Populært innlegg AK74 Skrevet 20. april 2019 Populært innlegg Skrevet 20. april 2019 Det ble en liten tur på fjellet i indre Troms. Moskanjarvi og litt rundt i området. Nydelig vær og skiføre. Fisket hold seg stabilt for min del😉 Men du verden så vakkert fjellområde😊 19
+Memento mori Skrevet 20. april 2019 Skrevet 20. april 2019 (endret) Dagens tur (liten ekspedisjon på 7 timer) 7 km sykkel 3 km brodder 8 km på truger Mye navigering og rotten snø, men fant det ukjente utsiktspunktet, bommet med 15 meter! Rapport kommer, men får ikke lastet inn bilder på forumet. Edit: Rapporten ligger her med mye flotte bilder Endret 20. april 2019 av Memento mori Bildekrøll 9
Populært innlegg Trine RS Skrevet 20. april 2019 Populært innlegg Skrevet 20. april 2019 Svarthøtta 1548 på nok en nydelig påskedag. Og når man kommer seg opp om morran, slipper man ihvertfall gjennomslagføre på vei opp 14
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 21. april 2019 Populært innlegg Skrevet 21. april 2019 Noen glimt fra drømmepåsken 2019 i Ålen/Røros-området. Ikke visste jeg at Trøndelag hadde det i seg til å by på så mye bra vær (etter 27 år her oppe). Litt for varmt om natta de siste dagene så skiføret er dessverre sterkt truet. 10
Populært innlegg Pinealforest Skrevet 21. april 2019 Populært innlegg Skrevet 21. april 2019 2 netter i Kjekstadmarka. Ikke vært på tur i April før så var litt spent på hvordan det så ut i skogen. Mye tråkking på dyp snø som var akkurat hard nok til å bære oss og plumpe gjennom hvert 4. steg. Ble mye snø ned i skoene ! Skulle tatt med gamasjer. Mange stier var tørre og fine også. Det var i alle fall fullmåne på turen. Den lyste opp som en stor lommelykt på himmelen ! Gøy å lage skygger fra månelyset. 10
varmtvann Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 Liten overnattingstur til Paddetjern i Østmarka. Stille og rolig, bare meg og paddene 😁 våknet til stor måne i løpet av natta. Glemte bestikk så måtte spikke meg en skje og gaffel. 9
+tshansen Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 Du må pusse linsa, eller la kamera rekke å finne fokus før du knipser bildene dine. Ikke et av bildene dine er i fokus 1
varmtvann Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 tshansen skrev (På 22.4.2019 den 9.50): Du må pusse linsa, eller la kamera rekke å finne fokus før du knipser bildene dine. Ikke et av bildene dine er i fokus Ekspander 😂 Tar bilder med et dårlig mobilkamera på en herpa mobil. Har liksom gitt det opp. Men tror jeg snart skal plukke frem et ordentlig kamera og ta med på tur, nå som totalvekta går ned på vårparten. Gikk en naturfotograf rundt vannet her etter at jeg posta i stad, så fikk litt inspirasjon til å dra fram fullformat. 2
+tshansen Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 varmtvann skrev (På 22.4.2019 den 10.31): 😂 Tar bilder med et dårlig mobilkamera på en herpa mobil. Har liksom gitt det opp. Men tror jeg snart skal plukke frem et ordentlig kamera og ta med på tur, nå som totalvekta går ned på vårparten. Gikk en naturfotograf rundt vannet her etter at jeg posta i stad, så fikk litt inspirasjon til å dra fram fullformat. Ekspander Ja, om du så bare går for et point and shoot så er det way better enn de kursiv greiene der For du tar fine bilder, bare så synd at det er grøt på linsa 1
a_aa Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 varmtvann skrev (På 22.4.2019 den 10.31): Tar bilder med et dårlig mobilkamera på en herpa mobil. Har liksom gitt det opp. Ekspander Har du sjekket om det ligger en plastfolie over linsen for å beskytte den fram til mobilen skal tas i bruk? Den folien skal den selvsagt fjernes - men det gjorde ikke jeg de to første årene med den forrige mobilen min (Link) 1
varmtvann Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 a_aa skrev (På 22.4.2019 den 15.45): Den folien skal den selvsagt fjernes - men det gjorde ikke jeg de to første årene med den forrige mobilen min (Link) Ekspander Herlig 😂 dessverre ingen folie på linsa hos meg. Imidlertid fant jeg en tynn folie på forsida 🤔😆 1
varmtvann Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 tshansen skrev (På 22.4.2019 den 14.50): Ja, om du så bare går for et point and shoot så er det way better enn de kursiv greiene der For du tar fine bilder, bare så synd at det er grøt på linsa Ekspander OK, skal prøve å komme med noe bedre neste gang 😜 tok en del bilder for noen år tilbake, men i det siste har jeg egentlig følt at fotografering kommer i veien for naturfølelsen (før var det omvendt). Så nå knipser jeg mest noe kjapt for å rapportere hjem. Og litt her, da.
