+rayun Skrevet 13. mars 2019 Skrevet 13. mars 2019 Selv om det ikke er så morro å gå på vei, er det helt klart å foretrekke under sånne snøforhold. Spennende å følge dere og god tur videre. 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 13. mars 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 13. mars 2019 Krysset vi satt og hadde langhvilen i. Vi må forbi Sandungen gård. Her er det mulighet til å fylle vann. Men vi hadde det vi trengte. Så spor ett elg som hadde vært å drukket vann. Skyet til igjen. Et tre som er mye større enn alle de andre, ser litt rart ut. Ting å titte på når en går. Den gamle teltplassen er ikke lett å se etter all snøen som kom. Litt mer blå himmel. Et dyre spor jeg er litt usikker på. Gaupe? Lange tynne bein. Et enslig skilt. Stien opp til Kirkeberget. Hadde et lite håp om at vi skulle ha tatt turen opp. Men det blir nok med å komme tilbake innen rimelig tid. Ved Sandungen gård, var tanken å gå skiløypa der den gule streken går, men sporet var helt borte. Elgen stod fortsatt å så utover. Sjekk av teltplass. En liten kolle. Her er vi nå. Ca 2 km i forskjell fra når vi lå ved Sandvika. Vi tråkket spor, slik at det gikk greit å gå opp med pulker. Tråkket flatt, nok plass til teltet. Når en er flere på tur, og skal pisse og hente snø til smelting, er det greit å ha en plass til hvert, og at en er enige om disse. Utsikt mot Vesle Sandungen Sola på vei ned, mer luftig skyer, i dag har vi hatt mye forskjellig vær. Nigor Spix har to dører, den ene ala Nallo, kjekt når snøen skal hives ut. Teltet var kliss bløtt eller all nysnøen i natt. Satte det opp til tørk med full gjennomtrekk. Det hjalp fælt. Teltplassen ble veldig fin😀 Sola gikk ned 17.16 En glad gutt på tur, selv om han ikke har dusjet på 4 dager😂 Noen går litt lengere unna en andre på «dritt-tur». Sjekket i dag også pathfinder kjelen går nedi primus ETA pot på 3 liter. Bildene er tatt med noen få minutters mellomrom. Satser på mer stabilt vær i morgen og kanskje noe oppkjørte løyper, slik at det blir lettere å gå, og at vi kan slippe vei. 15 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 14. mars 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 14. mars 2019 (endret) Dag 5 Da ble det litt kulde i natt også. Ikke lett å ta bilde av månen med bare en iPhone , men flott var det med klarvær og stjernehimmel. Vi er midt i område hvor det ikke er kjørt opp løyper.men alle plasser rundt er det kjørt opp. Da målte skiforeningen 40 cm omtrent der vi lå. Sol og fint i dag. Kom en mobil snøstorm også. Heldigvis så han oss og snudde tuten andre veien. Tørking av soveposer, må til hver gang det er sol. Da får vi håpe det blir kjørt opp scooterløyper, men vi fortsetter mot vest. Vi får nyte finværet, for i bygda er det tåke og grått. Endret 14. mars 2019 av Memento mori 10 Siter
+Memento mori Skrevet 14. mars 2019 Forfatter Skrevet 14. mars 2019 Teltplass forlates Sol og flott Nytt vær på vei Ikke lett å finne ski løypa Grått å trist, litt snø. Flrste skiltet med Damtjern Her går skiløypa Her tar vi kort pause, litt vind og kjølig. 8 Siter
Rogavel Skrevet 14. mars 2019 Skrevet 14. mars 2019 Flotte bilder! Godt at traktoren så dere Hadde vært intrs å sett lighterpack listen din/deres for denne turen, dersom du har?😊 Siter
