+rayun Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 Jeg bor noen mil lenger nord enn der du er nå og her har det snødd idag. i dag morges var det -6,6 og selv om gikk over på plusskalaen er det skikkelig surt ute. Tror denne natta også blir kald så du får bruke ull innerst i natt. 1 Siter
whistler Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 (endret) Lite mygg her på grensa mellom Vestfold, Buskerud og Telemark 😂 Kommer jevnlige snø/haggelbyger. Ellers trivelig. God tur videre 😃 Endret 3. mai 2019 av whistler 8 1 Siter
fjellkaren Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 Bra å følge deg. Lykke til på tuen videre. 1 Siter
+tshansen Skrevet 4. mai 2019 Skrevet 4. mai 2019 Disse trådene dine er "nesten" for detaljerte til tider Utrolig bra, er det tilfelle at alle bildene er tatt med iPhone din? I så fall er jeg forbauset over hvor god kvalitet til dette formålet det er i en mobil! God tur videre, følger med deg i rygg og napp. Ikke glem oppsummeringen på slutten (som du pleier å ha med) 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 4. mai 2019 Her var plassen i le. Litt slitent, men ok. Gikk 100 meter og dette dukket opp. Her var det wc og sikkert mye mere . Fiske forbudt - tyder på en bra plass😀 Jada - her var det gapahuk Flere bord. Sånn går det når enn ikke er kjent😂 Flott gangbru over elva Men beregnet for fiske, siden det var rekkverk bare på ei side. Det var her jeg burde rastet, og ikke hundre meter før. Kaldt må gå med vanter. Varierende terreng, lett og fint å gå. Litt skumle skyer. Regner på alle kanter, men ikke der hvor jeg er. Men surt, og sur vind. Mer lettgått atv vei. Bever med halvferdig jobb, så ikke noe mer arbeid den hadde utført. Lakseelv, så den ligger vel tynt an tipper jeg. Turens minste varde, blir nok kastet i vannet i løpet av sommeren. Fant dette, rett ved der jeg slo opp teltet. Storfisk i elva her. Ble noen skritt i dag også. Pumpa funker veldig bra, og sparer meg for litt jobb. ligger ved et flott vann, og i utosen. Hit kom jeg, og fikk litt regn, men ikke så mye. Fikk opp teltet før det kom. Plassen jeg hadde tenkt, var for langt unna vannet og bare Stein, perfekt for selvstående telt. 21 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 4. mai 2019 (endret) Dag 3 Har sovet bedre i natt, la meg med ull som @rayun sa. Har såvidt vært kuldegrader vel jeg tro. Voknet til dette været. Klart og fint, men sur vind. Et ok sted å spise frokost. Mye fugler i dag også Slo opp teltet i ly, og inni skogen. Litt mye lyd fra elva, men ørepropper hjelper. Så jeg ligger i et naturreservat. Mye fine skilt og info som er kjekt å få med seg. Pilgrimsleden sine skilt gjør navigering enkelt. Berby er en gamel hovedgård. Enda mere fugler. Vegkamera, tollvesenet ? Egne sære fartsgrenser - EU variant? Her er jeg nå. 2 timer siden, tshansen skrev: Utrolig bra, er det tilfelle at alle bildene er tatt med iPhone din? Ja alt er tatt med IPhone XS Max. Fant en plass i le, hvor jeg ser hovedgården og med ok nett, og sola varmer. Men sola kommer å går. På tide å labbe videre. Endret 4. mai 2019 av Memento mori 21 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 4. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 4. mai 2019 (endret) Denne toppen dukket opp. Like etter kom et flott infoskilt. Bygdeborger er artig, men tok ikke turen opp. Men merker meg stedet. Rart med bever i lakseelver. Trodde de ble fjernet derfra? Her har di bandasjert trær med netting, må være for å hindre bever. Har ikke sett dette før. Fin sti på begge sider av elva, men ingen fisket. Var vissnok ikke lov før 23 mai. Må jo være et perfekt sted å fiske! Mer lettgått stier dukker opp, men landskapet endrer seg. Det er skog. Gamle hesteeier, bygget opp rundt nuter. Her var det et flott område med mye siv, men ikke lett å ta bilder av. De er