Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg ikke landmåler eller kartograf, men jeg innbiller meg at det må by på visse problemer å registrere alle topper med primærfaktor over 10 meter i Jotunheimen.

Jeg lurer på hvordan "løsgods" som store steiner i terrenget behandles :D

Hvordan behandles sprekker eller skar i fjellet ? Er det bestemte krav til hvor brede sprekkene eller skarene i fjellet må være før det blir snakk om en ny topp :o

Kanskje er ikke problematikken rundt dette like stor i Jotunheimen som den antagelig ville vært i for eksempel Mont Blanc massivet hvor fjellene er adskillig villere :?:

Forøvrig er jeg litt negativ til nødvendigheten av å registrere topper med primærfaktor helt ned til 10 meter og prøver med dette å bidra til litt forvirring om emnet :)

Annonse
Skrevet

På generell basis kan jeg si at dette ikke er noe problem i den norske fjellheimen. Har enda ikke sett "løsgods" høyere enn 10 meter over 2000-grensa, og det er få dype sprekker i fjellet. Noen renner kan kanskje ligne på sprekker, men i såfall måles primærfaktor fra bunnen av disse.

Skrevet

Må si meg enig med Torgeir her.

Det er svært mye stein i Jotunheimen, men jeg har sjelden sett steiner som er høyere enn ti meter, og i hvert fall ikke over 2000 moh.

Sprekker på ti meter har jeg heller ikke sett.

Det er forresten ikke nødvendig å måle toppene i Jotunheimen i det hele tatt. Vi er alle døde om 100 år, og livene våre er meningsløse dersom man setter de i stort perspektiv. Alt vi gjør er bare tull slik sett, men det er søren meg mye fint man kan få ut av livet likevel. Fjellet er vel noe av det fineste...

Skrevet
Det er forresten ikke nødvendig å måle toppene i Jotunheimen i det hele tatt. Vi er alle døde om 100 år, og livene våre er meningsløse dersom man setter de i stort perspektiv. Alt vi gjør er bare tull slik sett, men det er søren meg mye fint man kan få ut av livet likevel. Fjellet er vel noe av det fineste...

Ingenting er noe vits i, alt vi gjør er bortkastet. Vi kan like godt legge oss ned og dø.

NEI, Tom! Alt vi gjør er meningsfullt og bringer gevinst både på det psykiske og på det fysiske plan. Ta f.eks. en dag du ikke gidder å gjøre så mye, da blir det ikke gjort noen ting. I motsetning til den dagen du gjør mye, da blir det gjort langt mer i tillegg.

10-meter prosjektet er morsomt og utfordrende. Like meningsløst som livet :)

Angående sprekker, på Semeltinden er det en interessant 3. topp med dyp sprekk. Vi kilte fast en stein der som ødela en del på primærfaktoren... får vi den vekk så kanskje... :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.