Gå til innhold
  • Bli medlem

Knutsholstraversen aleine


Bjarne Lindholdt

Anbefalte innlegg

25. juli skulle jeg gå fra Gjendebu til Torfinnsbu. Da været var i topp bestemte jeg meg for å gå Knutstraversen fra nord til syd på veien.

Opp til Svartdalen, og etter krysning av bekken opp til Knutseggen ved Norlige Nåler. Ved Nålerne dukket ett ungt par opp, men da avstanden var for stor ble det ikke til noen kontakt. Terrenget var krongla med storsteinet ur og jeg fortsatte mot syd forbi Nestnørdre, som med sin slake profil ikke tiltrakk noen særlig oppmerksomhet.

Framme på Midtre befant jeg meg på toppen av en ca. 40m høy hammer, som ikke kunne omgåes. Etter noen betenkningstid med utstikning av en farbar vei ned, tok jeg fatt på klatringen ned hammeren. Her var ikke plass til noen feil, det var om å ha is i magen og jeg tok meg meget god tid, slik at hvert tak var veloverveid. Her var det luftigt, for under hammeren forsatte stubbet rett ned i Knutsholet med 300m. Jeg vel tru hammeren må takseres til grad 2-3.

Nede i skaret gikk det opp Nordeggen mot toppen av Knutsholstinden. Eggen er morsom, men tok ganske lang tid, da den herfra er ca. 800m lang til toppen.

Noen 100m fra hammeren snudde jeg meg for å se om de unge greidde hammeren. I kikkert kunne jeg se dem prøve flere muligheter, for så etter ca. 20 minutter å gi opp og snu.

På toppen av Knutsholstinden møtte jeg to karer som holdt på med opptakelse av reklamefilm for Bergans. Fikk å vide at ett gjeng hadde brukt klatreutstyr for å komme ned en hammer på sydeggen. Jeg klatrede ned uten å bemerke noe spesielt!

Nede i skaret mellom Knutsholstind og Vesle skulle nedturen begynne. Jeg hadde ikke regnet med at få problem her, men sådan skulle det ikke gå!

Knutsholstinden er en labyrint av renner, og oppe i flanken er det svært å overskue hvilken renna der er den rette. Jeg fikk ikke skiftet til rette renna høyt oppe, men ble av stup tvunget mot NV.

Flere steder prøvet jeg å komme ned, men ble stoppet av stup og sva. Et sted manglet der bare 3-4m, men da skulle et sva der rente vann på passeres, og det var bare opp igjen. Disse opplevelser tærede på krefterne og tok lang tid, så det ble sein ankomst til Torfinnsbu, men det gjorde godt men noe mat og en seng på Torfinnsbu.

post-258-133474431159_thumb.jpg

post-258-133474431173_thumb.jpg

post-258-133474431185_thumb.jpg

post-258-133474431196_thumb.jpg

post-258-133474431209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. sørryggen på Store Knut. Har gått der etter hvert 4-5 ganger og kjenner ruta temmelig godt, så den gjør meg ikke stort på tørt føre lenger, men det er klyveklatring grad 2 med et par nokså utsatt punkter. Jeg har stor forståelse for dem som kan føle behov for sikring der, spesielt ved vått føre.

Jeg har jo lest noen av dine turrapporter etter hvert Bjarne, og du er en ganske tøff og sprek tinderangler med svært lite høydeskrekk. Det er vel og bra. Jeg synes det er meget sprekt av deg å gå ned usikret fra Midtre Knutsholstinden alene og uten å kjenne ruta, selv om fjellet var tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sørryggen på Store Knut. Har gått der etter hvert 4-5 ganger og kjenner ruta temmelig godt, så den gjør meg ikke stort på tørt føre lenger, men det er klyveklatring grad 2 med et par nokså utsatt punkter. Jeg har stor forståelse for dem som kan føle behov for sikring der, spesielt ved vått føre.

Jeg har jo lest noen av dine turrapporter etter hvert Bjarne, og du er en ganske tøff og sprek tinderangler med svært lite høydeskrekk. Det er vel og bra. Jeg synes det er meget sprekt av deg å gå ned usikret fra Midtre Knutsholstinden alene og uten å kjenne ruta, selv om fjellet var tørt.

Takk for ros Morten. Har heile tiden regnet deg som en stor kapasitet på områda.

Jeg kan også legge til at jeg har lang erfaring: Begynnte med brekurs og klatrekurs i 1966 og 1967, og har siden kommet mer en 40 ganger i Norges fjell.

Er nå 63 år, men holder formen vedlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det var nok Rødtopp og meg du så på Knutseggen. Den innrammede person er meg. Vi satte oss ned for å spise lunsj mellom Søre og Midtre Nål like etter du tok bildet. Så du gikk oppover og hørte fra noen vi møtte at du hadde kommet det bortover eggen. Vi hadde ikke så store ambisjoner å komme oss forbi Midtre Knutsholstind, men vi måtte se etter om det var mulig for oss før vi ga opp. Snakket meg guiden Thomas på Gjendebu etterpå: han sa det var greit å komme ned bare man hviste hvor man skulle gå, men det er vanskelig å se den rette ruta ovenfra.