høye, ca 2.5 meter, hold telefon så høyt jeg kunne og tok bilde. Naturlig hellere også, minner litt om landskapet rundt Sandefjord. Mer siv og litt åpning. Mer lettgått og vel merket sti. Lette å gå og følge enn dette blir det ikke. Nok et naturreservat. En gammel grensestein? Her var det ikke noe skilt, så jeg er like blank. Men delen jeg har gått i så langt, passer vel bedre inn under Sverige ? Var en rart lyd lenge, lange rør som slo i vind og bølger. Tok av den godt merka stien og fulgte ruta jeg hadde laget, mye mer krevende. Havnet inni et enormt grustak/bergverksanlegg. Tipper veggen er 60 meter høy. Men de ansatte overhalte en eksenterknuser, og fikk litt råd på mulig vei ut. Og det hjalp. Litt mer krevende egen navigering. Stedvis vanskelig å finne stien. Her minner landskapet om Telemark. Mistet stadige vekk stien. Tegn etter gammel gruvedrift, midt innpå fjellet. Det blåste surt, og kom litt haggel/snø. Fant heldigvis igjen stien, men merkingssystem var veldig slitt, syns så vidt på første treet. Kom over denne flotte furua. Tenkte på @Tom42 som liker naturlig bøyd virke, denne hadde vært perfekt til en struts. Inn i skauen, heldigvis mer lettgått, begynte å bli sliten. Litt myr også, men ganske tørr. Da kom jeg hit som planlagt. Det er så tørt at jeg må finne teltplass ved et vann. @Iddefjording som jeg møtte på bussen fra Halden bor ikke langt unna. Da er jeg overhalveis til Halden, som er første delmål. Har trua på at dette går bra, men har lyst til å prøve å gå lenger. Men er en lang tur, så viktig å styre seg. Fulgte slavisk merking i går, her hadde jeg kunne spart 850 meter om jeg hadde vært mer våken. Men oppdaget det for seint. Lett å la seg lure av god sti og bra merking..... Blir kaldt i natt også. Edit: Har gått med stillongs i hele dag. Enkel lørdagsmiddag - men var ok. Dagens høydepunkt, var møte med denne. Sto i ro i sikkert 30 sekund før den snudde. Endret 4. mai 2019 av Memento mori Kom på det med stillongs 30 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 4. mai 2019 Skrevet 4. mai 2019 Utrolig mye variert natur på dine etapper, virker som du opplever mye underveis Har vært endel i de traktene du er i nå da jeg var yngre, og din daglige turrapport sporer meg til å besøke de områdene på nytt. Nyt dagene 1 Siter
Iddefjording Skrevet 4. mai 2019 Skrevet 4. mai 2019 Her er et bilde fra i vinter, tatt ved tjernet du overnatter ved 3 Siter
Ivan Lé Hjelmeland Skrevet 4. mai 2019 Skrevet 4. mai 2019 Så utrolig kult å følge med! Ekstra stas og se at du bruker Topokart-appen så flittig også, det varmer en utviklers hjerte Fun fact, jeg har vært med å utvikle den nye versjonen av Posten sin sporings-app som ble nevnt på første post. Nyt det og gratulerer med overstått! Gleder meg til neste oppdatering! 6 Siter
+Memento mori Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Skrevet 5. mai 2019 2 timer siden, Ivan Lé Hjelmeland skrev: Ekstra stas og se at du bruker Topokart-appen så flittig også Funksjonen hvor du du tegner ei linje, og når du trykker på linja, og får opp valget med å lagre som sporing er gull verdt. Spesielt når lommekjent.no ikke vil lagre ruter lengere. Da gjør jeg navigeringsjobben om kvelden, og sparer tid når jeg går. Mindre feil blir det også. 1 1 Siter
Imp Skrevet 5. mai 2019 Skrevet 5. mai 2019 Living the dream.... Så gøy å lese. Så inspirerende. Jeg får ikke til dette alene nå når jeg er singel, men kanskje sommerferien med barna neste år....nå ble det mye tanker og idesverming her... Gøy å se at du går gjennom Østfold, hjemfylket mitt 😍 3 Siter
