Populært innlegg +Luesveis Skrevet 9. november 2019 Populært innlegg Skrevet 9. november 2019 Tok meg fri fra jobben i går for å få med meg sesongens første snøfall i Nordmarka - det var varslet om store snømengder, og la opp til å gå over et par koller i går og enkel retur i dag. Startet fra Vaggestein i lett snøvær og et par minusgrader. Et lite snølag på hard sti, isete enkelte steder. En slags utsikt nedover mot Skar: Sur vind og avblåst ved utsiktspunktet på Mellomkollen: Bratt nedover til Svartputten, med avblåst is: Videre bratt forbi foten av Midtkollen, over den utsiktsløse toppen på Gaupekollen, så bratt ned til Sjuputtmyra. Det rant fortsatt såvidt i bekken sør for myra, greit nok myrvann, fylte vann der. Lenge siden forrige overnatting med frost, hadde glemt hvor godt det hjelper på kroppstemperaturen å få i seg mat. Det hadde ikke falt de helt store snømengdene i går og i natt. Bilde tatt i dag: 11
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 10. november 2019 Populært innlegg Skrevet 10. november 2019 (endret) I dag tur til dagsturhytte på Tyven, Hammerfest. Tidligere omtalt i tråden om åpne hytter. Normalt er det ikke skiføre før jul, men i år er det såpass med sne at de faktisk har kjørt spør til den nye hytta allerede. -14 på det kaldeste, men flott vindstille vær gjorde det til en meget flott opplevelse. Når man først skulle på vintertur så var det greit å henge på en pulk og fylle opp med ved så man ikke trengte dårlig samvittighet for å fyre litt samtidig som man fikk en fin oppvarming til pulksesongen... Hytta ligger her: https://kart.gulesider.no/m/Gn0Z9 , men er såpass ny at den ikke er med på bildet til satelitt-tjenestene enda. Endret 11. november 2019 av Espen Ørud 14
Populært innlegg fjellrypa Skrevet 12. november 2019 Populært innlegg Skrevet 12. november 2019 Det bare måtte bli en kveldstur på ski siden det kom påfyll av snø over Nordmarka. Det har jo vært #superentusiastføre en stund, og på gårsdagens #entusiastføre møtte jeg opptil flere andre fornøyde skigåere. Bildet er tatt innenfor Frognersetra. Inne i mørkskogen var det nok lys til å gå uten lykt i åpne partier. 10
a_aa Skrevet 14. november 2019 Skrevet 14. november 2019 Et par kaffekopper i det fri på tur hjem fra jobb i dag også, fin tur (fornuftig med brodder på turen ned) 9
Kjell Iver Skrevet 14. november 2019 Forfatter Skrevet 14. november 2019 Absolutt en fordel å bo et sted der byggevarer man trenger med en gang ikke kommer presis - om i det hele tatt! Så bonusen får være noen små lufteturer mens man venter. Min fjelltrimtopp nummer 95 - latsabb i år også - langt unna målet. 9
Populært innlegg a_aa Skrevet 17. november 2019 Populært innlegg Skrevet 17. november 2019 Søndagstur fra Kringsjå til Nipedalen via fire fjell og en hytte, og buss tilbake Knapt 7 km tilsammen, men litt opp og ned, så det ble da litt puls her og der. Nesten helt vindstille og på kanten til inversjon - det så i hvert fall ut som det lå et tynt lag med smog over Fyllingsdalen, men noen hundre meter høyere opp var luften frisk og god Hadde ikke fått med meg at Viggohytten hadde åpnet for "søndagsservering" igjen - en skikkelig opptur med kaffe og vaffel i finværet! 👍 11
Populært innlegg AK74 Skrevet 24. november 2019 Populært innlegg Skrevet 24. november 2019 Ble en tur langs fjæra på Sør Senja i går, siden snøen har tint godt i høyden i de siste dagene. Furubål og bare kos. Må ta ei utenatt under åpen himmel i området snart, det må være perfekt. 11
