Gå til innhold
  • Bli medlem

rappell ned fra storen


oyvinsk

Anbefalte innlegg

Hei vi skal opp på storen om 2 uker. Jeg synes det er vanselig å finne en god beskrivelse av returen ned. Jeg har sett at det går ann å ta to rapeller først en kort og så en lang. Kan noen hjelpe meg med en god beskrivelse fra toppen. Vi har tenkt å gå opp andrews renne, men er usikker på hvor veien går ned takknemlig for alle råd :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den desidert mest vanlige rappellen er fra blokka der den berømte "helikopterslynga" ligger (eller lå). De fleste spleiser 2 50 m tau for en lang rappell der, som tar deg ned et lite stykke nedenfor Hjørnet. Det er bratt i starten, men mer kuppert lenger nede slik at 35-40 m rappell holder for mange. 30 m er noe snaut. Muligheter for ny standplass i veggen om man bare vil ta med et tau.

Så til det vanskeligste - en god beskrivelse. Ovenfor Heftyes, Vigdals sva m.m. er det variert 2'er klyving på skrå opp mot høyre i retning det markerte hakket der Andrews og Tandbergs renner møtes. Fra det nevnte hakket når man kommer ovenfra går man (vanskelig å si nøyaktig) 10-30 meter på skrå ned mot høyre før man etter hvert dreier mer mot høyre frem til denne rappellplassen. Den befinner seg da helt ute på kanten mot stupet litt nede i flanken i forhold til toppeggen. (I flanken ut mot Slingsbybreen altså). ... Kanskje noen andre som kan hoste opp en mer detaljert stein for stein beskrivelse av denne nedgangen. Tror for øvrig distansen er nærmere 30 enn 10 meter som man går på skrå nedover før man skrår mer rett ut mot høyre (fortsatt noen meter ned.) Det er ikke langt å gå fra hakket totalt. Under 100 meter mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i dine bekymringer oyvinsk. Forklaringen til Morten er bra den. Det jeg kan legge til er at det ganske sikkert kommer til å være flere folk der oppe. Noen av dem er sikkert guider også, så det er bare å forhøre seg litt når man kommer opp, så ordner det seg lett.

På www.westcoastpeaks.com finner du også en forklaring til hvordan man finner frem. Let bare opp Store Skagastølstind, så får du en detaljert beskrivelse.

Som en liten påminnelse; Tre tauet igjennom sjakelen(svært metallfeste) som er festet på løftestroppen.

Det finnes en tilsvarende løftestropp over svaene dersom dere vil ta en rappell der. Viktig at sistemann rappellerer rett ned her, ellers vil dere få problemer med at tauet setter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.