Kjell Iver Skrevet 24. januar 2019 Skrevet 24. januar 2019 Sitat fra 2013: Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig. De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp? Edit 1 31 Juli 2016: Om du har gått en lang tur over flere dager og har mange bilder setter vi pris på om du heller skriver en vanlig turrapport. Da vil du kunne plotte turen på turkartet og det er lettere å søke seg frem til for andre senere. Edit 2 31 Juli 2016: Har opprettet et emne som heter "Jeg har oppdatert bloggen min" - post oppdateringer i bloggene her fra i dag av.. Gammel tråd ligger her! 3
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 24. januar 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 24. januar 2019 Jeg har som mål å gå på 200 lokale fjelltopper i år. I dag var jeg på nummer 15. Sesongstarten har vært svært tung, men alt for mye vær og alt for mye snø. Toppene er lite egnet for skigåing i dypsnøen, så det er brukt en kombinasjon av fjellski, høye gamasjer, piggsko, truger eller høye fjellstøvler. I dag gikk jeg med skisko til en topp på bare 150 meter. Jeg var der den 16 januar også, da var det dyp snø, men nå var den snøen blåst bort. Det er ingen is under snøen, og myrene er fortsatt våte, så lett å tråkke seg våt. I går var det finere forhold. Hadde en plan om å komme meg på toppen av Torghatten med ski på sekken, bare for å ha gjort det, men skiene ble parkert nede i fjellsiden, så gikk jeg opp på beina. Bratta var snølagt men uten is. Ganske tungt, men godt når man er oppe.. Når jeg nå ser på bilder fra disse turene så har jeg nesten glemt de. Det var et gammelt sagn om at en vikinghøvding her ute kappkjørte med Olav Trygvasson ned dette fjellet. Hver sin lysst! 15
Populært innlegg AK74 Skrevet 2. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 2. februar 2019 En tur til den lokale fjelltoppen som sørger for å holde kroppen og hodet vedlike. En mnd siden siste bratte tur, så det kjentes! Avblåst og hard sny, men supre trugeforhold i nord. 14
Populært innlegg a_aa Skrevet 3. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 3. februar 2019 Kjennes ut som siste rest av trøblete mage etter Kilimanjaro-eventyret nå endelig har gitt seg, og da er det tilbake til hverdagen og nærturene - og det er da ikke så verst det heller Skulle vel gått Vidden i bakgrunnen, men men... Fin tur, godt med sol ☀️ 10
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 3. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 3. februar 2019 Strålende dag i dag, og mens nesten alle andre dro på skitur, tok jeg en trugetur til Gaupekollen i Maridalen. Det var mye og løs snø, og siste bratte stykket mot utsiktspunktet brøytet jeg sti, fin trim. 15
Populært innlegg AK74 Skrevet 9. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 9. februar 2019 Første tur med nedoverski denne sesongen. Fantastiske forhold, med tanke på føre og omgivelser. Siden det ble litt utpå dagen måtte hodelykta på nedover. Øy i Troms😊 12
mr.elendig Skrevet 11. februar 2019 Skrevet 11. februar 2019 (endret) Fint ute på sotra i dag: (beklager det dårlige mobilbilete) Eit litt hetre eit: Endret 11. februar 2019 av mr.elendig 7
varmtvann Skrevet 12. februar 2019 Skrevet 12. februar 2019 Sammen med en kollega holder jeg på å teste tur-i-uka-konseptet, det vil si dra i marka etter jobb, sove og gå på jobb dagen etter. Vi hadde første forsøk i går kveld, la oss ved Svartkulp så det skulle være relativt raskt og greit å komme seg på jobb morgenen etter. Vi har begge litt fleksitid og var på jobb til kl. 10, det fungerte bra. Deilig med et sånt avbrekk på en hverdag. Beklager dårlige mobilbilder. 8
Populært innlegg AK74 Skrevet 12. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 12. februar 2019 En kjapp tur opp på lokalt fjell i øyTroms. Herlige kjøreforhold, men kunne gjerne vært litt mer sny😊 10
a_aa Skrevet 15. februar 2019 Skrevet 15. februar 2019 Vandring over Lyderhorn hjem fra jobb i dag - alltid flott når jeg greier å få synkronisert jobbkalender og værvarsel til å passe for en sånn tur 9
HegeJohnsen Skrevet 16. februar 2019 Skrevet 16. februar 2019 Til tross for mildvær noen dager er det heldigvis fortsatt snø i hyttefjellheimen. Været var ikke akkurat noe å skrive hjem om, men tur er tur, og felleskia oppførte seg aldeles nydelig 8
Populært innlegg varmtvann Skrevet 22. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 22. februar 2019 Liten trugetur i Østmarka i dag med kaffepause ved Eiriksvann. Fint med nysnø på trærne. 11
varmtvann Skrevet 24. februar 2019 Skrevet 24. februar 2019 Liten overnattingstur i nærskogen i Oppegård. Ikke akkurat knallvær når man har lagt seg på et utkikkspunkt 😕😁 men da blir det morgenkaffe godt begravet i posen i stedet. 7
+Blaser Skrevet 24. februar 2019 Skrevet 24. februar 2019 Litt glede er det jo når minsten MASER på å komme seg ut. Så da ble det litt skyteøvelse og kakao+sjokolade i solsteiken 9
Populært innlegg +Krankman Skrevet 24. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 24. februar 2019 Ringebufjellet med frue og ungene. +2 til -4.5. Topp tur! 17
