Heriks Skrevet 22. juni 2019 Skrevet 22. juni 2019 Fant et par kommunetopper til som lå laglig til for å få krysset av lista. Så i dag gikk turen til Bjørnholen (347,2) høyest i Sørum og Kohinor (347,1) høyest i Skedsmo. Parkering ved badeplassen på Stampetjernet. Fin skogstur, og det er i alle fall ikke tørt i år. 6
HegeJohnsen Skrevet 24. juni 2019 Skrevet 24. juni 2019 Søndagstur i nærheten av hytta. Bildet er tatt i nærheten av Hølvolltjønnan. 5
Populært innlegg Bård R Skrevet 25. juni 2019 Populært innlegg Skrevet 25. juni 2019 Fin tur til Svartenut turisthytte fra lørdag til søndag. Ikke noe varme å snakke om. Vind fra nordvest og på med lua. Likevel en flott tur, som det pleier å være til denne hytta i Setesdalsheiene. Tok inn fra Evardalen der det var litt vått i myrene. Tørrere og bedre løyper etter hvert. Brukte rundt fem timer hver vei. På hytta var det lite folk og stille og rolig. En flott tur i et vakkert fjellområde. Kommer snart igjen. 11
ru.mad Skrevet 25. juni 2019 Skrevet 25. juni 2019 Hadde en liten sykkeltur til Kløsa, et lite vann i nærheten av Degernes i Østfold, og overnattet på en øy der. Oppsett: Komplett gummibåt i ryggsekk. Diverse campingutstyr i den ene veska. Mat og klær i den andre. Dunjakka kom godt med - det ble kjølig på morgenkvisten. Naturehike Taga1 på tur. Her har vi det "enorme skipet" som brakte meg ut på øya. Dette fungerte bedre enn jeg hadde ventet, og for min del, tror jeg at jeg kunne ha rodd noen kilometer uten større problemer. Litt svinsing og svansing blir det i vannet for det er ingenting som styrer farkosten, men det går. Billig moro for kun 300kr. Et krølltre.... ...og et kameltre Litt ut på mandags morgen bar det tilbake til sykkelen igjen men ikke uten litt utforsking i det pene været. Storkoste meg! 8
Populært innlegg haakonae Skrevet 29. juni 2019 Populært innlegg Skrevet 29. juni 2019 Mitt første turinnlegg her på siden, satser på at det blir flere etterhvert 😀 Tok meg en overnattingstur ved Glimvatnet på Ringvassøy forrige uke. Hovedformålet var å ta første natt i nytt telt, Helsport Reinsfjell Superlight 2, i en flott lilla utgave, samt å teste nytt fiskesett, Fenwick Ironfeather 4-22 g med Mitchell Avocet 2000 snelle og 0.10 Fireline. Må si meg fornøyd med både telt og fiskeutstyr. Det teltet jeg har benyttet meg av så langt var altfor lavt og klaustrofobisk, Reinsfjell ga en annen opplevelse. Slukene ble også kastet langt avgårde med det nye utstyret og jeg fikk kjørt en liten steikørret og konstatert at det var morro selv med liten fisk på denne stangen. 18
Populært innlegg Heriks Skrevet 29. juni 2019 Populært innlegg Skrevet 29. juni 2019 Måtte gjøre noe med akutt fjellabstinens, heldigvis relativt lett kurert når man er i Nore og Uvdal med fjell på alle kanter. Hardangervidda ble dagens mål, starta ved Solheimstulen, gikk opp til Kistenuten, videre til Storhovde og Remmarhovde før retur til Solheimstulen. Klokka inn på 18,2 km ifølge GPS'en. 12
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 30. juni 2019 Populært innlegg Skrevet 30. juni 2019 Jeg har kviet meg skikkelig for å dra på tur alene til Nordmarka. Har ikke hatt lyst i det hele tatt egentlig. Dette er grunnene: 1: Imaginære busemenn 2: Fulle folk med boomblaster 3: Kjede seg (jeg er født rastløs og sosial) 4: Å få «gode» teltnaboer totalt blotta for sosial intelligens. Men siden ingen lot seg lure til tur i helgen, så dro jeg sjæl. Må ut! Må puste! En så fin helg må brukes. Så avsted jeg dro