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 24. november 2019 Populært innlegg Skrevet 24. november 2019 (endret) Fant ut tidligere i uka at jeg måtte ha meg to netter i telt nå i helgen. Det var meldt et par plussgrader og regn på fredag, ikke veldig fristende, men turbehovet vant. Så jeg tok tre-bussen innover i Maridalen på fredag, gikk av på Skar, gikk grusveien opp til Øyungen. Tok en liten sti jeg har gått noen få ganger tidligere, som er kortere og har jevnere stigning enn alternativet (langs Øyungen, forbi Kalven, opp forbi Liggeren), mista stien i halvmørket og kom for langt opp i terrenget, men fant den igjen etter en stund. Siste drøye halvtimen gikk utenom sti og med hodelykt. Var framme ved Bikkjemyr vest for Kalvsjøen rundt halv sju, der var det kanskje 20 cm snø, litt mer enn jeg hadde regnet med, for det hadde vært regn og plussgrader noen dager nå. Men det var bare å tråkke til en flate å sette teltet på, og sparke vekk snø for å få satt barmarkspluggene i myra. Prøvde en ny variant for å få tørket vått undertøy med kroppsvarmen: tørt innerst, så et lag vått. synes det fungerte greit, men det var klamt noen timer før alt var noenlunde tørt. Med middag og varm te innabords ble det etterhvert veldig behagelig. Lørdag var sløv dag i teltet, men tok en tur ut for å hente vann og ta noen bilder. I dag var det retur til sivilisasjonen, i tåke, oppholdsvær og et par plussgrader. Ved Liggeren (ca. 330 moh) var det nesten ikke snø, til forskjell fra de kanskje 20 centimetrene med snø der jeg hadde hatt leir på 400 moh. Holdt god fart fra Øyungen ned til Skar, og rakk bussen med flere minutters margin. Var hjemme rundt halvt tre til sen lunsj, og til vasking og tørking av vått utstyr. Endret 24. november 2019 av Luesveis 11
Populært innlegg a_aa Skrevet 24. november 2019 Populært innlegg Skrevet 24. november 2019 Tok samme tur som forrige søndag, bare motsatt vei i dag Da jeg satt ved Viggohytten og så sørover, samtidig som jeg gløttet på kartet på mobilen, gikk det opp for meg at jeg har feiltolket hvor Tysnessåta befant seg i horisonten - og jeg måtte derfor legge inn en aldri så liten etterskrift i innlegget mitt fra 5 november (Link), det ene bildet der er jo ren bløff Knipset et bilde da jeg kom til Olsokfjellet, og tok sjansen på å legge inn piler og navn: Av de som jeg har satt navn på her, har jeg kun vært på Tysnessåta. Kanskje noe å tenke på ifm utfordringer til meg selv for 2020? 12
Populært innlegg AK74 Skrevet 28. november 2019 Populært innlegg Skrevet 28. november 2019 Topptur mot 3 Svanfjell i Kaperdalen, Senja. Flott tur opp, og ei nydelig nedkjøring. Mørketia e vesstnok her nord, men den kan være så innmari vakker😊 14
+rayun Skrevet 29. november 2019 Skrevet 29. november 2019 Etter uker med drittvær kom både snø, minusgrader og sol. Ble et par-tre timer på fine vinterveier i hjemlige trakter. Piggdekka er på. Ikke en sky å se. Snart kveld. 9
mr.elendig Skrevet 30. november 2019 Skrevet 30. november 2019 Vanlege turen opp bak huset. Kvitt her vest for bergen enn så lenge, på tirsdag er det meldt 50mm regn 7
Populært innlegg Heriks Skrevet 1. desember 2019 Populært innlegg Skrevet 1. desember 2019 Helgetur til Runde og Ørsta, en natt på Runde fyr og en svipptur oppom Rundabranden og Sandshornet. Deretter sesongstart med ski på bena, en runde i lysløypa i Ørsta. Finfin vestlandshelg med @Elisabethsk og @Tessatroll 14
