+Memento mori Skrevet 24. mai 2019 Forfatter Skrevet 24. mai 2019 Kjørte bil nå for første gang etter turen. Du verden hvor unaturlig fort vi begeger oss med bil - kontra å gå. Opplevelsen av og noen få km på RV120 ved Mjær og trafikken som kom etter arbeidstidens slutt ved Ytre Enebakk, hvor det er smalt - dvs ikke midtstripe og mange kommer fort. De oppdager deg seint, men det var de som la seg over i motsatt kjørebane og brukte blinklys for å vise at de hadde sett deg, til de som så deg så seint, og gjorde på en måte en liten unnamanøver, selv om jeg gikk utenfor den hvite stripa hvis mulig. Kommer til å endre litt kjøreadferd i forhold til forgjengere som går på sterkt trafikkert vei. Så jeg kommer til å bruke blinklys mer i slike situasjoner. 2 timer siden, Admiralen skrev: Har du "spec" på sovepose/quilt du brukte under turen? Jobber meg nedover i sekken, så det kommer i løpet av helga. Men er en EE enigma qulit som det ligger et innlegg på her på forumet om du søker. 2 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 24. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 24. mai 2019 (endret) Del 3 Mat - strøm og tekniske ting poser. Har også festet en Zpacks lommebok med litt fysiske penger, husnøkkel og bankkort etc på innsiden av sekken. Har også med en merkepenn for å kunne tegne inn ruta på kartet, som ligger i samme lomma. Ligger tørt på innsiden på toppen av sekken, som har Rolltop slik som pakkposer. Bruker en Zpacks Bear bag som matpose, den er solid, og Realpakker passer akkurat i den. Dette var vekta når jeg kom hjem. I den får jeg plass til ca 4 kg med mat dvs 1 kg med mat PR dag. Dette forutsetter tetrispakking av maten, da real har en lite pakkevennlig form. Dette gjør at de som reiser på sikkelig langtur som @Tessatroll repakker real. Slipper det med akkurat med mat for 4 dager. Medisin for diabetes etc havnet oppi matposen. Hadde med litt ekstra hvis jeg skulle bli en ekstra dag, eller at en post restante pakke ikke kom fram. Blir mye styr ellers. Long spoon i titan med polert skje del er god å spise med, og enkel å rengjøre. Dobbelt av vekta til en spork, men absolutt verdt det. En suppepose igjen Peanøtter, salt og nøtter gir god næring på tur. Litt kokekaffe igjen også Ting til overs fra MRE Feltrasjoner: Salt, pulverkaffe, fyrstikker, desinfeksjonsservietter og vanlig servietter. Hadde igjen to varmeelement til MRE måltid, da jeg gamblet med gassen jeg hadde igjen. Kan også brukes til å varme/tørke sko. Hadde normalt blitt sendt hjem med kartet fra Oslo. Men hadde plass til det. Putter tannpussesaker, tannpirker og solkrem i matposen så snart det er plass. Da husker jeg å smøre meg også når jeg spiser. Har alltid med en Lakis kick og en småsulten, det hindrer «skjelven» eller blodsukkerfall. Slipper heldigvis å bruke insulin når jeg går på lange turer, men denne pakke er på en måte medisin i mitt tilfelle. Har jeg tatt insulin, har jeg alltid en slik pakke med. Har slike pakker i bilen, jakker, turbukser, sekker til vanlig. Hører med til en diabetikere hverdag. Vekt på «alt av mat igjen», nok til en halv dag ca. Da Kikutstua hadde mat på selvbetjening ble dette til overs, ellers hadde dette vært null. @tubbs lurte på hvordan Anker 21 W panelet funket. Her er også en iPhone ledning, og en ladeleding til inreach/powerbank/DAB-radioen. Det første jeg gjør i ei pause, etter å ha fått av meg skoa og sokker er å legge ut dette panelet for å lade. Det ligger derfor helt i toppen av sekken. På 12 dagersturen Tyrifjorden rundt i fjor funket dette 110%. Denne gangen var været mer ustabilt og mer uflaks med når sola var fremme i forhold til når jeg stod opp, tidspunkt for pauser, teltplasser som var i skuggen. I tillegg var det mye dårlig dekning, så telefonen brukte mye strøm på å laste opp bilder. Telefonen ble også brukt som GPS. Var på hengende håret at jeg kom i mål, særlig når det gikk flere dager uten mulighet til å lade. Så strøm ved mye dårlig vær, og lenge borte, og hvor en stor batteribank ikke kan bæres - Her må jeg se hvordan jeg kan få til et mer effektiv system. Har noen tanker rundt dette, men blir en egen post. Vekt på teknisk utsyrs posen. Zpacks Cuben pakkpose. Dette er i posen. Anker 10050 MAh batteribank med QC 3.0 hurtiglading fra 230 volt Anker lader. Men Anket 21W solpanelet har ikke QC 3.0 noe som gjør lading av denne til en heller langsom affære. Her må noe nytt finnes ut. Anker power port QC 3.0 USB lader med et uttak. Det få gangene jeg var i nærheten av 230 volt, burde jeg hatt en lader med QC 3.0 og 5 uttak slik at jeg kunne lade IPhone, AirPods, Batteribank, Inreach og DAB-radio på en gang. Her har jeg noe å forske på for fremtidige langturer. Hadde ikke med Anker sigarettenner USB lader siden jeg ikke hadde planer om å bruke DNT sine hytter, bare den ene hadde 12 volt uttak