Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Hvis man har en praktisk tilnærming:

Har noen av brennerne dine noen gang tettet seg, eller noe i nærheten?

 

Jepp. Ellers hadde ikke dette vært nødvendig i går. Vi snakker spik, hakke tett. Selv ikke luft gikk gjennom. 

Men nuh!! Montering og testing til helgen...

 

290619073_2020-02-1212_04_09.thumb.jpg.0ff3d804fc22b94a2d214f0106bea3db.jpg

Annonse
Skrevet (endret)
21 timer siden, Skogens Stønn skrev:

En ting er når man kjører primusen på full guffe og alt er veldig varmt og godt. Mennår du skrur ned primusen til minimum for småkok ("simmering" på nynorsk), hva skjer da med den lengste karbonkjedene inni forgasserrøret, de som har høyest kokepunkt?

For at karbonet skal avsettes inne i forvarmingsrøret må molekylene i parafinen brekkes opp. Pyrolyse (cracking) har koks som restprodukt, så det er det som skjer inne i brenneren når den kokser seg.

Det er flere faktorer som fremmer pyrolyse. Høyere temperatur, høyere trykk, større molekyler, kompleksitet på molekylet og selvfølgelig tiden det blir utsatt for varme og trykk øker alle sannsynligheten for at molekylet crackes. Molekylets kompleksitet er en faktor så jeg ville for sikkerhets skyld styrt klar av iso-paraffin (syntetisk parafin) som har en mer kompleks struktur enn n-paraffin. Den selges som spesielt luktsvak paraffin f.eks. Qlima Kristal.

For å unngå koksing og tett primus ville jeg valgt brennstoff som inneholder lettere fraksjoner av n-paraffin, f.eks. tennvæske, fritidsparafin, fyringsparafin, jet-a1, white spirit eller lysfotogen. Lampeolje er typisk tyngre, så den er ut. Se på etiketten eller databladet at drivstoffet ikke inneholder fraksjoner tyngre enn C14. Kokepunktet/kokeintervall bør ligge under 260 grader celsius.

Jeg mener ikke at man er garantert problemer med lampeolje, det kan gå helt supert spesielt siden noen lampeoljer faktisk er C10-C13 f.eks. Kemetyl T-lampeolje fra Clasern. Men er man ute etter å redusere sannsynligheten for koksing er det tryggest å holde seg unna lampeolje. Tennvæske er et ypperlig alternativ siden den er billigere, lettere tilgjengelig og lukter lite.

Endret av rhesusminus
  • Takk 5
Skrevet (endret)

Husker ikke hva som stod på Kemetyl sin tennvæske sist jeg prøvde den, men det var ikke «CXX-CXX», mener det stod «Naphta» (det er noen år siden). Så det er vel forskjell på tennvæsker også. Slik så resultatet ut på multifuelbrenneren:

 

1E5340C1-B3CB-4105-977C-4A2F2F028FF0.png

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet (endret)
38 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Husker ikke hva som stod på Kemetyl sin tennvæske sist jeg prøvde den,

Jeg fant Kemetyl tennvæske på Clas Ohlson. Om de har endret den siden du prøvde den vet vi jo ikke, men hvis det er den samme står det følgende i sikerhetsdatabladet:
 

Sitat

 

Komponentsnavn                                                                                                 | Konsentrasjon(w/w) (%)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+------------------------------------------
Distillates (Fischer-Tropsch) C8-26 - branched andlinear                             |   50 - 75
Hydrokarboner, C10-C13, n-alkaner, isoalkaner,cyclicer, <2 % aromater     |    25 - 50

 

 

På Unitor lampeolje fant jeg en nettside med et bilde ( http://www.arnebrekke.no/lampeolje-1l-unitor-12pk.html ) der det ser ut til å stå C10-C13 på etiketten hvis man forstørrer opp bildet.

Ut i fra bildene dine er det ingen tvil om hvilken som er best av disse to da 😄. Det kan man se ut i fra hvilke fraksjoner den inneholder også. En fin demonstrasjon egentlig 👍

 

Endret av Skogens Stønn
presisering
  • Liker 1
Skrevet (endret)
45 minutter siden, Skogens Stønn skrev:

Jeg fant Kemetyl tennvæske på Clas Ohlson. Om de har endret den siden du prøvde den vet vi jo ikke, men hvis det er den samme står det følgende i sikerhetsdatabladet:
 

Kan se ut som produktet er forandret. Jeg her ingen forutsetninger for å tolke det som står i databladene, for jeg skjønner alt for lite av det som står der. Her er datablad jeg mener tilhører tennvæsken som brenner gult: http://www.europris.no/media/pdfdatablader/Kemetyl Tennvæske.pdf

42DFD104-5E85-488B-B76C-D9E05611904A.thumb.png.f3aaeb0378252ac84953428d11f829a7.png

Den inneholder «nafta-ettellerannet».