Populært innlegg aleks Skrevet 8. desember 2019 Populært innlegg Skrevet 8. desember 2019 (endret) Viktig å benytte seg av de siste dagene uten snø i Oslomarka. Da ble det tur til Barlindåsen lørdag. Utrolig flott vær. Tåka lå tykk over Maridalsvannet og innover Maridalen. Her ser vi fra Barlindåsen mot Oslo. Fra Barlindåsen mot det jeg tror er Øyungskollen. Maridalsvannet bader i tåke. Endret 8. desember 2019 av aleks 10
HegeJohnsen Skrevet 20. desember 2019 Skrevet 20. desember 2019 Tørrsvidd friluftsliv for tiden, men det naturen mangler av skjønnhet sammenlignet med Norge oppveies av over 10 timer med deilig dagslys. 6
REJOHN Skrevet 20. desember 2019 Skrevet 20. desember 2019 45 minutter siden, HegeJohnsen skrev: Tørrsvidd friluftsliv for tiden, men det naturen mangler av skjønnhet sammenlignet med Norge oppveies av over 10 timer med deilig dagslys. Vi drar nedover i slutten av januar. Og håper på flott turvær. Turen fra Mogan til Veneguera er også en av mine favoritter. Vi har hatt noen hyggelige lunch`er på Plazaen. I fjor startet vi ovenfra "mannen med staven" og gikk først til Veneguera og så videre til Mogan. Det er også en flott tur, med mange fine "fotomotiver".
HegeJohnsen Skrevet 20. desember 2019 Skrevet 20. desember 2019 4 timer siden, REJOHN skrev: Vi drar nedover i slutten av januar. Og håper på flott turvær. Turen fra Mogan til Veneguera er også en av mine favoritter. Vi har hatt noen hyggelige lunch`er på Plazaen. I fjor startet vi ovenfra "mannen med staven" og gikk først til Veneguera og så videre til Mogan. Det er også en flott tur, med mange fine "fotomotiver". God tur! Er litt kjøligere her nå enn vi er vant til, men alt er relativt 😉 Kan uansett bli fint i januar. Kjenner til muligheten med å starte ved «mannen med staven», men har aldri gått den strekningen. Tok dere drosje tilbake fra Mogan? 1
REJOHN Skrevet 20. desember 2019 Skrevet 20. desember 2019 37 minutter siden, HegeJohnsen skrev: Tok dere drosje tilbake fra Mogan? Vi (9 stykker) tok drosje til "Mannen med staven", og ventet nesten en time i Mogan på buss... https://ojohnsen36.blogspot.com/2019/01/mannen-med-staven-og-veneguera-pa-en.html 1
Populært innlegg +Marius Engelsen Skrevet 23. desember 2019 Populært innlegg Skrevet 23. desember 2019 Basecamp i bergsdalen. Kvelden etter topptur på Byrkjefjell, kvelden før topptur på Kjerringafjell 👍 Unna er ett helt topp vintertelt, men kanskje ikke like enkelt som tunelltelt å slå opp i sterk kuling. Kun 4 barduner som trengs å plugges, så står det fjellstøtt! 😃 10
a_aa Skrevet 27. desember 2019 Skrevet 27. desember 2019 Ruslet marka de 7,5 km fra Rørvik til hytta ved Langvatnet i dag - siste dag med finvær i jul- og nyttårsferiene, ser det ut til. Terrenget på Vikna er slik at føret som det var i dag er ideelt for å gå - det er et bølgete landskap med lave koller og åser, med mye myr og vatn i mellom. Med barfrost som i dag, slipper man gjørmete myrhull og kan gå på vatnene (dog uten glorie). Tok to stopp på turen utover, en for å fikse broddene (banket sammen igjen en kjettingløkke med en stein) og en for å skrive i boka ved gapahuken i Bardalen. Fikk fyrt opp i hytta og tok en liten sjekkrunde. Jeg må nok omprioritere litt ferie fra friluftsliv til snekring og taktekking den kommende sommeren. Taket har vært tvilsomt lenge, men nå ser det ut til at det faktisk har kommet en bitteliten lekkasje - og da må det bare gjøres noe. Hytter med utett tak er ikke hytter veldig lenge... Så det må settes av noen feriedager til utskifting av tak - og jeg vedder på at vi oppdager mer som må tas da - så da går det fort et par uker, når allting må bæres og/eller roes det det siste stykket. Men, men - det var uansett trivelig å sitte der med fyr i kjøkkenovnen og skrive litt i hytteboken igjen Og så fikk jeg skyss tilbake til Rørvik av bruttern 👍 7
