Populært innlegg a_aa Skrevet 18. mars 2019 Populært innlegg Skrevet 18. mars 2019 Jeg tusler videre med småturene mine, jeg - også denne gang en hjemtur fra jobb: Bortimot 8 km, godt over 400 høydemeter, frisk nordavind og flott sol - en ypperlig hjemtur 10
+rayun Skrevet 20. mars 2019 Skrevet 20. mars 2019 Litt vårfornemmelse her i sørøstlige strøk. Snøen er ikke borte, men det smelter mye nå når sol og dagtemperatur spiller på lag. Jeg kunne gått på ski, men jeg valgte sykkelen. 5
Populært innlegg Heriks Skrevet 25. mars 2019 Populært innlegg Skrevet 25. mars 2019 Ikke i dag, men i helga ... isfisketur til Litjrennbua i Femundsmarka med @Tessatroll @graham og @Sig Man Finfin liten tur inn, undertegnede holdt riktignok på å sette seg fast i ei snøfonn og hadde nok stått der enda om ikke noen hadde hjulpet meg ut. Ellers tipptopp helg, fisk ble det og 15
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. mars 2019 Pålogget Populært innlegg Skrevet 25. mars 2019 Fantasisk fint vær i dag på Krokskogen. Klart, litt vind men stilnet av, min hemmelig bålplass er flott! Bålkaffe, gapahuk så også ryggen blir varm. Kunne sitte i bare t-skjorta. Pølser, kvikklunsj og skolebolle sto på med menyen. Kjenner at jeg har vært ute i dag, og glad for at jeg smurte meg med solkrem😀 13
+Marius Engelsen Skrevet 25. mars 2019 Skrevet 25. mars 2019 Topptur på Byrkjefjell. En kjappis etter lunch på jobben, så litt hjemmekontor på kvelden. Kom jammen en vegg med tåke også! 9
Populært innlegg Tor-Erik-L-77 Skrevet 25. mars 2019 Populært innlegg Skrevet 25. mars 2019 På søndagen ble jeg bedt med av en gammel kollega på jobben til en fjellskitur, riktig nok ikke fjellet men et nytt område for meg. Vi kom oss tidlig avgårde for å utnytte hard snø etter nattens kuldegrader. Strøkent skiføre og deilig med fri roting i et nydelig glissent furulandskap kombinert med små vann og myrer. Mye spor etter skogsfugl i området, deriblant kongen selv, tiuren. Blir nok et område jeg vil utforske mer, @whistler her er det stort potensiale Jeg er ikke selv på bildene da jeg stod for fotograferingen, noen må jo ta ansvaret for bildene. 14
a_aa Skrevet 25. mars 2019 Skrevet 25. mars 2019 Tok buss tidlig på jobb i dag, igjen. Snøen lå på toppen av Lyderhorn på morgenkvisten, men da jeg var på tur oppover i 15-tida var det blitt snøfritt på sørsiden. Tok en matstopp på turen oppover, for å nyte solen noen minutter før skyer nordfra la seg som et pledd over himmelen. Over toppen og hele turen ned var det skyet, øverst med en kald nordlig vind - den gjorde at jeg satte opp farten for å holde varmen, så denne turen gikk ganske kjapt Fin hjemtur nok en gang - veldig greit å bo sånn at disse småturene er mulig 9
+Marius Engelsen Skrevet 25. mars 2019 Skrevet 25. mars 2019 (endret) Marius Engelsen skrev (På 25.3.2019 den 18.20): Topptur på Byrkjefjell. En kjappis etter lunch på jobben, så litt hjemmekontor på kvelden. Kom jammen en vegg med tåke også! Ekspander Og det ble selvfølgelig en nedkjøring i løssnø 😍 Jeg kan vel egentlig ikke fordra å dra på topptur med disse blytunge randoskiene, og det er en grunn til at de bare er med på èn tur i året. Jeg foretrekker Åsnes Falketind på toppturer - lette og kjappe, og mye raskere å skifte mellom gå og kjøremodus. Men du verden så gøy det er på vei nedover, etter slitet oppover Endret 25. mars 2019 av Marius Engelsen 4
Populært innlegg varmtvann Skrevet 30. mars 2019 Populært innlegg Skrevet 30. mars 2019 Liten overnattingstur i Nordmarka med en kollega. Vår i lufta og pannekaker til frokost. 12
Populært innlegg tklami Skrevet 31. mars 2019 Populært innlegg Skrevet 31. mars 2019 (endret) Årets første fisk ble tatt på fluestanga i dag, og vi er bare i mars. Fisken ble tatt på ei nymfe i nærheten av Kristiansand. Sesongen er med andre ord i gang nå 😊. 970gram var vekta. Men regner med at den kommer til å snike seg opp til kiloen i løpet av de neste dagene 😉 Endret 31. mars 2019 av tklami 15
