Populært innlegg +Memento mori Skrevet 2. mai 2019 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2019 (endret) Da er det på tide med en dag for dag tråd igjen. Denne gangen en ca 3 uker lang tur. Planen er å gå fra Holtet/Vassbotten som ligger så langt syd som du kommer i Østfold, samme grad som Kragerø så ca. De med rød ring er søndager. Litt krøll da det er søndager/helligdager og post i butikk er stengt. Har pakket og sendt 4 pakker -poste restane. Dette sendes, men gass kan ikke sendes, så det må jeg orde underveis. Blir mye mat på 3 uker. Men pakker til en dag mindre enn beregnet og kjøper heller det lokalt. Pleier å pakke litt for mye. 1 etappe er fra Holtet og til Halden. Vurderte kyststien også. Noe av ruta er pilegrimsleden. Etappe 2 er Halden - Sarpsborg. Bær er postkontor. Det var det nærmeste symbolet jeg fant i Topokart. Etappe 3 er sarp Askim. Etappe 4 er Askim til ytre Enebakk. Etappe 5 er Ytre Enebakk til Oslo(Veitvet) Etappe 6 er Nordmarka og hjem. Den blir planlagt underveis. Pakker som er sendt eller gjort klare. Konemor har sende jobben. Utstyret er omtrent det som ble brukt på Tyrifjorden rundt turen, har tatt vekk litt luksus. Har ikke med fiskeutstyr, det blir sendt til Enebakk og blir med siste delen. Vekta er med mat for 4 dager og drikke, inkl yttertøy. Tanker før turen: gå rolig ca 1 mil i luftlinje hver dag. Ikke gå ned i vekt, ikke få gangsår. Tar gjerne i mot tips på ruta, første del har jeg fått @Rino Holt Larsen til å se gjennom. Har vel en del spørsmål før start: Blir det mye mygg? Burde ha startet før, men det var nå jeg hadde mulighet. Blir det så tørt at jeg ikke kan bruke jetboilen? Hvordan blir været? For varmt er ikke gøy og gå i. Litt krøll før start. Er avhengig av og rekke bussen fra Halden kl 17.15. Og da må jeg rekke toget, men først buss. Men har alt i bilen og sitter på venteværelse i turtøyet. Og legen er forsinket.... Endret 22. mai 2019 av Memento mori Rettet skrivefeil Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 42 1 Siter
+ost Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 God tur - håper legebesøket ikke ødelegger turen, men bare er en formalitet. Ser ut som en spennende tur. Tre uker sammenhengende på tur er ikke alle forunt. Morsomt at du velger skogtrakter og ikke rømmer til fjells eller vidder, slik så mange andre ville gjort. En ting - hvorfor begrenser du deg til 1 mil om dagen? På tidligere turer har du holdt deg til korte dagsmarsjer. Helsemessige årsaker unntatt, er det noen spesiell grunn til dette? Gitt en snittfart på 3 km/t på sti, gir jo dette bare 3,5 timers effektiv gåing hver dag. Da tenker jeg at det blir mye dødtid. Gleder meg til å følge prosjektet. 1 Siter
haugoy Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 Da varer turen lengre, og det er vel et mål i seg selv! 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 2. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 2. mai 2019 56 minutter siden, ost skrev: En ting - hvorfor begrenser du deg til 1 mil om dagen? På tidligere turer har du holdt deg til korte dagsmarsjer. Helsemessige årsaker unntatt, er det noen spesiell grunn til dette? Gitt en snittfart på 3 km/t på sti, gir jo dette bare 3,5 timers effektiv gåing hver dag Helsa er vel ikke den beste, har vel alle tegn på at det er skader etter flott. Men en mil i luftlinje blir ofte 14-16 km å gå. Og da er jeg omtrent på den kapasiteten jeg har, når det blir hver dag. Hovedtanken bak, er å gå rolig hver dag, og ha gode pauser. Feks NPL er ca 1700 km i luftlinje. Går du dette på et halvt år er det ca 1 mil om dagen i luftlinje. Går du 3-5 km og så en pause, og gjentar dette 3-4 ganger har du gått 9-20 km totalt på en dag, går du alle turene i samme retning blir det en lang tur til slutt, selv om helsa ikke er optimal. Rakk bussen, gode forberedelser hjalp denne gangen. 1 time siden, ost skrev: Da tenker jeg at det blir mye dødtid Noe av hviletiden blir brukt på slike dag for dag tråder. Det gleder mange å følge disse dag for dag trådene, etter de tilbakemelding jeg får. 1 time siden, ost skrev: Morsomt at du velger skogtrakter og ikke rømmer til fjells eller vidder, slik så mange andre ville gjort Det er mellomsesong og da passer en slik tur bra. Kan jo også inngå i en NPL - oppdelt. Resupply er også enkelt, da det er mye post i butikk. Så da blir sekken lett også, maks mat for 4 dager i mitt tilfelle. Da er jeg på toget, og flexx billett er ordnet. Så målet blir da og ankomme start stedet og gå noen få km, og få opp teltet. 15 1 Siter
