GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Behovet for ett lettvektstelt kan ikke oversees lengre😅 gĂ„tt noen runder og landet pĂ„ Hilleberg Niak, eller Helsport sitt Trolltind:) Tarp blir med pĂ„ komfort turene mtp mangel av fortelt. Har bredt underlag, alltid polarhund med, men kan se for meg eventuelt noen fĂ„ turer ogsĂ„ sammen med nestenungdommen min(mĂ„ ligge pĂ„ smalere/kortere underlag enn meg 😎) Niak er lengre, men tyngre. MĂ„ vel ha utstyr utenfor uansett hvilket ser ut som.  Andre forskjeller jeg bĂžr vurdere utifra?

Annonse
Skrevet
17 minutes ago, Thomas E said:

Har du hunden inni teltet? Jeg har ikke prÞvd sÄ veldig mye, men jeg har et Helsport Superlight og kjenner meg litt skeptisk til Ä ha hunden med inn pÄ den bunnduken som finnes der.

@whistler har hatt hund mye inne i sitt helsport superlight reinsfjell, det har ikke vĂŠrt noe problem mener jeg ;)

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Thomas E skrev:

Har du hunden inni teltet? Jeg har ikke prÞvd sÄ veldig mye, men jeg har et Helsport Superlight og kjenner meg litt skeptisk til Ä ha hunden med inn pÄ den bunnduken som finnes der.

Dette er ikke noe problem, bunnduken er sterkere enn man skulle tro. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, Terka skrev:

Helsportï»żÂ Superlightï»żï»żï»ż ï»ż- Der (nesten) ingen pĂ„ Fjellforum skulle tru at nokon kunne bu.Â ï»ż

Jeg har Trolltind SL og det ble kjÞpt brukt av ei som hadde brukt det med hund. Det har sikkert vÊrt i bruk 50 dÞgn, og kjenner meg ikke helt SL igjen i forhold til slitestyrke. Har ogsÄ hatt Reinsfjell SL og Ringstind SL. Ringstind hadde glatt bunnduk, ingen av de andre har hatt dette. 

Jeg er utrolig bra fornÞyd med Trolltind, lett og stÄr bra i vind. Men pluggene er ikke allverden pÄ det jeg har, men de som blir solgt nÄ skal ha bedre plugger. 50603354-8C80-438B-A63E-D344CB1AD6B0.thumb.jpeg.16050c86ee61bec49276e96abc39c16e.jpeg

Endret av Memento mori
Manglet et ord
  • Liker 3
Skrevet
PĂ„ 25.3.2019 den 15.26, Thomas E skrev:

Alltid inni teltet:) ligg alltid helt rolig i stÞrre helsport superlight teltet mitt, uten tegn til slitasje. sÄ er mest forskjell pÄ de to modellene jeg behÞver innspill pÄ;)

Skrevet (endret)
1 time siden, tubbs skrev:

Hilleber Unna er mer likt Trolltind

Unna veier jo 2285 gram, rundt 1 kg mer en oppgitt Trolltind vekt
(Helsport oppgir bÄde 1,45 kg og 1,3 kg pÄ sin hjemmeside. Se produktbeskrivelse , samt info. Hva stemmer?)
I Unna fÄr man 10 cm mer pÄ lengden, 10 cm mindre pÄ bredden og 5 cm lavere hÞyde.

@Memento mori , hvilke telt stÄr best i vind av disse to? Vil ogsÄ tippe Hilleberg 1200-duken er mer slitesterk/robust en Trolltind sin SL duk?

Endret av Rogavel
  • Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Rogavel skrev:

Unna veier jo 2285 gram, rundt 1 kg mer en oppgitt Trolltind vekt

Ja, men det er jo pga at Unna er ett 4-sesongstelt.
Men Unna og Trolltind er typelike (kuppeltelt uten fortelt)

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, tubbs skrev:

Niak og Trolltind blir jo litt forskjellige telt ogsÄ mtp at Niak har fortelt hvor man fÄr plass til en ryggsekk :)
Hilleber Unna er mer likt Trolltind :)

Men med vekta utgÄr Unna:)

• Liker 1
Skrevet

Fordelen med Niak kontra Trolltind er jo forteltet.
Å ha en klissblaut polarhund i ett kuppeltelt uten fortelt kan bli utrivelig.
I Niak sÄ kan jo hunden ligge i forteltet evt ligge der til den blir nogenlunde tÞrr :)
Jeg har hatt klissblÞt terrier pÄ 8kg i ett Unna og den trekker ikke pÄ langt nÊr sÄ mye vann som en polarhund.
Men vÄtt nok det :)

• Liker 1
  • Hehe 1
Skrevet
13 timer siden, tubbs skrev:

