Torgeir Skrevet 22. oktober 2003 Skrevet 22. oktober 2003 Det var onsdag kveld, og høstsola sendte noen svake gulrøde kveldsstråler inn i leiligheten min. Jeg drev med oppussing, og skulle egentlig bruke tiden på å montere gulvlister. Sola var i ferd med å gå ned. Jeg bestemte meg brått; listene fikk vente. Hvis jeg var rask kunne jeg rekke solnedgangen på Lyderhorn. Tiden var knapp. I hui og hast ble det skiftet til treningsklær, før jeg hev meg i bilen og kjørte mot Lyderhornslien. Nå er det jo litt pysete å kjøre de to kilometrene bort dit, men jeg skylder på tidspress Sola hadde klatret et stykke oppover allerede. Jeg løp oppover den gjørmete stien. Tungt. Men jeg tok igjen sola. Halvveis oppe fikk jeg fri sikt, der sola var i ferd med å gå ned i havet. En herlig solnedgang. Jeg stoppet der og nøt synet. Minnet litt om en solnedgang på Tenerife for noen år siden, men kanskje et lite hakk flottere. Det kom noen grå-lilla skybanker og la seg delvis foran sola, men det gjorde bare opplevelsen flottere. Sol både over og under, og reflekser fra vannet... Vel, så var det over. Jeg ville jo fortsette til topps når jeg først var der. Her kommer "lekefjellet" inn i bildet. Omtrent halve turen går på sti i småskog. Resten går mest på rent fjell. Vanskelighet varierer fra spasertur til seriøs klyving, alt etter hvor langt mot vest man går. Jeg valgte "litt over middels", og fikk en fin klyvetur på det nederste fjellpartiet. Folk på stien nedenfor lurte på om jeg hadde bommet; stien gikk jo like bortenfor... Vel, man har ikke mer moro enn man lager selv Lettere mot toppen. Jeg kom meg opp, og det blåste kalde oktobervinder på 396 moh. Oppholdet ble kort. Lyderhorn er forresten det av de syv fjell som har flottest utsikt (min personlige mening). Det begynte å mørkne også. Fulgte stien ned igjen. Stoppet opp litt over skoggrensa og så på flyene. Herfra har man fri sikt sørover mot Flesland, og flyene kom i kø fra sør. Så var det bare å traske en mørkelagt gjørmesti tilbake til bilen. Spennende til tider... Hørtes dette ut som en lang tur..? Jeg har gått til topps på under 15 minutter, men denne gangen tok det en "hel" havltime Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Nils Skrevet 23. oktober 2003 Skrevet 23. oktober 2003 Ja Lyderhorn er en morsom liten topp det Torgeir! Og fenomenal utsikt er det også der oppe. Jeg har en svoger og svigerinne som bodde i Olsvik, og i forbindelse med et langhelgbesøk der i mai ifjor, ble naturlig nok fristelsen for stor og jeg og min kone "måtte" ta en tur opp dit. Vi gikk via stien på vest-/sørsiden, som vel også var der du gikk etter som jeg forstår? Husker litt småklyving og noe brattere vest for stien, men vi fulgte stien stort sett hele veien. Min kone har nemlig ikke samme behov for bratte fjellsider som meg . Nils Siter
Torgeir Skrevet 23. oktober 2003 Forfatter Skrevet 23. oktober 2003 Jepp, stemmer det. Gikk stien fra vest, og etterhvert mer fra sør når man kommer ca. halvveis. Mange fine klyvehamre nederst, hvis man forlater stien litt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.