 

Den du fant viser C10-C13.

A7333016-8BDB-46ED-A33A-4B32B41DF78E.thumb.png.4f705cd9f0fc388f3b3fb295683db039.png

 

45 minutter siden, Skogens Stønn skrev:

På Unitor lampeolje fant jeg en nettside med et bilde ( http://www.arnebrekke.no/lampeolje-1l-unitor-12pk.html ) der det ser ut til å stå C10-C13 på etiketten hvis man forstørrer opp bildet.

Ut i fra bildene dine er det ingen tvil om hvilken som er best av disse to da 😄. Det kan man se ut i fra hvilke fraksjoner den inneholder også. En fin demonstrasjon egentlig 👍

 

Det som er «rart» er at unitor lampeolje som jeg brukte den gang inneholder C11-C15, og allikevel brenner fint på den brenneren. Men nå er 111C-brenneren laget for å kunne brenne diesel også, så det kan hende det er en vesentlig faktor 🤷‍♂️

står på flasken at den er egnet for parafinbrennere 🤔
2E149CD0-336D-475D-99DD-E990F6F3A698.thumb.jpeg.b752ddc535aae5081f1601f4588c53ea.jpeg

Fritidsparafin, som jeg har holdt meg til siste årene mener jeg er merket med C10-C13. Men for å gjøre forvirringen komplett fant jeg ett datablad på kemetyl fritidsparafin som er dønn likt tennvæsken som brant så dårlig: http://webserver.flak.no/vbilder/1041356_sikkerhetsdatablad.pdf

Aner ikke dato, så det kan selvfølgelig være utdatert.

Dette er tydeligvis ett emne for fagfolk 😅😅😅

45 minutter siden, Skogens Stønn skrev:

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet

Forvirringen er total. :) Jeg tror nok de gamle databladene er litt upresise. Nafta er en samlebetegnelse på flytende parafiner, sikkerhetsdatablader fokuserer nok mer på å opplyse om farlige bieffekter en nøyaktig innhold. Problemet er vel at tennvæske, lampeolje osv ikke er standardiserte i forhold til kjemisk innhold, det er nok mere bruken og ikke innholdet som er viktig. Det ser ut til at det endres litt ettersom også. Den Unitor lampeolja er jo både spesifisert C10-C13 n-alkaner, og C11-15-iso som er iso-alkaner. Velg og vrak. 

Kemetyl væska er jo ganske løselig spesifisert C8-26, det kan hende det er grunnen til at den brenner såpass dårlig. Eller så er det bare primusen din som er blitt vant til den snobbete lampeolja. ;) Unitor lampeolje tror jeg ble produsert på Nøtterøy. Jeg synes Blåtind tennvæska som produseres der nå funker fint i alle fall. C10-C13 n-alkaner. Testa før jeg fyllte boden når den var på tilbud på Rema.

Som utgangspunkt tenker jeg at grønn fyringsparafin bør kunne brukes om man har noe som påståes kunne brenne parafin, og at det som ligner på grønn parafin må være ok å benytte. Men grønn parafin kokser den og, jeg har en gammel jøtul vekebrenner og der må veka få seg en tur i vedovenen minst en gang i sesongen for å brenne av koks.

  • Liker 2
Skrevet

Sjølve grønnfargestoffet kan vera kilde til trøbbel, og derfor noko eg prøver å unngå. Men det problemet er jo over no når det er slutt på fyringsparafin.

Når det står at det må lagrast over -20°C, er det derimot grunn til å vera på vakt. For der kan det vera lengre karbonkjeder som feller som voks som tetter filter og skapar trøbbel i kulda.

 

  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Skal bare... skrev:

Når det står at det må lagrast over -20°C, er det derimot grunn til å vera på vakt. For der kan det vera lengre karbonkjeder som feller som voks som tetter filter og skapar trøbbel i kulda.

 

Spesielt om du skal på vintertur i -30C! ;)

 

Skrevet
19 timer siden, Espen Ørud skrev:

 

Jepp. Ellers hadde ikke dette vært nødvendig i går. Vi snakker spik, hakke tett. Selv ikke luft gikk gjennom. 

Men nuh!! Montering og testing til helgen...

 

290619073_2020-02-1212_04_09.thumb.jpg.0ff3d804fc22b94a2d214f0106bea3db.jpg

Ville gjettet bad i sitronsyrevann med zalo, og periodevis skrubbing og staking er den eneste redningen (som jeg vet om). Løser bra opp sort gugg.

Forgasserrens, som jeg har brukt, har null effekt.

Skrevet (endret)

Jeg har hørt at noen kurerer tette brennere med å varme opp til glødende for så å bråkjøle, deretter rensing med staking og kjemikalier, men jeg har ikke testet selv på slik brenner  (det løste ikke problemet med min coleman apex).  Gjetter på at bråkjølingen av messingen er for å hindre sprø metallstruktur.