også. Billader, hadde reddet di siste dagene hvor jeg hadde helt på grensa med strøm. På grunn av komboen med helsa og at jeg ikke hadde fått sjekket inreach mini nok, hadde jeg med Satelittelefon også. Men inreach mini funker veldig bra, bare du har nok strøm til den og mobilen. Vurdere å legge denne igjen på kortere vår/sommer/høstturer hvor jeg ikke blir så lenge borte - og en batteribank er en bedre og mer stabil løsning som ikke er så avhengig av været. Sony DAB-radioen som er Fjellforums standard reddet mange kvelder hvor det ikke var dekning eller jeg hadde lite strøm. Lett å lade selv med mye overskyet vær, ikke då nøye med strømmen som IPhone. Anbefales 👍 Thermarest mini pumpe for liggeunderlaget. Et sett med batteri hold hele turen, siste strømnett ble brukt på å tørke sko. Anbefales 👍 Petzel e+ lykt - funket 110% - Anbefales👍 Hadde med en g-works gas saver / slik at jeg kunne fylle fra andre om det skulle knipe. En av få ting dom ikke ble brukt på turen. Ingen gassbokser på DNT hyttene jeg bodde på, men var et par hvor det ikke var naturlig å lete etter halvtomme gassbokser da det var folk på hyttene. Zpacks tape - Cuben er utrolig fin å tape - det er mye Cuben utstyr dom bare er tapet fra fabrikk - Anbefales👍 DNT nøkkel hører med på langtur hvor disse finnes, om ikke annet så for å gå på do. Dawson bardun på ca 2-3 meter. Blir brukt til tørkesnor, henge opp solcellepanel, skjøte på barduner og til rep. Anbefales👍 Øreplugger - et must på telttur. Fly støy, bilstøy, folk som snorker, og fugler som står opp alt for tidlig, hadde med 2 sett! Anbefales 👍 Førstehjelps settet Gnagsår og Leuco tape til rep også. Bare tapen ble brukt. Reservebriller, ble byttet ut med et par sett kontaktlinser. Spart vekt, men burde hatt med lesebriller for utlån, og hvis jeg har linser, funker det ikke å se over brillene slik vi nærsynte gjør... 2 plaster! Pleier ikke skade meg på tur, og hadde med litt antibac, servietter og lauco tape, og brilepusseklut. Så det meste kunne ordnes. Et sett med parasett og noen sterke smertestillende tabletter og en skulle få meget store smerter ved beinbrudd etc. Virkelig nød-nød stoff! Multiverktøy til rep, og saks til å klippe negler. Klippe negler på turen er vel det fjellforumske kravet til selve definisjon på «Langtur»😀 Et sett med brødposer til uventet søppel/plumping. Endret 25. mai 2019 av Memento mori La inn link til radioen, er bilde var ramlet ut. 10 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. mai 2019 Del 4 Primus og sovesystem, regntøy, fiskesaker, Detaljer på sekken. Brukte Jetboil Minimo 1.0 l på turen, utrolig rask, har regulator og veldig snill på gassforbruket. Hadde med støttebeina, og en fyrstikkeske i tilfelle den innebygget tenneren ikke funket, men den tente hver gang. Har også 0.8 l versjon som tar mindre plass, men som tåler mindre vind, og blir i minste laget når du skal bare ha et oppkok til både real og kaffe i samme oppkok. Minimo koker heller ikke så fort over som Micromo. Anbefales 👍 Har bare brukt en boks på 230 gram på turen. Var igjen 20 gram gass på den ved hjemkomst. Men var innom 2 Dnt hytter, så der sparte jeg 4 oppkok. Og har brukt en MRE oppvarming. Har brukt grovt i underkant av 10 gram PR døgn. De sier ca 12 liter PR 100 gram gass. Dette må stemme meget bra. Men har vært forsiktig å kokt bare det jeg trenger, og beskyttet den mot vind. Den er bred i bunn og har varmevekselkjele. Her kan jeg bare si en ting og det er: Anbefales 👍 Hadde med kaffekjele Primus på 0.6 L. Varmet vannet i jetboilen, helte det over i kaffekjelen og lot det trekke der. Satte kaffekjelen inni en pose og la ofte noe klær oppå. Kokte kaffe slik at jeg hadde en kopp på morgenen og nok til termosen på 0.35 l. Kokte av og til kaffe på kvelden. Har kaffepressefilter til jetboilen, men da smaker alt litt kaffe etter ein stund. OR helium regn/ytterjakke. Funker bra og har hette, men da bør du ha caps, ellers er ikke hetta bra nok. Har ei lomme også. Outlettpris var 1150 kr, så verdt pengene. Har plass til alt regntøyet i en beltelomme til ZPacks sekken. Men lomma subber når jeg går. Den kan også brukes som lomme på skulderstroppen. Her er vekta med regnbukse og regn/vindvotter. Zpacks regnbukse, går over skoa når du skal ha den på, men du må av med fjellsko for å ta den av. Puster forbausende bra. Anbefales 👍 ZPacks vind/regnvotter. Veldig bra. Men i største laget om jeg ikke brukte fleece hansker inni. Kommer til å kjøpe et sett til som er en størrelse mindre. Anbefales 👍 Vekt på belteposen, det er mulig å sette på 2 stk på hofte belte. For plass til alt regntøyet/ytterjakka i den - volum 1 liter. Thermarest Neoair Xlite Large. Et bra underlag, men helt på grensa når det blir godt under null, eller minus 5-6 grader jeg hadde på det kaldeste. Glad jeg ikke tok überlite underlaget, som først