Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noe rart snøen mangler i fjellet?


morten

Anbefalte innlegg

Og at "alt" av breer bare er blå og skitne:

Kilde DNMI.no

Månedstemperaturen for Norge i juli var 2,0 °C høyere enn normalen. Det er den 12. høyeste siden 1900 Norge sett under ett. Størst positivt temperaturavvik fikk deler av fjellstrøkene i Sør-Norge, der Finsevatn og Sognefjellhytta var på topp med hhv. 4,5 og 4,4 grader over normalen. For Sognefjellhytta er dette det største temperaturavviket som er registrert der siden målingene startet i 1979.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg skrive under på. Torsdag for ei drøy uke siden kunne jeg sykle fra Krossbu og ned til Jotunheimen Fjellstue i shorts og t-skjorte halv ni om morgenen, uten at det var det minste kaldt. Og da er det skygge det meste av turen med til dels stor fart nedover til Bøvertun. Varmt, varmt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der eg er i frå (Modalen i Nordhordland) tinte all synleg snø kun 1-2 gonger i ti-året før i tida. No skjer det nestan kvart år. For nokre år sidan skjedde dette rundt 25. juli, og i år ser det ut til å skje rundt 5.-7. august. For nokre år sidan fann eg blåis i inste enden av ei av elvane i Stølsheimen som renn mot Modalen. Dette er ved elva frå Trollabotnen som renn ned mot Gavlavatnet og Dunevollen nordaust i Solrenningsdalføret, like sør for Finnafjorden i Sogn. Staden er i grunnen utanfor allfarveg, og her er lite stiar, men ein kan passera her på tur mellom Solrenningen og Vatnane, ved å gå ruta Solrenningen - Alreksstølen - Dunevoll - Finnabottsgavlen - Skrivareggi - vidare opp mot Urdeggi der ein ser ned mot elva og inn i den mystiske Trollabotnen - Svartavassdalen - Vatnane (Arnafjordfjelli). Offisielt er det ikkje brear i Stølsheimen, men no viser det seg at det er blåis mange stader nord i Stølsheimen. Kor mange år snøen må liggja under trykk for å danna blåis, og kor tjukt snødekket må vera for å danna nok trykk, anar eg ikkje, men dei siste somrane har blåis vorte eit stadig vanlegare syn for fjellvandraren i Stølsheimen. I Stølsheimen er det kun snakk om ørsmå klattar med blåis, såklart, men det er eindel av dei då.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite snø i fjellet på nordvestlandet denne sommeren, men i fjor var det heeeelt annerledes. En kan trygt fastslå at de årlige variasjonene er store... :?

Var det virkelig det? Synes å huske at det tidlig på sesongen var bra med snø pga av sent snøfall, men utover sommeren forsvant det fort og ble "under normalt" også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Krossbu var det rene sydentemperaturen i dagene 3. - 6 . august, med temperaturer på 17 - 18 grader rundt kl. 22:00 om kvelden ..... aldri opplevet maken :lol:B)

Og breene smelter og smelter og smelter ..... :)

______________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Hordaland er følgjande data for juli å nemna (Dagbladet, 8/8-06):

Kaldaste gjennomsnittstemperatur; Midtlæger (vestenden av Haukelifjell), +12,6°C.

Kaldaste målte temperatur i juli; Finse, +1,5°C.

Det betyr at det har vore varmt på dei kaldaste (?) målestasjonane i Hordaland i juli i år. Visst tinar breane. Skal tru korleis det fullstendige fråværet av frost på Finse i juli har å sei for tininga av Hardangerjøkulen.

Er det nokon som hugsar den intense varmebølgja over Jostedalsbreen, trur det var sommaren 1980? (Korrigér årstalet om det er nokon som veit nøyaktig). Det var +25°C ned på snøflata under eit kraftig regnvêr. Det gjekk som det måtte gå. Breen slapp praktisk talt, og først og framst Jostedalen fekk merka det underlege vêret den gongen. Elva steig langt på veg 10 meter, alle bruene forsvant og Jostedalen vart isolert i mange stykker kvar for seg innover dalen. Det vart store øydeleggjingar, ikkje minst på dyrka mark i mest heile dalen. Elvane auste ned frå innanfor Fåbergsstølen, Nigardsbreen og Krundalen. Eg trur ikkje det var nokon som omkom.

Ein julidag i 1994, den dagen det var marsj nedover Aurlandsdalen vart det uoffisielt målt +31° i 1400 meters høgde, og somme snakka om at det var nærare +50°C nede ved Almen i dalbotnen. Uansett har ikkje eg opplevd noko heitare enn dette verken før eller sidan. (NB. Dette var ting som vart meg fortalt den dagen, så det er klart at dei høge temperaturane må nok modererast noko. Elles skulle det vore artig å visst om nokon har høyrt om eller veit om noko høgare målt temperatur i det norske høgfjellet).

