+Memento mori Skrevet 25. juli 2019 Skrevet 25. juli 2019 Da vi hadde parkert bilen i Hønefoss sentrum, på eneste stedet omtrent det er gratis, tok jeg den første 10 på topp turen i år. Dette for å kjøre minst mulig. Så da prøver jeg å ta noen av disse turene når jeg er i nærheten. Runden heter elvelangs, og er den kjedeligste turen i år tipper jeg. Da er det 19 turer til å gå, hvis jeg greier alle i år. Men det var 20 grader kl 22.00 så blir nok ikke tropenatt. Vi måtte svinge oppom Nordmarka og Dronningens utsikt også, Ringerike er flott. 9
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 26. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 26. juli 2019 27 grader i marka når vi reiste på tur kl 19.30. Kampen om multene, bare 3 biler på parkeringsplassen. Jeg er med som huggorm-skremmer, elg-skremmer og har ansvaret for å lede konemor på den rette vei. Det siste er nok veldig lurt, ellers hadde turen blitt lang. Vi hadde en solid gjennomgang etter multer for noen år siden, og de GPS punktene er gull verdt. Nå er de overført til Topokart appen, og det funker faktisk bedre en Garmin 64. Nede igjen kl 22.00 og sola bak eneste skya på himmelen. Ny rekord, vi plukket det vi trenger for et år på kort tid. Supermodne bær. 14 1
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 28. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 28. juli 2019 Det er varmt i bygda, vi tok turen til Damtjern på Krokskogen, der var det bare 27 grader og litt trekk i lufta. Mye bedre med litt frisk luft i høyden, litt fisking også. Jeg lå og strakk ryggen i hengekøya, konemor laget lapper på trangia stormkjøkkenet sitt. Hun har fått et eget sett, og egen gassboks! Da slipper hun å leite, hvis jeg er borte. Noen kanoer ute også, og en som svømte tjernet begge veier, ca 2 km, fint siden det ikke er båter der omtrent. Siden vi var i nærheten av en Ti på topp-post, tok jeg denne, var også innom Helleramshula på veien dit. Den er ganske ukjent for de fleste, sendte den inn som forslag til kjentmannsmerke også. Det ble en fin dag, ikke et napp, selv om vi fisket alle 3. Men pølser er ok det også. Konklusjon er at vi bor på et flott sted, kort vei det det meste. 13
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 28. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 28. juli 2019 Sommerferien er over i morgen, men fikk lirket inn en siste utenatt fra i går til i dag. Tok ni-bussen til Maridalen i det sola gikk ned. Kom fram til en minimal leirplass i Maridalsalpene etter rundt en time. En øl etter solnedgang: Kveldshimmelen: Etter havregrøtfrokost brøt jeg leir. Underveis tok jeg et kjapt bad i Svartputten, lot sola og vinden tørke kroppen etterpå. Var hjemme i 14-tiden til en sen lunsj. Da var utenatt nummer 40 i år i boks. Forhåpentlig er varmebølgen over for denne gang snart. Når det er så varmt som nå, er høyfjellet det beste stedet å være, som denne friske teltplassen under forrige tur, mellom Skridulaupbu og Slæom i Breheimen: 10
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 29. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 29. juli 2019 Endelig kan jeg krysse av Store Austabotntind 💪🏻 Gikk med guide og en venninne, som ikke har klatreerfaring, men naila hele greia 💪🏻 Starta opp fem om morgenen og rakk å være førstemann opp. Vi starta med kuling og tåke og når vi klamra oss fast i toppryggen før toppstøtet, så forsvant både vind og tåke 😀 25
