Populært innlegg +Memento mori Skrevet 7. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 7. mai 2019 5 timer siden, Rino Holt Larsen skrev: Liker teltet ditt. Er det en Zpacks-modell i Dyneema CF? Hvordan har teltet funket mht kondens, regn, vind, osv? @Omnilite har nesten rett, så du kan lese tråden om Duplex, men teltet er et Zpacks Plexamid. Mulig jeg lager en egen tråd på det etterhvert, da det er på en måte et 1P telt av Duplex, med bedre plass for en lang person og vekt på 420 gram. Mer flotte landskap og artig ting å se på. Denne kjempestore loven har nok hatt sin storhetstid, ekstrem stor. Dette må ha vært en storgård i sin tid. Dette spesielle bygget var også på den samme gården. Veldig særegent. På en måte to stabbur med høyhus i midten. Så også denne store kåta, ca 60-70 cm høy. Mer lettgått og variert terreng. Bra merket og utedo og Gapahuk. Denne kassa stod på et bord, og var rene skattkamret. Masse info, kart etc, som er til stor hjelp fremover. Det ser ut som en del av trasen jeg har valgt også er pilgrimsleder, flere steder enn jeg trodde. Da sparer jeg mye tid på navigering. Typiske kart. Tok bilder av dette, det skal også finnes delvis på nettet. Forsatt lettgått, men i skogen. Dagens beste vannkilde, med det er kumøkk helt inntil og 20-30 kyr/okser i innhegningen. Noen ganger kan en lure, dette stod ved disse steinene. Gått gjort å tippe dette. På Grensen til klatring hadde en stor fin park, men var stengt. Mer åpne områder, av og på meg jakka for ørten gang. Sur vind, skygge sol omhverandre. Mer Windows utsikt. Sommeren er på vei, helt tydelig. Tar meg tid til å lese skilt som er satt opp. På sandveien her var det mye spor, tror noe av det var fra gaupe, og fatbike. Jakttårn med huset nesten midt i skuddretning. Har kommet meg til Høk kro, hvor jeg tok en middag. Fikk også fylt opp alle vannflasker jeg hadde. Har en par km igjen til der jeg har tenkt å slå opp teltet ved et lite tjern. 15 1 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 Takk for telt-info, sjekker ut zpacks.com nå God tur videre i det vakre kulturlandskapet! 1 Siter
Omnilite Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 13 minutter siden, Memento mori skrev: @Omnilite har nesten rett, så du kan lese tråden om Duplex, men teltet er et Zpacks Plexamid. Mulig jeg lager en egen tråd på det etterhvert, da det er på en måte et 1P telt av Duplex, med bedre plass for en lang person og vekt på 420 gram. Ah, har du sneket deg til et nytt telt uten et prøveoppsett i stua @Memento mori, eller kanskje jeg rett og slett har fulgt for lite med.. God tur videre, oppdateringene fra turen din er kjempeflotte! 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 7. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 7. mai 2019 Høk motel et kjent sted for de som kjører MC og har vært med på demokjøring hos AGM, som forgår etter «gakk-gakk» prinsippet. Det vil se at en «ansvarlig» kjører først. Dette er stedet her vi snur. Så føles litt kjent selvom det var første gangen jeg var innafor dørene. Dagens kostet 100kr inkl kaffe! Mye trafikk, og god mat. Så kom et kjedelig stykke å gå på asfalt, ikke mere enn 950 meter, men 118 er trafikkert litt uoversiktlig og trangt ved jernbaneundergangen, men flotte svinger for mc.... Da var det bra å komme seg i skogen igjen. Da var det enighet mellom Garmin, Apple og Topokart hvor langt jeg hadde gått. Jeg er helt etter den grove planen jeg satte opp, når pakkene skulle sendes. Da blir det en fin tur til Sarpsborgs utkant i morgen. Og været ser bra ut, men torsdagen ser temmelig våt og kald ut. Var kjempeheldig å satt og så på to rådyr 10-12 meter unna, som var å drakk vann. De så meg ikke, men prøvde å ta bilde av de, hvorav dette ble det beste. Motlys, trær og kvister i veien ble ikke noe iPhone taklet. Dessverre stod den ikke innstilt på live. Og de stakk fort når jeg reiste meg for å ta bilde. Men da har jeg sett orm, elg, rådyr, hare, storfugl og mange fugler så langt på turen. 