GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leiter etter nytt telt, har et tunneltelt som er for stort og som vi ikke trives i. Vurderer nĂ„ Exped Orion III telt, ser de kommer i 2 utgaver UL og extreme. God ventilasjon og lettvekt er viktige elementer og god hĂžyde under taket, god hĂžyde har de absolutt md 130cm. Men sĂ„ var det dette med ventilasjon, prĂžver Ă„ finne ut om det er myggnetting i dĂžrene pĂ„ innerteltet. PĂ„ fjellsport visste de ikke, de trodde ikke det, pĂ„ Milrab mente de at ja det var det, sĂ„ leste jeg en kundeomtale pĂ„ UL utgaven som sto at han kunne tenkt seg mygg netting pĂ„ hele dĂžra. SĂ„ sĂ„ langt sĂ„ har jeg alle variasjonene...
. Noen her inne som har erfaring med dissa telta og kan gi meg fasiten? Og hva er forskjellen pĂ„ de to telta? UL veier 2,8 og Extreme veier 3,5 men hvorfor? 

Annonse
Skrevet

Orion III: http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-iii-mossgreen

Orion III UL: http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/orion-iii-ul-green

Du kan Äpne for myggnetting i kun den Þvre delen av dÞren i UL-versjonen, mens hele dÞren kan Äpnes for myggnetting i den vanlige og i Extrem-versjonen. Du ser det av bildene i linkene :) 

Vektforskjellen er pga bruk av tynnere og lettere materialer og lÞsninger i UL-versjonen. Det resulterer blant annet i at UL-versjon har 2 Ärs garanti, mens de andre har 5 Ärs garanti fra Exped. Jeg har III UL, og er sÄ langt veldig fornÞyd med det. Men det er ikke et storm pÄ vintervidda-telt :) 

• Takk 1
Skrevet

Det har gÄtt bra sÄ langt - men fÄr du sommersolen rett pÄ teltet, blir det utrivelig varmt uansett.

Lurt Ä sette opp teltet sÄnn at du unngÄr sol pÄ natt og morgen, dersom mulig. Du kan ogsÄ klipse av innerteltet og sette det opp uten yttertelt hvis det er varmt og null nedbÞr i vente. ;) 

• Liker 1
Skrevet

tusen takk for nyttige linker😊 

Ja varmt blir det nÄr sola skinner pÄ teltet...
 Blir en vurdering ventilasjon opp mot vekt.... Til vinter og pulk har vi tyngre og mer solid telt, sÄ det er ment brukt i ryggsekkperioden.

Skrevet (endret)

Et spÞrsmÄl til: du sier du kan sette opp kun innerteltet vil det si at teltstengene er festet til innerteltet? -kan man da ikke kun bruke ytterteltet? 

Igjen - takk for svar! GenialtđŸ˜†Â Ă„ ha muligheten til Ă„ bruke bare inner eller ytter teltet! Jeg er tydeligvis ikke sĂ„ flink til Ă„ skjĂžnne det de beskriver pĂ„ nett sida😅😅😅 godt Ă„ fĂ„ litt hjelp!

Endret av pippimi
Skrevet (endret)

Du kan bÄde sette opp innertelt uten yttertelt og yttertelt uten innertelt :)

Innerteltet har lÞkker langs sidene i samme omrÄde der "tunnelstengene" gÄr i ytterteltet, mens ytterteltet har smÄ anker (se bilde 7:9 pÄ UL) som tres inn i innerteltets lÞkker slik at det bÊres.

Innerteltet har lÞkker med smÄ anker (se bilde 7:9 pÄ UL) langs sidene i samme omrÄde der "tunnelstengene" gÄr i ytterteltet, og disse ankrene tres inn i O-ringer pÄ ytterteltet for at innerteltet skal henge.

Tent_Anchor.jpg?itok=rYT_81QW

NÄ du setter opp innerteltet separat, skal "tunnelstengene" gjennom innerteltets lÞkker. "MÞnestangen" brukes da ikke. Se bilde 3:12 pÄ vanlig-versjonen.