+rayun Skrevet 31. mars 2019 Skrevet 31. mars 2019 Ja våren er på gang her på østlandet og da ble det ny tur på sykkelen. Må jo prøve å få noen mil på Brooks setet før sommerens langtur. Det har vært, og er, skikkelig snøsmelting nå om dagen og bekker og små elver virkelig bruser. Bildet nedenfor er litt nord for Bjørkelangen og da er vi i den øvre delen av Haldenvassdraget. Det er en stadig strøm av trekkfugler på vei nordover og de følger vassdraget oppover. Ender, svaner, gjess, hegre og stork finner sårt tiltrengt hvile og mat i oversvømte områder og på jorder. Noen beiter, noen hviler, men det alltid noen som holder vakt. At det var lavtflygning på gang påvirket ikke denne gjengen, men at jeg nærmet meg på sykkel var nok til at svanene strakk hals og fulgte med. I grøftekanten, blandt tørt fjorårsgras titter de første hestehover fram. Det er ikke mange dagene siden jeg syklet på snø og is, men i dag ser det slik ut. 6
Populært innlegg Terka Skrevet 31. mars 2019 Populært innlegg Skrevet 31. mars 2019 (endret) Gikk Finse - Krækkja - Ustaoset i helga med en gjeng fra jobben. Omtrent denne turen. Fredag kveld og natt til lørdag var det stom i kastene på Finse. Lørdag morgen var det rundt 14 m/s vind, snøvær, og noen få minusgrader. Det ble en fin tur til Krækkja med litt solgløtt innimellom. Søndag var det sol, 8 minus og omtrent 12 m/s når vi starter fra Krækkja. Mye snø som blåste langs bakken, men god sikt. Kolonnekjøring der vi kryssa RV7. Mye skare og blåis i fjellet. Ingen bilder fra søndagen. Mens de andre gikk på fjellski var målet mitt å teste randoneeoppsettet for lengre turer og da passa det fint å gå denne turen sammen med andre på fjellski. Noen fordeler og noen bakdeler ift de som gikk på fjellski, men jeg hang greit med. 🙂 Endret 4. april 2019 av Terka 10
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 2. april 2019 Pålogget Populært innlegg Skrevet 2. april 2019 Ble bedt med på pilketur i Nordmarka. Fisk ble det på begge to. 160 mm hull, og årsbeste på fisk, siden dette er den første fisken i 2019. Vi brukte magott som agn. Skiløypa var heller skral, men isen var ca 60 cm, 3 lag med vann mellom og 20 cm stålis i bunn. Fant et tre som var falt helt ned, pga. råte i bunn. ikke helt tørt men fikk duge. Kald vind og såvidt plussgrader. Grillpølser hører med selv på fisketur. Ble litt røyk også pga veden, når det sluttet å blåse. Naboen kaldrøyka pølsa si. Vi testet en liten Kelly kettle, kjøpt brukt på finn også - Utrolig rask - ca 3 minutt på 0.6 dl til fosskokt vann. Den blir nok mer med på tur. Sola dukka først opp når vi måtte hjem, på grunn av henting av barn i barnehage. Men var en fin tur allikavel. 16
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 4. april 2019 Pålogget Populært innlegg Skrevet 4. april 2019 @Tom42 woodstove og frokost i det fri. Sov hjemme, men tok real som frokost. Skiløypene er dårlige. Har med naboen for å lære meg XL køya som kom i går. Føler at jeg aldri har vært på tur.... må nok øve litt 🙈 Køya ser bra ut, men utrolig uvant. 11
Populært innlegg +Tom42 Skrevet 4. april 2019 Populært innlegg Skrevet 4. april 2019 Hei. Det bokstavelig varmer mitt hjerte og se blikkboksovnen i aksjon. Til nå har jeg "kvittet" meg med et ganske stort antall, men det ser ut som de aller fleste ikke har den helt store troen. Hvert fall så benyttes primus. Og det er synd, ikke fordi ovnen er mitt hjertebarn, men fordi så mange snyter seg for bålopplevelsen. Også jeg var skeptisk første gang jeg leste om en kar som hadde gått lengre enn langt og bare kokt på gress, kongler og kvist. Men da jeg tok mot til meg og bare satset på vedfyring har jeg kun benyttet gass en gang. Selv når regnet høljet ned var jeg på vedsanking og mens andre i nærheten lå med glidelåsen på teltet helt nede koste jeg meg under baldakinen. 15
