette.

- Kristin Krohn Devold. Hun overlevde som forsvarsjef i en meget vanskelig omstillingsperiode og er villig til å ta upopulære avgjørelser. Håper bare hun tar avgjørelser jeg er enige i.

- DNT Fjellsport.

- Blekka "Breposten".

- Rabatt på Oslo Sportslager.

- Rabatt på DNT-hyttene når jeg en sjelden gang overnatter der.

- Virksomheten til DNT utenom Jotunheimen, Rondane og Hardangervidda synes heldigvis å være mer dempet og miljøvennlig.

Ja, skal jeg fortsette å være medlem eller melde meg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
....skal jeg fortsette å være medlem eller melde meg ut?

Meld deg ut, start din egen organisasjon under slagordet "back 2 basic"... Og søk om å få "samme" rettigheter som DNT. Jeg melder meg inn og støtter opp hvis du starter opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT TRENGS

Jeg er medlem bruker hyttene en gang i året, taper altså penger på medlemsskapet.

Resten av året ligger jeg i telt og bruker kart og kompass.

Dnt. trengs T. ene trengs, i januar traff jeg og svoger på en familie på Norefjell ca 1,5 times gange fra nærmeste hyttegrend.

Far i huset så att jeg sto med kart og kompass, han kom bort og lurte på om vi trengte hjelp? neida jeg skulle bare sjekke kartet svarte jeg.

Da begyntte han å fortelle meg att slalombakken ligger der borte og pekte 100`feil.

Så fortalte han att han jobbet med GPS systemer og viste oss en kjempe fin GPS.

Jeg ble veldig i tvil og sjekket kartet en gang til. Det viste seg att han tok feil, jeg sa da til han att jeg var uenig og spurt hvor N. var, han pekte da feil, jeg viste han kompasset og sa att det nesten alltid er rett.

Tenk dere tusen vis av sånne mennesker på fjellet uten T.er eller DNT hytter. huff og huff.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes DNT får ufortjent mye pepper på dette forum. Her er mye folk som bryr seg spesielt mye om turområde(Jotunheimen). Som kommunetoppsamler er jeg mye rundt i områder der turistforeningen har kun noen få hytter og ruter, det er denne delen av turistforeningen jeg liker best, små ubetjente og selvbetjente hytter, og det er faktisk denne type hytter det er flest av. Ser man bort fra masseturismen på endel hytter/stier i Jotunheimen og delvis i Rondane/Hardangervidda, synes jeg turistforeningen driver fornuftig, ogs jeg synes jeg får god valuta for pengene. Det er flott å ha en nøkkel med tilgang til over 100 hytter rundt i Norges land for under 500 kr/året. Stort sett så setter jeg pris på T-merkingen også, selv om jeg regner meg stødig med kart og kompass. Så får man heller styre unna plasser som Finsehytta/Memurubu/Rondvassbu og tilsvarende masseturisme.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg ut, start din egen organisasjon under slagordet "back 2 basic"... Og søk om å få "samme" rettigheter som DNT. Jeg melder meg inn og støtter opp hvis du starter opp :)

Hadde jeg bare hatt tid hadde jeg gjort det.

DNT kommer ikke til å endre seg hvis jeg melder meg ut. Jeg derimot kommer til å bli mindre irritert og lettere å ha med å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.