14_Orion3_Canopy.jpg?itok=6CRQvVhV

Edit: La inn bildelinker fra Exped :) ... Og rettet opp feil - bildene viste at jeg husket feil :huh:  Og la til en YouTube-snutt :) 

Endret av a_aa
  • Takk 1
Skrevet

HÄper det gÄr greit at jeg bruker denne trÄden:

12 hours ago, a_aa said:

Vektforskjellen er pga bruk av tynnere og lettere materialer og lÞsninger i UL-versjonen. Det resulterer blant annet i at UL-versjon har 2 Ärs garanti, mens de andre har 5 Ärs garanti fra Exped. Jeg har III UL, og er sÄ langt veldig fornÞyd med det. Men det er ikke et storm pÄ vintervidda-telt :) 

Jeg er i markedet for ett nytt telt, til bruk med barn (6 og 10), er litt usikker pÄ hvilken variant jeg skal velge, UL eller Extrem. Teltet er tenkt brukt Äret rundt, men lange turer pÄ vinterstid utgÄr, vinterturene blir mest sannsynelig ikke over tregrensa. Hvordan vil et UL vÊre til slik bruk?

- BjĂžrn Erik

Skrevet
5 timer siden, beel skrev:

Teltet er tenkt brukt Äret rundt, men lange turer pÄ vinterstid utgÄr, vinterturene blir mest sannsynelig ikke over tregrensa. Hvordan vil et UL vÊre til slik bruk?

Exped selv kategoriserer Orion UL som et 4-sesongs turtelt, mens Orion Extreme blir karakterisert som et 4-sesongs ekspedisjonstelt:

Exped2019WorkbookP41.thumb.png.dae27af6bc837ede479f896918128c66.png

(Illustrasjon hentet fra Exped Workbook 2019)

SÄ UL burde altsÄ passe ut fra Expeds egne karakteristikker. Det er likevel greit Ä vÊre klar over at:

• en betydelig andel av ventilasjonen i Orion-teltene baserer seg pĂ„ at luft beveger seg gjennom glipe mellom bakken og nedkant av ytterduken (er i tillegg ventiler over dĂžrene), som kan vĂŠre trĂžblete ved lĂžs snĂž og vind -> snĂžfokk inn i teltet. Kan bĂžtes pĂ„ med Ă„ mĂ„ke snĂž for Ă„ tette glipen, eller trykke stengene ned i snĂžen - men ventilasjon blir da redusert (er det mye vind, kan dog dĂžrventilene vĂŠre mer enn tilstrekkelig?). Folk synes Ă„ ha forskjellig oppfatninger om hvor utfordrende dette momentet egentlig er.
  • selv om det er et stĂždig telt, er det uansett hvordan man vrir og vender et hĂžyt telt med store vindfangende overflater - men har du mulighet for Ă„ unngĂ„ telting i veldig vindfullt vĂŠr, eller sĂžke le ved skogholt eller liknende, vil det gĂ„ greit. UL synes jeg har litt for korte barduner, jeg Ăžnsker dem lengre slik at de blir mer horisontale - men det kan man altsĂ„ ordne selv om man synes det er nĂždvendig.
  • regelen for UL-utstyr gjelder: "Det er sterkere enn du tror, men svakere enn du kunne Ăžnske" - med 15D duk i bĂ„de ytter- og innertelt mĂ„ man ta hensyn til at slitasjestyrke og rivestyrke er mindre enn for et telt med 30D-40D duk. Man kan altsĂ„ vĂŠre litt mer uvĂžren i bruken av et Extrem ift et UL, det mĂ„ man bare forholde seg til. Og i dette ligger det ogsĂ„ at man har noe stĂžrre marginer for overraskende vĂŠrskifter med Extreme enn med UL

Blir vinterturene sÄpass korte at vÊrmeldingene er ganske sikre nÄr du legger i vei, og du kan fÄ nye vÊrmeldinger og avbryte/returnere om snÞstormen kommer, da tror jeg Exped har sine ord i behold - Orion UL passer fint som et 4-sesongs turtelt (men ikke som et ekspedisjonstelt pÄ vinteren) :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk for at du tok deg tid til Ă„ bekrefte antagelsene mine, blir nok Ă„ bestille ett en av de nĂŠrmeste dagene.

Jeg har liten tro pÄ at det blir noen vinterturer som ikke kan avbrytes med dette teltet, har vel innsett at tiden med muligheter for ekspedisjoner er over. Blir mest fokus pÄ Ä viderefÞre gleden med Ä vÊre ute fremover, og da bÞr nok dette vÊre mer enn bra nok. 