+Walle Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 Ønsker deg riktig god tur @Memento mori og setter stor pris på at du gir deg selv god tid til å legge ut dag for dag rapporter. Jeg er en av de som setter stor pris på å lese innleggene Savner litt mere nerdedetaljer i innlegget ang utstyret du har med 🥺 Hva blir snittvekt for sekken? Mtp at du re-supplerer såpass ofte, og kan holde vekta på formodelig behagelig nivå? 2 Siter
+Memento mori Skrevet 2. mai 2019 Forfatter Skrevet 2. mai 2019 8 minutter siden, Walle skrev: Savner litt mere nerdedetaljer i innlegget ang utstyret du har med Jeg kan prøve å ta med litt mer av det, og flette det innimellom. 10 minutter siden, Walle skrev: Hva blir snittvekt for sekken? Slik jeg har lagt det opp nå blir sekkvekta mellom 7 og 12.6 kg. Dette er med mat og drikke, yttertøy og gåstaver. Tipper snittet er under 10 kg. Har med Anker 21 w solpanel og en liten powerbank på 10050 mAh også den Anker. Har lagt igjen GPSen på denne turen. Papirkart og mobil med Topokart appen blir det jeg skal navigere etter. Har også med Inreach mini, slik at dere kan se hvor jeg er på turen. Her er jeg nå link 7 Siter
Bendikb Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 Nå forstod jeg litt mer av meldingen du sendte meg.. 😂 Lykke til med tur, gleder meg å lese rapportene dine! 1 Siter
+Anund Wigen Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 (endret) God tur! 😀 Endret 2. mai 2019 av Anund Wigen 1 Siter
Eivind T Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 God tur. Alltid gøy å følge med på turene dine! 1 Siter
Rogavel Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 Ha en flott tur! Dette blir gøy å følge mens vi andre stiller inn vekkerklokkene for å komme oss opp på arbeid. Som andre tidligere har nevnt ser jeg også frem til mer nerdeinnlegg om utstyret du har med deg:) 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 2. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 2. mai 2019 (endret) Da ankom jeg Halden som tenkt. Litt regnværskyer og kald nordavind. Går i tshirt og har med fleece og ytterjakke. Men gnager litt i bakhode, burde jeg tatt med ei dunjakke til rast? Er meldt så vidt kuldegrader. Får heller ha på meg nattulla om det kniper. Har med lue, hansker og tynne Zpacks yttervåtter. Artig på toaletten på jernbanestasjon. Her hang denne kassa og den hang høyt. Ved men side stod ei voksen dame, som var ca 150 høy. Jeg måtte glise, hun lurte på hvorfor. Jeg sa les på toppen av kassa. Det er bare for voksene, og hun måtte stå på tuppa for å lese det. Hun lo godt😂 Da jeg gikk for å spise mens jeg ventet på siste flexx bussen, så jeg at det gikk en buss til Holtet. Da kunne jeg spart over en time.. men måtte spise. Da jeg har bursdag i dag, og helt alene ble det pizza etter fritt valg. Greit å ha litt slik før all Realttypen mat, som det ofte blir på en slik tur. Litt artig skilt når en er like før start på en tur. Vill du virkelig dette😂 Føles bra og komme til start som planlagt og gå de første meterene. Måtte en liten tur inn i EU😀 Tilbake i gamle landet, til å med uten pass 🙈 Du er på landet når hønene nesten er midt i veien. Lett å gå og ikke vanskelig å finne starten! Her er tydeligvis et knutepunkt hvor norske, svenske og pilegrimsleden møtes. 4 typer merking! Den blå-grønne veien går her, kjørt her mange ganger med mc. Utrolig med infoskilt Hver led har sitt system Veien har sitt Pilgrimleden har sitt Gode kart, hadde hørt at dette område var bra merket. Enda mere info lokale ting også. Kart omtrenti skala en til en. Disse kartene er til god hjelp, dette blir en bra start på turen😀 Litt flotte blomster også. Flott bro over elva. Elgåfossen er flott og høyeste fossefallene i Østfold. Elva er grenseskille. Blir betatt av en slik flott start på turen. Bra skiltet. Møllestein ligger her også. Litt artig med flagg på brua, nok en tur over i EU. Toppen av fossen. Har slått opp teltet i bunn for der var det bord, vann og toalett ca 2-300 meter unna. Men gikk opp for å se på fossen, sola dukket opp og det var litt dekning her. Blir tidlig kvelden. Da går sola ned🌞, klart og fint. Blir nok ei kald natt. Står på toppen og ser ned på teltet 😀 Endret 2. mai 2019 av Memento mori 27 1 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 Veldig artig at du har valgt det lett undervurderte naturfylket Østfold som start for din spennende vandring hjemover! Og, flott at du tok første rast ved Elgåfossen og Enningdalselva. Utrolig vakkert og frodig naturområde med stor variasjon i plante og dyreliv. Skal bli flott å følge dine rapporter dag for dag, og vit at slike turer du nå gjennomfører og publiserer inspirerer Lykke til! 2 1 Siter