tenkt. Anbefales ned mot null grader om du sover kaldt. Vekt på ZPacks pakkpose som kan vrenges og brukes som pute, quilt og syntetisk dunlue. Hadde en ekstra tynn plastpose utenpå, da nylofume packliner gikk istykker. Fleece på ene siden, fylles med regntøy, klær og brukes som pute. Anbefales 👍 Andre siden er uten fleece. Vrenges og den er vanntett. Vekt inkl litt reptape. Har vært med på mange turer og pakket hardt. Men har en i reserve, som er litt annet konstruert. Enlightened Equipment Enigma i 950 Cuin dun Wide/Xlong -12 grader C med 20D Weather Resistant strips. Custom made in USA. EE syntetisk dunlue Hoodlum, reddet i praksis turen når det ble kaldt om natta. Anbefales. Vekt på bare quilten når den er tørket. Puttet den i en vanlig brødpose for å veie den. Tenkara sierra fiskestang på 3 meter, for fisk opptil 900 gram. For elver/ vannkanten på vann Dette er snøre, ekstra fordommer, 2 fluer og en markekrok. Kom i pakka i ytre Enebakk. Fisket bare en dag. Ble mye regn eller mye gåing. Men verd ta med, siden den er så lett. Litt bilder av Zpacks arc blast sekken på 52 liter. Hovedrommet er 39 liter. Bæresystemet tåler opptil 15-16 kg. Nettinglomma er like hel, og teller som 8 liter. Ingen hull i bunn av sekken, men møkkete og full av pollen. Høyre sidelomme, teller som 2.5 liter. Venstre sidelomme, teller som 2.5 liter. Rulle topp lukking av hovedrommet, er tilnærmet vanntett. Er en ekstra stropp over toppen, kjekt til å feste feks fleece hvis den trenger å luftes. Da har jeg vært gjennom det som var i sekken når jeg kom hjem. 16 Siter
fjellkaren Skrevet 25. mai 2019 Skrevet 25. mai 2019 Råbra med gjennomgang av utstyret etter turen. Takk 2 Siter
+Memento mori Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Skrevet 25. mai 2019 Hva ville jeg gjort annerledes hvis jeg skulle ta turen på ny? Utstyr: Valgt et varmere telt - Zpacks Plexamid og Duplex er kalde telt, de er laget for mye lufting pga at de er bare en duk. Mye lufting blir som en tarp med myggnetting. Noe kan kompenseres ved å senke de - men da blir det mer kondens. Ble en mye kaldere tur enn tenkt og basert på tidligere erfaring. Jeg har jo Helsport Trolltind 2 SL på 1.4 kg. Så den hadde vært fin. Det er nesten så Hilleberg Unna på litt over 2 kg hadde vært innafor, med så mye vind/kaldt vær. Kommer jeg på NPL noen gang blir det trolig med et slik telt i perioder. Men valgt det teltet jeg trodde var best egnet basert på hvor varmt det hadde vært i april og hvor varmt det var på turen rundt Tyrifjorden i mai i fjor. Østfold så langt syd, vi er jo nesten i Sverige, pleier å være mye varmere. Har ei lett dunjakke som ikke tar mye plass. Den hadde vært utrolig digg å ha i pauser og i teltet på kvelden. Spesielt siden teltvalget ble slik det ble. Men jakka hadde ikke vært i bruk på 2 mnd, og nå skulle jeg til sydligere og varmere strøk. Denne var savnet. Burde i det minste tatt den med fra start hvor det var meldt kaldt, og heller sendt den hjem. Her ligger den i oppbevaringstrekket. Så tar ikke mye plass heller... Lett vindjakke - var det siste jeg faktisk tok vekk/ut av sekken. Fleece blir for varmt, OR helium jakka blir for klam. Disse superlett vindjakkene puster bra og varmer utrolig mye når det blåser. Nattflaske - kaldt og regn på kvelden/natta. Burde værtfall vært med. Tok ei heller ikke med Z-Seat for å spare vekt. Hadde plass til den på siden av sekken. Spart mye tid ved korte pauser, når du sitter på våte stubber og steiner. Feilvurdering fra min side. Hadde med «feil» kart over Nordmarka. Hadde med Norgesserien. Men burde hatt med turkart for både sommer og vinter -siden det desverre ikke finnes å få kjøpt for Nordmarka. Men på Kikutstua hang det faktisk et som Ueland hadde laget som bilde/plansje. Skal høre med Skiforeningen om hvor det kommer i fra og om det går an å få på print on demand. Begge deler på samme kart gjør at jeg tar bedre valg i navigering. Rutevalg: Hva det var basert på? Tidlig vår varmt område - litt ukjent. Virket spennende å prøve noe nytt og litt ukjent. Kan ikke se noe å forbedre her faktisk, bortsett fra noen hundre meter hvor jeg har gått litt feil/feilnavigering. 7 Siter