19 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 8. mai 2019 (endret) Dag 7 Har ikke sovet så bra i natt, mye støy fra E6. Litt rart da det er ca 1 km ditt og jeg ligger i skogen, men vinden kommer derfra. Hørte mye dyr i går kveld, de var nok å drakk i tjernet siden den er så utrolig tørt her. Dagens plan er postkontoret i Sarpsborg og ut av byen igjen. Tror det kan bli litt transport i dag. Bra vær i dag, så får nyte det før regnet i morgen. Var så tørt her at jeg ikke tok sjangsen på å bruke primus. Denne firfisla dukket opp under frokosten Bra fart på den😀 Endret 8. mai 2019 av Memento mori Satte inn dagnr 16 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 8. mai 2019 Fint å gå i dag, mye små lite gått sier, men greit å finne frem. Må dobbeltsjekke i en del kryss. I skogen og ut på åpne sletter, små bygdeveier med grus. Traff denne lille katten - rolig og fin, kjærlen. Ikke veldig morsk😀 Bittelitt på asfalt, men ikke mye, og da på gater uten noe trafikk. Inn i skogen igjen. Vanskelig å kle seg, vind og skygge/sol omhverandre. Av og på med jakka. Mer flotte blomster. Tok lunsjen her. Da er det ikke langt igjen til postkontoret og Sarpsborg. Eneste stedet med ly, 7-8 grader og sur vind. Har forsatt stilongsen på. Forbauset over hvor få meter jeg har gått på asfalt. Det er bra for beina. 22 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 8. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 8. mai 2019 Stor åpne jorder, den sure vinden får bra tak. Men sola varmer. Det ble noen få meter på asfalt, så inn på små grus/traktorveier. Så inn på små stier igjen, veldig forbauset over hvor lite asfalt det faktisk har blitt i dag. Dagens hovedmål, post i butikk😀 Merker at sekken går fra veldig lett og opp med ca 4-5 kg med mat. Det betyr at delmål nr 2 av 6 er i mål. 🎉 Litt asfalt og inn i skogen igjen. Snakket med et par små gutter på 7-8 år, som laget en fallgrop for å fange dyr. De lurte på hva jeg skulle, og jeg sa jeg skulle ligge i telt. De viste om en fin plass. Fikk greie på hvor det var. Etter ca 30 meter dukket plassen opp! Komplett med sliten lavvo. Mer små veier og stier Endelig et skilt, viste ikke at det het noe her, men var her jeg hadde sett meg ut som teltplass. Spesielt skilt, dog for en meget god grunn. Her var det 100% frittgående høner/hane. Ikke ofte en ser dette. Greit å ha hund i band da. Hit kom jeg - helt etter planen. Appene er stort sett enige også om hvor langt jeg har gått. Et skilt viser trolig veien videre, må studere kartet i kveld. Fantastisk flott odde, dett blir en fin kveld. Status er at kroppen er like fin etter ei uke, ingen gnagsår, buksa passer forsatt, og klar for regnværet i morgen. Til og med 100% strøm på AirPods, DAB-radio, inreach og mobil! Alt etter ei uke på tur. Satser på at de to siste ukene også går etter planen. 31 Siter
Tufsingen Skrevet 9. mai 2019 Skrevet 9. mai 2019 Tror træra krøller seg fordi det kan være at det står på sten røys / morene? Ute rundt Femund er det nesten bare slike trær å de står på morener ^^ Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 9. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 9. mai 2019 (endret) Dag 8 Yr melder: Blir en rufsete dag, mye vind tipper 10 m/s minst i kasta. Men har sovet godt og lenge. Kjente det varmet i ansiktet når jeg la meg så sol og vind fikk tak i går. Sov hele natta uten den syntetiske dunlua👍 - det er første natta på turen. I og med at det var meldt slikt, hadde jeg vann og alt klart i telt, slik at jeg slapp og gå ut. Sein frokost. Dagen plan er på med alt regntøyet og tusle i retning nordover mot Varteig. Har flere ruter dit, så må ta noen valg i løpet av dagen. Håper på å finne litt le av og til for litt pauser, ellers så blir det en kort gå dag. Heldigvis ikke så kaldt er meld 7-8 grader. Edit: Jeg får tenke på disse bildene fra i går kveld, mens jeg går i regnet. Endret 9. mai 2019 av Memento mori 20 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 9. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 9. mai 2019 Det har vært en tøff dag, mye vind, regn absolutt hele dagen og tildels krevende navigering. Gikk over en golfbane. Mye vind. Papirkartet har nesten ikke stier i dette område, og mobil som GPS funker dårlig i regn og vind. Så det har blitt litt både hit og dit i dag. Ikke noe merking og ingen skilt. Så ei heller noen jeg kunne spørre om veien. Men har bestemt at jeg skal unngå asfalt så langt det praktisk lar seg gjøre. Var nok på nippet til å ta noen snarveier i dag..... Fant noen le underveis, men når det regner et par meter inn i gapahuken gir det ikke mye ly. Så fokuset ble å finne fram. Alle bilder i dag er tatt når jeg måtte sjekk hvor jeg var eller at kartet ikke hadde infoen. Flotte stier, men vondt å gå på skrå glatte Berg. Og vått var det. Men mange fine plasser å raste på fine dager. Kom til Ise Pizza, passet bra med varm lunsj innendørs - ble den nedturen😞 Traff ei ung jente som kom av bussen, ikke helt sikker på om hun viste forskjell på høyre og venstre, men hun viste at det var skilt bare jeg gikk langt nok og at det var merket. Det reddet dagen. Ut feks har ikke en tur i dette område! Ikke like lettgått i dag. Lykken var å finne dette skiltet 😀 legg merke til det øverste skiltet merket «Skolen» - det er nok for kjente. Men det var i det minste ok stier og merket. Stedvis også skiløype. Fant en gammel gapahuk - granbaret var gått ut på dato. Men taket var tett. Systemene er ikke helt ening om hvor langt jeg gikk i dag. Men kom meg til Varteig, vått her også. Så noe fremdrift har det blitt. Ligger i lysløypa ved Varteig kirke. Her sto også skiltet jeg skulle ha visst før idag.... Tenkte på @Tom42 og «alltid tørt tøyet» - det måtte fram i kveld - sokka og skoa er like tørre, resten er fuktig/vått. Så har vært en krevende dag psykisk og fysisk - kaldt/vått som gjør at det nesten ikke går å ta pauser. Bilder ble helt sekundært i dag. Håper på bedre vær i morgen, blir ikke gøy å bytte til våte/fuktig klær i morra når neste marsj må til. 23 Siter
Rogavel Skrevet 9. mai 2019 Skrevet 9. mai 2019 Det er slike dager som gir de fine, tempererte og lyse dagene ekstra glede! Stå på og god tur i morgen Kjekt å lese oppdateringene dine. 1 Siter
Iddefjording Skrevet 9. mai 2019 Skrevet 9. mai 2019 Imponerende å holde ut utendørs i det ruskeværet som er nå. Hva slags tidsfordriv har du mellom etappene? 1 Siter
Imp Skrevet 9. mai 2019 Skrevet 9. mai 2019 Ser du skal gå gjennom min hjemkommune, Eidsberg. Så gøy! Ved Eidsberg kirke er jeg døpt og konfirmert og har flere slektninger liggende der. Det er forresten en fin plass ved Glomma ikke så langt derfra. Du må da gå grusveien fra kirken mot Glomma, rett frem og ned til elva, ser på kartet at det går vei opp fra andre siden. Gammelt ferjested. Pappa pleide å ta oss med hit for å fiske. Mellom ferjestedet og Vamma, ligger det en øy midt i elva, Valdisholm. Her er det funnet ruiner etter en borg som lå her i middelalderen. https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Valdisholm Men blir vel mye gåing på asfalt på vei gjennom Eidsberg til Askim? 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 10. mai 2019 (endret) Dag 9 Har vært en bra natt, sovet godt, ikke så kaldt, men rått. Det er meldt en del regn i dag også, men ser ut til at det ikke regner når jeg pakker ned i de minste. 9 timer siden, Iddefjording skrev: Hva slags tidsfordriv har du mellom etappene? Mye av tia går på å planlegge neste dags rute, ofte kommer det innspill /Kart slik som dette som dukket opp i går. Ikke verdens beste kart men gir mye nyttig info. Kan være merket. Da har jeg plutselig et alternativ med enda mere stier som jeg plottere inn. @Iddefjording - Du kan starte en egne tråd på emne. Hadde vært artig å sett hva andre gjør på sine turer/langturer. 