 

 

Endret av dsk
Skrevet

Jeg har hørt at krutt er tingen. Kanskje noe i det, i kruttet er det jo stoffer som sørger for at kullet i kruttet brenner rimelig godt. Så hvem vet, kanskje det er vidundermedisin. ;)  Sikkert morro om ikke annet. Tør ikke prøve.

Skrevet
På 4.2.2020 den 23.10, Ingunn1 skrev:

Sikkert dumt spørsmål, men blir ikke tingene som står i ytterteltet vått når det regner, pga fukt i bakken og kondens? Ser for meg sko? Sekk ol? 

 

På 14.2.2020 den 17.52, Marius Engelsen skrev:

Ville gjettet bad i sitronsyrevann med zalo, og periodevis skrubbing og staking er den eneste redningen (som jeg vet om). Løser bra opp sort gugg.

Forgasserrens, som jeg har brukt, har null effekt.



Koking i varmt vann med påfølgende gjennomblåsning med trykkluft løste problemet på min brenner nevnt over som var så tett at jeg ikke fikk blåst gjennom luft engang...

Det ble sammenmontering i dag tidlig. Resultat: 
 

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Espen Ørud skrev:

Koking i varmt vann med påfølgende gjennomblåsning med trykkluft løste problemet på min brenner

Fantasi og tålmod hjelper! Hvilket drivstoff har du i brenneren å videoen?

Endret av Skogens Stønn
Skrevet
På 14.2.2020 den 9.27, rhesusminus skrev:

Som utgangspunkt tenker jeg at grønn fyringsparafin bør kunne brukes om man har noe som påståes kunne brenne parafin, og at det som ligner på grønn parafin må være ok å benytte. Men grønn parafin kokser den og, jeg har en gammel jøtul vekebrenner og der må veka få seg en tur i vedovenen minst en gang i sesongen for å brenne av koks.

HEI

Som nevnt tidligere har jeg som rhesusminus også en jøtul veke brenner parafin ovn på hytta. Over tid kokser den også med fyringsparafin og veken kan av-kokses med en tur i gloene i vedovnen. Men brennerskålen av støpejern veken står i kokser også til og må renskes. Dette kan skje manuelt med kakking med et skrujern i sesongen, men det store rense jobb gjør jeg om sommeren uten kakking ved å demontere og bruke Plumbo + vann (= lut = base = fx. kaustisk soda.) Da slipper jeg mye jobbing og kan bare vaske til slutt. Lut beskytter støpejern mot rust og er ikke farlig her.

Som nevnt kjøper jeg fyringsparafin på pumpe hos YX tanken i Bromma, som har fra svenske Prem. Det blir på turen opp til hytta i Ål, men noe langt å kjøre under opphold. Derfor supplerer jeg med diesel i det store fatet. Denne blandingen går fint, men kokser kanskje noe mer. Man kan jo helde en flaske tennveske  dagtanken for å "tynne" når det blir mye diesel. Siste 40 liter fyringsparafin fra XY var helt klar og fin og nesten luktfri. Har de mon smuglet noe bioparafin inn?? Og hvordan er det monstro på primus.

Jeg hadde en gang noe biotennveske fra svigermuttern, som jeg aldri klarte å få fyr på, men det rensket sykkelkjeder bra!

Bortsett fra at sitronsyre + Zalo + varmt vann blandingen (også kallet urmakerveske så inkl. litt annet) blanker pent og løsner noe, er jeg usikker på hvor mye koks denne milde syre egentlig oppløser? Lut/Base må ikke komme i nærheten av aluminium!, men primusser er konstruert av messing, som skulle tåle det over kortere tid og avvasking. 

Jeg har lest på de ulike flasker tennveske, lampeolje på hytta, men det er sjeldent spesifisert hvilke fraksjoner som er i. Men mann skal ikke drikke det!! En kammerat har brukt lampeolje i årevis på sin skips primus uten problemer, men han er også typen som vedlikeholder og rensker. Men tilsynelatende har Primuskongen i al uvitenhet kanskje litt rett, da en del lampeoljer inneholder noen tyngre fraksjoner.

Elgen

Skrevet
4 timer siden, elgen skrev:

Bortsett fra at sitronsyre + Zalo + varmt vann blandingen (også kallet urmakerveske så inkl. litt annet) blanker pent og løsner noe, er jeg usikker på hvor mye koks denne milde syre egentlig oppløser? Lut/Base må ikke komme i nærheten av aluminium!, men primusser er konstruert av messing, som skulle tåle det over kortere tid og avvasking. 

 

Det må løse opp en del, ihvertfall noe. Ref. bilder i tråden: 

 

Kan man bruke plumbo på en primus? Er det trygt?

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.