+Memento mori Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Skrevet 25. mai 2019 Hva ble sendt hjem og hvorfor. Med resupply bokser sendt til 5 steder, er det ikke lett å treffe 100% med planlegginga. Her er det som ble sendt hjem. Thermarest bag for å blåse opp Neoair behøvdes ikke, den batteridrevne pumpa funket 110% men var kjøpt brukt. Litt usikker på den, men @Anders_G hadde jo brukt sin pumpe på NPL. I ettertid ser jeg at hans erfaringer og hans blogg ga meg mye info. Ble sendt hjem i fra Halden som var første mulighet. Bruksanvisingen til Zpacks Plexamid teltet var også blitt med, det var jo første turen til det teltet. Men siden Duplex hadde fungert så bra, følte jeg at det var helt rett å starte på en 3 ukers tur med bare litt trening på plenen hjemme. Hadde tatt med en spork også, men brukte bare skjea som er helt lik, vet ikke hvorfor begge ble med i sekken egentlig... Siden jeg hadde med den lille termosen, trengte jeg ikke snyltekoppen. Brukte bare koppen på termosen. Hadde ikke med termos på turen rundt Tyrifjorden, og der var det mye mere vann og raste ved. Men snyltekoppen pleier alltid å være med på tur. Hadde med 2 USB kabler av samme type, men ladet alltid telefon med IPhone kabel på ene uttaket. Derfor var 2 kabler unødvendig. Ble 155 gram som ble sendt vekk i Halden. Det gikk mindre solkrem, tannkrem, tyggegummi, ikke noe myggolje og mindre antibac, enn forventet. Det meste av dette var på grunn av det kalde været. Men er lettere å sende tilbake for mye enn å kjøpe inn lokalt på steder du ikke er kjent. Da går det mye tid, trasking på asfalt og penger på transport. Brukte 5 kart på turen, Nordmarka kartet ble med hjem, resten ble sendt hjem etterhvert. Du sparer ca 50 gram for hvert kart du er ferdig med. Hadde lagt ferdig adresserte konvolutter i resupply boksene. Gode kart er viktig. Ikke noe slår gode papirkart ved planlegging og større avstander. 6 Siter
+Memento mori Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Skrevet 25. mai 2019 På 2.5.2019 den 11.47, Memento mori skrev: Tanker før turen: gå rolig ca 1 mil i luftlinje hver dag. Ikke gå ned i vekt, ikke få gangsår. Tar gjerne i mot tips på ruta, første del har jeg fått @Rino Holt Larsen til å se gjennom. Har vel en del spørsmål før start: Blir det mye mygg? Burde ha startet før, men det var nå jeg hadde mulighet. Blir det så tørt at jeg ikke kan bruke jetboilen? Hvordan blir været? For varmt er ikke gøy og gå i. Litt artig å se hva jeg hadde av tanker før turen - og hva som ble fasiten. Ser at jeg gikk mere og lenger enn jeg hadde trodd, kunne ta med flere steder etter input fra dere. Myggen ble ikke noe problem..... Ei heller at det ble for varmt😂 Rart med hvilke tanker en gjør seg før start basert på tidligere erfaringer. Var steder hvor jeg bare brukte jetboilen inni teltet, med kaffekjelen full av vann som brannslukkingsapparat. Telefonsamtalen med @Rino Holt Larsen før start var med på å gi meg en god følelse av at rutevalget var innafor, og ga en ekstra trygghet, i for meg et litt ukjent område. 9 Siter
Lars Stenseth Skrevet 25. mai 2019 Skrevet 25. mai 2019 Til å være så utstyrsorientert og detaljert hadde det vårt artig om du hadde lagt ved pris på de flotte produktene 🤓🤑👌 men du har kanskje en bedre halvdel som også er innom å leser her i ny å ne å kanskje?😂😂😂 1 Siter
+Memento mori Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Skrevet 25. mai 2019 47 minutter siden, Lars Stenseth skrev: Til å være så utstyrsorientert og detaljert hadde det vårt artig om du hadde lagt ved pris på de flotte produktene 🤓🤑👌 men du har kanskje en bedre halvdel som også er innom å leser her i ny å ne å kanskje?😂😂😂 Har planer om å lage en lighterpack liste og ca priser. Men siden det meste er fra USA og fra Zpacks, vil kurs, og hvor mye du handler påvirke prisen. Noen ganger går ting også under radaren til tollvesenet. Noe er også kjøpt brukt, og er fra 2008 og oppigjennom. Dette utstyret er et resultat av en lang prosess. Men tviler at noen kommer til å kopiere min liste med utstyr 100%. Og enkelt produkter er stort sett greie å finne pris på. Har heller ikke tatt meg tid til å lage linker på produkter eller til tråder her på forumet hvor det aller meste faktisk alt ligger. Så det er bare å søke her på forumet. Konemor syns det å navigere rundt i forumet er heller vanskelig, så hun har en bruker. Har bare utstyr som jeg faktisk bruker, hvis ikke går det på finn etter ett år uten bruk. Har verken plass og råd til å sitte på alt som jeg tester ut, hvorav det meste faktisk er kjøpt brukt! 4 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. mai 2019 Hva gikk i stykker/trengte reparasjon på turen? Veldig mange er opptatt av at lett utstyr er mindre holdbart, enn tradisjonelt utstyr. Men for de fleste holder dette mer enn lenge nok. En gylden regel sier en through hike det vil si daglig bruk i 6-8 mnd på fulltid. Hva måtte jeg reparere eller fikse, reklamere på etter denne turen. Tradisjonelt utstyr: Crispi Briksdal skoa som var kjøpt i september i fjor, dvs på slutten av sesongen begynte å ta inn vann i høyre støvel. Reklamasjon er sendt. Fjällräven turbukse mi fra 2008? Revnet i en glidelås. Litt brukerfeil, da jeg delvis hadde åpnet opp for å lufte, og bøyde meg ned på huk, svett og all belasting kom på et sted. Skjedde en av de siste dagene, og leucko tape ble brukt, og det holdt veldig bra. Men buksa er veldig slitt etter mye bruk, litt rotten? , slik yndlingsbukser ofte blir. Lettpakkerutstyr: Begge stroppene