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 4. april 2019 Pålogget Populært innlegg Skrevet 4. april 2019 Tom42 skrev (På 4.4.2019 den 17.32): Det bokstavelig varmer mitt hjerte og se blikkboksovnen i aksjon. Ekspander Ingen tvil om at den funker, bare å bruke tynne nok kvister. Da er den rask og effektiv, og bruker lite ved. Koker bra her, og i dag hadde vi tørre furukvister med litt kvae i. Da fikk jeg frokost og vi fikk kokt kaffe. Gsi kjelen passer fint oppå, den lille Zebra 10 cm og 750 ml gryta trenger grillrista. Under slike store furuer er det mye smått og fint å fyre med. Når middagen og bakte poteter skulle lages ble det et vanlig bål. Tyrifjorden rett der nede. Entrequte og kryddersmør er digg. 13 grader kl 18.30 og smak av sommer når vi måtte hjem. Sånne dagsturer kan en leve lenge på. 10
aleks Skrevet 4. april 2019 Skrevet 4. april 2019 Fra hytta sist helg. Quiz. Noen som kjenner igjen disse toppene? De er ganske markante i dette fylket, men ikke fylkets høyeste. Toppen til høyre deler navn med et fjell i nabokommunen som rager 1802 meter over havet. 6
+Blaser Skrevet 7. april 2019 Skrevet 7. april 2019 Uff, gruer meg allerede til mandag. Årets første løpetur på asfalt ble gjennomført for deretter å gå opp 200 høydemeter med min nye exos sekk ( lastet med 10 kg). Bonusen på toppen var alkoholfri øl og Jacobs pølser tilberett på Windburner 6
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 7. april 2019 Populært innlegg Skrevet 7. april 2019 (endret) Her gås kun korte turer for tiden, men det er heldigvis ikke noe krav til distanse for at turen skal bli fin. Pakket div utstyr på unga og trasket en kort km fra huset på truger og ski i dag. Pølser til middag og kaffe, toddy og kakao kokt på en av ovnene til @Tom42. Deilig å få et par timer ute, bållukt i klærne og farge i kinnene (selv om fargen vel mest ble rød..) Endret 7. april 2019 av Elisabethsk 12
+Kristian V. Skrevet 7. april 2019 Skrevet 7. april 2019 Ble en liten søndagstur til Risør i dag, og opp til Vakthusheia, som er et fint utsiktspunkt utover deler av Risør-skjærgården. 8
Populært innlegg arbe Skrevet 8. april 2019 Populært innlegg Skrevet 8. april 2019 Har vært veldig lat på turfronten siden jeg gikk ut i foreldrepermisjon ved nyttår. Dels på grunn av et helsikes dårlig søvnmønster på junior og dels fordi jeg (og forsåvidt han) ikke er all verden gald i snø. Men nå. NÅ - er våren endelig kommet til Trøndelag! Samtidig viser det seg at junior elsker meis og da blir det nærturer en masse. Vi har vært på "topptur", skogtur og elvetur, alt innenfor en radius på én kilometer fra hjemmet, de siste to ukene. Først ble det vår Så ble det jaggu en liten "lurevinter" Så ble det vår igjen. Menyen er naturligvis brødskive med hvitost stekt på det obligatoriske bålet! 14
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 8. april 2019 Pålogget Forfatter Populært innlegg Skrevet 8. april 2019 Forrige uken ble brukt til plankebæring i den lokale fjellheimen. Når man har bært en plank 1 km og ser tilbake til stabelen ved veien er det litt motløst, men god mosjon. Har de siste 2 dagene vært en del på ski innpå land, og i dag var jeg en tur inni Børgefjell NP i Simskardet. Mildværet tidligere i vinter har tydeligvis vært voldsomt, for mye av isen i Simskardelva hadde løsnet og lagt seg nede ved sommerparkeringen. Elva som her er ganske smal her har meterhøy is som har lagt seg lagvis. Har vært store krefter i sving. Lite snø egentlig. 11
Populært innlegg AK74 Skrevet 10. april 2019 Populært innlegg Skrevet 10. april 2019 Nyter snøen i Troms, enda masse av den😊 Fantastiske skiforhold på øyas høyeste topp Vanntind (1031). 14
Populært innlegg Trine RS Skrevet 11. april 2019 Populært innlegg Skrevet 11. april 2019 Er litt treg i avtrekkeren og får aldri lagt inn samme dag som jeg er på tur. Nå har det da vært lite turer å skrive om på noen måneder, men bestemte meg endelig for tur til Dåapma, kommunetopp i Roan lørdag. Tidlig avgang med ferga fra Flakk kl 0700. Greit å beregne god tid når man skal på tur alene! Parkerte på Momyran parkering. Hadde på forhånd ringt og hørt om det var kjørt scooterspor opp til Dåapma, som jeg hadde lest pleide å bli gjort. Fredag kveld sa den hyggelige mannen jeg var i kontakt med at det dessverre var for lite snø til at han hadde fått det til. Veldig lite snø i starten, så jeg hadde forståelse for at det ikke hadde gått. Vel over den første myra var