+Blaser Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 Har dratt en tur nordover. Tok med meg gamlingen og minsten ut på tur. Å jakte påskeballonger er noe som faller i smak. Kanskje stor ÆLG neste 4
+Memento mori Skrevet 22. april 2019 Skrevet 22. april 2019 (endret) tshansen skrev (På 22.4.2019 den 9.50): Ikke et av bildene dine er i fokus Ekspander @varmtvann - tror kamera er OK. Ser du på dette bilde er det klart et par steder. Så enten gjør du noe feil, eller så er appen du tar bilder med ikke helt god. Prøv å bytte app til å ta bilder med. Du kan også holde telefonen inntil noe, mens du tar bilder på feks 10 sek utløser. Er det fokus som er feil, kan du sette det opp manuelt i mange appen. Verdt å teste ut. Edit: Samsung ute av fokus Edit2: Løsningsliste Endret 22. april 2019 av Memento mori La til linker 2
+rayun Skrevet 23. april 2019 Skrevet 23. april 2019 På en husmannsplass under Søndre Mangen kom en gutt til verden i 1786. Den unge husmannsgutten skulle noen år senere bli en betydelig mann for Norsk industri. Mange, mange år senere skrev Aasmund Olavsson Vinje diktet, Ingebret Soot. Mot slutten av 1800- tallet, etter oppkjøp av sagbruk og skogeiendommer over store deler av Østlandet var Anders Olai Haneborg en betydningsfull mann. Skogene hans var full av tømmer og han trengte å få tømmeret raskere fram bl.a. til sitt eget tresliperi ved Funnefoss. Han søkte om konsesjon og statsbidrag til å bygge jernbane. 14 november 1896 ble Urskogbanen åpnet fra Bingsfoss til Bjørkelangen. ( I 1903 ble den forlenget fra Bingsfoss til Sørumsand) Et annet selskap, Hølandsbanen anla banen videre fra Bjørkelangen til Skulerud og den ble åpnet 15 desember 1898. Selskapen slo seg senere sammen og ble til Urskog-Hølandsbanen, på folkemunne kalt "Tertitten" Begge disse historiske hendelser danner bakteppe til dagens sykkeltur. Jeg sykler ut hjemmefra og etter noen hundre meter er jeg inne på "Linna" som jeg følger sydover. I begynnelsen av 1960 rullet "Tertitten" her, men i dag er det meg. 1 juli 1960 var det nemlig over for Tertiærbanen fra Sørumsand til Skulerud. Tertitten kan fremdeles oppleves fra Sørumsand og ved jernbanemuseet i Hamar hvor de begge steder kjører korte turer om sommeren. Deler av jernbanesporet er flere steder synlige også i dag. Noen steder er det omgjort til gang/sykkelvei og andre steder er det (grus)vei. Dette gjelder særlig mellom Bjørkelangen og Skulerud dit jeg nå er på vei. Jeg sykler forbi samme vannpytten som jeg syklet forbi for 11 dager siden og stopper for å se om det er liv i eggklasene fremdeles. Det er fortsatt vann der og eggene fortsetter sin reise mot å bli rompetroll. Jeg ankommer Haldenkanalens begynnelse i nord. Her ved Skulerud var det endeholdeplass for Urskog-Hølandsbanen. Den gamle Lokstallen står fremdeles. Skulle varer eller folk lenger enn til Skulerud kunne båt benyttes. Herfra til Tistedal i Halden er det 80km og takket være den nevnte husmannsgutten som ble kanalbyggeren fremfor noen, er det den dag i dag mulig å reise med båt hele vannveien ned til Halden. Man gikk rett og slett av toget og spaserte til bryggen hvor båten ventet. Et annet historisk kapittel er også forbundet med Skulerud. Under krigen gikk Timianruta over her på vei mot Sverige og friheten mange som trengte det. Men jeg fortsetter videre sydover og sykler på vestsiden av Skulerudsjøen som jeg tidvis får et glimt av. Snart etter sykler jeg inn i nytt fylke og ny kommune. Det er ikke bare i dag at dugnad og insats fra enkeltpersoner gir resultater. På fylkes/kommunegrensa er denne bauta satt opp. Vannet på min høyre side heter ikke lenger Skulerudsjøen. Etter å ha passert Kroksund vider det seg ut og heter Rødenessjøen. Landskapet er preget av gårdsdrift og både jorder og veien jeg følger landskapets bølgende form. Jeg er forøvrig nå kommet inn på Nasjonal sykkelrute 9, Villmarksruta som svinger seg ca. 825km fra Halden til Trondheim. Jeg kommer ut av et skogholt og landskapet åpner seg opp og det eneste som