GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet, egentlig kunne jeg hatt EN turbrenner, som dekket mine behov. SĂ„ kunne jeg brukt den til den var utslitt, og SÅ kjĂžpt en ny. 

NÄ er det ikke sÄnn, da. Jeg har:

1. En Coleman 533. Nydelig sak. Rask og enkel Ă„ tenne, brenner bredt og godt. Lett Ă„ simre. Litt tung

2. En over 30 Är gammel Optimus Hiker m/stillebrenner. Denne har jeg et nostalgisk forhold til, og jeg merker hver gang jeg tar den i bruk, at det er her hjertet mitt ligger. Liker bÄde form og funksjon. Eneste ulempen er vekten. 

3. Tre Trangiasett i forskjellige stÞrrelser og materialer. Med alkohol-, multifuel-, og gassbrenner. Uhyre praktisk, med gryter, vindskjerming og alt, men fÄr av en eller annen grunn ikke pulsen min opp. 

4. En Optimus Svea 123. NÄ snakker vi! Lekker brenner! Liten, enkel og klassisk. 

5. Venter nÄ ogsÄ pÄ en Biolite camp stove i posten. Med grill og vannkanne. Gleder meg til Ä prÞve den! 

6. BÄl. Med kjeler, stekepanne og gryter rett pÄ bÄlet. Her kunne jeg kanskje trenge en bÄlrist eller noe?

7. En mattermos og vanlig termos for varm mat og kaffe til de periodene pÄ sommeren da det er totalforbud for Äpen ild. 

Skulle tro at behovene mine er godt dekket nÄ. Jeg bruker disse forskjellige brenneren bÄde skommer og vinter, mest til dagsturer, og en og annen overnatting i telt i marka sÞr og nord for Drammen, der jeg bor. Det kan ogsÄ bli noen fjellturer, men altsÄ mest skogsturer. Tar de ogsÄ med pÄ ferie, til rasteplasser og litt camping. 

Det jeg nÄ fÞler jeg "mÄ ha", fÞr jeg gir meg, er:

1. En Coleman 442. Er litt mindre og lettere enn den Coleman'en jeg har. 

2. Optimus Hiker +, med en Berniedawg silencer. Mest fordi "den finnes", og er den nyeste versjonen av mine gamle Hiker. 

3. Firebox kvistbrenner med lÊrfuttural og grillplate. Enklere og mer minimalistisk enn Biolite'en. Lett og lite volum. 

4. Kelly kettle. Kul vannkoker. 

5. Soto Windmaster. Enkel, liten gassbrenner til turer med Þnske om lite vekt og som backup. 

6. Soto Muka Stormbreaker. Liker designet, og sÄ bÞr man vel ha noen slangebrennere? 

7. Optimus Polaris tactical m/sort brennstoffflaske. Liker designet og fargene, helt enkelt.

8. Primus Omnilite ti m/silencer. Liker at den er i titanium.. 

(Ja, jeg vet, det koster penger. Men folk kjÞper bÄter og klokker til en million, sÄ hvorfor skal ikke jeg kunne kjÞpe meg en primus i ny og ne?)

SÄ til hovedspÞrsmÄlet: Er det noe jeg har misset? Er det noe jeg mangler, som jeg ikke har tenkt pÄ? 

• Liker 2
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, tÞff den. Er det den de bruker i militÊret for tiden? Virker solid og enkel, men har vel litt dÄrlig simre-funksjon?  Tror ikke den kommer pÄ lista, da den ikke tilfÞrer noe nytt i forhold til det jeg har. 

Endret av Jon Arild
Skrevet
38 minutes ago, Jon Arild said:

SÄ til hovedspÞrsmÄlet: Er det noe jeg har misset? Er det noe jeg mangler, som jeg ikke har tenkt pÄ? 

Jeg har finlest lista flere ganger, men klarer ikke Ä se den mest opplagte brenneren av dem alle: Optimus 111 brÄkebrenner!
Du kan ikke kalle det en turbrennersamling uten den...
Ja, du har 111 stillebrenner, men det er ikke en ekte hundreogelleve 😀

• Liker 3
Skrevet

Primus med forvarmingsrÞr til gass og Solostove, sÄ mangler egentlig ikke noe. Det stopper meg jo egentlig ikke fra Ä ha lyst pÄ noe jeg ikke trenger; en Primus multifuel :)

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, BjĂžrn J skrev:

Jeg har finlest lista flere ganger, men klarer ikke Ä se den mest opplagte brenneren av dem alle: Optimus 111 brÄkebrenner!
Du kan ikke kalle det en turbrennersamling uten den...
Ja, du har 111 stillebrenner, men det er ikke en ekte hundreogelleve 😀

Hehe. Mener du da en eldre 111 brÄkebrenner, eller kan en Hiker + vÊre innenfor? Kan du utdype hvorfor du mener at en 111 med brÄkebrenner er mer ekte enn en med stillebrenner?

Skrevet
15 minutter siden, Truant76 skrev:

Primus med forvarmingsrÞr til gass og Solostove, sÄ mangler egentlig ikke noe. Det stopper meg jo egentlig ikke fra Ä ha lyst pÄ noe jeg ikke trenger; en Primus multifuel :)

Solostove'en er flott, men mener meg dekket med Biolite'en og evt en Firebox.

