FranzJosef Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 På min kajakk ser jeg at den lekker inn litt vann når jeg øver på kullsegling. Skal ikke de skottene være 100% vanntette? Bør jeg reklamere på den? Siter
Kjell Iver Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Jo skottene skal være 100% tette og dette er viktig. Er du sikker på at det ikke er lokket som lekker? Jeg hadde en kajakk med lekk skott, og den var en feilproduksjon, og jeg fikk en durabelig rabatt på denne. Er det plast eller glassfiberkajakk du har? Mvh Kjell Iver Siter
gjest Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Hadde samme problemet. På min kajakk var det skruene/skruehullene som holder lukekarmen, som slapp inn vann. Siter
FranzJosef Skrevet 18. august 2006 Forfatter Skrevet 18. august 2006 Det kan godt være lokkene ja (faktisk tok jeg det for gitt, men det behøver det jo ikke). Men uansett så er jo dette reklamasjonsrett så det synger, og man må jo selvfølgelig kunne få ny kajakk? Hørtes rart ut med rabatt, for de reklamerer jo bare videre til fabrikken som fikser den selv ville jeg tro? Men om en får flere tusen tilbake i stedet høres jo det fristende ut også... Siter
Kjell Iver Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Hvilken type kajakk har du kjøpt deg? På en av mine kajakker hadde de "glemt" å varme sikaflex'en når de festet skottene. Dette ordnet jeg selv etterpå, men fikk stor rabatt. De gummilokkene mine har funket veldig bra. Siter
bernt Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Skottene skal vær vanntette, men det finnes andre lekkasjemuligheter. Lukene er allerede nevnt. På min Rainbow Laser kommer det noe vann inn langs rorwiren når den havner oppned. På Origo'en min tror jeg det kommer litt vann inn i det lille bakre rommet, uten at jeg har funnet ut hvordan. Dessuten har det vært så varmt og fuktig her i Trøndelag i det siste, at det har vært betydelig med kondens i rommene. Regelen er vel at alt som *må* være tørt må pakkes deretter, for kondens og lekkasjer kan forekomme uten at det derved nødvendigvis er en reklamasjonssak. Siter
Torgeir Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 Selve skottene skal være tette ja, og det er de sannsynligvis også. Men lukene blir aldri 100% tette, så du har neppe noen reklamasjonssak om det kommer inn noen dråper den veien. Som bernt sider; alt som "må" være tørt må pakkes i vanntett emballasje. Siter
FranzJosef Skrevet 18. august 2006 Forfatter Skrevet 18. august 2006 Hva er noen dråper da? Kun litt fukt? Hva med 2-3-4 desiliter? Siter
Torgeir Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Hvis båten blir liggende opp ned ei stund, så kan det nok hende at det kommer inn noen desiliter gjennom lukene. Normalt ikke noe problem; er du på tur går du sjelden/aldri rundt, er du ute og leker i bølgene eller trener velt så har du ikke så mange fuktømfintlige ting og tang i lasterommene Siter
FranzJosef Skrevet 21. august 2006 Forfatter Skrevet 21. august 2006 Hvis båten blir liggende opp ned ei stund, så kan det nok hende at det kommer inn noen desiliter gjennom lukene. Normalt ikke noe problem; er du på tur går du sjelden/aldri rundt, er du ute og leker i bølgene eller trener velt så har du ikke så mange fuktømfintlige ting og tang i lasterommene Vel, DET er jo ikke akkurat poenget. Tørt skal være tørt.. Siter
Torgeir Skrevet 21. august 2006 Skrevet 21. august 2006 Lasterommene er vanntette nok til å hindre at en ende av båten synker ned, noe som ville ha gjort det umulig å berge seg selv etter velt på dypt vann. Alle (hav)kajakker har vanntette skott som skiller cockpit og lasterom. Du finner imidlertid ingen butikker som lover 100% vanntette lasterom, og det er en grunn til det... Du får lage deg noen "u-båtluker" med strammehjul, så kan det hende du får det tett nok Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.