Tessatroll Skrevet 5. mai 2019 Skrevet 5. mai 2019 14 timer siden, Memento mori skrev: Her har di bandasjert trær med netting, må være for å hindre bever. Har ikke sett dette før. Eit ganske mykje brukt trekk der beveren herjar, både for å hindre dei i ta skuggetrea i elvar med ørret, og for å forhindre for mykje demningar som kan ha konsekvens, særskilt i sakteflytende elvar. Kva elvar det trengs og korleis ein vektar størrelsen på problemet og slik konsekvensen for ørreten er ulik frå elv til elv. I enkelte tilfeller meinar ein at litt demningsaktivitet kan vere sunt, mellom anna skjulestad for smolt. Laksen treng ikkje skugge i samme grad, og laks og bever er etter det eg veit ikkje like "inkompatibelt". 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 5. mai 2019 (endret) Dag 4 Voknet til sol på teltet kl 8.30. Har vært en bra natt, beste hittil. Føles ikke så kaldt, så enten har kroppen tilpasset seg været, eller så har det ikke vært så kaldt. Tipper rundt null. Ikke verdens beste plass, men det beste jeg fant mens det regnet. Mye pollen i vannet og generellt veldig lite vann, er en liten utfordring. Nesten alle bekker er tørre. Ligger 1 meter unna stien. Men var eneste stedet det var plass til et liggeunderlags størrelse og flatt nok. Måtte justere underlaget med ting jeg har med. Så på bilde til @Iddefjording at det må være en bålplass her, og med riktigere lys og oppholdsvær hadde jeg en mistanke om hvor den lå. Gikk inn denne stien/hesteveien. Der var bålplassen, greit å vite til neste gang. Mer krevende navigering så langt i dag. Stien er grodd igjen. Lite spor å følge. Men kom på en ok sti, veldig bra merket, men er ikke på kartet. Og finner ikke helt ut hvor den går. Valget blir da, enten følge den bra merka og satse på at den går til lysløypa, eller følge den gamle stien. Jeg fant ut at jeg ikke tok sjangsen på den orange merket. Her bortover går den merkede, men 90 grader feil. Mulig jeg får svaret om et par km... Status på kroppen er ok, ingen gnagsår, tipper samme vekt, og ikke sår i kroppen. Endret 5. mai 2019 av Memento mori 18 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 5. mai 2019 Det går mye tid når stiene blir borte. Fremdrifta går ned til 1/3 av normalt. Men så ikke noe mere til oransje merking, så det valget var rett. Lett å gå igjen når det ble stor sti. Været er surt, vind og sol omhverandre. Ikke helt lett å kle seg. Tok korteste vei. Lett å gå i en gammrl lysløype dom tydeligvis er mye brukt. De har lagt wire for en papirfabrikk som duk, ser ikke ut. Burde vært kavla i stedet. Men er velkommen tilbake i det minste. Husket den gamle vitsen. De som kommer fra Kypros blir kaldt kyprioter, men hva kalles de fra Idd? Vet fortsatt ikke svaret. Det var åpent pga komf, og var innom og fikk fylt opp vannflaskene, vann er en stor utfordring. Mye større enn tenkt. Veldig tørt. Ble noen hundre meter på asfalt, måtte passere over: Jernbanen. Her var det skiltet, men den veien jeg skulle sto på baksiden. Vi som har satt opp og bestilt skilt - vet at høyre og venstre er viktig, har gleppet her. Lett sti igjen. Kom inn på et merke med Olavsleden. Må lese meg litt opp på den, kan gi en bedre rute enn tenkt. Hit har jeg kommet, enda et stykke igjen til dagens mål ved Erte. Flotte åpne områder med furuer. Gøy og lett å gå på. 30 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 5. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 5. mai 2019 Forvidde furuer er alltid fascinerende, hva er historien bak? Lynnedslag? Helt ute av proposjoner. Nok et skilt med Olavsleden. Er jeg på en ufrivillig pilgrimsreise? Men her peker den feil vei. Blir litt forvirret av disse, får det ikke helt til å stemme i hode, men noe må man jo tenke på.... Dette er beste vannkilden på 6.5 km i luftlinje. Bare gugga. Bekken er tegnet inn som ganske stor på kartet. Det er utrolig tørt. Kom til et kryss og måtte velge høyre eller venstre. Begge deler litt vei først. Slitent hode og valgte feil, havnet i hogstfelt. Burde ha snudd....... Kom ut på andre siden og der var stien brei og bra merket. Jeg gjør mest feil på slutten av dagen. Her er Ertehytta bra merket. Ble noen km og skritt i dag også. Litt mer usikkert vær i morgen. Må se på hvilke rute jeg velger ned til Halden i morgen. Halden er første delmål. Her ligger en poste restante pakke og venter på meg. Hit kom jeg - helt etter planen. Så er i rute. Sitter i sola, med mye tøy på da det blåser. Lader med anker 21w solpanelet. Ligger fint til. Har flott teltplass, klart vann, sol og 2 streker med 4G, og snart er kaffen klar 😀 Nyter livet🤩 34 Siter
