varmtvann Skrevet 11. april 2019 Skrevet 11. april 2019 Hei, noen som kan anbefale en stekepanne for bruk på bål som ikke koster skjorta? Er til bålpanna i hagen, så vekt og pakkstørrelse er ikke viktig. Siter
Anders_G Skrevet 11. april 2019 Skrevet 11. april 2019 En solid steikehelle i støpejern er fint på bålpanne. 1 Siter
+Tom42 Skrevet 11. april 2019 Skrevet 11. april 2019 Jeg har i alle år brukt en vanlig Trangia stekepanne. I løpet av 30 år har jeg kun kjøpt 2 stk. Det viktigste er å ikke bruke metall ifm matlaging. 1 Siter
graham Skrevet 12. april 2019 Skrevet 12. april 2019 Eagle Products Hot Pan https://www.xxl.no/eagle-products-stekepanne-hot-pan-gra/p/1043965_1_style 1 Siter
borgern Skrevet 12. april 2019 Skrevet 12. april 2019 Hot pan er fin siden den kan henges opp. Den er i aluminium og har teflonbelegg så pass på at det ikke blir for varmt. 1 Siter
varmtvann Skrevet 12. april 2019 Forfatter Skrevet 12. april 2019 Tusen takk for tips! Jeg sto lenge på xxl i dag og vurderte hot pan vs steikehelle. Nå sitter jeg på toget hjem med steikehelle. Men jeg liker hot pan også. Mulig den også skal bli med hjem når feriepengene kommer... 1 Siter
varmtvann Skrevet 12. april 2019 Forfatter Skrevet 12. april 2019 Første test gikk litt dårlig 😕 den pannekakerøra rant over alt og satt seg fast. Må tydeligvis øve på teknikken. Siter
Prebb Skrevet 13. april 2019 Skrevet 13. april 2019 varmtvann skrev (På 12.4.2019 den 20.09): Første test gikk litt dårlig 😕 den pannekakerøra rant over alt og satt seg fast. Må tydeligvis øve på teknikken. Ekspander Om du har pannekakerøre i typisk crepe stil (ganske rennende) så er det vanskelig å få et godt resultat på en stor flate med ujevn temperatur. Da er det enten lurt å bruke en mindre stekepanne eller ha en tykkere røre (tenk amerikanske pannekaker eller lapper). Det som er viktig når man lager mat (generelt), men spesielt rører, er å ha jevn temperatur på hele flaten og middels temperatur. Det er vanskelig i bål uten å kunne regulere avstand til flammene. Jeg foretrekker en litt tynn røre som jeg heller på flaske og tar med. Men den funker bedre i en liten stekepanne. Jeg bruker en 22cm jeg kjøpte på IKEA. Den egner seg ikke i åpne bål. Denne oppskriften liker jeg godt: https://hobbykokken.no/2009/08/31/mission-a 1 1 Siter
+Tom42 Skrevet 13. april 2019 Skrevet 13. april 2019 (endret) Tom42 skrev (På 11.4.2019 den 21.34): Jeg har i alle år brukt en vanlig Trangia stekepanne. I løpet av 30 år har jeg kun kjøpt 2 stk. Det viktigste er å ikke bruke metall ifm matlaging. Ekspander Denne har jeg brukt jevnlig i over 30 år men så har den alltid hatt en beskytter "på seg" som også benyttes til å holde liv i et gjenstridig bål. Og for det tredje mine stekepanner har jeg alltid brukt mine hjemmelagede trestekespader. Stekepannen har vært benyttet på bål og primus. Endret 13. april 2019 av Tom42 Redigering 2 Siter
varmtvann Skrevet 14. april 2019 Forfatter Skrevet 14. april 2019 Da har jeg testet pannekaker i hot pan, med oppskrift delvis inspirert av tklami. De ble veldig bra. Takk for innspill alle sammen ☺️ og så har jeg funnet en brødoppskrift som skal testes på steikehella. Siter
+Espen Ørud Skrevet 14. april 2019 Skrevet 14. april 2019 Jeg er veldig glad i denne. https://www.villmarkaroros.no/p/turutstyr/koke-stekeutstyr/eagle-stekepanne-firkantet Den passer til akkurat 2 ostesmørbrød, omelett til 2 skiver osv... (Og passer akkurat til ca 1/8 del av fileten til de fiskene jeg pleier å få) 2 Siter
REs Skrevet 23. april 2019 Skrevet 23. april 2019 Hvis du har en stekehelle som er laget i støpejern så er det lurt å sette den godt inn med olje før du bruker den. Varm den opp og hell på nok olje til å dekke hele flaten med et tynt oljelag, bruk gjerne en liten pensel, og la oljen trekke godt inn i panna før du tar den bort fra varmen. Når støpejernet er mettet med olje så setter ikke maten seg fast. Etter en tids bruk vil panna bli glatt og fin og spør du meg så finnes det ikke noe som er bedre enn støpejernspanner og gryter. P.s. Du bruker selvfølgelig matolje, ikke smøreolje. Raps- eller solsikkeolje er bra. Disse oljene har minst smak som kan komme over i maten. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.