+latitude Skrevet 27. desember 2019 Skrevet 27. desember 2019 Hei Tok en liten tur i nærområdet på merket sti opp til ett utsiktspunkt, ca 6 km hver vei. Fint å " ta seg ut" litt etter hauger å lass med julemat. latitude 6
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 27. desember 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 27. desember 2019 Noen fine dager i Bindal. Ikke langt unna @a_aa - og finværet er blitt brukt til turer i nærområdet. besøkte Holmshatten på Julaften og fikk en magisk solnedgang der. På første juledag gikk turen opp mellom tindene på Heilhorney osv. I går ble det en lengre vandring innover på en lokal tursti med godt selskap. Alt i alt en fin jul så langt. Nå blir det væromslag dessverre .. 11
aleks Skrevet 28. desember 2019 Skrevet 28. desember 2019 Det blir nyttårsaften til fjells i Ål i år. De neste dagene kommer mildværet med 30 meter per sekund i høyfjellet her. Da vi kom opp i går var det minus 20 grader. Kontraster! Men, i kveld var det, som i går, fint vær og stjerneklart. 6
a_aa Skrevet 29. desember 2019 Skrevet 29. desember 2019 Møkkaværet har etablert seg aller lengst nord på Trøndelagskysten, med sørvest kuling, regn og plussgrader. Tur i terrenget fristet ikke, søkkvått på toppen med is under. Ble derfor en times gåtur på asfalt som substitutt i dag, ut til midten av Nærøysundbrua - der blåste det såpass at det ble balansetrening utav det Fikk ellers testet om den største Mountain Hardwear Cyclone-jakken min ennå var tett, den er laget med NeoShell-membran som har lavere vannsøyle enn mange andre membraner - men til gjengjeld skal den "puste" godt. I motvinden på tur utover mot brua drev regnet med lav vinkel mot framsiden av jakken, og da jeg kom hjem, var det fukt på brystet på mellomlagsjakken - men ellers var det tørt overalt Da er nok stoffet i seg selv fortsatt potte tett, men frontglidelåsen og de spesielt de to glidelåsene til de høyt plasserte lommene greier ikke å motstå regn som piskes inn i dem av sterk vind. Vel, vel - sånn er det vel bare. Her er tilbakeblikk mot Rørvik. fra brua Ellers var det en forfriskende tur, som ga en smak av naturen selv om det ble mye betong og asfalt i omgivelsene 8
HegeJohnsen Skrevet 31. desember 2019 Skrevet 31. desember 2019 (endret) Vi kom hjem fra Gran Canaria akkurat i tide til det «fantastiske» væromslaget. Etter å ha sett flotte vinterbilder på FB og på Insta gjennom hele ferien, landet vi på Værnes til pissregn natt til 29. desember. Her var det bare å komme seg til fjells fortest mulig! Dessverre hadde mildværet vært på fjelltur også, og gårsdagens skitur ble av det korte slaget i knallharde, isete løyper. Heldigvis kom det snø til kvelds, så i dag var det en helt annen skiverden som åpenbarte seg. Pga sterk vind ble turen lagt til Mølmannsdalen der trærne luner godt. Vi var definitivt ikke alene der inne. Endret 31. desember 2019 av HegeJohnsen 4
Anbefalte innlegg