a_aa Skrevet 5. august 2019 Skrevet 5. august 2019 (endret) Skulle egentlig ta to RIL Fjelltrimturer i en smell i dag for å holde liv i 2019-utfordringene til meg selv, men det ble bare tull og tøys. Først glemte jeg å ta med stemplingskortet, så ble det litt småregn og jeg bestemte meg derfor for å bare ta en av toppene; som ble Naklingsfjellet 261 moh (Link). Da jeg kom hjem igjen, oppdaget jeg at Naklingfjellet aldeles ikke er inkludert i toppene for 2019-sesongen 🤔 Ja, ja - det ble det tur uansett, får se om det blir én til - med klippekort på en gyldig topp - ila kvelden Tok meg tid til å gå bortom en åpen hytte som jeg for mange år siden fikk fortalt skulle ligge like nedenfor toppen, og jeg har nå lagt inn en beskrivelse av den i kategorien "Åpne hytter" På tilbaketuren gjorde jeg noen sveip utenfor stien for å se etter multer, men det ble skralt resultat. Veldig tørt (duskregnet i dag er det første etter at jeg har vært her på ferie i 17 dager), så en del av multene var innskrumpet uten å være hvite og overmodnet. Ble bare ca en kopp til sammen. I fjor da jeg skulle gå opp på Naklingfjellet, feiget jeg ut da det var en masse unge okser ved starten av stien - det var heldigvis ingen der da jeg startet i dag, men jaggu var de på plass da jeg kom ned igjen 😬 Gikk i skogholtet i kanten av engen, og fulgte deretter el-gjerdet mot oksene til jeg kom til krysningspunktet og hoppet over. Oksene sto bom stille og så på meg med forundret blikk, den nærmeste var vel 10-15 meter unna da jeg krysset gjerdet. Ingen testosterondrevne skinnangrep eller prusting og stamping, heldigvis - bare en fin slutt på en fin tur. Som altså ikke var en Fjelltrimtur, likevel Endret 5. august 2019 av a_aa 9
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 9. august 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 9. august 2019 Vi har hatt en nydelig 4 dagerstur i vår lokale helgelandske natur. Her fra dagens nedstigning mot Bæråsen fra Båtskardvatnet. Noe kronglete å finne en trase ned. Var for øvrig mer rein i området enn vi noensinne har sett før. Har litt dårlig nett, så tar bare med noen få. Mulig det blir en turrapport en gang. Fisket var OK. Vi fikk med oss en lite topp på 1095, Store Båtskardfjellet.. Her med utsikt ned mot sør.. Breiskardvatnet innfridde. 15
Tåkefyrsten Skrevet 10. august 2019 Skrevet 10. august 2019 (endret) Fikk meg en natt i telt i øvre Fossedalen i Fjaler, ca 5-6km og fin sti. Prøvde fiskelykken og fikk bare masse fiskepinner, er noen gamle bruk i nærheten og det lå noen båter der oppe. Ellers veldig fin tur og godt å få luftet både hodet og utstyret igjen Endret 10. august 2019 av Tåkefyrsten 9
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 11. august 2019 Populært innlegg Skrevet 11. august 2019 (endret) Har hatt noen fantastiske dager i Nordland denne uken. Hattfjelldal var første stopp, men egentlig kun for å korte ned kjørteturen. Deretter gikk ferden til Rabothytta som må være Norges råeste DNT-hytte?! Vi var heldige med været og fikk sett både Okstindene og breen. Spesielt flott når det klarnet helt opp til kvelds og vi fikk nyte den mektige naturen i lav kveldssol. Etter en natt på Rabothytta kjørte vi videre nordover, nærmere bestemt til Saltdal hvor vi parkerte ved toglinja på Langånes og gikk inn til Hessihomphytta som vi hadde leid for tre netter. I hytteleien fulgte det med nøkkel til bommen så vi kunne kjøre helt opp til toglinja. Det sparte oss for ca 2 km på grusvei. Etter knappe 8 km kunne vi låse oss inn i en flott hytte med perfekt beliggenhet ved Hessihompvatnet. Hvorfor leide vi den bare for tre dager??? Litt fiske, mer vandring og enda mer «gjøre-ingenting», bare se utover det vakre landskapet og nyte stillheten - slik gikk nå dagene (altfor fort). Når Saltfjellet byr på finvær, da er det ikke så mange plasser som er finere enn dette området. Liten tvil om at jeg en vakker dag skal tilbake! Endret 11. august 2019 av HegeJohnsen 18