rett fra jobb fredag og rett på toget til Hakadal. Måtte vekk fra Oslo. Orker ikke campe for nærme Oslo. Derfor bar det inn til Elvannet. De fleste tar grusveien ut og ender opp i sørenden av vannet, men jeg valgte sti igjennom skogen for å komme til østsiden, som er litt mindre tilgjengelig. Fant en fin odde hvor jeg fikk rigga meg til for litt glamping. Heldigvis ingen folk på østsiden natt til lørdag. Men sørsiden var full av hengekøyefolk som hugge trær hele ettermiddagen 🤦🏼♀️ Uansett så var det så digg å sove ute at jeg bare tok en natt til. Jeg kjeda meg ikke engang. Jeg hadde akkurat nok strøm til mobilen, gass til kaffe og smågodt. Litt mat også men ikke nok sånn egentlig 😂 planen var jo kun en natt, men planer er til for å endres. Dessverre kom det nok en hengekøyegjeng med øks utover lørdagen. De sleit som f for å få ned et friskt tre de prøvde å fyre opp senere 🤦🏼♀️ Men jeg orka ikke si noe. Hadde nok med å kjefte på en familie med to løse chow chow’er. Den ene totalt døv. Men etter at de rulla inn bikkjene var de helt OK. Alt i alt en topp tur. Ikke var jeg redd og jeg kjeda meg heller ikke. Faktisk var det skikkelig digg med litt zen-tid 🙏🏻 25
Populært innlegg +Blaser Skrevet 30. juni 2019 Populært innlegg Skrevet 30. juni 2019 En dagstur på Blefjell med innlagt fiske. Ble ei napp eller fisk. Men du verden for en fin natur! Heldigvis var det godt at egg & bacon samt kaffe& sjokolade var med. 12
Populært innlegg +ost Skrevet 30. juni 2019 Populært innlegg Skrevet 30. juni 2019 (endret) Mikroekspedisjon 2019 nr 2 gjennomført. Har to døtre og to hengekøyer. Når begge vil på hengekøyetur må det bli en ekspedisjon på hver. Størstejenta (10) var ute i mai, nå var det minstejenta (8) sin tur. En mikroekspedisjon må jo ha snev av ekspedisjon i seg. Derfor valgte jeg ut et område/skogholt jeg aldri hadde vært i før. Lille Gryta i Lillomarka var målet. (Jeg har vært i Lillomarka før, men aldri ved Lille Gryta.) For å leve opp til mikrobegrepet ble avreise satt til lørdag etter middag. Halv åtte satt vi i bilen. En stor time etterpå fant vi en flott plass litt bortenfor vannet. Noen hadde nok vært der før, det var hengt opp en huske i ett tre. Rett i koppen nudler til kveldsmat, samt litt lørdagsgodt, husking og litt ooodagelsestur i nærområde, og så natta. Nydelig vær, ikke behov for tarp. Enda godt vi hadde med myggnett. Myggen hadde fest. Havregrøt til frokost, rolig morgen, popkornrester til gåmat, hjemme før lunsj. Vel gjennomført mikroekspedisjon. Ca 1,5 km labbing, nytt område og (For jenta) ny sovemetode. Endret 30. juni 2019 av ost 12
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 1. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 1. juli 2019 Liten fisketur til tre små tjern på søndagskvelden. Har fått en liten "greie" for å se etter fisk(ørret) der andre folk kanskje ikke tror det er fisk, eller ikke gidder å fiske. Artig er det hvertfall når man ser det vaker masse og det biter på kroken Tjern nr 1 og 3 er koblet sammen, renna til høyre for tjern nr 3 går ut i en liten bekk som renner ned langs en skogsvei og til et stort vann der det og er mye ørret. Dette store vannet renner videre ut i enda et stort vann og ut i sjøen. Forrige fisketur jeg hadde tur-rapport fra, er fra elva mellom disse to store vannene. Så store sjanser for ørret i dette området, selv om der jeg fisker er det mye smått. De store må man ut på vannene å ta. Fisket ved tjern nr 1 forrige helg for å se om det var fisk her, og fant ut