Populært innlegg Sig Man Skrevet 19. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 19. februar 2019 En veldig fin uttalelse av en som måtte "trykke på den røde knappen" og bli hentet ut i vinterfjellet. Det kan skje den beste! Og her synes jeg det rette ble gjort når dem møtte dårlig vær. Jeg, @Elisabethsk, @Tessatroll og to grønskyer passerte denne familien litt tidligere på dagen, og vi hadde tatt samme vurdering om at det kom til å være vind men burde gå greit. Fallvinder fra Jøkulen gjorde det til at pulker veltet og bikkjer streiket. Vi fikk satt opp ett telt og stablet bikkjer og folk inn for å vente 5 timer på bedre vær. Nå har det vært en stund siden det har vært en tråd om hvor teite folk er som går ut i sjitvær og må bli reddet, i de fleste tilfeller har det vært en vurdering som har gått feil, eller noe annet uforutsett som har oppstått. Så grunnen til at jeg poster denne artikelen er at jeg vil at "hylekoret" skal tenke seg litt om før man begynner å synse om redningsaksjoner som det nok blir flere av når vi går inn i den lysere tiden av året. Det finnes selvsakt folk som gjør idiotiske ting, og jeg synes det er bra at det diskuteres på en saklig måte, men hold dere til fakta! https://www.nrk.no/hordaland/fekk-seg-ein-laerepenge-i-fjellet-da-heile-familien-matte-bergast-1.14436025 10 4 Siter
Tessatroll Skrevet 19. februar 2019 Skrevet 19. februar 2019 Rufsete tilhøver ja. Om ikkje bikkjene akkurat streika (dei gjekk no framleis framover), så gav dei i alle fall tydeleg uttrykk for at å vere ung, lavtarbeidende trekkhund i føyke og adskillige m/s var fysisk og mentalt tøft. Tenker me stoppa i perfekt tid for både to og firbeinte Og pappaen som tilkalla hjelp var i alle fall fornuftig! Veret eskalerte rimeleg kjapt. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 19. februar 2019 Skrevet 19. februar 2019 Folk har gjort værre ting og det har gått fint. Jeg synes ikke det virker som det var så voldsomt feilvurdering, man kan vel skylde litt på uflaks også. Bra det gikk fint, og at de hadde nødtelt å søke ly i 👍 1 Siter
Imp Skrevet 19. februar 2019 Skrevet 19. februar 2019 Nå gjorde jeg store øyne.... "Skal Sig Man klage over folk som trenger hjelp i fjellet? Har han slått seg?" tenkte jeg... Men glad for en tråd som vinkler en av disse redningsaksjonene positivt, det er jo en grunn til at vi trenger hjelpekorps. Klag heller på de som legger ut på tur til Trolltunga i høyhælede sko. Heeelt på sin plass 3 Siter
+tshansen Skrevet 19. februar 2019 Skrevet 19. februar 2019 Det er merkelig nok de som aldri har bidratt selv i en hjelpeaksjon, eller har hatt behov for hjelp som hyler høyest i de tilfellene her. Å linke til en sak i media er i beste fall ekstrem mangelfull og jeg har personlig fått kjenne på kroppen hvilke konsekvenser det kan få når media færer med halvsannheter eller direkte løgn. Så sitter baksete ekspertene i godstolen å mener hit og dit. Stort sett lukker jeg ørene. Å henter du "bevisene" dine i de norske aviser eller medier, bommer du som regel kraftig på hva som egentlig har skjedd 4 Siter
langdistanse Skrevet 15. mars 2019 Skrevet 15. mars 2019 En ting er en dårlig vurdering, som lenger ned i løypa fører til at man ringer etter hjelp - men hva er egentlig problemet med å ligge i et telt og vente på bedre vær? Jeg mener at man burde ha minst 1 dag ekstra telttid per dag man har planlagt å gå på tur.. Siter
Tessatroll Skrevet 15. mars 2019 Skrevet 15. mars 2019 1 time siden, langdistanse skrev: En ting er en dårlig vurdering, som lenger ned i løypa fører til at man ringer etter hjelp - men hva er egentlig problemet med å ligge i et telt og vente på bedre vær? Jeg mener at man burde ha minst 1 dag ekstra telttid per dag man har planlagt å gå på tur.. Det var no litt voldsomt.....10 dagar for en 5-dagers tur? Altså, om eg skal ha ein helgetur bør eg rekne 3/4 dagsmarsj? Desse låg vel forøvrig ikkje i eit romsleg og godt oppvarma telt, men meir som en type stor vindsekk for gruppe eller liten nøbivouac. Veret var tøft denne dagen, og eg skjønar godt at natta i denne ikkje freista i det vidare. Mvh ei som låg lenger ned i lia, og hadde det bra, men har all respekt for avgjerdsla teken. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.