Populært innlegg espenmh Skrevet 20. mai 2019 Populært innlegg Skrevet 20. mai 2019 Svært sugen på å få startet sesongen for sommerturer, så jeg etter en passelig lang og høy tur i nærhet til Trondheim. Valget falt på Stor-Skarven i Skarvan og Roltdalen Nasjonalpark. Det er litt tidlig å spasere opp over 1000m, faren for snø er stor. Jeg spurte forumet om noen kjente snølforholdene, og ble tipset om senorge.no sine snødybdekart. Kartet viste en del snø på toppen, men stemte det egentlig da? det har jo vært mange dager med temperaturer nær 20grader og dataene senorge baserer seg på er historiske data og målestasjoner som ligger ganske langt unna. Vi prøver! Jeg fikk med meg en turkompis, og vi kjørte utover. Akkurat denne dagen var det meldt vind og regn i perioder. Vi starter derfor litt sent på dagen for å unngå de værste regnskurene, og tråkker stien først kl 12:30. Det er mye myr og veldig vått. Akkurat det er derimot ikke et problem, for det er lagt ned et imponerende arbeid i plankestier som tar oss over alle myrene opp til snaufjellet. Det går unna. Oppe på snaufjellet blir snømengdene mer tydelig, og det er flekkvis ganske mye snø. Snøen er råtten og vi går igjennom flere ganger og tråkker ned i vannmengdene som renner under snøen. Stort sett ikke noe stort problem, turen gås ganske lett og vi klarer ofte å gå rundt snøflekkene eller de er grunne og harde nok til at vi kan gå over de. Helt oppe på toppen er det snøfritt og lett å gå. Fra Stor-Skarven går den en rygg over til Litj-Skarven (den er bare 2m lavere enn storebror). Denne ryggen var dekket med store snøskavler og framstod som rimelig ufremkommelig i sommersko. Totalt brukte vi ca 6 timer inkludert spisepause og rast. 11 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.