Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Heisann folkens! Nå nærmer det seg jul, det er 20. desember og i dag er det jeg som er ansvarlig for dagens kalenderluke;) Jeg tenkte at jeg ville dele litt tekst og video fra mine aller første teltovernattinger som 13. åring som nesten ingen har sett før. I tillegg skriver jeg noen ord om hvorfor jeg startet å blogge og om hva naturen har lært meg. Da jeg var 12 år gammel pakket jeg sekken helt selv og la ut på min aller første teltovernatting. Det var midt i desember og derfor mørkt altfor tidlig. Jeg hadde lite erfaring med å være på telttur og pakket sekken med masse unødvendig saker og ting. Jeg gikk seks kilometer fra huset mitt og inn i Gjerstad-skogen på Tromøya utenfor Arendal. Teltet var satt opp da klokken var halv tre og etter dette visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg sto og ventet noen timer på en fjellknaus langs et vann til klokken var seks. Det var helt mørk, jeg var litt kald, så jeg bestemte meg for å legge meg inn i soveposen i teltet noen meter unna. Jeg ble trøtt og sovnet uvanlig tidlig. Da jeg våknet neste morgen hadde jeg klart det, en natt alene i naturen! Mestringsfølelsen var stor, men jeg følte at det var mye å lære. Hva gjør man egentlig på tur, annet enn å sove i et telt? Hvordan mat spiser man? Hva slags utstyr bør man ha? Slike spørsmål spant rundt i hodet mitt, jeg ville lære mer og sove ute flere ganger! Her er en eksklusiv video med noen klipp fra de aller første teltovernattingene mine (inspirert av Monsen:) Etter dette ble friluftsliv en interesse som begynte å ta større og større plass i livet mitt. Det begynte med 10 netter i året, så 30, så 50 og i år ble det nærmere 90! Allerede nå som 16 åring har jeg vært i store deler av Norge og opplevd utrolig mye ute i villmarka. Like før jeg fylte 14 år startet jeg en egen nettside (blogg) hvor jeg skrev om turene jeg var på. En av grunnene til dette var for å samle alle opplevelser ute i naturen en plass hvor de var lett tilgjengelige. Den største grunnen til at jeg startet å blogge derimot, var fordi jeg ville at andre, da særlig unge med nesa ned i Ipaden skulle bli inspirert. Jeg ville inspirere andre barn til å komme seg ut i naturen for å oppleve naturen, og hva den har å by på. Naturen har vært veldig viktig for meg, da jeg har både lært mye fra den og om den. Jeg tror det å være frilufts-interessert og tilbringe tid ute har tidligere blitt sett på som noe litt ukult blant unge. Gjennom bloggen min ville jeg prøve å gjøre denne interessen «kul» å drive med. Det er faktisk ikke bare gjennom en skjerm man kan ha det gøy med venner! Et år etter jeg startet å blogge var jeg helt «bitt av basillen». Jeg ville utvide horisonten innenfor friluftslivet, og startet dermed å planlegge en lengre tur, en mye lengre tur. Da jeg gikk i 7. klasse på barneskolen bestemte jeg meg, jeg ville gå Norge på langs. Jeg var 13 år og satt hjemme og planla rute gjennom Norge! Det skal sies at store deler av rute jeg lagde for 3 år siden ble brukt i år da ekspedisjonen startet. Den gangen fortalte mamma, pappa og vennene mine om planen min om å gå Norge på langs om tre år, sommeren når jeg ble 16 år. I år startet denne ekspedisjonen (snakk om langsiktig planlegging hehe) som vil bli delt opp i etapper på grunn av skolegangen som jeg ikke vil at turen skal gå utover. Turkompisen som er med meg på reisen gjennom Norges villmark heter Simon og er en skikkelig tøffing. Det skal sies at det ikke er enkelt å finne en kompis som blir meg deg på en flere hundre døgns reise gjennom villmarka! Simon er helt rå! Omtrent et år før ekspedisjonen startet fikk jeg en mail fra TV 2 som førte til at turen tok en litt annen retning. Produksjonsselskapet Novemberfilm skulle nemlig produsere en serie fra turen vår gjennom Norge, beregnet for unge. Jeg visste at dette ville føre til endringer i tidskjemaet, men måtte bare gripe denne muligheten da serien står for akkurat det samme som jeg vil formidle gjennom bloggen. Sekkene våre ble tyngre da de ble fylt med kamerautstyr, 4 kilo ekstra! Enkelte dager var det fristende å kaste all denne «unødvendige» vekta, som egentlig var utrolig verdifull. Vi filmet hver eneste dag på tur og sto igjen med vanvittige mengder materiale som skulle klippes sammen til en serie for hovedsakelig barn. For dere som ikke har sett traileren kan dere ta en titt her: Nå som jeg ser tilbake helt fra den aller første overnattingen ute i det fri er jeg veldig fornøyd med alt friluftslivet har gitt meg. Gjennom serien på TV 2 håper jeg at enda flere (særlig unge) vil gi denne interessen en sjanse. Her på forumet vet jeg at det er mange voksne brukere som jeg håper introduserer barna sine for den flotte naturen slik jeg også ble introdusert som liten gutt. Og hvis barna deres først skal se på skjerm, sett på «Villmark uten voksne» da vel;) God jul! Endret 20. desember 2018 av Isak Knutsen 24 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Hammer Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Topp 👍 Datteren her i huset som straks er 7 år fortalte etter å ha sett en del episoder av serien deres at hun skulle gå Norge på langs også. Sammen med ei venninne, hennes far og undertegnede. Så dere inspirerer unge håpefulle 😉 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 9 minutter siden, Hammer skrev: Topp 👍 Datteren her i huset som straks er 7 år fortalte etter å ha sett en del episoder av serien deres at hun skulle gå Norge på langs også. Sammen med ei venninne, hennes far og undertegnede. Så dere inspirerer unge håpefulle 😉 Kult! Det er veldig gøy å høre;) Må bare advare om at Norge er ganske langt, jeg begynner å skjønne det nå, hehe;) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E. Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Takker for dagens bidrag og tilbakeblikk til yngre dager! Kjetil 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn Mari Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Takk for bidraget Har serien gått på tvn? Det har jeg ikke fått med meg Kan jeg finne den noe sted? Dette er slikt jeg og barna liker å sitte sammen og se 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Hammer Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 41 minutter siden, Linn Mari skrev: Takk for bidraget Har serien gått på tvn? Det har jeg ikke fått med meg Kan jeg finne den noe sted? Dette er slikt jeg og barna liker å sitte sammen og se Vi har sett på den via TV2 Sumo 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 1 time siden, Linn Mari skrev: Takk for bidraget Har serien gått på tvn? Det har jeg ikke fått med meg Kan jeg finne den noe sted? Dette er slikt jeg og barna liker å sitte sammen og se Tusen takk:) Serien ligger på TV2 Sumo, men går også på den vanlige TV2 kanalen på lørdag og søndag:) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellkaren Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Tusen takk for dette herlige bidraget. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn Mari Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 2 timer siden, Isak Knutsen skrev: Tusen takk:) Serien ligger på TV2 Sumo, men går også på den vanlige TV2 kanalen på lørdag og søndag:) Da skal jeg ordne meg med tv2 sumo Gleder meg 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+PTG Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Herlig luke. Veldig artig å se ungdommer som er så motivert . Digga den morgenstarten i teltet ala Monsen "akkurat fått meg morrakoppen, ..med varm saft" 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Herlig innlegg! Flott å følge deg! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eivind T Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Kjekt å lese, Isak. Du har rukket på mye i løpet av kort tid og du har virkelig jobbet godt med bilder, blogg og film. Det har nå betalt seg i fortjent oppmerksomhet - og det er garantert ikke det siste vi ser av deg i media. Lykke til videre, på alle turer og med alle prosjekt. Mygghatten av, for ungdommen!! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 6 timer siden, Kjetil E. skrev: Takker for dagens bidrag og tilbakeblikk til yngre dager! Kjetil Tusen takk;) Setter pris på at du likte innholdet i dagens luke! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 6 timer siden, fjellkaren skrev: Tusen takk for dette herlige bidraget. Bare hyggelig;) Setter pris på at du likte innlegget! God jul;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 5 timer siden, PTG skrev: Herlig luke. Veldig artig å se ungdommer som er så motivert . Digga den morgenstarten i teltet ala Monsen "akkurat fått meg morrakoppen, ..med varm saft" Tusen takk;) Gøy du likte innlegget i dagens luke! Hehe, enig i at morgenstarten i teltet ala Monsen er vittig, gøy å se hver gang, blir sikkert enda vittigere å se tilbake til om 20+ år;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Dette var en super kalenderluke @Isak Knutsen :-) I likhet med @PTG humret jeg godt over morrakopp-kommetaren. Jeg har fulgt deg og Simon via bloggen, all respekt til dere to, veldig kult at målsetningen din er å inspirere andre unge til natur og bevegelse. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 6 timer siden, Kjell Iver skrev: Herlig innlegg! Flott å følge deg! Tusen takk! Setter pris på at du likte innlegget;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 3 timer siden, Eivind T skrev: Kjekt å lese, Isak. Du har rukket på mye i løpet av kort tid og du har virkelig jobbet godt med bilder, blogg og film. Det har nå betalt seg i fortjent oppmerksomhet - og det er garantert ikke det siste vi ser av deg i media. Lykke til videre, på alle turer og med alle prosjekt. Mygghatten av, for ungdommen!! Tusen takk @Eivind T! Setter stor pris på kommentaren din;) God jul! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isak Knutsen Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 3 timer siden, martin.m skrev: Dette var en super kalenderluke @Isak Knutsen I likhet med @PTG humret jeg godt over morrakopp-kommetaren. Jeg har fulgt deg og Simon via bloggen, all respekt til dere to, veldig kult at målsetningen din er å inspirere andre unge til natur og bevegelse. Tusen takk @martin.m! Gøy du likte innholdet i dagens luke;) Veldig kult at du følger med Simon og meg på bloggen, det setter jeg stor pris på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.