+Memento mori Skrevet 14. mars 2019 Forfatter Skrevet 14. mars 2019 (endret) 4 timer siden, Rogavel skrev: Hadde vært intrs å sett lighterpack listen din/deres for denne turen, dersom du har?😊 Har ikke noe lighterpackliste på denne turen. Det er et salig oppkok av mitt vinterutstyr og fullgjennomgang av kott og skap. Avkommet stilte med vintersko og seg selv i prinsippet, så alt som er i bruk er mitt vanlige utstyr til vinter på 3 sesongers. Konemors 9 lw underlag, min 3 sesongers sovepose med jervenduk som forsterking/transportbag/artic bedding. Lånte litt små i omfang truger, min gruspulk etc... Så er bare akkurat utstyr at vi fikk nok til å reise på en slik tur. Det er forøvrig hans første flerdagstur om vinteren. Har bare vært en og annen overnatting ute, siste for ca 12 år siden. Endret 14. mars 2019 av Memento mori 2 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 14. mars 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 14. mars 2019 (endret) Langhvilen i dag ble kort, sur vind og ikke sol, ble kaldt og innlegget kort... Jeg tenkt å fortelle litt om hvordan jeg gjør disse live- trådene. Det er mye dårlig dekning i området, så trikset er å ha bilder som er lette å laste opp. Jeg tar litt bilder underveis, slik at jeg har litt å velge i. Så merker jeg di som er ok med favoritter. Da har jeg ei liste med ok bilder, men som er alt for store til å laste opp. Disse vasker jeg i en app som heter Image size. Da blir bildene ca10% av full oppløsing og lar seg laste opp. Ikke lightroom, eller annet tull her. Så laster jeg de opp i en kladd, og gjør innlegget klart det før jeg kopiere det inn i tråden. Inn her går/gikk scooterløypa, ble et lett valg å ta veien, selv om det er ca 100 høydemeter og litt lenger å gå. Kringla i full prakt. Gran med eget skilt og navn. Den er både høy og stor diameter. Fant en hanske noen hadde mistet, satt det opp slik mistede hansker alltid festes😂 Svarte ligger fint i sola, men andre veien er det overskyet. Her går scooterløypa. Blir mye jobb bare å komme over snøplogkanten med scooter. Lite lokalt snøras. Litt mere fototeknisk. Korteste vei om sommeren til Damtjern, men vi går rundt/over Storflåtan i morgen. Sol, sky og litt snø. I dag har det variert veldig på været. Her var planen å gå, omtrent eneste løypa som ikke var kjørt. De har 13 mil med løyper å kjøre opp, og med så mye snø blir det å starte helt på nytt. Vesleflåten, vi gikk opp en lang bakke ca 100 høydemeter tipper jeg, var lettere å gå flatt på vannet -andre veien. Har navigert litt feil her for noen år siden, så husker den godt. Den har et eget uttrykk « Her har faen ikke Magne syklet opp» sagt av konemor i lettere forbanna over den lange bakken. Andre veien som vi skulle tatt er jevnt nedover. En lite prosess og komme over snøplogkantene. Tåka kommer nærmere, her blir teltplassen Tråkket og jevnet en fin plass, vi begynner å få dreis på oppsettet, og hvem som gjør hva. Bruker kortere og kortere tid. Hit kom vi, rett ved Storflåten Dagens rute oh høydeplott. Mer grått og tåke, er meldt tåke i morgen. Middag, ble stekte grillpølser og bacon brukt som fett i kaffekjelen, msr xgk og tynn rustfri kjele gir litt brent smak. Endret 14. mars 2019 av Memento mori La inn høyde plott, pluss om skiløype 15 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 15. mars 2019 Dag 6 Vi voknet begge i 2 tia. Var varmt. Det er -4 ute. Vi har nok justert våre innvendig termostater i løpet av turen. Sov til kl 0900. Tåke og trist og grått i dag. Rutinene har kommet seg og vi blir raskere og raskere for hver dag. Havregrøt og kaffe til frokost. Kokt vann til suppelunsj og varm kakao. Blir å gå ned til Storflåtandammen og ta et veivalg der. Mistanke om overvann, pga all snøen som kom. 12 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 15. mars 2019 (endret) Riving av leir gikk raskt og greit. Var en fin kolle og ligge på. Trist og grått, litt snø innimellom, og litt sur vind. Dammen på Storflåtan. Nesten alltid åpent her. Nedover mot Vesleflåtan. Første rast, ble på dammen med litt varm saft. Syns det funket bra med en kort rast etter noen km. Pulken som rasteplass. Storflåtan Gård, vi valgte veien, den var mer i ly. Ca 1 km lenger å gå. Bare grått i dag. Dette krysset er viktig om du skal sykle, opp