jeg ikke får til å passe inn er ei lang rekke med vindturbiner på åsryggen i øst. Nå er det ikke lenge igjen til jeg ankommer Ørje og på fin bro krysser jeg på en sikker måte den trafikkerte E18 mellom Oslo og Stockholm og så er jeg inne i sentrum. Noen hundre meter lenger framme svinger Sykkelrute 9 til venster og følger Haldenkanalen med dens mange sjøer videre sydover. Men nå skal ikke jeg lenger og velger heller en tur bort til slusene. Ørje sluse sto ferdig i 1860, året etter Engebret Soot døde. Her ved den øvre slusa og rett ved Slusemesterboligen er en bauta reist til minne om den store kanalbyggeren. Slusene er i drift om sommeren og betjenes fortsatt manuelt. Ørje sluser har en løftehøyde på tilsammen 10m. Etter å ha brukt litt tid her ved slusene og slusemuseet er på på tide å legge kursen hjemover. Et lite blikk nordover Rødenessjøen bevilges før jeg følger veien, denne gang på østsiden av Haldenkanalen. Jeg har heldigvis vinden i ryggen nå og det går radig unna. Etter noen mil er jeg "hjemme", eller i hvertfall i kommunen jeg bor. Snart åpner det seg opp igjen og jeg får god utsikt over Hemnessjøen. En drøy time senere svinger jeg inn hjemme og kan se tilbake på nok en fin dagstur på sykkel. 8 1
HegeJohnsen Skrevet 28. april 2019 Skrevet 28. april 2019 Siste skitur for sesongen i går. Gikk samme løypa på mandag og da var det fin snøsåle hele veien. I går var det mange bare partier og flere steder var løypa blitt til bekker. Etter bare 3 km ble det stopp ved en "bekk"som var så dyp at vannet ville ha gått over skiskoene. Bare på den drøye timen vi var på tur smeltet det mye, så hjemturen ble enda våtere enn begynnelsen av turen. Moro med ski så lenge det varte. Nå kan resten av snørn gjerne smelte fort så fjellskoa kan tas i bruk. 6
Populært innlegg Heriks Skrevet 28. april 2019 Populært innlegg Skrevet 28. april 2019 Fikk ordna meg ei natt på orrleik på Finnskogen i år også, og avsluttet med en tur til Dronningens utsikt når jeg likevel var i teigen. 12
+Marius Engelsen Skrevet 1. mai 2019 Skrevet 1. mai 2019 Optimus 111T på kajakktur i Nordhordaland. Og FOR en brenner! Dette er primusen som spares til overnattingsturer, mens 111C blir brukt på hverdagsturer, og MSR Simmerlite/XGKII på turer hvor vekten er vesentlig. 8
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 1. mai 2019 Populært innlegg Skrevet 1. mai 2019 Det ble en spontan hastetur over Tyin. Fra Tyin Panorama (for et pompøst navn på et så feilplassert bygg 🤪) til Fondsbu og tilbake. Først jobbe noen timer tirsdag, så hive seg på en buss til Tyin og møte turvenninne fra Sogndal. Og så spenne på seg ski og sekk og skynde seg til middagen på Fondsbu. Jeg fikk teltet på ryggen og turfølge fikk trekkhunden 😂 Vi gikk langs veien ut på scooterspor. Og det var sugeføre sånn ca 90 % av veien. Fikk aldri noe glid. Men steike muskedunder for et herlig vær vi fikk 😀🌞 to mil tok litt lengre tid enn beregnet men mat fikk vi lell. Maten der er god! Og heldigvis for en gressflekk for snøplugger var ikke med i noen av sekkene. Men teltet stod fint. Dagen etter var det opp tidlig og haste tilbake igjen. Føret var bedre men tiden knapp. Går ikke flust av busser til Oslo derfra. Og skitværet var på vei. Så greit å få litt tempo. Så da drista vi oss ut på isen. Etter hvert lagde vi vårt eget 1.mai tog. Bikkja først, så turvenninne og meg bakerst i line. Veldig greit å få litt glid innimellom. Men bikkja er ikke den råeste trekkhunden 😂 men veldig søt da. Hektisk tur men også veldig stas. Digg å få kjenne litt på egen kapasitet. 18