Populært innlegg a_aa Skrevet 24. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 24. februar 2019 I den svært seriøse og dramatiske serien "Fruktspising på toppene" kommer denne gang en dobbelepisode - med både eple på Vardeggen og appelsin ved varden på Ulriken, begge i anledning dagens tur "Over vidden" Skyene hang igjen mye lenger enn værvarselet tilsa i byfjellene øst for Bergen, men turen var likevel flott - og på slutten brøytet sola seg gjennom skylaget 10
JensM Skrevet 25. februar 2019 Skrevet 25. februar 2019 Tok en helgetur til Dollajavri, kjempegodt å få startet fjellsesongen igjen etter mye iskaldt og dårlig vær. Fredagen gikk for det meste til å fyre hytta varm og tørke vegger og tak, for det var ca 1cm med rim på veggene. 😂 Lørdagen var det knallvær og sol så det ble mye fisking men det var ikke spesielt godt bitt da. Fikk vel 5-6 fisk i løpet av dagen før vi måtte komme oss inn i hytta pga regnvær og sterk kuling. Søndagen gikk til pakking og vasking av hytta. På turen hjem stoppa vi på ett vann, og da skal jeg si at ørreten var bitevillig! Jeg har aldri fått så mye ørret på isen før! Største fisk på denne turen ble en røye på 1060g. Fiskene er godt fordelt rundt til familien slik at de også får smake litt av det fjellet har å tilby. 8
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 25. februar 2019 Populært innlegg Skrevet 25. februar 2019 Lørdagens utflukt foregikk med hund og slede (for første gang). Trivelig med drahjelp selv om vi på to føtter ikke fikk trimma oss noe særlig på denne turen. 10
a_aa Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 Ble inspirert av @eer sin ferske tråd om spritbrennernes fortreffelighet, og la min selvmekka lett Fancee Feest (link) i sekken før jeg tok bussen på jobb i morges. Hjemturen gikk opp "brattstien" på nordenden av Nipetjørna til toppen av Gravdalsfjellet - og der ble det både kaffe og real. Og frukt til dessert, selvsagt Og radiosportens hoppsending gikk fullstendig uten overdøvende forstyrrelser fra en lydløs brenner 9
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 6. mars 2019 Forfatter Populært innlegg Skrevet 6. mars 2019 Flotte turdager på hytta. Lite snø for året. Fisket har vært bra og skiføret prima. Men veldig kaldt - ned i minus 27. Idag gikk turen noen km bortover vatnet til en gapahuk. Kald vind og litt snø i luften. Godt å legge seg nedpå under jervenduken. Rart hvor mye varme disse småbrennerne lager når det er litt livd. I går var vi innover mot grensen til NP. Merkelig nok er veien brøytet i år - men tør ikke kjøre innover. Vi gikk på ski på den islagte veien. flott vinterferievær. 14
+Marius Engelsen Skrevet 8. mars 2019 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Rett og slett en liten runde med kajakken, i svært skiftende vær. Marsrulla 2019 også unnagjort, det ble en «speed-rulle økt» denne gangen - pga. iskaldt vann og en tørrdrakt som lekker Litt møkkavær fikk jeg også Det rare trynet er fordi det blåser mye kombinert med is-sludd som jeg får i øynene... Endret 8. mars 2019 av Marius Engelsen 8
a_aa Skrevet 10. mars 2019 Skrevet 10. mars 2019 Søndagstur i nærområdet i dag - og når man bruker over 4 timer på knappe 8 km, så har man tatt det med ro og kost seg Langs veien til en av oppstigningene til Damsgårdfjellet var det en liten grønn lunge, som var fylt opp med blomstrende Krokus - ordentlig vårtegn. 300 meter høyere opp var det imidlertid ganske vinterlig ennå: Etter en pause i solen på Olsokfjellet, gikk jeg til Gravdalfjellet - da jeg nærmet meg toppen rasket jeg med meg død tørreiner. Fant fram kvistbrenneren, satte den sammen og la den på siden - deretter var det å knekke kvister og legge inn fra bunnen. Da den var fylt, var det bare å vippe den rundt med bunnplaten inntil. Hadde ikke tatt med opptenningsjuks, så jeg brukte opp halve gassbeholderen på Soto stormlighter før det ble ordentlig fyr Satt lenge i solen med "fossilfri" kaffe og real (tok på lett dunjakke for å holde en kald nordavind litt unna), før turen gikk ned, og så tilbake til Kringsjå over Holefjellet: Ned ved Kringsjå så jeg forresten at et par seljer hadde begynt å åpne opp "gåsunger" - de var ikke gule ennå, men ikke lenge igjen. Det våres 7
eirikw Skrevet 10. mars 2019 Skrevet 10. mars 2019 Skrim byr på flotte muligheter. Mange var oppom Styggemann i dag. Silkeføre nede i skogen, oppe i høyden var det en blanding av skare fra torsdagens regnvær og løssnø som innbød til noen telemarkssvinger. Eirik W 8
Populært innlegg Vandrefalk Skrevet 10. mars 2019 Populært innlegg Skrevet 10. mars 2019 En tur ovenfor Fjordgård på Senja. Utsikten mot Segla er kanskje finere enn utsikten ned mot Mefjorden..?!" 10
a_aa Skrevet 13. mars 2019 Skrevet 13. mars 2019 Enda en hjemtur over Lyderhorn fra jobben, nå er solen kommet så høyt at det ikke engang er nødvendig å avslutte tidlig Varmt og bart på turen opp den bratte sørsiden, kjølig vind på toppen, kaldere og glad-for-brodder-føre nedover nordsiden. En fin liten vårtur 8
Anbefalte innlegg