Rost Skrevet 1. april 2019 Skrevet 1. april 2019 Hei. Vi har planlagt att vi skal på telttur i naturen for første gang i slutten av Mai måned. (mann og kone i begynnelsen av 30årene) Vi såg for oss att vi skulle på Hardanger vidden, men her er det vell fremdeles snø i slutten av mai..? Trenger derfor tips og råd til en fin tur i naturen, vi ønsker å telte i nærheten/tilknytning til ett fiskevann, inntil 3timers kjøretur fra Bergen og gjerne en gåtur på 2-4 timer en vei. Planen er to-tre netter i telt, og vi ønsker ikke å gå trakke i snø. Om det er noe vesentlig nybegynnere må være klar over eller noe som er ett must å ha med på tur, så sitter vi pris på innspill. Håper dere kan hjelpe oss med turforslag, tips og gjerne kart Mvh Nybegynnere Siter
josteink Skrevet 1. april 2019 Skrevet 1. april 2019 Dropp hardangervidda iallefall, og dei fleste andre høgfjellsområda på vestlandet, i mai er det normalt mykje snø og isdekte vatn. Prøv litt lavare områder langs kysten. F eks gullfjellet frå gullbotn til bergen/unneland, samnanger frå nordbygda opp vest/aust for fitjavatnet, evt bergsdalen visst det er tidleg vår (ring dnt bergen når det nærmar seg og spør). Sjekk ut.no for ruteforslag. 1 Siter
+Luesveis Skrevet 1. april 2019 Skrevet 1. april 2019 Hvis dere ikke har vært på telttur før, så anbefaler jeg at dere starter med å ta noen turer i enkelt terreng / lavlandet og med enkel retur, for å bli kjent med utstyret, og finne ut hva dere trenger og ikke trenger. Det er kjipt å oppdage f.eks at soveposen ikke er varm nok, når det er fire timer tilbake til bilen eller sivilisasjonen, eller å bære seg halvt skakk på alt man tror man trenger. Ved å ta det gradvis og bygge erfaring, tror jeg dere vil ha større glede av turlivet i årene som kommer 3 Siter
josteink Skrevet 2. april 2019 Skrevet 2. april 2019 22 timer siden, Rost skrev: Om det er noe vesentlig nybegynnere må være klar over eller noe som er ett must å ha med på tur, så sitter vi pris på innspill. Lag ei pakkeliste og legg ut her, så er det lettare å gje tilbakemelding. Lenker: https://www.fjellsport.no/pakkeliste-sommertur#_ga=2.17123513.1642935939.1554112598-1369445422.1485252733 https://www.dnt.no/artikler/turtips/7080-pakkeliste-sommer/ (hytte til hytte men er ein god start, resten av utstyret får du tips til her Dette er ikkje fasit men ein god start. 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 2. april 2019 Skrevet 2. april 2019 Ligger vel kanskje helt i yttergrensen for reisetiden, men jeg må tipse om vakre Etnefjellene sør i Hordaland, på grensen til Rogaland. De ytre delene kan fint være snøfrie og fiskbare sist mai i området mellom Olalia Fjellstove og Løkjelsvatnhytta til Haugesund Turistforening. Flere innganger til området. Sjekk ut.no. Mine fineste turer i det området finner du bl.a. litt ned på denne siden her. Ytre Etnefjell 1. mai 2014: 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.