Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

vurderer å investere i et par "tynne" felleski, mest til trening og koseturer i lysløypa like ved her jeg bor. Har pdd ingen langrennsski, kun fjellski. Men det blir jo litt i overkant traust / tregt til de korte turene i løypa.

Derimot har jeg 2 par fjellskisko, og lurer på om det er noe i veien for å få påmontert BC - bindinger dersom jeg kjøper felleski? Er ikke ute etter fart, men tror et par langrennsski ville kunne hjelpe meg å utvikle litt mer teknikk, noe som igjen er gunstig når jeg går på fjellski. 

Annonse
Skrevet

Hvis det går på bredden skulle det ikke være noe i veien for å bruke BC binding på løypeski.  En ting du går glipp av er å kunne flytte bindingen for/bakover etter feste og glid. Det gjør turen gildere, men ser poenget med å bruke sko du allerede har i hus ;)

• Liker 1
Skrevet

Mange (de fleste?) nye langrennsski har påmontert NIS-plate, som NNN-bindingen glis inn på. Det er såvidt jeg vet ikke mulig å få NIS-kompatible BC-bindinger. 

Sjekk også prisen på skipakker. Det er ikke umulig at full pakke med støvler er billigere enn ski og BC-binding. 

Fra et miljøperspektiv er det jo hyggelig å kunne gjenbruke det du har. 

• Liker 1
Skrevet

Enkelte Atomic eller Salomon skimodeller tror jeg ikke har plate.

Bredden på bindingen er nok ikke noe problem, men har du stor skostørrelse kan bredden på støvlene kanskje føre til at de subber i kantene på sporet.

Skrevet

Bra løsning!

Blir antagelig ikke billigere, men blir bedre på andre, og kanskje viktigere plan,,,,?🌲🌍

Rottefella BC Automat og Manuell passer på de fleste løypeski som ikke har NIS-plate. Magnum vil du nok oppleve for bred.

https://www.rottefella.no/bindinger/manualer-og-monteringsanvisninger kan du laste ned slik at du ser bredden du må forholde deg til.

Største utfordring er at så mange løypeski har de hersens (sorry!) NIS-platene.

Tuppen og nederste del av sålen er bredere på BC-støvler sammenliknet med klassiske støvler. Men ikke mer enn at det går bra selv i nypreparerte trikkeskinner.

Off-topic advarsel:

Som den fjellski-geit jeg er, har jeg gått tilbake fra de smale løypeskiene og bruker nå de smaleste fjellskiene som har skikkelig stålkant. Da har jeg mer kontroll i løypenes isete partier. Med korrekt spenn og skikkelig prepp nyter jeg å passere en og annen trang trikå i mine skinnstøvler😉

Personlig verdsetter jeg BC-støvlenes varme, vær-bestandighet, muligheten til å kunne vedlikeholde dem (lærstøvler), holdbarhet og det faktum at de kan repareres (i hvert fall noen modeller).

Jeg er på vei til å nærme meg «1 par skistøvler visjonen» men har noe lenger igjen før jeg når «1 par ski visjonen» - men jobber med saken,,,,

Håper du lykkes med prosjektet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.