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 1. mai 2019 Populært innlegg Skrevet 1. mai 2019 Kjapp tur til Midtkollen fra i går til i dag. Etter jobb i går pakket jeg ferdig sekken, hev i meg en kjapp middag og tok sjubussen til Maridalen. Mye turfolk på bussen, en svær haug av tursekker ved midtinngangen. Gikk av på Skar. Etter å ha unnagjort de første kneikene og kommet i siget, kjente jeg hvor godt det var med en mild og lys vårkveld. Brukte rundt en time opp til Midtkollen. Lett regn da jeg satte opp teltet, men det ga seg. Satte meg ut med en øl ved solnedgang og tok inn naturen: lukten av vårskog, og ikke minst fuglesang, hørte ihvertfall svarttrosten, og en ukjent en med artig og veldig variert sang. Myggen har også kommet nå, hadde håpet den kunne ventet noen uker til. Krøp i soveposen i titiden, sovnet kjapt. Havregrøt og te til frokost, som vanlig. Tok omtrent samme vei ned igjen, og tok lunsjen hjemme. Utsikt fra Midtkollen: Maridalen, Dausjøen og Maridalsvannet, Oslofjorden i det fjerne. 16
Jofa19 Skrevet 1. mai 2019 Skrevet 1. mai 2019 Forlot Trøndelag til fordel for Sjøørretfiske i Fredrikstad og Hvaler i to dager. Strålende vær, flotte svaberg og litt spenning. Fantastisk å gå rundt på svabergene i kortbukse etter vinteren. Dagene ble utnyttet fra morgen til kveld. Thailandsk biffgryte til lunch. Viktig med gode alternativer i matveien når ørreten ikke biter. En liten primuspause i kveldssolen. Kudos til barneskolen vi traff som ryddet i strandsonen. Utrolig flott å se 700 barn og voksne rydde i fellesskap. Stort engasjement for å rydde opp. Trist at havet og naturen blir brukt som søppeldynge. Takk til Kystverket, deres samarbeidspartnere, frivillige og andre som er så sterkt engasjert😊 8
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 3. mai 2019 Populært innlegg Skrevet 3. mai 2019 Sist helg startet med et par dager med vårtemperaturer med opptil flere siffer. Yr.no fulgte opp med alle varseltrekantene de fant (bortsett fra skogbrann), så for å unngå all fare for åpne elver, sørpeskred o.l. tok vi rett og slett en tarpovernatting i fjæra. Fylte sekkene på fredagskveld med god mat og varme klær og spaserte en heil kilometer utover Lyfjorden. Toretters middag på bål og stormkjøkken (inkludert en aldri så liten Mack-øl) smakte fortreffelig. Man husker sjelden å ta bilde før maten er spist. Kuldegrader om natta blei avløst av morgensol og bålkaffe servert i soveposen av @TerjeH. Formiddagen gikk ellers med til de samme aktivitetene som vi ville gjort heime: Sitte i hver sin godstol under pledd, drikke kaffe, lese bok og surfe på Internett. En gang etter 12 gikk vi tom for kjeks og fant ut vi måtte returnere. I Bellvika kunne vi gjøre unna dagens samaritangjerning ved å plukke opp to haikere. En arbeidsinnflytter fra Oslo hadde besøk av en kanadisk kompis. De hadde vært på hyttetur i ei utleiehytte og blitt forledet av ruteopplysninga til å tro at det går busser på yttersida av Kvaløya på en lørdag. De skulle fått lov å bruke et par timer på å spasere inn til byen... Solnedgang fargelagt av sandsky fra Sahara. Eller var den blitt avløst av skogbrannskyer fra øst? Passelig årstid for å sove ute i fjæra. Fuglene har ikke startet hekkinga på ordentlig ennå, så det eineste som forstyrret nattesøvnen var en enslig rypestegg og et par isras oppe i fjellsida. 11
tonymakkaroni Skrevet 4. mai 2019 Skrevet 4. mai 2019 Tur langs Aurdøla som renner fra Aurdalsfjorden i Vassfaret. Kom forbi noen ‘tretopphytter’ som er til utleie, flotte hytter som ligger fint til. Er generelt ikke veldig begeistra for nye inngrep i Vassfaret, men disse ligger strengt tatt utafor verneområdet. Gode padlemuligheter i Aurdøla som anbefales, men fra Bogen og nedstrøms dukker det opp fossefall som er for spesielt interesserte. 7
Populært innlegg Heriks Skrevet 4. mai 2019 Populært innlegg Skrevet 4. mai 2019 Helgetur i Kongsvingertraktene denne helga også. Hengekøyenatt og et forsøk på å fange soloppgangen på Dronningens utsikt, ikke av de helt storslagne og litt småkjølig. Satt og så uværet komme, fasinerende men hadde liksom ikke helt bestilt snø og haggelbyger. Forflytting til Rafjellet (kommunetopp Kongsvinger 576 moh) og hytta på toppen får bli kveldens residens. Et par fine og ganske korte spaserturer, gode stier og uten fælt mange høydemeter å forsere ( @Sig Manhar ikke helt bestemt seg for om de teller som tur enda tror jeg) Fin helg 10
Anbefalte innlegg