Skrevet
33 minutter siden, Terka skrev:

MSR Windburner/Reactor, Jetboil Xxx, eller noe i den dur. Bare for Ă„ ha noe annet du ikke visste du hadde behov for. 😄

Jo, alle disse er fine, som effektive vannkokere pÄ tur. Har vurdert en liten Primus Lite (den lyseblÄ) til et raskt vannoppkok pÄ tur. Veldig praktisk, men er ikke der hjertet ligger.

Skrevet
12 minutter siden, Jon Arild skrev:

Solostove'en er flott, men mener meg dekket med Biolite'en og evt en Firebox.

Akkurat nÄr det gjelder kvistbrennere er det sÄ mange artige versjoner av dem at det blir nesten som en samlemani om man skal ha mengder av dem, spesielt med tanke pÄ at de er sÄpass like i grunnleggende funksjon. Du har en fin kombinasjon pÄ dine synes jeg.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jon Arild skrev:

Flott!

Bruker du den til noe annet enn vannkoking?

Nei, kun til vannkoking :)
Stor og tung i forhold til andre brennere men ingen anne er i nÊrheten nÄr det kommer til kos og sjel.
(Hjelper vel ikke at jeg har stor sans for vintage fiske heller :D)
NÄr det er sagt sÄ finnes det ingen brenner som er mer effektiv i vind (brenner bedre jo mer det blÄser).
Og fyrer man hardt sÄ koker den 1,5 liter med vann pÄ under 4 minutter i 12 kalde :)

• Liker 2
Skrevet
51 minutes ago, Jon Arild said:

Hehe. Mener du da en eldre 111 brÄkebrenner, eller kan en Hiker + vÊre innenfor? Kan du utdype hvorfor du mener at en 111 med brÄkebrenner er mer ekte enn en med stillebrenner?

Fordi de fÞrste 111 var brÄkebrennere. Vi i 111-klubben er begeistret for dem, de er mer effektive enn stillebrennerene, og de tÄler mye mer vind. Og lyden (eller musikken, som jeg kaller det...) er bare helt nydelig, den er avslappende og meditativ :-)
SelvfĂžlgelig er det en del nostalgi involvert, men at de er mer effektive, sĂŠrlig i vind, er godt merkbart. Det er ikke for ingenting at pent brukte eksemplarer er ettertraktede over hele verden.
Hiker + er definitivt ikke innafor !! Slikt moderne tjafs er fysj og ésj! 😀

• Liker 2
  • Hehe 2
Skrevet
5 minutter siden, BjĂžrn J skrev:

Fordi de fÞrste 111 var brÄkebrennere. Vi i 111-klubben er begeistret for dem, de er mer effektive enn stillebrennerene, og de tÄler mye mer vind. Og lyden (eller musikken, som jeg kaller det...) er bare helt nydelig, den er avslappende og meditativ :-)
SelvfĂžlgelig er det en del nostalgi involvert, men at de er mer effektive, sĂŠrlig i vind, er godt merkbart. Det er ikke for ingenting at pent brukte eksemplarer er ettertraktede over hele verden.
Hiker + er definitivt ikke innafor !! Slikt moderne tjafs er fysj og ésj! 😀

Skjþnner! 😃👍

Tror sannelig den mÄ pÄ lista!

Skrevet (endret)
1 time siden, Jofa19 skrev:

Jeg har et Evernew Appalachian Set. Enkelt og kompakt👍 Mulig det burde stĂ„ pĂ„ lista😂

https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/stoves-c12/meths-stoves-c141/evernew-eca-268r-appalachian-set-titanium-mug-pot-500-and-multifuel-stove-p964

Jeg har alt utenom kruset, dvs jeg har brenneren + DX stand. Har dette sÄ og si alltid med meg i sekken + ei lita flaske rÞdsprit, uavhengig av hva annet jeg har med av eventuell gass-, bensin- eller (andre) kvistbrennere . Min sans for lydlÞse rÞdspritbrennere har jeg gitt utrykk for flere ganger fÞr her inne.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Skrevet

Litt off topic, men skyter inn et spÞrsmÄl her siden kvistbrennere er med: regnes disse som bÄl, og dermed egentlig ikke kan brukes i sommerhalvÄret, eller regnes disse i samme kategori som en gassbrenner? :)

Skrevet
12 minutter siden, RolvS skrev:

Litt off topic, men skyter inn et spÞrsmÄl her siden kvistbrennere er med: regnes disse som bÄl, og dermed egentlig ikke kan brukes i sommerhalvÄret, eller regnes disse i samme kategori som en gassbrenner? :)

De regnes som Äpen flamme, men det tror jeg ogsÄ gjelder gass, at de stiller i samme kategori. NÄr det jo slik at de kan benyttes innenfor det generelle bÄlforbudet siden reglene ble endret. Du kan f.eks brenne bÄl i vannkanten nÄr det er vindstille og ikke noen fare for spredning, etter nedbÞr osv. Du kan nÄ vurdere det som trygt og lovlig fyre bÄl, men ved absolutt forbud i tÞrkeperioder ol. sÄ kan man ikke selv gjÞre skjÞnnsmessige unntak. Litt usikker pÄ hvordan det arter seg i spesielle omrÄder som nasjonalparker ol.

Kan for Þvrig nevne at vi i 2012 fyrte et veldig lite kaffebÄl ved Roasten i Femundsmarka i August da vi fikk besÞk av oppsynsmannen. Han gav oss ros for stÞrrelse og plassering og det at vi benyttet en gammel bÄlplass. Fikk ikke pÄlegg om Ä slukke, og hvis jeg husker riktig var dette faktisk fÞr regelendringen. 

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.