Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurte på om det er noen som kan si noe om å gå ruta fra leirungdalen - over østre leirungstind - skarvflyløytfttinden - søre - videre mot skarvflytindane... Er dette en rute det er mulig å gå på en lang dag? evnt krav til klatring/sikring av hvilken grad? og evnt hvor kan det bli vanskelig? Er det lettere å gå motsatt vei?

Annonse
Skrevet

Du finner litt info på denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6074 og på www.nfo2000m.no

Det er nok lettest å gå motsatt vei, siden du da kan rapellere ned hammeren fra Midtre Skarvflytind mot sør. Ellers bør det meste gå greit hvis du har en del fjell-/klyveerfaring. Du rekker det på en lang dag, da med start eller slutt på Gjendebu. Legg merke til Mortens beskrivelse av jungelen langs Gjende...

Skrevet

Takk for svar!

Har lest om turen og synes den virker interesant (Bortsett fra første biten). Har fra ons til søn til disposisjon og håpet å ytnytte de best mulig i gjendealpene. Er veldig takknemlig for forslag da jeg bare har tatt området lengst øst tidligere. Er ikke i noen veldig god form, men tok de ti 2k toppene rondane på ca 15.5 timer tidligere i sommer, så helt elendig er det heller ikke.

Skrevet
Er ikke i noen veldig god form, men tok de ti 2k toppene rondane på ca 15.5 timer tidligere i sommer, så helt elendig er det heller ikke.

Ehr, den var morsom :wink: Så veldig dårlig er den nok ikke nei. Den setningen var faktisk meget meget morsom 8)

Skrevet

Hei igjen

Etter å ha lest diverse utsøkte turbeskrivelser, og kjennskap til merittlista til endel i dette forum er det jo med en viss ydmykhet jeg med min relativt spede erfaring henvender med til dette forum.

Har forstått det slik at det best å gå skarvflytindane fra leirung siden og mot Gjende. Er det noen som vet om det da er greit og gå svartdalstraversen (- torfinnstindane) en dag overnatte i svartdalen i telt og gå Skarvflytraversen tilbake til Gjende neste dag. Skal kun gå ifølge med min bedre halvdel og lurer på om turen involverer brevandring. evnt gode teltplasser? ( har lest om tyskerplassen, men kjenner ikke forhold i svartdalen).

Skrevet

Tyskerplassen i Leirungsdalen ligg litt off route i høve til opplegget ditt. Men det er kurrante teltplassar i Svartdalen ved det øvre vatnet. Forsto ikkje heilt opplegget ditt, men tenker du å dra på telt m.m. på ryggtraversane?? Det gjev vel større fridom og lykkekjensle å etablere ein camp også gå turane med lett opppakning? Når det gjeld bre meiner eg bestemt at korkje Svartdalspiggane til Mesmogtind / Kvitskarstind eller Austre Leirungstind til Skarvflyløyftindane innebær parti med bre. Men muleg eg hugsar feil...

Skrevet

Med tanke på utgangspunkt for traversen over Svartdalspiggene er det en bra teltplass i foten av Svartdalen, i det du har kommet opp bakkene fra Gjende og krysser første bekken i Svartdalen. Litt opp fra stien er det flatt nok til å telte. Herfra er det bare å gå fjellsida rett opp mot Nørdre Svartdalspigg. Men telt her er kanskje ikke så lurt i forhold til planene videre? Ellers går det vel å få ned telt flere steder innover Svartdalen om man ikke er for kravstor?

Skrevet

Igjen takk for svar!

Har jo ikke helt bestemt helt ruta enda så er veldig glad for innspill. Er enig i at det ikke er optimalt å dra med seg teltet, Men satser man på lange traverser blir det jo også et stykke tilbake til camp, eller mener dere at disse traversene er såpass greie og at dette er løsningen er jeg ikke fremmed for tanken. Hovedpoengen er å være i terrenget slik at tindene er lett tilgjengelig uten å måtte vandre i lang tid for å komme frem (iallefall ikke alle dagene). Generelt hadde jeg håpet å få med flest mulig 2k topper i det aktuelle området (bortsett fra torfinnstindene som jeg tenkte å ta senere) på fra Onsdag (ettermiddag - evnt gå inn i terrenget) til søndag.

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for mange gode tips! ble en natt i telt i leirungsdalen ved ca 1600 m og to i svartdalen. Har igjen erfart at dette forum er suverent om man ikke ønsker altfor store overraskelser på toppturene. Har lyst på en tur til før vinteren setter inn. Det var jo relativt beskjedent med snø nå (først over ca 2100 m det var noe i dette området). Vurderte området rundt memurubrean. Noen som vet hvor lang tid man bør regne, og om det er mulig å ta alle 2k toppene rundt breen på en laaang dag ( på denne tiden av året ) Har lite breerfaring og går helst ikke på bre (iallefall ikke om det er nysnø på den).

Skrevet
Vurderte området rundt memurubrean. Noen som vet hvor lang tid man bør regne, og om det er mulig å ta alle 2k toppene rundt breen på en laaang dag ( på denne tiden av året ) Har lite breerfaring og går helst ikke på bre (iallefall ikke om det er nysnø på den).

Alle Memurutindane på en dag er langt! For en "normal" tinderangler med medium kondis, tror jeg dagene nå etterhvert begynner å bli korte dersom denne turen skal gåes med start og slutt på f.eks Memurubu. Regner med at det er det som er ditt utgangspunkt? Eller skal du gå et stykke opp i Memurudalen og telte et sted der?

Men hvis du er i så god form som du sier lenger opp i tråden, så rekker du det nok. 8)

Vet at Alek brukte 13-14 timer på runden, men da med telt litt ovenfor Memurubu. Det står noe om denne runden i denne tråden:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5638&highlight=memurutind+alle

Så er det vel snart siste helg at Gjendebåtene går også?

Skrevet

Ja... nå er nok båtsesongen på hell, men ser det er satt opp en del ekstraturer iallefall denne og neste helg. Om ikke er det vel bare å ta beina fatt, da jeg ikke er noen habil padler i iskaldt vann over gjende....

Hadde vurdert å telte så sentralt oppe i memurudalen om mulig..

Evnt også bruke dette som et utg, punkt for dag 2 med noen av surtnings- toppene som mål... om det er mer krutt igjen....

Dagene er jo kortere men det lar seg jo fortsatt gjøre med en 12 timers dag om man bare ikke ligger å drar seg for lenge om morgenen :wink:

Har kikket på topic`n og skal se nærmere på forslagene i forhold til rutevalg..

Noen som har gode forslag til teltplass?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.