Populært innlegg +Blaser Skrevet 11. august 2019 Populært innlegg Skrevet 11. august 2019 Benyttet dagen i dag til å ha med både minsten og gamlingen på fisketur. Først litt båt til utløpet av elven vi fulgte innover til neste vann. Det ble med den ene mikro ørreten, men heldigvis så var det minsten som fikk den. 12
Populært innlegg meisal Skrevet 18. august 2019 Populært innlegg Skrevet 18. august 2019 Regn sist helg, regn i går. Har derfor vært dårlig med fjelltur de siste to ukene. Men i dag var det fint vær, så da ble det i hvertfall en kort tur på Bogstadvannet (Oslo) med packraften. Skulle egentlig padle opp Sørkedalselva, men det var for sterk strøm. Ble derfor bare litt frem og tilbake på vannet. 11
a_aa Skrevet 18. august 2019 Skrevet 18. august 2019 (endret) Kjapp liten blåbærtur på Holefjellet i ettermiddag. Tok en liten rekognoseringstur i småregnet på fredag etter jobb, og så at det var generelt lite blåbær (massevis av de mindre smakfulle blokkebær, av en eller annen grunn). Men fant et par steder der det kunne være OK å plukke litt. Ettersom yr meldte at lyn og torden og regn skulle komme i 18-tida, dro jeg ut litt over kl 15 og satset på å være tilbake før kl 18 - og det gikk fint det. Men værgudene nektet å oppfylle yrs profetier; de hadde hastverk og regn, lyn og torden ankom to timer tidligere. Glad jeg hadde med ponchoen Satte et sitteunderlag som tak over bærboksen mens jeg plukket i striregnet. Og det ble da litt blåbær - en full boks, som "standardbildet" mitt mot Askøy viser: Fant faktisk også et sted med litt kantareller - det tror jeg ikke jeg har sett på Holefjellet før. Som et eksperiment for 2-3 år siden tok jeg med halvråtne kantareller fra Damsgårdsfjellet og strødde biter rundt omkring stien ved Holefjellet der det så ut som kantareller kunne trives - og nå ser det ut som eksperimentet ga positivt resultat Fin tur, dog noe våt - men gleder meg til en god dose blåbær til kvelds Endret 18. august 2019 av a_aa 7
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 18. august 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 18. august 2019 Fin solnedgangstur på Torghatten. Sammen med @graham og @Heriks Det er vel håp om et par topper de neste dagene - om været hold. 14
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 20. august 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. august 2019 I går Lysingen 648 med @Heriks og @graham i dag topptur på Vega - Trollvasstinden 800. Dårlig sikt og en del tåke - vind. 17
Populært innlegg Heriks Skrevet 22. august 2019 Populært innlegg Skrevet 22. august 2019 Kommunetopptur til Vardøyfjellet i Herøy i dag sammen med @graham og @Kjell Iver Fant en trivelig lokal kar som gav oss båtskyss utover så vi fikk kryssa av denne fra lista. De andre fortsatte videre med Dønnmann som så vesentlig bedre ut nå på ettermiddagen enn når vi stod der tidligere i dag, men den får stå til en annen gang for min del. Kl. 10 Det er en kommunetopp opp i der .. kl. 14. (og fra andre siden) Ser så meget bedre ut Dønnmann på Dønna forøvrig. Toppbilde fra Vardøyfjellet. Dønnmann og de syv søstre sett fra Vardøyfjellet i Herøy 15
