mattis Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Etter å ha jobbet på hytta hele dagen, fikk jeg og Håvard "fri" til å ta en ettermiddagstur. Dyrdalstind var et perfekt mål, siden den ligger så lett tilgjengelig fra hytta. 5 minutters kjøring inn til sætra Pusken, der vegen slutter parkerte vi. Her starter stien opp til Dyrdalen, og herfra er det en grei tur opp til toppen. Skyene hadde sirklet rundt toppen hele dagen, så vi var litt usikre på hvor god utsikten kom til å bli. Uansett var vi klare for å bevege oss litt, så tur ble det uansett. Håvard hadde visstnok vært på toppen som 11-åring sammen med sin far. Tida til toppen den gang var 1 1/2 time, og Håvard var selvsagt hissig på å slå denne tida. For min egen del så var jeg ikke så hissig på å gå meg stiv og støl, men Håvard klarte nå å vekke til live et gammel konkurranseinstinkt... Vi gikk stien på venstre side av elva oppover til det flater ut i Dyrdalen. Her tok vi av opp til høyre, og siktet oss inn mot steinrøysa som går oppover i lia. Her er det bedre fotfeste enn det er på gresset, og siden steinene ligger så stødig så var det et godt valg. Vi var oppe på eggen på en snau time, og brukte 20 minutter herfra og opp til toppen. Utsikten mot vest var heller varierende. Ryggen fungerte utmerket som en sperre for skyene, og vi gikk i helt klart vær helt til topps. 5 meter unna oss lå imidlertid tåka tjukk som graut. Ryggen opp til toppen er fin å følge, og ikke spesielt luftig. Videre fra toppunktet derimot er det nok muligheter for litt luftig klyving for den som ønsker det. Vi prøvde oss litt bortover, men hadde ikke spesielt behov for å klyve rundt der oppe særlig lenge. På vei ned igjen fulgte vi ryggen betraktlig lengre enn vi hadde gjort på veg opp. Vi ville ha gress og lyng under beina så lenge som mulig. Den raske gangen ble fort til løping, og vi brukte 50 minutter ned igjen til bilen. Det skal dog sies at lårene mine ikke var seg selv på 3 dager... Koklusjon: En lett tilgjengelig topp som gir en skikkelig høydefølelse. For bilder, kart og et mer fyldig referat, se ifriluft.net Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.