8 timer siden, Imp skrev: Men blir vel mye gåing på asfalt på vei gjennom Eidsberg til Askim? Ser ut til å bli 2-3 km om jeg har tenkt rett. Så da blir det å gå langs Glomma i dag. Tørking av lue😅 Ligger i lysløypa, og jommen kom lyset på i igår kveld. Men ble heldigvis slått av i høvelig tid. Endret 10. mai 2019 av Memento mori La til bilde 15 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 10. mai 2019 Her var teltplassen, glad lampa jeg lå under ikke funket. Åpne fine områder, ble ca 1,5 km på asfalt, men ikke noe trafikk. Bra merket, måtte Google litt Dette dukket opp. Inga-leden. Den kjente jeg ikke til og er bra merket, den kan jeg faktisk følge til jeg svinger av mot Askim😀 Flotte lettgått grusveier. Nok et Rådyr Mer kjerreveier, opp og ned, hit og dit. Glomma kommer til syne, den er utrolig stor. Litt regn på vei. Er noen infoskilt, Men ikke mye å se😂 Mer elv, skog og jorder om hverandre. Det er smale stier, ofte bratt. Det veksler ganske mye, men glatt å gå regnet. Ned i bekkejuv,. Blir som å gå i bekken et lite stykke, gode muligheter til å knekke stavene her. Tar det veldig med ro på slike plasser, når det er glatt slik som her, leiregrunn før og etter også. Oppigjen på andre sida, Østfold er ikke bare flatt. Her er jeg nå. Det siger nordover. Tipper nesten halvveis til Oslo omtrent. Håper å slippe unna de værste bygene. 17 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 10. mai 2019 (endret) Kom over et skilt med info om hvorfor det heter Ingaleden. Greit å lese slike skilt. Hoppet av denne leden ved Eidsberg Kirke. Også litt utnyttig info om at Magne Furuholmen, har aner herfra😂 hvis du velger alternativ rute! Lett å gå, men motbakke. Langslutt-bakken! Prøvde å finne ei hule, men det begynte å regne, ga meg derfor og gikk til: Det var skiltet til gapahuk, og nok et infoskilt ved gapahuken. Bra gapahuk, med ved og tett tak! Med yr som så slik ut, var valget enkelt Jeg blir her i natt😀 Ikke den lengste dagen, men jeg ligger an til å komme til Askim på søndag, en dag tidligere en beregnet, og da er post i butikk stengt. Så ingen grunn til å stresse og bli våt unødvendig. Edit: Tørking av utstyr - hjelper muligens litt selv om det er 8-10 grader Endret 10. mai 2019 av Memento mori La til bilder av tørking 30 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 11. mai 2019 (endret) Dag 10 Det er noe eget å ligge i en gapahuk og se ut og høre på regnet, vite at taket faktisk er tett, og at gulvet er helt flatt og i vater begge veier. Ble ei usedvanlig god natt, og tidlig kveld. Lå å hørte på Randulf og Rotmo. Tankene flyr og jeg tenkte på den mer kjente Hans Rotmo og tekstene hans. Æ har fire fine lænestola Og ein gammel parasoll mot sola Beste tomta i by'n (Du e heldig, du Ola!) Royal Garden ligg på motsatt side Og skjerme for slakteriet Polet, politistasjon og resten tå jorda Ligger i quilten og er vel på tide å stå opp. Veldig glad for at jeg turde å ta en kort dag i går med alt det regnet som kom i løpet av ettermiddagen kvelden. Lurer på hvorfor så enkle beslutning ofte er vanskelig å ta..... Nå er alt jeg har tørt, og jeg er klar for en ny dag. (Uten regn håper jeg) Nei, nå får jeg stå opp å få på kaffen. Endret 11. mai 2019 av Memento mori 24 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 11. mai 2019 (endret) En av husmennens og vekterens oppgaver var å holde rekende fant unna! Var ingen hjemme så jeg greide meg bra denne gangen. Bakakselen var av splitttypen, men var delt på begge sider av diffen. Uvant konstruksjon - Gammel Engelsk? Mer lettgått, men veldig varierende landskap. Det må ha vært et fint område, utrolig mange spor etter husmannsplasser i område. Flott å høre lyden av vann som renner. Regnværet har gjort godt, første gangen jeg har vært på tur og virkelig følt på hvor viktig vann faktisk er. Så langt er det faktisk lite vann som er det jeg husker best fra turen. Små flotte teiger med jord. Så inn i skogen igjen. Fordelen med en slik type tur