Jeg har hattï»ż klissï»żblĂžt terrier pĂ„ 8kg i ett Unna og den trekker ikke pĂ„ laï»żngt nĂŠr sĂ„ mye vann som en polarhund.ï»ż
Men vĂ„tt nok det :)ï»ż

😂 huff ja ikke arti med blaut hund inni teltet😝 har og terrier, pelsen trekker vann, polarhund pelsen- ikke sĂ„ mye😁  men har alltid noe Ă„ tĂžrke vĂŠrste pĂ„ fĂžttene av med, og innlĂŠrt kommandoen rist er ✔   SpĂžrsmĂ„let er om det er praktisk mulig Ă„ ha en voksen og en barn med hund i fotenden..? Fordelen med Niak er mulig sideinngang nĂ„r man er alene, men kjedelig Ă„ krabbe over hverandre om en mĂ„ ut:) begge er lette telt, men har sett i butikker og ikke funnet. sĂ„ mĂ„ handle pĂ„ nett, som da gjĂžr at jeg kun kan se for meg pakkestĂžrrelse og i det hele tatt akkurat hvordan teltene er:)

Skrevet
19 timer siden, tubbs skrev:

har hatt klissblĂžt terrier pĂ„ 8kg i ett Unna og den trekker ikke pĂ„ langt nĂŠr sĂ„ mye vann som eï»żn polarhund

Polarhunden er heldigvis hakket meir vassavisande. Skulle blitt meg eit styr med 35 kg med terrierpels 😂

• Hehe 3
Skrevet
22 minutter siden, Tessatroll skrev:

Skulle blitt meg eit styr med 35 kg med terrierpels 😂

Pelsen hadde vĂŠrt det minste problemet.
35kg med jaktterrier hadde vĂŠrt for drĂžyt for de fleste đŸ€Ł

• Hehe 3
Skrevet (endret)
44 minutter siden, Tessatroll skrev:

Skulle blitt meg eit styr med 35 kg med terrierpels 😂

Er det stor forskjell pĂ„ det og Ă„ dele tomannstelt med vĂ„t turkompis pĂ„ 190 cm med totalt fravĂŠr av gener som fremmer evnen til Ă„ organisere egne ting? đŸ€”

Endret av Terka
  • Hehe 3
Skrevet
8 minutter siden, Terka skrev:

Er det stor forskjell pĂ„ det og Ă„ dele tomannstelt med vĂ„t turkompis pĂ„ 190 cm med totalt fravĂŠr av gener som fremmer evnen til Ă„ organisere egne ting? đŸ€”

Nei, ikke om turkompis pÄ 190 cm mangler sÄpass sperrer at du blir vekket midt pÄ natta av at vedkommende ligger helt oppÄ deg og vasker seg i rompa !

• Liker 1
  • Hehe 5
Skrevet
PĂ„ 25.3.2019 den 18.16, Memento mori skrev:

Jeg har Trolltind SL [...] Har ogsÄ hatt Reinsfjell SL og Ringstind SL. Ringstind hadde glatt bunnduk, ingen av de andre har hatt dette. 50603354-8C80-438B-A63E-D344CB1AD6B0.thumb.jpeg.16050c86ee61bec49276e96abc39c16e.jpeg

Det rimer med det svaret jeg fikk fra Helsport i 2017 etter min uheldige erfaring med Trolltind hÞsten 2017. Litt bingo altsÄ, dvs litt tilfeldig hvem som ender opp med superglatt bunnduk i sitt SL telt. De behandler den super lette bunnduken med silikon pÄ begge sider, i motsetning til sterkere duker der de bare silikonbehandler undersiden. De gjÞr det for Ä oppnÄ beste kombinasjon av rivestyrke, lav vekt og vanntetthet. Men silikonblandingen og  -behandlingen er slik at det vil kunne variere noe hvor glatt duken blir. I noen tilfeller kan den bli irriterende glatt, i den grad at noen ser seg nÞdt til Ä pÄfÞre litt silikonlim til undersiden av liggeunderlaget sitt for Ä unngÄ at det sklir (sÄ lett). Ble ellers fortalt at de dengang (i 2017) jobbet med flere stoffprodusenter for Ä komme frem til et stoff med hÞy vanntetthet, hÞy styrke og relativt lav vekt. Leste mellom linjene da at "mindre glatt" ogsÄ ville vÊre et mÄl. Tipper at de da sÄ etter noe som tilfredsstiller  kravene uten at duken mÄ silikonbehandles pÄ begge sider. Resultat av denne "sÞken" antok han som svarte ikke ville bli klart fÞr til "neste produksjonsrunde", som han regnet med ikke ville komme i salg fÞr i 2019. Men jÞss, det er jo i Är! Noen som har hÞrt noe om nye materialer i SL serien, spesielt til bunnduken? (Ikke at jeg er pÄ telt-jakt nÄ, har sÄ jeg klarer meg, men nysgjerrig er jo for det).

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.