Vandrefalk Skrevet 21. desember 2018 Skrevet 21. desember 2018 Er vel mer vanlig å bruke helikopter og lande ved vannene for å slippe ut fisken, eventuelt hovre mens fisken slippes.. 1 Siter
+TheSleepwalker Skrevet 21. desember 2018 Skrevet 21. desember 2018 Vandrefalk skrev (På 21.12.2018 den 14.52): Er vel mer vanlig å bruke helikopter og lande ved vannene for å slippe ut fisken, eventuelt hovre mens fisken slippes.. Ekspander Åja, var sikkert sistnevnte jeg tenkte da 👍 Siter
tubbs Skrevet 21. desember 2018 Skrevet 21. desember 2018 HannKatta skrev (På 20.12.2018 den 23.27): Noe for Norge? Ekspander Nope ! 1 Siter
Leif88 Skrevet 4. februar 2019 Skrevet 4. februar 2019 nå vil jeg til Utah hvordan er regelverket på og sette ut fisk i norge? med tankte på å sette ut fisk i vann på privat eiendom f.eks? Siter
Heriks Skrevet 5. februar 2019 Pålogget Skrevet 5. februar 2019 Leif88 skrev (På 4.2.2019 den 23.52): Hvordan er regelverket på og sette ut fisk i norge? med tankte på å sette ut fisk i vann på privat eiendom f.eks? Ekspander Man må søke fylkeskommunen (innlandsfisk av ikke-truede bestander) om tillatelse til utsetting av fisk, eller flytting av vill fisk (forbi hindringer etc.) og det er en forutsetning at artene finnes eller har forekommet i vannet tidligere. Fylkesmannen har ansvaret for laks, sjøørret og sårbare bestander av innlandsfisk. reguleres av Forskrift om utsetting av fisk og andre ferskvannsorganismer for kultiveringsformål Siter
Lompa Skrevet 5. februar 2019 Skrevet 5. februar 2019 Djises, synes ikke denne type utsetting var noe å kopiere. Dyrevelferd gjelder kanskje ikke fisk? Siter
Anonsen Skrevet 5. februar 2019 Skrevet 5. februar 2019 Har de testet ut hvor mange av dem som overlever fallet og hva slags påvirkning det kan ha på fisken? Siter
TOT Skrevet 5. februar 2019 Skrevet 5. februar 2019 Dæven, det så luftig ut .... Det må da være bedre å bruke helikopter? Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 5. februar 2019 Skrevet 5. februar 2019 Kjipt å befinne seg i båt og få det lasset over seg fra himmelen! På den andre siden ville jo båten fort fylle seg med fisk 😂 1 Siter
+Kristian V. Skrevet 5. februar 2019 Skrevet 5. februar 2019 Tor-Erik-L-77 skrev (På 5.2.2019 den 15.17): Kjipt å befinne seg i båt og få det lasset over seg fra himmelen! Ekspander Minner meg på en video på Youtube jeg så, med en nordmann på tur. Han gikk langs et lite vann som de plutselig kom for å kalke med dropp fra helikopter, det så og ganske kjipt ut når støvet roet seg Siter
+Memento mori Skrevet 5. februar 2019 Skrevet 5. februar 2019 TOT skrev (På 5.2.2019 den 10.22): Dæven, det så luftig ut .... Ekspander Er ikke så lett å bedømme slike ting bare fra en film. Høyde og fart er vanskelig å si noe om. Noen av disse flytypene går utrolig sakte, faktisk så sakte at Forsvaret i USA har hengt på vesker mens de har flydd forbi i sin tid. Hastighet her er kanskje 50 km/t. Blir litt som å hoppe fra 10-12 meter. Det må jo være en god grunn til å bruke dette systemet, og at de vet at det går bra med fisken. Siter
Vandrefalk Skrevet 5. februar 2019 Skrevet 5. februar 2019 Memento mori skrev (På 5.2.2019 den 18.53): Er ikke så lett å bedømme slike ting bare fra en film. Høyde og fart er vanskelig å si noe om. Noen av disse flytypene går utrolig sakte, faktisk så sakte at Forsvaret i USA har hengt på vesker mens de har flydd forbi i sin tid. Hastighet her er kanskje 50 km/t. Blir litt som å hoppe fra 10-12 meter. Det må jo være en god grunn til å bruke dette systemet, og at de vet at det går bra med fisken. Ekspander Ikke bare Forsvaret i USA som har drevet med det, jeg har personlig fått "snappet" opp meldinger til en passerende Cessna Bird Dog i min pure ungdom!😂 1 Siter
Lompa Skrevet 6. februar 2019 Skrevet 6. februar 2019 Memento mori skrev (På 5.2.2019 den 18.53): Er ikke så lett å bedømme slike ting bare fra en film. Høyde og fart er vanskelig å si noe om. Noen av disse flytypene går utrolig sakte, faktisk så sakte at Forsvaret i USA har hengt på vesker mens de har flydd forbi i sin tid. Hastighet her er kanskje 50 km/t. Blir litt som å hoppe fra 10-12 meter. Det må jo være en god grunn til å bruke dette systemet, og at de vet at det går bra med fisken. Ekspander Fisk kan tåle mye, men de kan også tåle lite. Det er for eksempel fanget fisk nedenfor Vøringsfossen som ble merket på oversiden.. Her vet man selvsagt ikke hvor mange fisk som overlever, men man opererer vel med kalkulerte tap. Så spørs det hvor store tap man synes er akseptabelt. Det var dette jeg ville adressere da jeg mente at ikke det var dyrevelferden som har fått bestemme utsettingsmetode. 1 Siter
