Gå til innhold
  • Bli medlem

Fannaråken


Hjalmar

Anbefalte innlegg

Vi er 5 kompiser som planlegger tur, har noen en god beskrivelse av turen over Fannaråken?

-Hvor lang tid går en på bre?

-Behøves eget breutstyr?

-Hvor luftig er turen?

-Er det bre på begge sider av toppen?

-Trenger brefører på begge sider av toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du opp fra Turtagrø eller Skogadalsbøen så trenger du ikke gå på bre i det hele tatt. Vil du absolutt gå på bre så ville jeg gått med fører om dere ikke har mye erfaring fra bre. Det meste av snø på breene i jotunheimen har vistnok smeltet nå, så det er mye glatt blåis. Skal oppover i området der i morra, så da får jeg vel se.

god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 kompiser som planlegger tur, har noen en god beskrivelse av turen over Fannaråken?

-Hvor lang tid går en på bre?

Kommer an på om det er opp eller ned. Jeg har gått opp på 45 minutter en gang :). Når man går i tau tar det normalt mye lenger tid. Opp til 2 timer mener jeg å huske fra da jeg var brefører der.

-Behøves eget breutstyr?

Hvis du går med fører stiller de med tau og stegjern.

-Hvor luftig er turen?

Ikke luftig. Øverste del av breen kan være litt bratt, ogopp fra Turtagrø-siden er det bratt.

-Er det bre på begge sider av toppen?

"Begge"? I prinsippet er det 3 ruter til Fannaråken. Fra Sognefjellsiden er det over bre. Fra Turtagrø og fra Skogadalsbøen er det ikked et.

-Trenger brefører på begge sider av toppen?

Anbefaler absolutt brefører hvis dere ikke er brekyndige. Føring bestilles fra Sognefjellshytta eller Fannaråkhytta (48152244).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.