Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går å lage muffins på primus.

Man må ha noe velegnet kokekar, en rist å legge i bunnen, og noe å holde avstand til bunnen med.

1 pk. rettikoppenmuffins

Muffinsformer.

Sverigetur2006107.jpg

Laget på en Coleman 425E, og med det smarteste kokekaret jeg har funnet hittil.

• 2 uker senere...
Annonse
Skrevet

Du får tak i sånt i USA.

Kjøpte min på ebay. Det er en kombinert grill, ovn og kokekar for primus.

Ikke helt lett å få tak i.

Helt ordinære kokekar gjør susen, spesielt hvis man setter to gryter ( nest største og største) inni hverandre, og legger en rist opp, med et par aluminiumsfoliekuler under.

Fyr på lav varme, så går alt bra.

Muffinsmix selger de i dagligvarene i Sverige, ser ut som melkekartong, ha i 2,5dl van, rist, fyll i former, steik.

Jeg kan også anbefale Colemanovn

5010B700_x200.jpg

Den veier ca 1,5 Kg (tror jeg har ikke veid min)

Den er sammenleggbar, sånn at den går i sekken.

Og med litt "frisering" går det en grandiåsa inni.

Brukte Colemanovn på ei helg for skytterungdom for et drøyt år sida. Gjett om dem orga seg fråssenpizza :wink:

Den har termometer i døra, og rist som kan settes i forskjellig høyde.

En gærn primussamler fra England, baker bløtkake på tur med sin ovn.

Ordentlig mat, med forrett, hovedrett og dessert tar fliren av de fleste turkompiser :wink:

Skrevet

Den er ikke spesielt dyr i USA, men den koster endel i transport.

Jeg går å venter på en helt ny colemanovn. Tenker å selge den.

Har et par nydelige Colemankontakter :wink:

Synd portoen er så j.... dyr, og at tolla innimellom går berserk. (180,- bare for å tollbehandle er u-koselig)

Ovnen er ihvertfall konge.

Fikk en gammel en som en del av noen primusser jeg kjøpte til samlinga. Og etter å ha prøvd den, ble den endel av utstyret for "imponatorturer"

Har også bensindrevet strykjern.

Skal drasse det med på en eller anna fisketur hvor svigermor er med.

Hun er glad i teltturer, og fullstendig strykoman. Tenkte å spørre om hun kan stryke meg ei skjorte mens jeg fisker.

Regner med hun blir lang i maska når jeg haler frem strykjern og skjorte :wink:

Skrevet

Prøv en kakeboks (metall) og sett inn en rist (fra engangsgrill)

Vips ovnen er laget. Bare undervarme er et problem, kompanseres med mer vekt: en plate med spalter rundt i bunn ca 1 cm opp, og isolering av boksens topp og vegger. (steinull)

Nå begynner det å bli noe å bære på, men fortsatt lettere en abu-røken som også funker som liten ovn på primussen.

(i hvertfall gjør min merkeløse kopi det)

Mye å dra på , gøy å ha testet.

dsk

Skrevet

Nettopp satt en ny ovn i bestilling, men du milde måne så mye porto det blei.

Nesten 400 bare i transport. Får vurdere å kjøpe meg eget transportselskap. Tror jeg snart betaler lønna for en 3-4 mann hos USPS

Skrevet

Ok, siden det var så fint vær idag her nede i sør kunne jeg ikke dy meg lenger, jeg fikk dratt med meg en kamerat som jeg overbeviste at det kunne bli morro å lage en steinovn! Jammen ble han med etter litt om og men, tenkte jeg skulle dele resultatet med dere her.

Planen er som sagt å steike brød i den og etter prøvesteiking av pølse idag har jeg stor tru på det! Ovnen var heit etter under en time med fyring!! Og i tillegg var hele åsen full av store blåe søte bær så helgas tur blir nok bra :D

post-1657-133474434365_thumb.jpg

post-1657-133474434374_thumb.jpg

post-1657-133474434383_thumb.jpg

• 3 måneder senere...
Skrevet

Det går også ann å lage muffins på bål. Kutt av toppen på en appelsin, hul ut appelsinen, hel røre oppi, sett på toppen igjen. Så pakker du dette inn i aluminiumsfolie og steker på glør i ca 20 minutter...smakker snaskens :?

Hilsen Liven

Skrevet

Liven, det er en av de bedre baketipsene jeg har hørt. Skal prøves til sommern.

Har ellers endel Primusbekjendte i USA som går laaange turer, men gjerne har med vaffeljern i sekken.

• 3 år senere...
Skrevet
Det går også ann å lage muffins på bål. Kutt av toppen på en appelsin, hul ut appelsinen, hel røre oppi, sett på toppen igjen. Så pakker du dette inn i aluminiumsfolie og steker på glør i ca 20 minutter...smakker snaskens :)

Hilsen Liven

Genialt!

Og her er en liten video av hvordan det ser ut ute i felten :D

http://www.fliqz.com/aspx/permalinkblank.aspx?vid=5f8c73eef42c46e6972257ea35df8f40

Skrevet
Det går også ann å lage muffins på bål. Kutt av toppen på en appelsin, hul ut appelsinen, hel røre oppi, sett på toppen igjen. Så pakker du dette inn i aluminiumsfolie og steker på glør i ca 20 minutter...smakker snaskens :-)

Hilsen Liven

Oi! Skal prøves til helgen! Håper på mange glade ansikt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.