+Walle Skrevet 7. februar 2019 Skrevet 7. februar 2019 Lompa skrev (På 6.2.2019 den 12.16): Fisk kan tåle mye, men de kan også tåle lite. Det er for eksempel fanget fisk nedenfor Vøringsfossen som ble merket på oversiden.. Her vet man selvsagt ikke hvor mange fisk som overlever, men man opererer vel med kalkulerte tap. Så spørs det hvor store tap man synes er akseptabelt. Det var dette jeg ville adressere da jeg mente at ikke det var dyrevelferden som har fått bestemme utsettingsmetode. Ekspander Det oppgis i filmen at mer enn 95% av fisken som slippes ut av flyet, overlever fallet. Mindre enn 5% tap synes jeg høres akseptabelt ut. Har ikke noe referert tall på det, men tror på at tapstallet på fisk transportert opp med hest vil være høyere, slik det konkluderes med i filmen. Siter
Vandrefalk Skrevet 7. februar 2019 Skrevet 7. februar 2019 Tapstallet på fisk transportert med helikopter er til tider mye større enn 5%... Siter
Lompa Skrevet 8. februar 2019 Skrevet 8. februar 2019 5 % som overlever fallet er sikkert riktig det. Men det er som de sier, bare fallet. Alle metoder har sikkert noe tap, men dette må vel være eneste metode hvor man mister 5% bare på å slippe dem ut av containeren.. Jeg har selv vært med på å bære fisk i bøtter og poser til avsides vann, og det er hardt arbeid uten garantier for at alle overlever. Forøvrig et underlig regime de har. Man setter ut steril fisk, og må gjenta dette hvert år fordi de fiskes opp.. Vi skal kontrollere naturen. -Sign of the times... 1 Siter
+Walle Skrevet 8. februar 2019 Skrevet 8. februar 2019 Lompa skrev (På 8.2.2019 den 8.34): 5 % som overlever fallet er sikkert riktig det. Men det er som de sier, bare fallet. Alle metoder har sikkert noe tap, men dette må vel være eneste metode hvor man mister 5% bare på å slippe dem ut av containeren.. Jeg har selv vært med på å bære fisk i bøtter og poser til avsides vann, og det er hardt arbeid uten garantier for at alle overlever. Ekspander Øhhh? Rallenes som referes til i videoen, sier at 95% + overlever fallet, ikke 5% Om tapstallet hadde vært 95%, slik at kun 5% av fisken som ble sluppet ut overlevde, så hadde jeg vært enig om at utsettelsesmetoden kanskje burde vært vurdert en gang eller to til. Lompa skrev (På 8.2.2019 den 8.34): Forøvrig et underlig regime de har. Man setter ut steril fisk, og må gjenta dette hvert år fordi de fiskes opp.. Vi skal kontrollere naturen. -Sign of the times... Ekspander Stusset over det samme. Men kan jo hende de sitter på data som tilsier at fordelene med å sette ut steril fisk, oppveier ulempene med å kickstarte ett økosystem som kunne holdt liv i seg selv. Høres dog merkelig ut. Siter
Lompa Skrevet 8. februar 2019 Skrevet 8. februar 2019 Walle skrev (På 8.2.2019 den 9.18): Øhhh? Rallenes som referes til i videoen, sier at 95% + overlever fallet, ikke 5% Om tapstallet hadde vært 95%, slik at kun 5% av fisken som ble sluppet ut overlevde, så hadde jeg vært enig om at utsettelsesmetoden kanskje burde vært vurdert en gang eller to til. Stusset over det samme. Men kan jo hende de sitter på data som tilsier at fordelene med å sette ut steril fisk, oppveier ulempene med å kickstarte ett økosystem som kunne holdt liv i seg selv. Høres dog merkelig ut. Ekspander Hehe, mente 95% Det de sier er at 95% overlever selve fallet. De sier ikke noe om total dødelighet i lasta. At 5 % dør av fallet er etter min mening ikke helt greit. Det er vel omtrent de samme tapstallene vi har for lam som sendes på utmarksbeite, og det er det masse bråk rundt.. "Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre" -Kamerat Napolen Siter
+lars p Skrevet 8. februar 2019 Skrevet 8. februar 2019 Lompa skrev (På 8.2.2019 den 8.34): Forøvrig et underlig regime de har. Man setter ut steril fisk, og må gjenta dette hvert år fordi de fiskes opp.. Vi skal kontrollere naturen. -Sign of the times... Ekspander Underlig ? er jo bedre å kunne kontrollere at det er riktig mengde fisk i vannet i forhold til næring og ikke minst hva fiskerne vil ha da, enn å la fisken styre selv , bli overtallige og ingen gidder fiske der lengre fordi naboen forvalter bedre. Selvsagt skulle man i en perfekt verden sluppet å ha blandet seg inn i naturen , man feks da hadde vi vel knapt hatt ørret i lavlandet sør for Trondheim. 1 Siter
Lompa Skrevet 9. februar 2019 Skrevet 9. februar 2019 lars p skrev (På 8.2.2019 den 16.55): Selvsagt skulle man i en perfekt verden sluppet å ha blandet seg inn i naturen , man feks da hadde vi vel knapt hatt ørret i lavlandet sør for Trondheim. Ekspander Da måtte vi ha forholdt oss til naturen på en mer bærekraftig måte. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.