på gåstavene røk inne ved festingen internt. Skjedde begge ganger når jeg skled, og holdt igjen i stroppen og ikke i staven. Har sendt reklamasjon på dette, vet heller ikke om hvordan det er festet internt, og vil ikke gjøre noe med det før jeg får svar på reklamasjonen. Ble løst med å knyte begge to, og det holdt veldig fint, faktisk bedre enn når det var justerbart. Locus Gear CP3 stavene er forøvrig veldig gode! @a_aa har vel samme staver, artig å vist om hans har holdt. De er ca 3 mnd gamle. Vannposen på Sawyer filtersystem revnet. Litt rart, siden jeg henger de opp, og ikke presser slik de fleste gjør. Men disse posene er kjent for p være svake, og i USA bytter de fleste de ut før en lang tur. Denne er litt over et år gammel. Reklamasjon er sendt. De har kommet med en ny type - men tok den gamle med på turen. Ble nok en gang tapet med Leuco tape. Men etter det ble så mye nedbør og mer utmark, drakk jeg vannet rett fra kilden slik de fleste gjør. Zpacks pakksekken og hodeputa i ett, begynte å skli fra hverandre der det var tapet. Det skjedde på begge sider, og det er mulig jeg presser quilten for hardt ned i posen. Over reklamasjonstia, men vil høre med Zpacks ang dette, skjedde også på den forrige jeg hadde og da fikk jeg ny. Produksjonsfeil ? Har kjøpt en fra @Rino Holt Larsen før turen og den hadde en annen konstruksjon. Nok en gang ble tape redningen, og det løste problemet. Nylofume innerliner til sekken revnet. Kjøpt i sin tid 3 stk. Og dette er den første. Har vært med på mange turer. Ingen stor kostnad, og Zpacks Arc blast sekken er nesten vanntett. Men ramler du i en bekk, kan innerliner være lurt. Ikke noe i sekken ble vått på tross av mye regn. På Zpacks Plexamid teltet kom en Carbonstang kom ut gjennom duken. Skal egentlig ikke være mulig, siden disse sitter forsterkinger som er sydd fast. Skjedde på den siden som er minst synlig. Der hvor jeg holder tommelen. Kunne ikke finne noe feil, tror den er tredd feil, og ikke satt inn i forsterkningen. Enkel reparasjon som tok 1 minutt å gjøre med den medfølgende tapen. Men brukte sikkert 10 minutt på å prøve å finne en årsak, til at dette skjedde, men fant ikke noe, og har holdt siden. Siden Cuben blir tapet fra fabrikk, er det ikke mulig omtrent å se at det er reparert. Fant det nesten ikke igjen selv, ble usikker på hvilke side det faktisk var. Ellers ingen problem med utstyret. 😀 Har også en ryddejobb å gjøre i forhold til alle bilder jeg tok på turen. Vet ikke hvor mange, og tråden ble vel historisk lang, til å være en turrapport. Har forøvrig bare igjen å få samlet sporet fra Inreach og Topokart til et sammenhengen spor, slik at jeg har det for ettertid, og mulighet til å lage en artikkel om jeg finner tid til det. Har også vel også brukt vel mye plass her på forumet med denne tråden, og håper at den kan gi et bilde av hvordan en langtur er, også med planlegging/utstyrsmessing. Så det er vel på tide og la andre sine erfaringer og turrapporter skinne. Ser også at tråden nå har 8976 visninger siden 2 mai, noe som er utrolig høyt. 16 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. mai 2019 (endret) Da har jeg laget en LighterPack basert på hva det veide når jeg kom hjem. Da jeg startet med sekken den 2 mai veide den 12.64 kg inkl mat for 4 dager. Vekt på en resupply eske for 5 dager. Vekt på en resupply eske for 4 dager. Vekt på en resupplyeske for 3 dager. Vekt på en resupplyeske for 2 dager. Så du kan grovt legge til ca 1 kg mat pr dag for maks vekt. Innholdet i esken som jeg hentet i Halden, og skulle brukes til Sarp. For minimum vekt antar jeg at jeg var nede i ca 7-8 kg , når jeg gikk med både stilongs og regntøy, fleece jakke, og gåstaver på vei til post i butikk siste dagen før resupply. Ser også på lista at jeg har litt vondt for å kaste det som er til overs fra MRE posene. Litt økonomi For de som lurer er det mat for ca 300 kr PR dag i snitt. Kjøpte alltid mat når muligheten bød seg på turen. Frisk frukt, bakevarer står høyt på lista. Så tipper det gikk i snitt mat for 21*400kr på de 3 ukene. Dvs en kostnad på ca 8400 kr. Så gikk det ca 1000 kr i porto, til sending av resupply bokser, og retur av kart etc. Buss og tog for ca 600kr for å komme seg til start stedet. Det vil se ca 10 tusen kr totalt. Men du kan trekke fra penger til mat etc som du ville ha brukt hjemme. Handlet ei heller noe annet på de tre ukene, slik som drivstoff til til bil etc. Så regnestykke er ikke så ille totalt sett - kontra en vanlig ferie. På 25.5.2019 den 11.45, Lars Stenseth skrev: Til å være så utstyrsorientert og detaljert hadde det vårt artig om du hadde lagt ved pris på de flotte produktene 🤓🤑👌 men du har kanskje en bedre halvdel som også er innom å leser her i ny å ne å kanskje?😂😂😂 Kjøper du alt nytt nå til normale priser, er utstyrskostnaden ca 40 tusen. Men de færreste gjør vel det, og kan fordeles over mange år. Sier du at utstyret holder i 200 dager, er kostnaden nede i 200kr PR døgn. Det vil si at du bruker totalt ca 650-700 kr PR døgn, etter dette oppsettet. Endret 27. mai 2019 av Memento mori Rettet en regnefeil i Lighterpack. 17 Siter
