Populært innlegg Mischa Skrevet 16. mars 2019 Populært innlegg Skrevet 16. mars 2019 Hei, jeg er ny her, og dette er mitt første innlegg. Jeg er opprinnelig fra Nederland men har bodd her i 7 år, og det er naturen som har ført meg hit. Jeg har hatt en del netter ute i løpet av årene, men i år har jeg bestemt meg for å begynne å bruke mye mer tid på denne fantastiske frilufts hobbyen. Jeg har planer om å begynne med lengre fjellvandringer og øve meg på lengre turer. Hittil i år har jeg 5 netter ute. Til våren og sommeren har jeg blant annet planer om å gå Setesdalen på tvers og kanskje en vandringstur på Hardangervidda, for å starte med. Faren min er syk og har derfor aldri hatt mulighet å besøke meg her i Norge (jeg dro hit alene), så jeg har skaffet meg en GoPro og har begynt å lage enkle filmer slik han får være med litt på tur, og han synes det er helt fantastisk. Det gir samtidig en flott ekstra dimensjon til friluftslivet, det gir mye mening hvis jeg kan gjøre ham glad med å følge mine drømmer ute i skog og mark. Lørdag 9. Mars pakket jeg sekken og gikk opp en vilkårlig traktorvei på Drangedalsheia (Telemark) for å teste ut min nye Hilleberg UL10 Tarp. Etter at det indre kompasset fortalte meg å gå inn i skogen fant jeg et fint og flat område hvor jeg kunne slå leir. Det var masse god tyrived å fyre med. Her er en kort film om turen. Takk for at du ble med på tur! 18 Siter
Kjetil E. Skrevet 16. mars 2019 Skrevet 16. mars 2019 Velkommen til forumet @Mischa Fin video. 1 Siter
tonymakkaroni Skrevet 16. mars 2019 Skrevet 16. mars 2019 Ser ut som fin tur 😊 Tørrfuruen syns jeg burde få stå, og heller se om du f eks finner litt nedfall du kan bruke 2 Siter
haugoy Skrevet 16. mars 2019 Skrevet 16. mars 2019 Velkommen, fin film Men det lønner seg å felle trær så nærme bakken som mulig. Det er mye kvae og harpiks i nærheten av rota. Spesielt i gamle furuer. Grav gjerne bort snøen rundt stammen for å få så liten stubbe som mulig. 1 Siter
whistler Skrevet 16. mars 2019 Skrevet 16. mars 2019 haugoy skrev (På 16.3.2019 den 17.48): Velkommen, fin film Men det lønner seg å felle trær så nærme bakken som mulig. Det er mye kvae og harpiks i nærheten av rota. Spesielt i gamle furuer. Grav gjerne bort snøen rundt stammen for å få så liten stubbe som mulig. Ekspander Slike fine gamle tørrfuruer er det bedre å la stå. Tørrgran er et plenty av og er bedre å ta 😃 2 Siter
+Memento mori Skrevet 16. mars 2019 Skrevet 16. mars 2019 Mischa skrev (På 16.3.2019 den 9.27): planer om å gå Setesdalen på tvers Ekspander Er det Setesdalesheiene du mener? Hvis ikke hva er ruta? 1 Siter
Mischa Skrevet 17. mars 2019 Forfatter Skrevet 17. mars 2019 Takk for tilbakemelding alle sammen! haugoy skrev (På 16.3.2019 den 17.48): Velkommen, fin film Men det lønner seg å felle trær så nærme bakken som mulig. Det er mye kvae og harpiks i nærheten av rota. Spesielt i gamle furuer. Grav gjerne bort snøen rundt stammen for å få så liten stubbe som mulig. Ekspander Jeg hadde ikke reflektert over det så mye, men grunnen til at jeg gjør det slik er fordi jeg har lest i gamle US Forestry manualer at det er tryggere og mer ergonomisk å hogge de på hofte høyde, men det er jo helt klart bedre å lå stå en så liten stubbe som mulig, for å etterlate minst mulig spor. Jeg har tenkt meg tilbake dit uansett, og da tar jeg med buesaga og fikser det. whistler skrev (På 16.3.2019 den 18.13): Slike fine gamle tørrfuruer er det bedre å la stå. Tørrgran er et plenty av og er bedre å ta 😃 Ekspander Det var nesten bare furu der, og ikke noe tørrgran. Men jeg skal fokusere mer på nedfalls osv. framover. Er det noe spesiell grunn at det er bedre å la de stå? Memento mori skrev (På 16.3.2019 den 20.18): Er det Setesdalesheiene du mener? Hvis ikke hva er ruta? Ekspander Det er nok Setesdalsheiene jeg mente ja, beklager! Jeg fant denne ruta på ut.no https://ut.no/turforslag/1115588/setesdalsheiene-pa-tvers-fra-sirdal-til-setesdal Det er en hytte til hytte rute, men jeg planlegger å ta med telt og bare ligge hvor jeg finner flotte leirplasser. 2 Siter