spålsveien er enkleste å sykle. Men er ikke brøytet/ eller skiløype der nå. Mer dyrespor, spist av barken Avføring fra samme dyr, ca 1.5-2 cm i diameter. Vi er nærmere målet på Damtjern. Edit: i dag møtte vi ingen. Da var vi ved denne turens start og slutt, det har vært alle typer vær, og en nok en tur som vil bli husket. Måtte spa fram bilen også. Takk til alle som har fulgt med oss på turen. Håper dere har hatt glede av og være med på sidelinja. Det har vært 1581 visninger på denne tråden og det er mer enn «Hvor har du vært på tur i dag - 2019», det tyder på at det er flere som følger slike «live» rapporter. Nå står en bedre dusj veldig høyt på lista😀 Endret 15. mars 2019 av Memento mori 19 9 1 Siter
+rayun Skrevet 15. mars 2019 Skrevet 15. mars 2019 Helt konge, veldig artig å følge dere på denne turen. Tipper det er en del jobb å sørge for disse daglige innslagene, men er svært takknemlig for at du tar deg bryet med dette hver dag. Så tusen takk igjen. 2 Siter
Kjetil E. Skrevet 15. mars 2019 Skrevet 15. mars 2019 Ser jo ut som en fin tur! Hvordan fungerte jervenduken som "bedding"? Siter
+Memento mori Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, Kjetil E. skrev: Hvordan fungerte jervenduken som "bedding"? Den funker bra. Den er helt vanntett i stoffet, men den blir litt stor og hjørnene bør surres inn. Savner lommene til småting, men går du med sekk -så er det løst. Siter
ArveS Skrevet 15. mars 2019 Skrevet 15. mars 2019 2 timer siden, Memento mori skrev: Den funker bra. Den er helt vanntett i stoffet, men den blir litt stor og hjørnene bør surres inn. Savner lommene til småting, men går du med sekk -så er det løst. Å - var det her jeg så det! Takk for tipset - kommer godt med når jeg skal gå Ustaoset-Finse om et par uker. Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 16. mars 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 16. mars 2019 (endret) Etter turen Da er det tørking, vasking av tøy. Oppvask Lufting av dun, soveposer og rastejakke. Aller kjedeligste er tørking av teltet syns jeg. Her er brøytekartet som Løvenskiold har for Nordmarka. Det er grovt, men gir viktig info til denne turen, særlig når det kom så mye snø. Ellers brukte jeg dette gratis kartet fra skiforeningen og imarka appen for status på løyper. Topokart app til tracking etc. Hadde med stort kart og kompass i pulken. Eneste stedet jeg navigerte litt feil var her, hvor jeg hadde tenkt å gått på høyre side, men det var bedre å gå på venstre side ifølge en mann vi traff. Gikk ca 100 meter feil. Vi gikk 65 km totalt, og det går forbausende mye opp og ned. Det og gå nesten samme ruta frem og tilbake oppleves som to forskjellige turer, spesielt siden vi gikk med «tvangstrøye» stivt drag. Alt utstyret funket bra, og ingen problemer, bortsett fra tannbørsten min som ikke var riktig vedlikeholdt siden forrige tur🙈 Kommer til å flytte et surrefeste for ei dør på teltet, den står 10 cm for lavt. Det meste av utstyret som var men ble brukt, men burde hatt med en stor Thermos til. Da kunne vi ha smeltet mer snø på kvelden. Det gikk ca 6-7 liter med vann i døgnet. Har tatt ca 450 bilder, og lagt ut nesten 200! Fant mer 4G dekning, enn forventet. Hva jeg kommer til å huske fra turen, er at vi gjennomført etter ønske om type tur, på tross av mye vær, og at det var veldig hyggelig, og mest minnerike bilder fra turen er disse fire. Som døpt, tilbake i sivilisasjon. Uttalt av herr sønn etter dusjen når han kom hjem. Endret 16. mars 2019 av Memento mori La inn link til brøytekartet 15 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 Er så lat at jeg ikke gidder å gi en like for hvert innlegg, så legger heller ved en felles like for alle sammen her: 👍 Artig og fin lesning. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.