at det var mye småørret her, 100-200gr, vaket som bare det..fikk 4 stk ganske kjapt. I dag ble det ikke så mye fiske her, tok bare to. Men første fisken beit faktisk ikke på kroken, den ble tatt med den nye "lasso-metoden" Stakk så tjern 2, her var det helt stille, ikke et eneste vak å se...Men...på andre kastet beit det med en gang, og det var mye mer motstand og kraft enn tidligere. Kanskje ikke så rart, denne var 3 ganger så stor! Kan ikke vært mange fisk her, var noen få vak bare. Var en fisk til bortpå kroken, men den slapp unna. Her bor kanskje de større fiskene, i et mer lukket system der de få og kan vokse, og uten mulighet til å forflytte seg slik som fisken i de to andre tjernene. Var og lurt å finne en stabil måte å stå på ute langs vannkanten, myra var ikke veldig stabil... Det vaket mye ved tjern 3 også, men der var det ikke mye napp å få. Virket som fisken var enda mindre der.. Skal tilbake til alle disse tjerna her å teste fluestanga ved en senere anledning! Slapp ut all fisk, men ved tjern 1 tror jeg kanskje at det skal "tynnes ut" litt, må bare sjekke med de som eier området at det evt er greit og at de ikke styrer med noe der selv. Skal ikke nevne mygg og knott noe særlig mer enn at de var "veldig tilstede"...Nå venter nye småvann og nye muligheter! 10
Populært innlegg Novice Northman Skrevet 1. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 1. juli 2019 Hadde en lengre kjøretur i helgen for å fotografere gamle tollekniver på Vest-Telemark museum, og kombinert med en avtale om å dokumentere knivmaking i Svelvik tidlig dagen derpå, var det en god løsning å campe rundt midtveis. Det ble Elgsjø ved kroa Elgsjø kafe rundt Notodden. Måtte traske gjennom en skytebane og slåss mot de bitende små i lufta, men jaggu fant jeg en ålreit plass. Bortsett fra lyden fra veien, må jeg si at de få timene med søvn var herlige. Også masse småvak i Elgsjø, og jeg som landets ferskeste fluefisker ble ivrig da flua plutselig var borte – dog viste det seg at den bare sank, antakelig var det noe helt feil jeg hadde satt på og antakelig ble den like feil presentert. Uansett, 1–0 til telt fremfor motell! 14
Terka Skrevet 9. juli 2019 Skrevet 9. juli 2019 Barna i seng, og en søster som er her noen dager og sa seg villig til å være barnevakt.. Da var det bare å gå ned til naustet, sjøsette Blåhvalen, og nyte en time egentid. 😀 8
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 12. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 12. juli 2019 Skulle noen dager på Hardangervidda men ble utkonkurrert av myggen 😳 Fikk beskjed om å pakke for glamping, for vi skulle ha med kløvponni. Genialt. Men sekken min har aldri vært tyngre 😂 jeg fikk brått mat for flere dager for tre personer i sekken gitt. Men luksusen bar ponnien på. Hvem skulle trodd at denne lille rakkaren her skulle gjøre en så god jobb. For et par år siden dro en venninne og jeg til Danmark for å kjøpe ponni og kom hjem med Icey. Icey har lest «Den Store Ponnitriks Boka» fra perm til perm. Til og med bidratt med noen avsnitt. Han hadde heller aldri gått på annet enn flat grus og gress. Dette blir en bra fjellponni, sa vi, og tok han med oss. Og jaggu ble han det også. Turen gikk inn til Gjeitsjøen fra Dagali. Nydelig sti og perfekt vær. Men mygg. Vi stressa men fiksa det greit, men for dyrene ble det uutholdelig. Så ille at vi måtte pakke ponnien inn i en presenning. Btw vi trodde vi hadde gjort den tissesikker. Noe som viste seg at vi ikke fiksa 🤦🏼♀️ Så det var bare å pakke sammen etter en natt og dra hjem 15 1