Iddefjording Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 Måtte registrere meg en konto her og følge med på turen din. Hilsen han du pratet med på bussholdeplassen og Flexx bussen fra Halden 😀 4 1 Siter
a_aa Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 56 minutter siden, Memento mori skrev: Da jeg har bursdag i dag ... Oisann! Gratulerer med dagen, og god tur 2 Siter
+Luesveis Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 @Memento mori:Jeg lå ute i Maridalen på rundt 500 moh natt til i går, og myggen har kommet. Merkbart, men ikke plagsomt. God tur! Skal bli artig å følge med på denne turen også. 2 Siter
Omnilite Skrevet 2. mai 2019 Skrevet 2. mai 2019 Gratulerer med dagen! God tur, blir gøy å følge med på turen din!😊 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 3. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 3. mai 2019 Dag 2 Det var et soldrevet lys i fossen, ikke lett å ta bilde av i natt. Det var ei kald natt, må ha vært noen kuldegrader. Kondensen inni teltet føres til is. Men sola sto opp kl 9 og da var det vel på tide å komme seg ut av quilten. Veldig glad jeg hadde med dem syntetiske dunlua. Er på grensa til hva utstyret greier av kulde siden det var litt vind. Blir det kaldere. Går det utover søvnen. Hørte på uteliv som jeg har lastet ned på podcast før jeg dro. Men duppet nok av litt så episoden med Jens må jeg høre en gang til. Gikk helt fint å høre på @Sovjetunionen😀 Anbefaler uteliv podcastene 👍 Platypusen hadde stått ute og var full av is. is også på jetboilen. Frokoststell, tørking av qulit og lading i bakgrunn. Jetboil som vannkoker. Startet å gå kl 11. Fint vær, litt sur vind. Denne ligger rett ved fossen. Mulighet til å sove inne om det kniper. Til å med en stol å sitte i... Bra merket og lettgått. Er i gauperåde. Litt mere skyer, skal bli overskyet i løpet av dagen. Denne var det ikke mye liv i. Det skyer til. Så mye har det skyet til med jeg har sittet her. Hit har jeg kommet, stoppet her, siden det var sol og dekning. Har bare vært E og ikke noe data. 22 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 3. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 3. mai 2019 Dyrespor etter hjort. Varierende landskap, lettgått og bra merket. Mulighet til å bade, men frister ikke tipper det er 7-8 grader i lufta, og sur vind. Veldig bra merket. Her har de merket slik at du ikke går igjennom selve gårdstunet. Ekte bygda! Syns jeg hører banjoen i det fjerne. Litt grusveier innimellom. Må ha vært en gammel campingplass, men jorda var dyrket. Litt utkant - bytter ikke skilt i utide. Ser ut som en flott fiskeelv. Alltid bra fiske hvis det står fiske forbudt. Kjempestor Eik - nesten 2 meter bred stamme. Bra merking. Regner på alle sider av det jeg er. Men jeg er like tør. Litt skog, fortsatt lettgått og fint. Artig bru laget av 3 flate steiner. Det er utrolig tørt, nesten ikke vann i bekker. Mer fiske, hva knæk og Bræk som står med gult nederst betyr vet vel de lokale... Fant en ok plass i ly fra den sure trekken. Fikk spist litt. Dårlig dekning, prøver mer senere i kveld 19 1 Siter
+Rino Holt Larsen Skrevet 3. mai 2019 Skrevet 3. mai 2019 Flotte bilder fra et vakkert kulturlandskap 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 3. mai 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 3. mai 2019 Har så å si ikke noe datadekning. Men kom så langt som plan var. Ligger i nordenden av Rødsvannet. Har masse fine bilder som jeg får laste opp senere. Fikk til dette på 105 kB etter et par forsøk.. Det er kjølig, vært litt regn og torden. Men alt ok, men anger på at jeg la la igjen den lette dunjakka. Ingen gnagsår, og klar for ny dag i morgen. Føler meg heldig som får til å reise på en slik tur. Gjør godt for både kropp og sjel. Mye lyder i fra fugler i området, og så en flott harepus i fullt firsprang også i dag. Nyter livet. 21 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.