Så står det att å sjå kva vår tids varme vil ha og sei for tininga av breane i Norge. Med slike varme år som det er no, skal det snøa kolossalt mykje på breane om vinteren for at dei skal gjera nye framrykk som er såpass kraftige at dei varer for ettertida (dvs. minst 100 år). Det var anslått 20 meter nysnø på Ålfotbreen midt i januar 1989, og det kom mange meter til resten av vinteren. Også dette kan skje fleire gonger. Nett no tiner iallfall breane med stor hastigheit. (Diskusjonen om grunnane til dette treng eg ikkje koma inn på, då dette er diskutert allereie frå fleire sider).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Krossbu var det rene sydentemperaturen i dagene 3. - 6 . august, med temperaturer på 17 - 18 grader rundt kl. 22:00 om kvelden ..... aldri opplevet maken :lol::)

"Godvær" i høyden også: Natt til 6. august overnattet vi på Skagastølsryggen ovenfor Halls hammer på nesten 2300 meters høyde. Robert sjekket temperaturen ca kl 0500, og da var det +4 grader. Det føltes som 15 minus.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert sjekket temperaturen ca kl 0500, og da var det +4 grader. Det føltes som 15 minus.... :lol:

4 grader kl. 05.00 en godværsmorgen i nesten 2300 meters høyde i Hurrungane i august er jo temmelig mildt da, dere var nok temmelig heldige - kunne like gjerne vært minus 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det virkelig det? Synes å huske at det tidlig på sesongen var bra med snø pga av sent snøfall, men utover sommeren forsvant det fort og ble "under normalt" også da?

Langt i fra, kikket nettopp på bilder jeg tok fra en tur til Nøvedalstinden, Lisjedalshornet og Dalegubben 21.august i fjor. Snø/isdekkede vann, fortsatt mye snø i fingersida ved Kolåstinden, Dukhornet har mye snø i nord- og østsida (der har det i år vært bart lenge...).

Jeg ser også at bilde fra samme turen viser at der var en god del snø i dalsøkket mellom Kopphornet-Klovtinden-topp 1221-Sakshornet. Der var jeg nå for ei uke siden, ikke noe snø der da....

Vet ikke om jeg vil være med på at det var "normalt" på høsten heller... ser av et bilde tatt av Saudehornet fra Bjørnastighornet 23.oktober at der låg litt snø i Skålaskaret. I det skaret gikk jeg nå i slutten av juli, der var heller ikke noe snø i år....... 3 mnd tidligere!!

Det kan sikkert være lokale forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 grader kl. 05.00 en godværsmorgen i nesten 2300 meters høyde i Hurrungane i august er jo temmelig mildt da, dere var nok temmelig heldige - kunne like gjerne vært minus 4.

Javisst, vi var nok heldige tross alt. Er ikke altfor mange dager i året det er plussgrader om natta i den høyden. Det blåste hele natta fra vest, og selv om vi la oss i le for vinden, kom det allikevel kastevinder over eggen som vi fikk smake på. Denne bidro en del til at vi ble rimelig kalde på morrakvisten. Dessuten, nå etter alt det varme været vi har hatt, er en blitt ganske akklimatisert, så 4 grader ble kaldt å ligge/sitte stille i uten sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt i fra, kikket nettopp på bilder jeg tok fra en tur til Nøvedalstinden, Lisjedalshornet og Dalegubben 21.august i fjor. Snø/isdekkede vann, fortsatt mye snø i fingersida ved Kolåstinden, Dukhornet har mye snø i nord- og østsida (der har det i år vært bart lenge...).

Jeg ser også at bilde fra samme turen viser at der var en god del snø i dalsøkket mellom Kopphornet-Klovtinden-topp 1221-Sakshornet. Der var jeg nå for ei uke siden, ikke noe snø der da....

Vet ikke om jeg vil være med på at det var "normalt" på høsten heller... ser av et bilde tatt av Saudehornet fra Bjørnastighornet 23.oktober at der låg litt snø i Skålaskaret. I det skaret gikk jeg nå i slutten av juli, der var heller ikke noe snø i år....... 3 mnd tidligere!!

Det kan sikkert være lokale forskjeller.

Sikkert lokale forskjeller, ja - i Romsdals/Eikesdalsfjella mener jeg å huske at det sensommers i fjor også var lite snø. Det er vel også påvist en generell trend mht tilbakegang av snø/bremengde og stadig nye rekorder mht gjennomsnittstemperatur på pluss-siden. Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt dette skyldes naturlige svingninger, menneskeskapte forhold, eller begge deler. Selv tenderer jeg til å mene at man må ta høyde for begge deler, noe det synes som også majoriteten av forskere legger til grunn, selv om Spania-Kalle ikke er enig.

Men nå settes kursen mot Jotunheimen. Regner med at det tross alt fortsatt er hatt på Glittertind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.