graham Skrevet 12. juli 2019 Skrevet 12. juli 2019 På 30.6.2019 den 17.03, Gittiamo skrev: Men sørsiden var full av hengekøyefolk som hugge trær hele ettermiddagen 🤦🏼♀️ Jeg tillot meg akkurat å knegge litt høylytt i sofaen 3
Fomle Skrevet 12. juli 2019 Skrevet 12. juli 2019 Teknisk sett var turen i går (og lengdemessig kan det knapt nok kvalifisere som "tur"), men jeg var for trøtt etter jobb og frisk luft til at jeg orket prøve å legge inn noe. For 2-3 uker siden kjøpte jeg meg packraft etter å ha blitt inspirert her på forumet og siden jeg bor nesten i strandkanten så er den blitt "havraft". Har prøvd den et par ganger før men tok ikke sjansen på å ta med mobil ut i det våte (og salte) element. I går var det temmelig vindstille og jeg er blitt sikrere i salen, så å si, så da tok jeg sjansen. Mobil fikk bli med. Det ble et par fine timer i vannkanten. 4
Populært innlegg meisal Skrevet 14. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 14. juli 2019 Kjørte til Eresfjord, videre opp Kanndalen, og parkerte på Gaddhaugen. Målet var Ryssdalsnebba. Gikk opp (ca. 280 høydemeter) til Nordmørsskaret. Da var klokken 22:20, og telt ble satt opp. Neste morgen våknet jeg kl. 06:00 av alarmen. Alltid litt spenning i å åpne teltdøren. Tykk tåke. Ble derfor liggende i teltet og halvsove i 5 timer, uten at det hadde noe effekt på været. Til slutt bestemte jeg meg for å starte turen mot Ryssdalsnebba. Tenkte at det var OK å gå opp på neste platå (ca. 400 høydemeter) da jeg har vært der en gang tidligere. Sikten skiftet fra å være noen få meter, til å åpne seg litt mer av og til. På den ene siden er det flere hunder meter rett ned. Så holdt meg godt fra kanten. Tok ikke sjansen på å gå lengre enn det jeg har vært før. Så da var det bare å gå ned igjen, pakke sammen campen og dra hjem. 13
HegeJohnsen Skrevet 14. juli 2019 Skrevet 14. juli 2019 Fra gårsdagens tur i nærheten av Kjølifjellet. 9
Populært innlegg Pinealforest Skrevet 15. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 15. juli 2019 Vært i Trillemarka. Kun 1,5t kjøring fra Drammen, det var jammen en gjemt perle ! Kjørte nesten helt inn, kun 10 minutter gåing fra parkeringa så var det et flott vann allerede. Mye gammel skog, snaufjellstopper og vannkulper omringet av trær og fjell. Ørreten var veldig bitevillig også, det var nesten konstant vaking på alle vannene i var på. Turte nesten ikke kaste uti duppen med mark for de likte den veldig godt. Vil helst ikke knærte fisk uten å spise den etterpå. Så vi forlenget fiskegleden med å kaste spinner og sluk etter vakene da fisken var litt mer skeptisk til den. Men, den beit også på de etterhvert ! Jeg så ca 2 mygg på hele turen, det trodde jeg ikke var mulig. Eneste som var litt slitsomt var kleggen på dagtid og knotten etter sola gikk ned. Men, alt er bedre enn mygg. Vi mista også et beist av en fisk, den hopppa og sprella over vannflata på et tidspunkt og jeg er sikker på at det var minst en 3 - 4 kgs ørret ! Uheldigvis så røyk snøret, en 0.12mm fireline. Enten så var det slitasje på snøret eller så var fiskeknuta mi for dårlig 😩 Fjellgeita vår. 11