gramjeger Skrevet 6. mai 2019 Skrevet 6. mai 2019 Bra turlogg, fra det beste fylket * Vann: Ja, det er tørt og lite vann å finne i Østfold/Akershus om dagen. Blir nødt til å ta fra nesten uttørkede bekker eller stillestående kulper! Har du vannfilter med deg er dette i og for seg ikke et problem. Alternativt kan du låne av meg. * Du nevnte i begynnelsen av tråden at du var åpen for innspill på rute, men det aner meg at det var etter Askim?!? Ønsker du litt "fjell" og flott natur vil jeg anbefale å ta turen via Trømborgfjella, bl a forbi Linnekleppen. Da må du gå fra Halden mot Aremark og Kolbjørnsviksjøen (sikker på stier her), fra Kolbjørnsviksjøen via Linnekleppen, Nordre Stange varde og Kulevannssaga mot Dynjan i Mysen/Eidsberg du følge stier og veier (noen stier er litt dårlig merket). Denne biten har jeg en .gpx du kan få. Hvis Askim kun er et mål for posterestante, så burde det være mulig for meg å bistå med litt TrailMagic å transportere deg tur/retur, litt avhengig av når du er i Mysen. * Skulle det passe (for deg og meg samtidig) kunne det vært artig å gått et stykke sammen med deg, eller møtt deg for litt TrailMagic. Askim/Ski/Aremark er områder jeg oftest beveger meg i. 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 6. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 6. mai 2019 (endret) Dag 5 Har sovet godt. Ikke kuldegrader, men sur trekk og ikke spesielt varmt. Kroppen er fin, ikke gnagsår. Første målet i dag er Halden og hente pakka. Siden været er ok,blir litt regn men ikke mye. Velger jeg å gå tilbake ca 2 km. Får da mye mindre asfalt å gå på, og får med meg Fredriksten festing. Men du verden hvor god quilten er om morran. Det blir realfeltrasjon til frokost, kaffekjelen er brannslukkingsapparat. Trist og grått i dag. Trøsta får være at det ikke er mygg, og fin temp å gå i. 2 timer siden, gramjeger skrev: Blir nødt til å ta fra nesten uttørkede bekker eller stillestående kulper! Har du vannfilter med deg er dette i og for seg ikke et problem Har med et lite og lett sawyer Squeeze mini vannfilter. @gramjeger Har også posterestante i Sarpsborg. Så er litt låst. Men skal se mere på det senere i dag. Du er velkommen til å gå sammen med meg hvis det passer., Endret 6. mai 2019 av Memento mori 12 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 6. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 6. mai 2019 Da jeg valgte å gå et par km tilbake, var det både gode stier og god merking. Lettgått og ikke noe knoting. Fin skogbunn å gå på. Passerte jernbanelinja igjen. Kom ut på åpne områder, men surt. Av og på med jakka og hansker. Fine gårdsveier og ikke trafikk. Skumle skyer i horisonten, men fikk ikke noe på meg. Kom i på pilgrimsleden, da er navigering veldig lett. Fredriksten i synet for første gang. 1.5 km igjen😀 Jeg slapp unna med ca 2 km på asfalt før det ble ny grusvei. Gamle veier er ofte gode å gå på. Disse er ikke gode å gå på, glad jeg ikke er hest her, På grensen til allsang scene. Hovedporten. Ble ingen salutt, men fornøyd med å nå første delmål. Flagget var i det minste oppe. Flott utsikt, men sur vind, så ble bare noen få bilder. På vei ned til Ekstra for å hente pakka som venter. Pakka i boks, klar for neste etappe. Litt lading, når muligheten byr seg hører med, men hadde 60% igjen. Føre var prinsippet. Alt glir ned 😂 Første strekka med teltplasser. Da er det bare å omstille hode og gå i retning Sarpsborg som er neste mål. Litt stolt, og litt rart på samme tid..... føles godt å dele det med dere🤗 29 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 6. mai 2019 Skrevet 6. mai 2019 Flotte, rare Halden by - en liten perle ved grensen til Söta Bror Synes du har opplevd utrolig mye forskjellig på dine få dager langs stiene. Artig å følge din vandring! Takk for at du deler 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 6. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 6. mai 2019 Pilgrimsleden som jeg følger nå er bra merket, og tar bra valg, små gater, stier hvor det er mulig. Men noe transportetapper blir det. Det er heldigvis ikke bare asfalt selv om det blir litt transport. Gjør godt når stiene dukker opp i regnværet, ikke mye, men utrolig surt i dag. Ute på de åpne jordene er det ikke mye ly heller. Men det spire og gror. Her lurte jeg fælt, men var merket. Lenger opp var det plass til stien og merket. Vind og vær, håper det blir varmere snart. Hit kom jeg, stoppet og fylte vann i alt jeg hadde ved kirka en kilometer før. Har en MRE Feltrasjon til middag også. Den veier mest og blir tatt først. Blir noen skritt, men har unngått så mye asfalt som mulig. Ingen gnagsår enda. Her har jeg plottet hvor jeg har overnattet i teltet. Fortsatt et stykke hjem til den blå tegnestiften. Post restante pakkene begynner også og komme frem, en bekymring mindre. Kveldens oppgaver blir å lese kart, plotte rute og reorganisere sekken i forhold til maten jeg fikk. 24 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 7. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 7. mai 2019 Gårsdagens middag ble denne pakka. Taco med lomper og ferdig kjøtt. Varmet med påfølgende varmepose. Innholder mye rart, men var med en slags ost også. Like forundret hver gang jeg spiser en slik MRE, lite middag og mye dessert. Var mye vind i går, så ble i teltet hele kvelden, ikke mulighet til å fyre bål, og med regn og sur vind ble valget lett. Dag 6 Har sovet veldig bra i natt, kroppen kjennes fin ut, ingen skavanker etter å ha gått hittil. Voknet ved 8 tida og ringte og gratulerte konemor med Sølvbryllupsdagen. Bestilte blomster til henne slik at hun får de på døra i kveld. Setter stor pris på henne som lar meg gå på tur selv på en slik dag, men det blir feiret senere. Legger at ut på underlaget før jeg pakket sekken. Qulit og sovesystem i bunn, så teknisk utstyr, telt og plugger, før mat og regntøy. I den store lomma utenpå er dopapir, solcellelader, antibac hansker etc. På sidene er ekstra tøy og drikke. Enkelt og lett system, alt lett tilgjengelig. Små fine veier og gå på tilbake til leden. Denne var laget mitt i veien, trolig av noen barn uten pad😀 Gleder mitt hjerte Ser ut til at jeg muligens kan få då fint vær st jeg kan ta av stillongsen i dag. Men kald vind. Så inn i mørke skogen, bra det er merket, eller ikke lett å se. Åpne fine landskap. Målet i dag er omtrent Høysand, har 3 mulig valg på plass for å teltet. Været og formen får bestemme hvordan dagen blir. 20 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 Liker teltet ditt. Er det en Zpacks-modell i Dyneema CF? Hvordan har teltet funket mht kondens, regn, vind, osv? Siter
Rogavel Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 Minnet meg nesten litt om gamle Windows bakgrunnen😄 Takk for du deler en fin turrapport:) 4 5 Siter
Omnilite Skrevet 7. mai 2019 Skrevet 7. mai 2019 1 time siden, Rino Holt Larsen skrev: Liker teltet ditt. Er det en Zpacks-modell i Dyneema CF? Hvordan har teltet funket mht kondens, regn, vind, osv? Zpacks Duplex, har en egen tråd: https://www.fjellforum.no/forums/topic/45437-zpacks-duplex⛺️-595-gram-plugger-beste-lettvektstelt-for-2-personer/#comments 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.