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 23. august 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. august 2019 I går ble det gjenvisitt på Dønnmann 858 sammen med @graham Altså etter ekspedisjon Vardøy på Herøy tidligere på dagen som nevnt over. Vi har snakket om å ha et ff- treff her på Dønna neste år og da kan Breivika være aktuell teltplass. Flott for både padlere og fjellranglere. Toppen av fjellet gir en flott utsikt ut over Helgeland og 7 søstre. På vei ned ble vi belønnet med en flott solnedgang . 15
Populært innlegg Heriks Skrevet 24. august 2019 Populært innlegg Skrevet 24. august 2019 Svipptur i Børgefjell Nasjonalpark i dag, opp til Simskardhytta + litt .. fin liten tur, fint sted. 14
Vidar Brenden Skrevet 25. august 2019 Skrevet 25. august 2019 Det er en drøy måned side nå, men som nesten alltid gikk sommerferien til Sifnos og Amorgos. To greske øyer med fantastiske muligheter for å kombinere strandliv med flotte fotturer. 8
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 30. august 2019 Populært innlegg Skrevet 30. august 2019 Fri i dag og turen gikk til mitt lykkeland; Kjølifjellet. Var innom Vinkelen (rester av taubane fra Kjøli Gruve), Børkleppen (954 moh) og navnløs topp (971 moh). 10
Imp Skrevet 30. august 2019 Skrevet 30. august 2019 Jeg fikk uventet barnefri ikveld. Sånt er sjelden kost, og da er det tur som blir prioritert! Fin tretimers tur i kveld med Ulv og en god venninne. Det gjorde godt for alle tre! Og belønningen ble en liten skål med gull som skal nytes til frokost i morgen. God helg! 😊 7
Populært innlegg Susi Skrevet 31. august 2019 Populært innlegg Skrevet 31. august 2019 (endret) Befinner meg per nu på Aurevann i Lillomarka. Dro hit på torsdag, også kom en venninne igår kveld. Sliter litt med å sove nå pga. Sidemannen her. Er vant til å sove alene og det ble brått mye mer lyder og ting å våkne av merker jeg. I tillegg regner der litt av og på som forstyrrer. Varmt er det og 😛 Ellers har jeg lagd mitt første bål! Og mistet favorittsluken min (og nei, var ingen kjenpefisk som tok den, den satt seg fast i bunn) Endret 31. august 2019 av Susi 18
+Blaser Skrevet 1. september 2019 Skrevet 1. september 2019 Tok en litt lengre tur i dag for å endelig finne ut hva man skal ha med seg til neste uke, når rype jakta begynner. Har som mål å unngå en OVERFYLT powerframe sekk til basecamp!! Kaffe/vannkoking blir sea to summit kjele og soto windmaster. Det blir i alle fall kompakt. ( spesielt når kopp og kaffefilter går ned i en flatpakket kjele) Sko blir Bergans med Tubbes gamasjer og en Bergans micro light bukse. 5
Fomle Skrevet 1. september 2019 Skrevet 1. september 2019 (endret) Dagens tur gikk på gamle og meget gjengrodde stier til et sted der jeg tilbragte mange helger som barn. Fossen som er like ved var imidlertid like fin som jeg minnes den. Endret 1. september 2019 av Fomle 5
Heriks Skrevet 1. september 2019 Skrevet 1. september 2019 Kommunetoppraid i Sør-Hedmark i helga med @Elisabethsk og @graham Søndre Fjellsjøhøgda (Stange) Årkjølen (Nord-Odal) Hornkjølberget (Eidskog) Rafjellet (Kongsvinger) og Elgklinten (Åsnes), overnatting i hytta på Rafjellet. Trivelig tur og godt selskap. 6
HegeJohnsen Skrevet 1. september 2019 Skrevet 1. september 2019 Topptur til Kvernskardet utenfor Røros i går. Særdeles vindfull dag, så strengt tatt ikke rette dagen for en tur i et så nakent område, men men.. vi kom oss da til topps. Og det regnet ikke. Det er da noe 5
Anbefalte innlegg