Populært innlegg meisal Skrevet 17. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 17. juli 2019 En nevø har spurt en stund om å få være med på fjelltur. Han har aldri overnattet i telt. Kjøpte et billig & stort telt, da mine "vanlige" telt er for små til to personer. Vanligvis bruker jeg en sekk på 46 liter med plass til alt (liggeunderlag festet utenpå sekken). Til denne turen, måtte jeg ta den store sekken på 110 liter, som ble fylt opp 100% - med telt og to liggeunderlagt festet utenpå sekken. Jeg valgte Blefjell-området pga. nærhet til Oslo. Gutten ønsket ikke å gå så langt, så da endte vi opp ved Nordstulvatnet, bare 1,4 km fra parkeringsplassen. Tiden ble brukt på fiske. Dessverre ikke én eneste fisk ble dratt opp, men gutten var likevel fornøyd, og spurte allerede på vei hjem, om vi kunne ta en ny tur. 50-60% av maten ble tatt med hjem igjen. Tok med for mye, da jeg var usikker på hvor mye nevøen kom til å spise. Masse klær som aldri ble brukt… Noen erfaringer lært, og sekken kan bli betraktelig lettere neste gang. Det var fryktelig mye knott tirsdag ettermiddag/kveld til onsdag morgen. Åpnet teltdøren noen sekunder, kom det masse knott inn. Kroppen er full av bitt fra både mygg og knott. Blefjell er uansett satt på listen over fremtidige turer, men da litt mer i høyden. Som en «premie» for at alt gikk så bra med tur og overnatting, fikk gutten et telt som jeg har pensjonert. Han fikk også soveposen han brukte på turen (som jeg også har pensjonert fra mitt bruk). Da får turutstyr som ikke brukes lengre, muligheten til nytt liv. 14
Populært innlegg +Blaser Skrevet 21. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 21. juli 2019 Ut på en tur i pøsregn og skodde. Måtte lufte litt i ermene for å drenere ut svetten regelmessig! Uansett kaffe måte kokes. 11
Populært innlegg elgen Skrevet 25. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 25. juli 2019 hei Tok en liten 3-dagers tur fra hytta i fjellet mellom Ål og Hemsedal innen regnen kom og været ble alt for varmt. Første natt var dog ganske kall og med norra vind, omkring ca 4 C, som sommerposen er normert til. Da kunne jeg ønsket, at jeg ikke hadde lagt termosbuksene att pgr av vektbesparelse. Eller hadde en fleece innerpose med. Det var dog bedre neste natt i lunere strøk ved en fin strand. Det var ikke lange turen i distanse, men for å ha det koselig, fiske litt -uten å fange noe da. Og brødbakst. De 2 huskyer er gode turkompiser bare besværlige i in-fight med søye med lam og rypeunger med flaksende rypemor. Ultra koselige i teltet, hvor de først forsøker å erobre soveposen, men ender med den ene ved skulderen og den annen ved låret - gir litt ekstra varme. Elgen 13
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. juli 2019 Populært innlegg Skrevet 25. juli 2019 (endret) Da har vi vært i @a_aa’s rike. Sherpaer har laget flott sti/trapp opp til Ulleriken. Med det varme været ble jeg heit i toppen. 1 time og 40 minutter i kø for de som tok taubanen opp. Tåka lettet på veien opp. Mange mulig ruter til toppen. Det var 4 store båter så spørs om køen skyltes dette, pluss midt i turistsesongen. Vi sitter på toget nå og jeg gleder meg til turen over fjellet 😀 Endret 25. juli 2019 av Memento mori 12
+tshansen Skrevet 25. juli 2019 Skrevet 25. juli 2019 Imponerende at du gikk opp der i denne varmen 1
HegeJohnsen Skrevet 25. juli 2019 Skrevet 25. juli 2019 Sommerferie og hytteliv nå etter en tur på Fosen for å hanke inn to kommunetopper. Kommunetopp 1: Finnvollheia (Åfjord). Kommunetopp 2: Storheia. Gårsdagens tur i hytteområdet gikk i mitt favorittområde; Kjølifjellmassivet. Ble en tut opp til toppen av Kjøliskarven. Uvanlig folksomt i området denne dagen. Lett å finne veien denne gangen siden det var merket hele veien til topps pga terrengløp kommende helg. 5
Anbefalte innlegg