at det et enkelt å bli kvitt søppel på en lettvint måte. Eneste er st her er restavfallet grått - hos oss er det papir. Stier i krattskog, veldig glatt enkelte steder. Bratte bergvegger dukker opp, er liksom ikke en standard på hvordan landskapet er. Mange tenker nok på Østfold som et flatt fylke, hvor raskeste vei til Sverige er, men det er helt feil. Det er steder med mye vindfall også. Her har konstruktøren laget bare en liten rot ene veien, så det måtte gå galt. Ser mindre til Glomma enn jeg hadde forestilt meg, men dukker opp med ujamne mellomrom. Bratt, omtrent som å gå i et bekkefar. Første stedet hvor det er skiltet at en skal gå rett over dyrket mark, her er det grass. Veldig uvant. Hit har jeg kommet, ca 3 km til Os kirke. Flott utsikt fra Kapteinsbråten. De som hadde dette som husmannsplass var heldig. Det ser ut som det er under oppussing. Flotte steinmurer rundt jorder, så her ligger det mye hardt arbeid. Endret 11. mai 2019 av Memento mori Rettet skrivefeil 14 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 11. mai 2019 (endret) Nok et bilde fra Kapteinsbråten men fra motsatt side, været skifter veldig fort, og når sola blir borte blir det iskaldt. Kom ned mot Glomma igjen, skyene begynner å bli tunge i bunn. Da dukket det opp en hare, rakk å se på den i ca et minutt! Gikk så 100 meter og da så jeg en hare til, men rakk ikke å ta bilde av den. Da har jeg sett 3 harer på turen. Mer skyer, og vind. På med jakka igjen. Dette blir regn. Glomma er så stor og brei at en glemmer at det er en elv. Det ble 800 meter på asfalt i dag. Ingen annen mulighet. En liten lokal foss ved Brekke. Så et område så flatt som jeg egentlig har sett for meg hele Østfold, laget med vater. De dyrker mye forskjellig - så det er ikke mye som er likt. Litt lokal grusvei, ikke noe trafikk. Sto et skilt til Suteren, bålplass og 3 gapahuker, passet bra, for det begynte å regne. Regner og blåser langt inn i gapahuken. Som ekte lettpakker, måtte jeg krype i posen, rakk ikke å skifte før regne kom. Ikke mye flott utsikt. Så da kom jeg hit, stresser ikke, en fin plass, sikkert helt topp på sommeren. Enhetene er stortsett enig også. Må belage meg på kuldegrader i morra natt også, håper været snur litt igjen. Men kaffen er klar, og maten spist opp, begynner å bli mere og mere sulten også, har heldigvis med 2 ekstra pakker med Feltrasjoner, den ene gikk med nå. Ligger litt dårlig an med strøm også, går dårlig å lade i regnvær, og når det er så ustabilt vær. Har bare med en knøttliten batteribank. Får se om jeg finner noe strømuttak eller at sola plutselig dukker opp. Er faktisk helt i rute i forhold til oppsatt plan, ørlite foran, og kroppen og beina er like fine😀 I morra er jeg halvveis i antall dager. Føler jeg har knekt koden. Endret 11. mai 2019 av Memento mori La in link 30 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 12. mai 2019 (endret) Kvelden i går var veldig skiftene. Sol og regn om hverandre. Surt med en gang sola ble borte. Så bra å sitte i sola, selv da med alt tøyet på. Bør nok ta en tur hit til sommeren. Er fint sted. Ok Gapahuk, men det blåser ganske mye inn i den. Podcast og DAB-radio ble kveldens underholdning, det var litt mye vind og i feil retning til ar jeg tok sjangsen på å fyre et lite bål. Dag 11 Det har vært litt vind og tipper 2-4 grader i natt, rått etter regnværet. Men har sovet bra. Gikk opp på platået ved hytta, fant litt ly bak ei løe.håper på litt sol under frokosten, slik at jeg kan få ladet litt. Blir mye søppel, heldigvis bare 10 meter til Søpplekassa. Noen steder er det helt fullt med slike blomster, usikker på navnet, men er noe slikt som natt og dag, siden de har to farger. Er akkurat i værskille og mye sur vind, men regnet ser ut til å gå mot øst/syd. Men det er utrolig surt. Den røde offisielle ruta går rundt et juv. Ene streken er kommunegrensa, så den går det ikke an å gå. Prøver å gå den blå linja, sparer 3 km på det om det