a_aa Skrevet 26. mai 2019 Skrevet 26. mai 2019 På 25.5.2019 den 13.06, Memento mori skrev: Locus Gear CP3 stavene er forøvrig veldig gode! @a_aa har vel samme staver, artig å vist om hans har holdt. De er ca 3 mnd gamle. Jeg har Locus Free kart-app på mobilen Men stavene mine er fra Leki. Derimot tror jeg @Grimner har staver fra Locus Gear. Benytter anledningen til å takke for turrapporteringen og utstyrsnørdingen, kjempebra begge deler, og både morsomt og lærerikt å følge med på 1 Siter
Thomas E Skrevet 27. mai 2019 Skrevet 27. mai 2019 Har vært gøy å følge med og veldig bra oppsummering. Ikke mange endringer du ville gjort i utstyret, det er imponerende på en så lang tur. Lærerike erfaringer, spesielt det med Jetboilen. Har visst den var effektiv, men du verden, denne kan fort bli en slager i min sekk også. Jeg tror forresten jeg så intet mindre enn 3 kniver/multiverktøy? Hva er tanken bak? Jeg holder på å utarbeide et slags nyttårsforsett for de neste året som starter i sommer og en av tingene jeg har satt opp er ny kunnskap/kompetanse. Lære meg nye, nyttige "skills" på tur. F.eks. en dag med navigering etter sol, legge vekk GPS-en, ta med meg tau på tur og lære nye knuter, beregne matbehov/energibehov, lage bedre middager, sying, reparasjoner på tur osv osv. Nå har du skrevet en del om utstyrserfaringer og uventet kald/vått vær. Var det noe annet du sitter igjen som gjorde deg "en erfaring rikere"? 2 Siter
+Memento mori Skrevet 27. mai 2019 Forfatter Skrevet 27. mai 2019 (endret) 3 timer siden, Thomas E skrev: Jeg tror forresten jeg så intet mindre enn 3 kniver/multiverktøy? Hva er tanken bak? Det skal være bare 2 - Gerber LST kniven på 18 gram og Leatherman PS4 på 57 gram. Det er helt rett at her har jeg litt dobbelt. Men selve knivdelen på denne lille leatherman blir i minste laget til enkelte ting, og litt tungvint å ta ut og bruke fort. Så derfor har jeg den minste utgaven av Geber LST kniven i tillegg. Har hentet inn gpx fila helt rå fra inreach og med sine mangler inn i basecamp. Slik ser det ut, uvasket. Også hastigheten blir litt rar uvasket. Jeg har nesten 50 gpx track fra topokart og inreach tilsammen, ingen av de er helt komplette, eller henger sammen. Så det tar meg 10-15 timer tipper jeg å renske rydde og sette dette sammen manuelt. Så har bedt en Nabo om litt hjelp, pluss at @Ivan Lé Hjelmeland har fått info. Dette blir vel ikke siste langeturen og min datakompetanse begynner å ta litt slutt. Så håper noen av de som er yngre, og har mer oversikt innen GPS/ og vask av GPX filer har noen triks i ermet. Så langt har alt jeg har reklamert på blitt godkjent. Så det er bra. 3 timer siden, Thomas E skrev: Var det noe annet du sitter igjen som gjorde deg "en erfaring rikere"? Dette kommer nok til å høres veldig rart ut, men det sterkeste inntrykket jeg sitter igjen med etter turen er faktisk hvor viktig vann er, og da snakker vi ikke rent vann, men vann overhode. Jeg har alltid trengt mye vann for å drikke, noe kan skyldes diabetes, men har i mine glansdager på sykkel når jeg syklet vært helt oppi 0.7 Liter med vann på mila., når det var varmt og sol. Sykkelklubben på Kongsberg hadde en regel om at når en drakk på sykkeltur så skulle alle drikke. Den gjaldt ikke når jeg var med, når jeg syklet Trondheim Oslo, var det noen som tok ei ekstra vannflaske for meg på noen strekninger. Så det og ha rent vann, som du kan drikke rett av bekken/tjernet er det sterkeste minne fra hele turen. Vi i Norge er utrolig bortskjemte, og jeg tror faktisk de færreste av oss, faktisk skjønner hvor viktig vann som ressurs er. Jeg har jo vært i noen diskusjoner ang vann og rent vann med blant annet @whistler og @Heriks oppigjennom. Men når jeg ikke fant en dråpe vann på 6.5 km, må jeg innrømme at jeg tenkte på de diskusjonene og at vi som pakker lett, og gjerne vil spare vekt, ikke tar med mer vann enn vi tror vi trenger. Når du da ikke finner vann overhode, kommer du ikke langt med et kjempebra vannfilter. Drakk også regnvannet fra takrenna på gapahuken jeg overnattet i tidlig på turen. Men du verden hvor gult det var av pollen til å begynne med. Når det er sagt - har ikke hatt noe problem med magen på hele turen, ei heller siste biten når det regnet mye og jeg drakk alt urenset og rett ned. Endret 27. mai 2019 av Memento mori Rettet en skrivefeil. 6 Siter