- BjĂžrn Erik

Endret av beel
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, a_aa skrev:

Exped selv kategoriserer Orion UL som et 4-sesongs turtelt, mens Orion Extreme blir karakterisert som et 4-sesongs ekspedisjonstelt:

Exped2019WorkbookP41.thumb.png.dae27af6bc837ede479f896918128c66.png

(Illustrasjon hentet fra Exped Workbook 2019)

SÄ UL burde altsÄ passe ut fra Expeds egne karakteristikker. Det er likevel greit Ä vÊre klar over at:

• en betydelig andel av ventilasjonen i Orion-teltene baserer seg pĂ„ at luft beveger seg gjennom glipe mellom bakken og nedkant av ytterduken (er i tillegg ventiler over dĂžrene), som kan vĂŠre trĂžblete ved lĂžs snĂž og vind -> snĂžfokk inn i teltet. Kan bĂžtes pĂ„ med Ă„ mĂ„ke snĂž for Ă„ tette glipen, eller trykke stengene ned i snĂžen - men ventilasjon blir da redusert (er det mye vind, kan dog dĂžrventilene vĂŠre mer enn tilstrekkelig?). Folk synes Ă„ ha forskjellig oppfatninger om hvor utfordrende dette momentet egentlig er.
  • selv om det er et stĂždig telt, er det uansett hvordan man vrir og vender et hĂžyt telt med store vindfangende overflater - men har du mulighet for Ă„ unngĂ„ telting i veldig vindfullt vĂŠr, eller sĂžke le ved skogholt eller liknende, vil det gĂ„ greit. UL synes jeg har litt for korte barduner, jeg Ăžnsker dem lengre slik at de blir mer horisontale - men det kan man altsĂ„ ordne selv om man synes det er nĂždvendig.
  • regelen for UL-utstyr gjelder: "Det er sterkere enn du tror, men svakere enn du kunne Ăžnske" - med 15D duk i bĂ„de ytter- og innertelt mĂ„ man ta hensyn til at slitasjestyrke og rivestyrke er mindre enn for et telt med 30D-40D duk. Man kan altsĂ„ vĂŠre litt mer uvĂžren i bruken av et Extrem ift et UL, det mĂ„ man bare forholde seg til. Og i dette ligger det ogsĂ„ at man har noe stĂžrre marginer for overraskende vĂŠrskifter med Extreme enn med UL

Blir vinterturene sÄpass korte at vÊrmeldingene er ganske sikre nÄr du legger i vei, og du kan fÄ nye vÊrmeldinger og avbryte/returnere om snÞstormen kommer, da tror jeg Exped har sine ord i behold - Orion UL passer fint som et 4-sesongs turtelt (men ikke som et ekspedisjonstelt pÄ vinteren) :) 

UL teltet har jeg ikke prÞvd, men Orion Extreme 2 er overhodet ikke noe 4 sesonger telt i mitt hodet. 
Jeg brukte det over Jostedalsbreen for noen uker siden. Ikke egnet for bruk i snÞ nÄr man kan regne med at snÞen flytter pÄ seg i lÞpet av natten. Nettopp pga. de punktene du skriver her med lufting pÄ bakken. DÞrventilene blÄste det snÞ inn av ogsÄ.
Dessuten sÄ var alt av barduner, lÞkker og strammere sÄ knotete at det ikke er praktisk mulig Ä operere de med hansker. Noe som medfÞrte et sÊrdeles smertefull oppsett en av kveldene.

Endret av Hammer
  • Liker 3
Skrevet

Jeg kan bare huske en overnatting pÄ snÞ med mitt UL, og det var fullstendig uproblematisk - men vÊrforholdene var sÄpass fine at jeg egentlig ikke kan pÄberope meg sÊrlig erfaring med ordentlig vinterovernatting... Husker jeg ble positivt overrasket over hvor tÞrt teltet holdt seg. Jeg la inn en liten "Hvor har du vÊrt pÄ tur i dag"-rapport (link), og den trigget en spin-off-trÄd der akkurat snÞ og Orion-ventilasjon ble diskusjonstemaet. Linker til den trÄden her for de som mÄtte vÊre interessert :) :

• Liker 1
Skrevet

@Hammer, du har for store never ift barduner og strammere! 😁 Du kan evt fĂ„ lĂ„ne MH EV2 kokokongen til neste tur over Josten, da slipper du ihvertfall at det blĂ„ser snĂž inn under kanten pĂ„ ytterduken. (Slipper en unna en del komfort ogsĂ„). 😄 

Mulig litt Ompa-ompa musikk hjelper ogsĂ„ đŸ€”:

• Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.