Hadde i hvert fall en herlig dag på Knutseggen og satt å koste oss i sola lenge. Kløv også opp på flere av nålene, men ikke Søre Nål siden vi ikke hadde med tau og slikt. Jeg har sett mange bilder av disse nålene før, men å være der selv var en spennende opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nede i skaret mellom Knutsholstind og Vesle skulle nedturen begynne. Jeg hadde ikke regnet med at få problem her, men sådan skulle det ikke gå!

Knutsholstinden er en labyrint av renner, og oppe i flanken er det svært å overskue hvilken renna der er den rette. Jeg fikk ikke skiftet til rette renna høyt oppe, men ble av stup tvunget mot NV.

Flere steder prøvet jeg å komme ned, men ble stoppet av stup og sva. Et sted manglet der bare 3-4m, men da skulle et sva der rente vann på passeres, og det var bare opp igjen. Disse opplevelser tærede på krefterne og tok lang tid, så det ble sein ankomst til Torfinnsbu, men det gjorde godt men noe mat og en seng på Torfinnsbu.

Du fant tydeligvis ikke et stort drag/bred renne som skrår nedover mot vest/nordvest fra laveste mellom store Knutsholstind og vesle? Dette sees tydelig på bilder, og kan tydes på høydekurvene som et slakere område som begynner litt nord for 1490-vannet, og altså ender i skaret mellom store og vesle. Dette gir en lett adkomst til ryggen og nevnte skar.

På dette bildet til eaa fra en annen tråd:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3860

kan du se dette draget/renna som en lysgrå stripe fra laveste punkt i skaret mellom store og vesle Knutsholstind, og på skrå ned mot venstre.

På vedlagte bildet nedenfor fra en tur i 1997 er vi på vei opp denne skrårenna/draget.

Ellers må jeg si du sprek og temmelig høydesterk Bjarne! Hammeren ned fra midtre har jeg kun tittet ned, og den så umiddelbart ikke særlig fristende ut uten sikring. Nå skulle vi ikke gå videre mot store den gangen, så vi slapp å teste den ut.

Flotte bilder fra en spennende rygg! :lol:

post-42-133474431304_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det var nok Rødtopp og meg du så på Knutseggen. Den innrammede person er meg. Vi satte oss ned for å spise lunsj mellom Søre og Midtre Nål like etter du tok bildet. Så du gikk oppover og hørte fra noen vi møtte at du hadde kommet det bortover eggen. Vi hadde ikke så store ambisjoner å komme oss forbi Midtre Knutsholstind, men vi måtte se etter om det var mulig for oss før vi ga opp. Snakket meg guiden Thomas på Gjendebu etterpå: han sa det var greit å komme ned bare man hviste hvor man skulle gå, men det er vanskelig å se den rette ruta ovenfra.

Hadde i hvert fall en herlig dag på Knutseggen og satt å koste oss i sola lenge. Kløv også opp på flere av nålene, men ikke Søre Nål siden vi ikke hadde med tau og slikt. Jeg har sett mange bilder av disse nålene før, men å være der selv var en spennende opplevelse.

Jeg hviste heller ikke hvor man skulle gå ettersom det var første gang jeg var på eggen, men etter å ha studert hammeren ovenfra, fant jeg fram til at det var lettest å gå heilt ute på kanten av stubbet mot Knutsholet. Godt nok meget eksponert og utsatt, men takene var bedre her. Med is i magen gikk det bra.

post-258-13347443131_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette bildet til eaa fra en annen tråd:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3860

kan du se dette draget/renna som en lysgrå stripe fra laveste punkt i skaret mellom store og vesle Knutsholstind, og på skrå ned mot venstre.

På vedlagte bildet nedenfor fra en tur i 1997 er vi på vei opp denne skrårenna/draget.

Flotte bilder fra en spennende rygg! ;)

Jeg mener godt nok det var den renne jeg gikk, men det er svært å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klatret opp denne hammeren et par ganger uten tausikring, men gikk lengre fra kanten enn der Bjarne gikk. Slik jeg husker det var det lister/hyller i passende avstand over hverandre som gjorde klatringen enklere enn en skulle tro ved å se hammeren på litt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk så å si samme rute 15. juli i år, men da oppover. Husker ikke helt, men tror jeg tok meg opp nærmere kanten i nedre del. Oppe i høyden viser den gule streken akkurat samme rute som meg. Fin klyverute, men ekstremt utsatt. Lettere å finne ruta nedenfra, så det står stor respekt av å ha gått den nedover uten å kjenne den på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill til den omtalte renna opp mot skaret mellom Store og Vesle. Bildet under viser den tydelig på skrå til høyre mot skaret mellom Store og Vesle.

Legg for øvrig merke til at det ligger snø på Knutholstind denne julidagen. Dagen før var det mer snø der oppe og litt småskummelt med is på steinene/svaene og opptil 5cm nysnø. Men toppen ble nådd :)

post-527-133474431711_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill til den omtalte renna opp mot skaret mellom Store og Vesle. Bildet under viser den tydelig på skrå til høyre mot skaret mellom Store og Vesle.

:)

Jeg ser også omtalte renne tydelig på bildet ditt Magnus, men ovenfra virket det ikke så enkelt, da det bare var muligt å overskue veien ned når jeg var heilt ute på kanten av ett stup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.