Thomas E Skrevet 27. mai 2019 Skrevet 27. mai 2019 24 minutter siden, Memento mori skrev: Dette kommer nok til å høres veldig rart ut, men det sterkeste inntrykket jeg sitter igjen med etter turen er faktisk hvor viktig vann er, og da snakker vi ikke rent vann, men vann overhode. Jeg har alltid trengt mye vann for å drikke, noe kan skyldes diabetes, men har i mine glansdager på sykkel når jeg syklet vært helt oppi 0.7 Liter med vann på mila., når det var varmt og sol. Sykkelklubben på Kongsberg hadde en regel om at når en drakk på sykkeltur så skulle alle drikke. Den gjaldt ikke når jeg var med, når jeg syklet Trondheim Oslo, var det noen som tok ei ekstra vannflaske for meg på noen strekninger. Så det og ha rent vann, som du kan drikke rett av bekken/tjernet er det sterkeste minne fra hele turen. Vi i Norge er utrolig bortskjemte, og jeg tror faktisk de færreste av oss, faktisk skjønner hvor viktig vann som ressurs er. Jeg har jo vært i noen diskusjoner ang vann og rent vann med blant annet @whistler og @Heriks oppigjennom. Men når jeg ikke fant en dråpe vann på 6.5 km, må jeg innrømme at jeg tenkte på de diskusjonene og at vi som pakker lett, og gjerne vil spare vekt, ikke tar med mer vann enn vi tror vi trenger. Når du da ikke finner vann overhode, kommer du ikke langt med et kjempebra vannfilter. Drakk også regnvannet fra takrenna på gapahuken jeg overnattet i tidlig på turen. Men du verden hvor gult det var av pollen til å begynne med. Jeg synes ikke det høres rart ut. Nå skal jeg ikke skryte på meg noen enorme erfaringer med vannmangel, men jeg var på en overnattingstur opp på toppen Timpanogos i Salt Lake City for et par år siden som var ganske på grensen. På tross av planlegging i forkant hvor vi sjekket kart for vanntilførsel var det noe helt annet enn jeg er vant til hjemme i Norge. Det var også litt "ødeleggende" at første del av ruta hadde masse bekker og små pytter som lurte oss litt. Kona mi, som også var med, har også diabetes. Hun trengte nok mindre vann enn meg på denne turen, men allikevel er man litt mer forsiktig med en slik diagnose da det kan bli litt mer kritisk om noe skulle skje. Vi la oss med minimalt med vann igjen når kvelden kom og de neste 1-2 milene med påfølgende høydemeterstigning på kanskje 1000 meter var det rasjonering av vann. Jeg er kanskje over snittet opptatt av vekt på sekken, men jeg hadde ikke trodd at 5-6 liter med vann i sekken til en hver tid skulle by på noen utfordringer. Utrolig hva man drikker ved høy aktivitet og 25+/- grader. 2 Siter
Thomas E Skrevet 27. mai 2019 Skrevet 27. mai 2019 (endret) 46 minutter siden, Memento mori skrev: Det skal være bare 2 - Gerber LST kniven på 18 gram og Leatherman PS4 på 57 gram. Det er helt rett at her har jeg litt dobbelt. Men selve knivdelen på denne lille leatherman blir i minste laget til enkelte ting, og litt tungvint å ta ut og bruke fort. Så derfor har jeg den minste utgaven av Geber LST kniven i tillegg. Ja, akkurat det forstår jeg. Jeghar en multitool selv og kan finne på å ta med en ekstra kniv med et bedre knivblad på. Men jeg trodde jeg så enda et multi-tool i førstehjelpsutstyret? Ser nå at det nok var det samme som du viste i første post. PS: Leatherman Style er enda mindre og lettere hvis du kan gi slipp på tanga eller saksa (PS/CS-versjon) Endret 27. mai 2019 av Thomas E Siter
+rayun Skrevet 27. mai 2019 Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, Memento mori skrev: Dette kommer nok til å høres veldig rart ut, men det sterkeste inntrykket jeg sitter igjen med etter turen er faktisk hvor viktig vann er, og da snakker vi ikke rent vann, men vann overhode. Helt enig i dette og vi tar det nok ofte for gitt. Er ikke veldig ofte jeg har vært virkelig fortvilet over mangelen på vann, men her er et par utdrag fra turrapporten jeg skrev fra sykkleturen i 2017. Da jeg trodde veien ikke kunne bli verre, ja så ble den jo akkurat det. Jeg blir om mulig ennå mer nedtrykt og forbanner for sikkerhets skyld Krødsherad også. Hvor i all verden har de plassert bekken ? Noe lenger fram er det derfor full stopp og jeg må ha ennå mer smertestillende. Jeg har ikke funnet vann og er ganske tørr i munnen. Jeg prøver å samle nok spytt og får svelget pillene. 1 Siter
Larix Skrevet 27. mai 2019 Skrevet 27. mai 2019 47 minutter siden, Thomas E skrev: Leatherman Style er enda mindre og lettere hvis du kan gi slipp på tanga eller saksa (PS/CS-versjon) PS har både tang, og saks. Samme saksa, eller så godt som samme, som på Squirten. Er vel samme tanga og, tenker jeg. Jeg har begge, men har aldri sammenlignet direkte. For øvrig, spennende tur og flott turberetning👍 1 Siter
+Memento mori Skrevet 27. mai 2019 Forfatter Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, Thomas E skrev: Leatherman Style er enda mindre og lettere hvis du kan gi slipp på tanga eller saksa (PS/CS-versjon) Her er saksa virkelig viktig, den brukes til å klippe negler (Fjellforums uformelle krav for et det er en langtur). Og for å klippe tensoplasten når den løsner. Tanga er viktig når jeg har med fiskeutstyr som jeg hadde på slutten, setter du kroken i deg selv, må du ha ei tang for å ta den ut...... Noe jeg forøvrig håper på å slippe. Spurte en på vidda sist sommer, da de kom tilbake, med fiskeutstyret tidligere enn antatt. Fikk du noe? Jepp, en «idiot» på 95 kg. Den satt så langt inn, at han måtte til legen å få skjært den ut. Så tang er alltid med. 1 Siter