overraskelsen stor da jeg likevel fant et scooterspor, riktignok tint opp endel- men et spor jeg kunne følge ihvertfall, så jeg slapp å ha nesa i kartet hele tiden. Veldig vekslende snøforhold, bra jeg startet tidlig så det ihvertfall var hardt det lille som var noen steder. Første kjappe stopp tok jeg ved hytta som ligger i kanten ved nyvatnet. Strålende sol, så her måtte det solkrem på. Brukte vel en time ca inn dit. Her var scootersporet fint og tydelig. Jeg gikk etter spor til en bruker på en annen nettside, og hadde sett at han gikk over de neste to vannene. Jeg er redd for mye rart, og en av tingene er å gå på is. Svigersønn hadde fortalt meg at det var 40 cm tjukk i på omtrent samme høyde i Selbu, men svigermor var fortsatt skepp. Så da jeg kom til Litlnyvatnet, og scootersporet gikk over vannet- ble jeg skeptisk. Ikke visste jeg hvor gammel sporet var, og ikke hvor tjukk isen var. Våget meg utpå, ikke noen knaking, ikke noe overvann, bare snø. Så da skyndta jeg meg over Å gå på tur alene er ikke like motiverende som sammen med noen. Turen blir både lengere og kjedeligere. Og da jeg kom til Skurvvatnet savnet jeg virkelig noen å ta avgjørelse med. Sporet på gps sa en annen vei over vannet enn scootersporet. Jeg følte scootersporet var det tryggeste, hadde vannet holdt en scooter måtte det vel holde meg også. Så skrekken ble stor da sporet svingte rundt og tilbake midt utpå vannet! Målet var i sikte,skiløperen var skrekkslagen.....men f.....heller. Redselen var nok mest at jeg var alene om noe skulle gå galt. Og isen knaka jo ikke,det var ingen tegn til at den ikke skulle bære. Så da fortsatt jeg, og gikk i kanten av vannet etter at jeg kom i land nedenfor høyde 555, før jeg kom meg inn i sporet til gps igjen. Var på toppen 1301, dønn sliten. Først skitur iår, og utrent som fy. Vurderte derfor at Finnvollheia utgikk, jeg skulle tross alt komme meg tilbake også. På retur hadde partiene med lite snø blitt enda verre, og det ble endel av med skiene innimellom. Det er bra det er meldt kald fram til påske, ellers tror jeg skiføret er over i nedre del av løypa ihvertfall til da. Tidsbruk: 6 t 57 min og 28,3 km. Konklusjon: kjedelig å gå alene men mestringsfølelse over å fullføre. Masse ny læredom i å finne fram, og det var gøy! 15
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 12. april 2019 Populært innlegg Skrevet 12. april 2019 (endret) Undertegnede har ikke vært i militæret og unnagjorde grunnskolen lenge for reform-97 slo inn. Dermed har jeg aldri overnattet ute vinterstid! I løpet av de siste to årene har vi hatt en Plan og investert i utstyr en arktisk ekspedisjon verdig. For tre uker siden passet det endelig med vær og andre planer og vi kunne ta en testtur. I mangel av hage måtte vi faktisk pakke i bilen og kjøre ut av byen. Ikke langt, bare over til Kvaløya og Håkøybotn. På med ski og pulk og vandre et par hundre meter inn i skogen. Rakk akkurat å få opp telt og tarp før det blei skjømt. Lett snødrev i lufta gjorde at opplevelsen blei autentisk. Kvelden blei brukt til bålfyring og teststeiking av scones på stormkjøkken. Med 1-2 minusgrader i lufta blei ikke soveutstyret akkurat utfordret. Tvert i mot våknet begge i løpet av natta og måtte lufte/foreta lettelser i antrekk. Læringspunkter: Arbeidsgrop i fortelt er en fantastisk oppfinnelse. Nesten så jeg vurderer å ta med spisspade på sommerturene. Arctic bedding bør kjøpes inn for å slippe all rulling og stapping morgen og kveld. (Begrepet "fillpower" beskriver forresten hvor mye 18 gjess omsydd til sovepose motsetter seg å bli stappet inn i et litt for lite trekk.) Dersom vi skal på lengre vinterturer må nok fruen lære seg å gå med pulk. Teltoppsett i løssnø krever bedre tomtearbeid for at vi skal få strukket teltet ordentlig. Veldig lurt å ha med kjele og kokekaffe slik at morgenfuglen @TerjeHhar noe å trøye seg med. Klokka er 21 og undertegnede sitter spent og venter på å få lov å legge seg. Fin og lett nedsnydd søndagsmorgen. BLT-sandwich uten all den ekle L-en og T-en. Endret 12. april 2019 av Boggabogg 14
Anbefalte innlegg