whistler Skrevet 17. mars 2019 Skrevet 17. mars 2019 Mischa skrev (På 17.3.2019 den 5.47): Det var nesten bare furu der, og ikke noe tørrgran. Men jeg skal fokusere mer på nedfalls osv. framover. Er det noe spesiell grunn at det er bedre å la de stå? Ekspander Den beste veden du kan få! Men, slike furugadder kan stå i hundrevis av år og kan være dekt av sjeldne lavarter og tilholdssted for andre arter. I tillegg er de jo flotte å se på og gir «gammelskog» preget på område. Jeg syntes derfor det er bedre å la disse stå og ta det som har falt til jord 😃 8 Siter
Mischa Skrevet 17. mars 2019 Forfatter Skrevet 17. mars 2019 whistler skrev (På 17.3.2019 den 8.08): Den beste veden du kan få! Men, slike furugadder kan stå i hundrevis av år og kan være dekt av sjeldne lavarter og tilholdssted for andre arter. I tillegg er de jo flotte å se på og gir «gammelskog» preget på område. Jeg syntes derfor det er bedre å la disse stå og ta det som har falt til jord 😃 Ekspander Du har helt rett, da lærte jeg mye i dag. Skulle ha kommet til dette forumet mye tidligere kjenner jeg. Siter
whistler Skrevet 17. mars 2019 Skrevet 17. mars 2019 Mischa skrev (På 17.3.2019 den 17.53): Du har helt rett, da lærte jeg mye i dag. Skulle ha kommet til dette forumet mye tidligere kjenner jeg. Ekspander Var ikke meningen å være surmaget altså. Veldig fin film og supert at du drar på tur og lager fin film! Fortsett med det 2 Siter
+Blaser Skrevet 17. mars 2019 Skrevet 17. mars 2019 Mischa skrev (På 17.3.2019 den 17.53): Du har helt rett, da lærte jeg mye i dag. Skulle ha kommet til dette forumet mye tidligere kjenner jeg. Ekspander Du er velkommen til å delta her @Mischa : 1 Siter
+zimwalker Skrevet 17. mars 2019 Skrevet 17. mars 2019 (endret) Mischa skrev (På 17.3.2019 den 5.47): Jeg hadde ikke reflektert over det så mye, men grunnen til at jeg gjør det slik er fordi jeg har lest i gamle US Forestry manualer at det er tryggere og mer ergonomisk å hogge de på hofte høyde, men det er jo helt klart bedre å lå stå en så liten stubbe som mulig, for å etterlate minst mulig spor. Jeg har tenkt meg tilbake dit uansett, og da tar jeg med buesaga og fikser det. Ekspander Amerikanere liker åpenbart ikke å knele for noen, selv ikke et tre. Men spøk til side, jeg tror nå den manualen kanskje er skrevet for de som feller noen dusin trær i løpet av en dag., Går du ned i knestående hugger du jo lengre ned, men fortsatt i hoftehøyde. Er uansett en fordel å gå ned i knestående når du skal kløve veden etterpå, spesielt når skaftet ikke er så langt, slik at en bom går i bakken- og ikke i låret. Se denne: www.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE Btw, flott at du kan dele opplevelsen med din far på denne måten! Endret 17. mars 2019 av zimwalker Siter
Mischa Skrevet 17. mars 2019 Forfatter Skrevet 17. mars 2019 whistler skrev (På 17.3.2019 den 18.06): Var ikke meningen å være surmaget altså. Veldig fin film og supert at du drar på tur og lager fin film! Fortsett med det Ekspander Det ble ikke oppfattet slik! Jeg er bare glad for å få mer kunnskap.Tusen takk for fin tilbakemelding, det motiverer! Blaser skrev (På 17.3.2019 den 18.14): Du er velkommen til å delta her @Mischa : Ekspander Tusen takk for invitasjonen, det er veldig hyggelig. Jeg må avvente sommerturnusen, men det hadde vært moro å møte flere frilufts interesserte 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.