fjellkaren Skrevet 28. mai 2019 Skrevet 28. mai 2019 21 timer siden, Memento mori skrev: Her er saksa virkelig viktig, den brukes til å klippe negler (Fjellforums uformelle krav for et det er en langtur). Og for å klippe tensoplasten når den løsner. Tanga er viktig når jeg har med fiskeutstyr som jeg hadde på slutten, setter du kroken i deg selv, må du ha ei tang for å ta den ut...... Noe jeg forøvrig håper på å slippe. Spurte en på vidda sist sommer, da de kom tilbake, med fiskeutstyret tidligere enn antatt. Fikk du noe? Jepp, en «idiot» på 95 kg. Den satt så langt inn, at han måtte til legen å få skjært den ut. Så tang er alltid med. Har Gerber dime. I samme kategori, tang og saks med kniv. 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 28. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 28. mai 2019 Etterord Det har gått noen dager etter at turen er ferdig. Reisa har vært flott, hvor selve reisa har vært målet, ikke målet i seg selv. Det gjør at ting underveis tas på en annen måte, du har tid til å motta informasjon og snakke litt med personer du møter på turen. Sånn sett er det å gå mot «hjem» en fin faktor på å få hode til og skjønne og forberede seg mentalt på at når er snart reisa over en naturlig og fin måte. Dag for dag tråd prinsippet gjør at de som velger å følge en slik tråd, får mye info - nesten i reell tid. Du kobler været, får muligheten til å gi innspill og blir en i mye større grad «med på reisa», enn og lese en turrapport som du ofte vet resultatet av. Tror dette er hovedgrunnen til at det har vært så enorm respons sett i Fjellforums skala. Så slike turer setter nok litt spor - også når du trur du har landet. Litt merkelig at dette oppstår på selv så korte turer som denne på 21 dager. Det tar nok noen dager å «lande» etter en slik tur, noe denne historien vil vise: Snakket med nok en løypebas i Skiforeningen ( kjenner (2-3 stk), han lurte på om jeg hadde sett ulv på turen, noe jeg dessverre ikke gjorde. Men våknet på natta etter og måtte på do. Tenkt på ulv og greide ikke å komme på hvor jeg hadde slått opp teltet. Farian hva gjør jeg nå tenkte jeg. Skrudde på lyset og fant ut til min store forskrekkelse at jeg lå jo hjemme i min egen seng - Problem solved😂 Men turen har nok tent en gnist og et større ønske om en lenger tur feks deler av Norge på på langs eller en annen langtur. Tror jeg har alt jeg trenger av utstyr, men å få kabalen til 3 mnd eller mer er ikke så lett. Vi får se hva som er mulig å få til. Liker også og lage mine egne turer, og ikke nødvendigvis gå ei løype mange har gått før. Har vel tatt i underkant av 2000 bilder på hele prosjektet inkl før og etter. Legger ved bilder som jeg ikke tror har blitt lagt ut, men som er likevel er verdt en titt, og setter streken for denne dag for dag turen der. 22 6 Siter
eliset Skrevet 4. mars 2021 Skrevet 4. mars 2021 Det er evigheter siden du har kommet hjem, mens jeg føler at jeg har "vært" i Østfold de siste to ukene. Tar tid å lese hele, men gu' så verd det! Tusen takk for at du deler så mye og så grundig og så lettlest. Jeg gleder meg veldig til snøen er vekk og det blir mer turtid for meg. 1 Siter
+Grimner Skrevet 4. mars 2021 Skrevet 4. mars 2021 Der fly to timer og jeg er omtrent halvveis... Godt å høre at flere har gått i fella mellom Tonekollen og Strutsåsen. Men jeg synes å huske at det var tettere med nedfall da jeg kravlet der. Kan ha noe med at klokken hadde passert 2300. Da vet jeg at om jeg hadde valgt kamuflasjemønster på Hexamiden, så hadde jeg mistet teltet forlengst. Stavene fra Locus Gear er flotte, men da jeg undersøkte dem før kjøp, så var det flere som påpekte at håndtakene ikke var helt gode. Men Gossamer Gear sine passer med litt fikling og har merkbart bedre komfort. De har ingenting mer enn de trenger. Fristet til å stjele turen. Tre dagers til Halden er litt pysete og jeg burde snart kunne si "ett-eller-annet på langs". PS <mumle, skumle>Jetboil<skule, tvi> 1 Siter
peik Skrevet 11. februar Skrevet 11. februar Artig tråd dette. Gikk selv en mer vestlig rute. Startet på Skullerud T gjennom Østmarka via Vangen til Ytre Enebakk. Deretter gjennom Gaupesteinmarka til Tomter og videre forbi Mørk golfklubb og ble plukket opp noen km nord for Skiptvet. Deretter til fots gjennom Skiptvet til Askim siste dag. Fulgte en rute jeg fant på DNT fra Oslo til Skiptvet https://ut.no/turforslag/116999636/fra-t-banen-til-trsken 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.