funker. Satser på lunsj ca ved Eidsberg kirke, der er det vann, er jeg heldig kanskje kirkekaffe med kaker😀 lett overtale nå tipper jeg etter så mye tørrmat😀 Endret 12. mai 2019 av Memento mori 17 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 12. mai 2019 Skrevet 12. mai 2019 Artig å følge din reise! Og, hyggelig å gjenoppdage mange av stedene jeg selv har vandret i da jeg var yngre, og som inspirerer til nye besøk gjennom dine oppdateringer Lykke til videre 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 12. mai 2019 Satset på å spare 3 km. Ned langs jordet, det blåser bra på Glomma også, utrolig surt. Måtte hoppe/svinge meg ned denne skrenten på Ca 2 meter. Men kom greit over på andre sida. Men var brasket og ikke veldig turvennelig. Men sparte 3,6 km. Var også 5-6 meter unna et rådyr, men rakk ikke noe bilde, det stakk fort. Det artig å være så nær de. Litt lokale veiet, og Glomma dukker opp av og til. Rikt jordbruksområde. Enorme menger med blomster. Mer flatt og transport etappe. Så innom skogen igjen. Denne knøttlille koia dukket opp, noe for @Manepe og hans hemmelig hytter. Ikke veldig stor, men fint laftet. Ligger på en måte som ikke er logisk. Ble 3 km med asfaltgåing. Det er drepen, og relativt mye trafikk også. Men måtte gått ca 6 km ekstra for å unngå 2 km.., Bare å bite tenna sammen. Her er Glomma på sitt bredeste, flere km. Mer flatt og kjedelig Men noen flotte blomster dukker opp, jeg syns løvetann er utrolig fin. Da har jeg kommet til Eidsberg Kirke. Innom og fyller opp vannflasker. Da er det 8-9 km til Askim. Har et par mulig ruter dit. Men stoppet og spiser litt, og må ta et valg. 18 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 12. mai 2019 (endret) Eidsberg kirke, ligger fint til, men blåste fælt der, gikk litt sjanglete i de værtse kasta. Like etter ligger lekum, gammelt industristed. Nå er der reservat der. Men vannet blir utnyttet til en knøttliten kraftstasjon. Den ligger fint til og rastet der. Mye fugl i område. Flott å se på disse, siden det lå litt lavere var ikke vinden så ille heller. Men været skifter hele tia ikke mange minuttene mellom disse to bildene. Så ble det noen km med asfalt 3,7 km. Heldigvis bare noen hundre meter hvor det var mye trafikk. Område her er ganske kupert, fint å kjøre mc her. Opp og ned /hit og dit. Veidele, ikke langt til Askim hvis en tar veien, noe jeg ikke gjør. Måtte ta et valg, og traff en herremann med hund, som bodde her. Fikk fylt opp alle vannflasker og thermosen med vann. Han hadde bodd der hele livet og fikk nøye forklart hvordan jeg skulle gå til Askim. En engel på veien😀 Traktorveier, huggstfelt Ok å gå her. Så nok et rådyr 😀 Etter et spesielt tre skulle jeg gå nesten 270 grader tilbake, og følge en gammel vei. Fy søren å greit det er å ha noen med lokal kunnskap til å gi rutebeskrivelser! Veien var ganske gammel til 16-1700 tallet. Inn på små utmerka stier. Opp til toppen. Det flott utsiktspunktet, ser mange mil. Gikk også 130 meter til dette tårnet som står på toppen av Torkelsrudåsen på 201 meter. Det var veldig slitent, så tok ikke sjangsen på å gå opp i det. Det ble noen skritt i dag også, ca 5 km på asfalt. Flott teltplass på toppen. Da er det litt under 5 km til Askim, hvor neste delmål og poste restante pakke ligger. Det trengs, etter frokost i morgen er det igjen bare en pakke med real. Det har vært en bra dag, kroppen og beina forsatt fine. Været er også meldt litt bedre, så dette går veien. Er i rute, her er alle teltplasser så langt på turen. Snart bare Sørmarka, Østmarka og Nordmarka igjen, og ikke minst har jeg snart gått Østfold på langs. Høyt på lista nå står en dusj, og en bedre middag! Endret 12. mai 2019 av Memento mori La inn link 26 Siter
gramjeger Skrevet 13. mai 2019 Skrevet 13. mai 2019 Hvordan er planen videre fra Askim ... Campe ved Solbergfoss natt til onsdag? PS Østfold er flatt som en eggekartong Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.